Hij gaat er flink geld mee verdienen!
Dinsdag 12 november 2019. Bij veel Autoblog-lezers zal die dinsdag bekend staan als een duistere dag, een waar vele tranen werden gelaten en een beslissing genomen die impact zal hebben op al onze levens. We hebben het uiteraard over het nieuws dat alle Nederlanders overdag slechts 100 kilometer per uur mogen rijden, na jaren te hebben kunnen genieten van 130.
Voor één meneer was het echter een dag vol feest en vreugde: Jacques Goddijn, algemeen directeur van HR Groep. Op 16 maart mag hij namelijk door heel Nederland rijden om de verkeersborden in het land te vervangen. Vooruit, dat gaat hij niet zelf doen, maar daar heeft hij aannemers voor. Vrijdag was hij bij de BNR Autoshow te gast om over de snelheidsborden te praten, waar hij uitlegde hoe die klus eruit gaat zien.
Om te beginnen bij de borden zelf: het is namelijk niet zo eenvoudig als het simpelweg vervangen van alle 130- en 120-borden door 100-borden. Op veel stukken snelweg mag namelijk wél 130 of 120 worden gereden, mits het tussen 19.00 en 06.00 uur is. ’s Avonds en ’s nachts, dus. De situatie wordt daardoor als volgt. Op snelwegen waar straks ’s nachts 130/120 mag worden gereden, komt een 100-bord te staan. Onder dat bord staat het bekende ‘Tussen 06.00 en 19.00 uur”-bord. Dááronder komt weer het 130/120-bord te staan, afhankelijk van de situatie. Onder dit bord komt nóg een tijdstippenbord te staan, waar staat wanneer er sneller mag worden gereden. In één oogopslag zien hoe hard je eigenlijk mag rijden, zal er vanaf maart dus niet meer inzitten.
Bovenstaande uitleg is overigens nog niet definitief: de uiteindelijke ontwerpen moeten nog door Rijkswaterstaat worden goedgekeurd. Toch moeten de borden – volgens de huidige planning – over twee maanden alweer omgewisseld zijn.
Over het omwisselen gesproken: het omwisselen van de twaalfhonderd borden gaat niet op de dag zelf gebeuren, maar juist daarvoor al. De vervangen borden worden echter afgeplakt, pas op 15 maart gaan de stickers eraf en komt er overal maximaal honderd te staan.
Wie trouwens hoopte op de hectometerpaaltjes de juiste snelheid te kunnen checken, heeft pech. Hectometerpaaltjes die nu de foute snelheid laten zien, worden simpelweg afgeplakt. Dit is onderdeel van het plan om de snelheid-op-de-hectometerpaaltjes uit te faseren.
Bij De Nationale Autoshow sprak Goddijn ook over de toekomst van de verkeersborden: hij denkt dat deze later van een ander materiaal gemaakt zullen worden. HR Groep heeft daarvoor bamboeborden ontwikkeld, die beter zijn voor het klimaat en twintig jaar meekunnen. In Amsterdam en Den Bosch hangen deze borden al, de A1 van Azelo tot aan de Duitse grens krijgt 1200 bamboeborden.
Verder ging het bij de BNR Nationale Autoshow over het modeloffensief van Toyota en de voorbereidingen van de Dutch Grand Prix.
Foto: Porsche 911 997 Turbo en Porsche 911 996 Carrera 4S van Alexk, via Autojunk.nl.
aschja zegt
Ik dacht dat ze Baudet langs de snelweg gingen zetten?
Dutchdriftking zegt
@aschja: nee, dan krijgen we 160km/h bordjes. Best een goed idee eigenlijk.
alassad zegt
@dutchdriftking: inderdaad. Straks ben ik genoodzaakt om op die boreaalse uil te stemmen .. de horror!
autospotterkerkrade zegt
@alassad: autoblog gaat over auto’s geen linkse troep
mashell zegt
@autospotterkerkrade: niemand op autoblog rijdt rechts, we rijden allemaal bij voorkeur zo veel mogelijk op de meest linker rijstrook, rechtse politiek heeft hier dan ook niks te zoeken.
hotze zegt
@alassad: Geert, ons Limburgs peerd, is ook nog een optie. Ook voorstander van lekker doorblazen.
Ot92 zegt
@hotze: Geertje was van de 140km/h toch
mashell zegt
@ot92: behalve voor moslims natuurlijk, die vindt hij niet leuk. Dan krijg je daar weer knettergekke onderborden voor.
amersfoorter zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
hotze zegt
@mashell: dat biedt wel perspectieven voor betere wetgeving tegen de toeterturken.
spylegion zegt
@alassad: goed geïndoctrineerd met de propaganda der kleurtjes lees ik.
johnwaters zegt
@aschja: jij vond het waarschijnlijk ook heel grappig wat er bij Jinek gezegd werd. Die demonisering van het gezond verstand door extreem linkse TV-makers mag wel eens gaan stoppen. Aan Marcel van Dam zijn handen hangt er ook bloed. Binnenkort ook aan Eva Jinek haar handen!
nissanfairladyz zegt
Wat voor auto rijdt Jacques Goddijn?
moveyourmind zegt
@nissanfairladyz: Weet niet of hij die nog steeds heeft, maar vroeger had hij een Ford Transit waar hij met de hele familie het hele land door crosste.
Dat weet ik nog omdat als toen ik als kind met de auto meeging mijn vader om de haverklap zei:
“Kijk, daar gaat weer een Ford Transit met Goddijnen”
rickthestig zegt
@moveyourmind: Dan heb je wel de Transit GTI gezien, Gordijntjes Trekhaak Imperial.
bernoulli zegt
@nissanfairladyz: met die achternaam waarschijnlijk een DS.
fanboy zegt
Wel mooi, die duurzame borden. Maar ik vrees dat ze nog veel te lang meegaan met dit beleid.
RobUSA zegt
@fanboy: Hadden ze al 10-15 jaar geleden moeten doen !!
koekwaus zegt
@fanboy: ik denk dat dat wel mee gaat vallen met al die Fiat Panda’s op de Nederlandse snelwegen
marinepower zegt
@fanboy: met het huidige Nederlandse beleid van wisselende maximale snelheden kunnen ze net zo goed geprinte en gelamineerde A4-tjeerd ophangen. Tegen de tijd dat die verweerd zijn, is er alweer wat anders verzonnen.
MetalLaires zegt
Die hectometerbordjes met snelheidslimiet vind ik juist geweldig, superinfo ter plaatse!
…En dus ook vreet ik mijzelf BIJNA op als iemand 60 rijdt (en wij met 7 erachter) terwijl er elke 100m een bordje met 80 staat…. maar dat is iets persoonlijks en wilde ik een keer delen.
rickthestig zegt
@msfiorentina: Zo persoonlijk is dat ook weer niet. Te langzaam rijden staat hoog in de ergernissen top 10
MetalLaires zegt
@rickthestig: Ik zou het leuk vinden als ze dat eens deden als er politie rijdt, en dat de politie ze daarna staande houdt om ‘de gegevens’ te controleren (niet om een boete te geven hoor!). Zo van: oh jij wilt iedereen ophouden, dan houden we Jou eens ff op, je hebt kennelijk alle tijd!
Erik zegt
@msfiorentina:
Tja, je MAG 80, je MOET het niet. Behalve op de autoSNELweg, daar is het minimum 60 km/u.
Tip: ga 5 min. eerder van huis, probleem opgelost, toch?
nietcreatief zegt
@erik2907: zo’n kul argument. Ik heb geen haast dus de rest van de wereld past zich maar aan mij aan. De enige denkbare redenen om 60 te blijven knorren op een 80 weg zijn extreme weersomstandigheden of een defect aan het voertuig. Als iemand dat doet met de alarmlichten aan is er nog wel begrip voor op te brengen, maar anders ben je een rijdende chicane en zou je met een artikel 5 van de weg geplukt moeten worden.
Erik zegt
@nietcreatief:
Zoals je naam al zegt, je bent @nietcreatief om 5 min. eerder te vertrekken om deze situaties op te vangen.
Waarom iemand het nodig vindt om met 60 km/u te verplaatsen is niet aan jou om over te oordelen. En ja, het is hinderlijk maar ook weer niet vervelend.
nietcreatief zegt
@erik2907: dat gaat compleet voorbij aan het punt. Sowieso op tijd vertrekken om mogelijke file/ brug/ hele rij stoplichten rood op te kunnen vangen zonder te jagen. Maar een dwaas tegenkomen die 60 rijdt op een 80 weg heeft van zichzelf een onverwachte rijdende blokkade gemaakt. Je doet dan moedwillig iets anders dan wat er van je verwacht wordt en zit daarmee mensen in de weg. Dat is frustrerend en lokt een reactie uit.
Je bent net zo min wettelijk verkeerd bezig als wanneer je in de kroeg voortdurend een vol glas bier op 10 cm van iemands gezicht houdt. Maar de knal voor je kop die je, al is het pas na 2 uur volhouden, krijgt hebt je gewoon verdiend.
Erik zegt
@nietcreatief:
“Dat is frustrerend en lokt een reactie uit.”
De reactie is dan dat je stopt en even 10 min pauze neemt om af te koelen? Is je voorligger met 60 km/u ook uit beeld.
“Maar de knal voor je kop die je, al is het pas na 2 uur volhouden, krijgt hebt je gewoon verdiend.”
Je kunt ook de kroeg verlaten na 10 min. Lijkt me wat verstandiger in deze situatie.
Ik vind dit wel gepast voor menigeen in dit welvarend land:
https://agressietraining.nl
nietcreatief zegt
@erik2907: -_-; een goede dag verder
vroaaaaaaaaaar zegt
@erik2907: “Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.” (bron RDW)
Erik zegt
@vroaaaaaaaaaar:
Nergens heb ik verwoord dat er een minimum snelheid is voor het rijden op wegen, behalve de autosnelweg. Feit is:
Als je langzaam rijdt maar het geen gevaar oplevert of kan leveren kan je ook niet bekeurd worden.
Het rijden van 60 km/u op een 80 km/u weg levert geen gevaar op als hier een valide reden voor is zoals bv. hevige regenval. Dat er toch malloten zijn die persé dan 80 km/u willen rijden die mensen kiezen daar dan zelf voor. Leg je eigen probleem dan niet bij de ander neer die zich er we van bewust is en de snelheid aanpast naar gelang de omstandigheden.
vroaaaaaaaaaar zegt
@erik2907: je bewering “behalve op de snelweg” is dus ONJUIST! Maar blijkbaar heb je erg lange tenen, dus maak je overal een punt van…
Erik zegt
@vroaaaaaaaaaar: klopt, mijn tenen zijn lang met maat 48.
Blijft toch staan dat 60 km/u mag en 80 km/u niet moet. Of er iemand mee gehinderd wordt is niet aan het individu die zich hierover opwindt maar aan de handhavers uiteindelijk.
MetalLaires zegt
@erik2907: 8 auto’s op een weg. 7 willen 80km/u rijden en 1 die wilt 60km/u rijden en houdt de andere bewust op.
Feitelijk mag het, maar is niet sociaal (=samen) en dus asociaal. Maar ook dat moet iedereen zelf weten (hoe ze willen zijn).
En ik vind het dus een onnodige asociale actie van iemand die dus duidelijk ergens niets te vertellen heeft. Dus afstand houden van die gek (want die gaat nog zo ineens op zn rem staan ook!) en bij de verkeerslichten er snel voorbij!
(BTW… Ik rijd een vrachtwagen van 16m)
joost1234 zegt
@msfiorentina: Ja, waarom wordt dit er uit gefaseerd?? Erg dom
autojunkiexl zegt
Af en toe rij ik 150-160 en denk nu elke keer… shit.. dit is straks gewoon rijbewijs-kwijt-snelheid. Wat een horror die overal 100. En hoeveel procent werd de lucht nou ook al weer schoner? 0,2 ofzo?
rickthestig zegt
@autojunkiexl: Ik denk dat we over een jaar of twee lezen dat, na onderzoek blijkt, dat het juist slechter is voor het milieu.
hotze zegt
@rickthestig: En waar baseer je dat op? Wat een onzin.
laptom zegt
@hotze: Meer files door de slechte doorstroming en daardoor netto meer uitstoot?
Richmond zegt
@laptom: er is juist vaak gezegd (door experts) dat 90km/u de ideale snelheid zou zijn. Als iedereen zich eraan houdt. Door de geringe snelheid verschillen hoeft er minder hard geremd te worden, mensen hebben méér tijd om te anticiperen (je legt minder meters af in dezelfde tijd) en daardoor minder ongelukken. Wat ook weer voor minder files zorgt.
hotze zegt
@benja01: Dat lijkt mij ook. Minder ‘doorrijders’ betekent minder gerem omdat een moraalridder of 80-plusser weer ’s gaat inhalen met 95 km/u. Er was ook aangegeven toen de Vmax naar 130 ging dat ’t enkele slachtoffers per jaar extra zou opleveren.
rickthestig zegt
@hotze: De wens is de vader van de gedachte.
hotze zegt
@rickthestig: misschien is dat ’t ? Ik verwacht/hoop ooit nog eens op berichtgeving ‘we moeten toch stellen dat voor de stijgende temperaturen de CO2-uitstoot een marginale rol heeft gespeeld’.
mashell zegt
@autojunkiexl: voor het milieu maakt het bijna niks uit. Omdat bijna niemand ook echt 100 zal gaan rijden. Doen ze immers nu ook al niet bij geopende spitsstroken. Ik voorspel dat er in November bij een snelheidscontrole door de politie wordt vastgesteld dat 74% van de automobilisten te snel rijdt. TNO zal vaststellen dat zo er nog steeds te veel stikstof wordt uitgestoten en de rechtse Kamerleden over elkaar heen zullen buitelen en “onverantwoord en onacceptabel”
zullen roepen en om “keihard aanpakken” zullen vragen.
autojunkiexl zegt
@mashell:
Dit zie ik ook nog wel gebeuren inderdaad. Tenenkrommend:(
kjeld zegt
@autojunkiexl: ik soms klein stukje 140 op 120, onder het mom van zo hard ga ik nooit meer rijden met deze 20 jaar oude auto.
bennyblisto zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rickthestig zegt
Weet iemand of er protest stickers te koop zijn?
dave09ham zegt
@rickthestig: is slecht voor het klimaat
karhengst zegt
@rickthestig: Bij voorkeur ter grootte van een verkeersbord.
rickthestig zegt
@karhengst: inderdaad, dan heeft mijn auto ineens kuren bij elke oprit. Misschien een nachtje doorwerken waard.
kobus1967 zegt
Flitsmeister word een must zo.
HzR zegt
Ben verbaasd dat het niet met gekleurde lijnen wordt aangegeven en ze de borden compleet verwijderen. Gele lijnbetekend 100 overdag en als er een paarse lijn naast staat mag je er ’s nachts 120 oid. Is toch veel meer Nederlandse logika?
phaeton zegt
@hzr: Er rijden ook wel eens buitenlanders hier… Straks gaat Italië het invoeren, maar dan andersom. En is 100 in Spanje en Polen rood. Maar in Duitsland weer blauw. Nee, echt een top idee.
HzR zegt
@phaeton: precies! Ik weet nu als ik in NL ben de helft van de tijd al niet hoe hard ik mag doordat er nauwelijks meer borden staan, alleen maar gekleurde of gestippelde lijnen.
phaeton zegt
Snelheid op de hectometerpaaltjes uitfaseren? Wie heeft dat verzonnen? Ik vind het af en toe reuze handig als ik twijfel aan de weginrichting/snelheid op m’n satnav
mashell zegt
@phaeton: dit gaat over Nederland. Hier wordt er naar gestreefd om de maximale snelheid vooral onduidelijk en zo veel mogelijk variabel te houden. De kans op een onbedoelde overtreding moet immers zo groot mogelijk worden.
Zie je nu ook weer, borden van 100 en 120 beide met onderborden aan één paal…
Als we dan toch maar 100 mogen doe dat dan altijd en overal. De Spitsstroken kunnen dan ook permanent open. Rode kruizen boven de weg hebben we dan alleen nog maar bij echt gevaar. Er zouden ook positieve aspecten aan deze nare maatregel kunnen zitten, maar de regering kiest daar bewust niet voor.
Snelheid op 130 laten en veestapel inkrimpen zou natuurlijk de logische en verstandige oplossing zijn, maar de boeren zijn de overgebleven achterban van het CDA dus dat zit er ook niet in. Maximale chaos op de weg, daar draait het op uit.
RiKe zegt
Lekker verwarrend zo met meerdere borden onder elkaar… Daar zal vast over nagedacht zijn, alleen niet lang genoeg (of juist te lang)
frank2b zegt
@rike: Is beleid.
karhengst zegt
@rike: Is ook nergens voor nodig. De norm is 130 dus hoeft er enkel aangegeven te worden wanneer dit niet van toepassing is. Net zozeer je op provinciale wegen geen bord 80 ziet.
stuko zegt
Het meest idiote van dit alles, dat in onze buurland gewoon nog steeds op delen omgelimiteerd snel mag worden gereden. Door 4x zoveel inwoners ook nog.
En de Belgen lachen zich ook stuk.
Wat een wanbeleid.
Vind dit echt beschamend van dit kabinet.
hotze zegt
@stuko: bij de Oosterburen is de stikstoflimiet ook 10x zo hoog, die hebben wat meer speling.
rickthestig zegt
@hotze: Die zijn dus niet zo benauwd.
watchhok zegt
997 turbo… geen 996tt
por100 zegt
Blijft de spitsstrook dan eigenlijk wel open? A9 is 120/130 in het weekend en avonden. Zou mooi zijn als die spitsstrook dan ook open gaat als de limiet 100 is. Dan benutten we het potentieel tenminste.
karhengst zegt
Tijd om wat panda’s in het wild uit te zetten.
mashell zegt
@karhengst: met een panda lach je iedereen uit.
saxoke zegt
Ja jongens…. de gemiddelde zwakbegaafde Hollander klaagt dat verkeersborden in België onduidelijk zijn, vinden het blijkbaar normaal dat er 3 borden onder elkaar staan mbt de snelheid en het uur,….. 100 daaronder tussen 6u en 19u en daaronder 130. Lekker duidelijk.
joost1234 zegt
@saxoke: hoo, dit is niet de huidige situatie, vrees echter wel dat dat de daadwerkelijke nieuwe situatie gaat worden..
karhengst zegt
@saxoke: in België zijn ze al een stuk verder dan in Nederland, daar wordt het volledig bepaald door de weginrichting.
sr20det zegt
Ik heb de stinger alvast ingebouwd, in combinatie met Flitsmeister en een beetje opletten moet t voorlopig wel goed komen ???
frank2b zegt
Leuk, dat modellenoffensief van Toyota.
560pk zegt
Wordt leuk straks met m’n duurbetaalde verkeersbordherkenning. Misschien kan BMW een software-update doen zodat m’n auto overdag het bovenste bord leest en ‘s avonds het onderste ;)
hotze zegt
@560pk: daar ga je dan, 100, met je 560 pk.
560pk zegt
@hotze: yep, wordt afzien. Gelukkig is er Stinger VIP, lazershield en good old Flitsmeister
hotze zegt
@560pk: dan mag je wel vleugels installeren. ’t is nu soms al niet te doen met moraalridders die de weg blokkeren ?
appeltaartislekker zegt
snelheid-op-de-hectometerpaaltjes is van de briljante ideeën ooit en uniek in dit land. Haal dat niet weg, niemand heeft er last van. Sterker nog ze zijn gewild en informatief.
mashell zegt
1200 bamboe borden tussen Azelo en de grens? Waar laat je die allemaal? Moeten die een geluidswal gaan vormen of zo?
Als we wat minder variatie zouden hebben in verkeersregels (maximum snelheden en inhaalverboden voor vrachtwagens gewoon 24/7 altijd hetzelfde houden) konden we met veel minder borden af en was het gemakkelijker en dus ook veiliger om te rijden.
j05b zegt
Digitale borden. Kost nu ff wat meer maar kunnen wel duidelijk een snelheid weergeven. Snachts staat er 130 en overdag 100.
Ook bij ongelukken etc kunnen zij gebruikers informeren of preventief de snelheid verlagen. Zie het als verlengde van de matrixborden.
mashell zegt
@j05b: zou een 32″ full HD televisie in een waterdichte kast nou eigelijk nog zo duur zijn?
gaszitrechts zegt
Wat een belachelijke maatregel blijft het toch, het scheelt 0,34% stikstof. Snappen ze zelf niet dat dit de grootste flop wordt van het deccenia.
nietcreatief zegt
‘duurzame’ borden met een verwachte levensduur van 20 jaar…
Tja als je dat verkocht krijg zou ik het zelf ook gedaan hebben. Een makkelijkere garantie op werk in de toekomst bestaat bijna niet.
Bij een of ander skelet van een voormalige fabriek waarbij het spoor allang gesaneerd is staat nog een bord dat waarschuwt voor overstekende stoomtreinen. Tuurlijk, de rode rand wordt wat vaal maar de leesbaarheid is de afgelopen 80 jaar niet verminderd.