Een echte petrolhead schakelt zelf en dat begrijpt deze occasionwebsite.
De handbak is een uitstervend fenomeen. Ooit was het gewoon de manier hoe je van verzet kon wisselen. Een auto was al een enorme luxe en dat schakelen deed je er met plezier bij. Ook was de handbak lange tijd superieur aan de automaat. Het schakelen ging sneller bij een handbak en vaak had je ook meer overbrengingen.
Tegenwoordig zijn de rollen omgedraaid. De handbak wordt met uitsterven bedreigd. Zelfs in de lagere segmenten wil men graag een automaat. Voor ons Nederlanders speelt er nog een ander issue mee. Een automaat is tegenwoordig efficiënter dan een handbak en stoot dus minder CO2 uit. Dit betekent dat je soms minder hoeft te betalen voor de automaat (gezien de BPM boete).
Occasionwebsite met handbak-verplichting
Dus ja, voor een nieuwe auto in Nederland ben je al gauw aangewezen op een automaat en gezien de verkeersdrukte is het op zich best wel prettig. Maar voor je weekendspeeltje is een handbak wel zo leuk. Daarvoor is er nu een nieuwe occasionwebsite die zich op een bijzondere wijze onderscheidt: alle auto’s moeten een handbak hebben. Het heet Row Your Own en automaten zijn verboden, evenals alle dramatische tussenoplossingen zoals de gerobotiseerde handbak en het afgrijselijke Saab Sensonic-systeem.
Maar bij Row Your Own zijn ze niet alleen er op gebrand dat je een handbak hebt. Nee, de occasionwebsite heeft een heleboel eisen die ze stellen aan de auto’s. Zo moet de auto een ‘clean title’ hebben. Ook moet er ‘goed voor de auto gezorgd zijn’, wt natuurlijk een vrij rekbaar begrip is.
Heel erg veel eisen
Verder nog eisen? Jazeker, alle facturen, papieren, onderhoud en dergelijke moeten erbij zitten. Ook instructieboekjes, sleutels en dergelijke moeten aanwezig zijn. Daarnaast mogen de auto’s niet te veel kilometers op de teller hebben staan. Kortom, ze zijn heel erg op zoek naar de krenten uit de pap. Tenslotte moet je een enorme hoeveelheid foto’s leveren van alle hoeken, ook de onderkant van de auto’s.
Uiteraard zijn we heel erg benieuwd hoe het nu gaat. Nou: het loopt nog niet storm. de site is in december 2023 online gegaan. Sindsdien zijn er zegge en schrijve 9 auto’s verkocht! Daarvan zijn er 5 een Honda (waaronder tweemaal een S2000). Ook zien we twee BMW’s en een relatief moderne Porsche 911. Op dit moment is er slechts één auto te koop, maar wel meteen een hele mooie: een Honda Integra Type-R.
Met dank aan Michael voor de tip!
Via: The Drive
petroldrinker zegt
Niet gek dat het er geen storm loopt met zulke eisen, als iemand fotos vd onderkant van hun autos moet aanleveren is het logisch dat mensen afhaken, wie gaat er nou een afspraak maken bij een garage om hun brug te mogen lenen om fotos van onder mn auto alleen te kunnen maken… zodat je hem via een ander zijn platform gaat verkopen….
Jurgen zegt
Die gaan het niet lang volhouden, het is al een niche markt aan het worden, en dan ook nog zulke eisen, dat is financieel denk ik niet lang vol te houden
throwingstars zegt
Er is “liefhebberij” en er is “pedanterie en snobbisme”.
Row your Own zit overduidelijk in die laatste categorie.
Snobbisme werkt niet (financieel) zonder duidelijke marketing en bijhorende etiketten, dus ik verwacht een kort leven voor dit initiatief.
Richmond zegt
Als ze zoveel eisen hebben voor de foto’s kunnen ze beter een betaalde service aanbieden die dat uit handen neemt..
ouwedibbes83 zegt
Denk dat het de kwaliteit van de foto’s ten goede komt, zo’n mooie, begeerlijke presentatie past ook bij de rest van de eisen en wss navenante vraagprijs.
Hoe vaak je wel niet prijzige liefhebbers auto’s met slecht geschoten kiekjes te koop aan ziet geboden worden, dat verbaast me dan. Hoe verwacht je met 8 armetierige foto’s een auto van 50K+ te verkopen?
mashell zegt
Ze verkopen auto’s, geen foto’s. Je bekijkt de foto’s, overweegt de prijs en gaat dan kijken en proefrijden. Het is immers een auto en geen trui die je online besteld. Als er al mensen afhaken bij mindere foto’s van liefhebberauto’s dan is dat toch fijn, minder concurrentie voor jou.
Alleen voor de dromers die “kijken, kijken, niet kopen” doen is het sneu maar dat is duidelijk ook niet de doelgroep.
europeancar1997 zegt
Ik ben het met @ouwedibbes83 eens. Als ik in de markt ben voor auto’s neem ik mensen die slechte foto’s maken minder serieus. Dit met de gedachte van, als je al weinig moeite neemt in het maken van enigzins nette foto’s, hoeveel moeite hebben ze dan gestoken om de auto goed te onderhouden?