Parkeerplekken voor een godsvermogen. Dan weet je waarschijnlijk wel in welke stad je die kunt vinden hè?
Parkeerplekken krijg je anno 2023 vrijwel nergens meer voor een prikkie. Althans, als je in de Randstad zoekt. En zeker als je je auto wil neerzetten in Amsterdam (kom maar door met de opmerkingen over de hoofdstad en waarom je daar in vredesnaam naartoe zou willen) ben je een godsvermogen kwijt.
€7,50 per uur is geen uitzondering voor een parkeerplekje in Amsterdam, dus een middagje shoppen in de PC Hooftstraat wordt zo nóg duurder dan het al was. Dan kun je bijna beter een eigen parkeerplaats kopen, zul je misschien denken.
En dat treft, precies in die straat kun je drie parkeerplekken kopen. Voor een godsvermogen, dat dan weer wel.
Drie parkeerplekken voor een godsvermogen
Op Funda staan namelijk drie losse advertenties voor evenzoveel parkeerplekken. Overdekt en beveiligd, maar dat mag ook wel. Want -let op, hier komt een herhaling- ze kosten een godsvermogen.
En waar we godsvermogen zeggen, bedoelen we ook een godsvermogen. Voor het goedkoopste parkeerplekje betaal je namelijk 250.000 euro. Voor een parkeerplaats! En dan is dat dus de goedkoopste, de andere gaat namelijk van de hand voor €275.000 en de duurste kost 495.000 euro!!!1!
Maar dan krijg je wel wat… denken wij.
Parkeren in Amsterdam was nog nooit zo duur
We richten ons even op de duurste van de drie parkeerplekken. Die van bijna een half miljoen. Die is ongeveer 4,65 meter lang en 3,85 meter breed, wat een oppervlakte van ongeveer 18m2 geeft. Dat komt neer op 27.500 euro per vierkante meter…
Deze plek is volgens de makelaar goed geschikt voor bredere auto’s en is daarom zijn geld waarschijnlijk helemaal waard. Of de vloer is betegeld met blokken cocaïne en staven van puur goud is niet bekend. Maar dat moet haast wel voor deze prijs, toch?
Oh ja, mocht je een half miljoen wat te gortig vinden, dan kun je het plekje ook huren. Daar betaal je dan 750 euro per maand voor, zonder servicekosten. Alhoewel iets verderop in de tekst staat dat het 995 euro per maand kost exclusief servicekosten van 100 per maand, maar dat moet je maar even navragen dan.
De andere twee parkeerplekken bevinden zich in hetzelfde dure complex, maar zullen gewoon een betonnen vloer hebben, aangezien de prijs ongeveer de helft is van die dure. Oh ja, je moet ook nog jaarlijks 460 euro erfpacht per plekje betalen als je besluit een van de parkeerplekken te kopen…
Weet je, misschien sluit ik me wel aan bij de commentaren. Wat MOET je in hemelsnaam in Amsterdam tegenwoordig?
Ze zijn er overduidelijk he-le-maal gek geworden.
henkiebb zegt
Die zijn het echt helemaal kwijt daar
pomoek zegt
Niks mis met Amsterdam. Ben niet de enige die dat vindt. Vandaar dat je een godsvermogen betaalt voor een P-plaats.
Jagris zegt
Dit zijn prijzen die horen bij de beste plekken in de centra van wereldsteden, zoals Londen en Parijs. Niet zo’n hoofdstadje als Amsterdam waar nog geen miljoen mensen wonen. Ik denk dat het gewoon te hoog naar hun bolletje is gestegen daar.
hotze zegt
Helemaal met je eens. Ik zou zeggen wat moet je in het zielloze Rotterdam waar de Autoblog-redacteuren (lijken) te huizen. Leuk die Maas en nieuwe architectuur, maar daar ben ‘k snel op uitgekeken. Nadeel van het Mokums paradijs is dat je er struikelt over de massa’s toeristen en ik struikel zowiezo al met m’n Myellitis Transversa. Wat een genot was het in de lockdown, nauwelijks toeristen en verkeer. Nog een nadeel, op zondag kon je voorheen gratis parkeren buiten de centrumring, maar ook daar rinkelt de gemeentekassa hedendaags. En kennelijk is het ook feest als je een fraai plekje wilt kopen.
AC zegt
Ik snap er ook weinig van. Maar goed het is ook maar met welke bril je kijkt, vanuit diverse andere steden en landen in de wereld is het wellicht klein bier..
drtim zegt
Het is natuurlijk ook een statussymbool als je kan zeggen dat je een half miljoen uit kan geven aan een parkeerplaats.
ouwedibbes83 zegt
Mss reken ik verkeerd, maar als je dus kan kiezen tussen 750 (995) maandelijks of in 1x 495.000 EUR aftikken, dan lijkt me dat maandbedrag aantrekkelijker. Het jaarlijks rendement van 9K (1,8%) tot 12K (2,4%) op een half miljoen is niet erg hoog.
Robert zegt
Jij snapt het. Met de huidige rentestand kost een doorsnee hypotheek je ruwweg 500 euro per 100.000 euro aan onroerend goed; op een hypothecaire waarde van bijna een half miljoen euro zou je bij een 100% financiering dus zo’n 2500 euro per maand bruto aan aflossing gaan kosten.
Als je dan nog eens even verder doorrekent op dei 2500 euro: bij een parkeertarief van € 7,50 per uur kun je per maand 333 uur parkeren, of te wel zo’n 11 uur per dag. En ik weet niet wat een parkeervergunning in Amsterdam kost, maar ik kan me zo voorstellen dat je zelfs in die stad dan nog aanzienlijk goedkoper uit bent.
simonferrari zegt
Even een snelle rekensom:
495.000 / 7.50 p.u. = 66.000 uur.
Een jaar heeft 8766 uur. 66.000 / 8766 = 7,52. U kunt deze parkeerplek dus alleen ‘terugverdienen’ wanneer je belsluit tenminste 7,52 jaar 24/7 daar te parkeren.
Valt die 7,50 p.u. toch best mee, niet?
560pk zegt
Vragen staat vrij. Het er voor krijgen is iets anders
bertorelli zegt
“Waar ter wereld ik ook kwam
Nimmer trof ik zo een bende”
Hier in de stad in hartje centrum gewoon 2 uur gratis parkeren met zo’n handige parkeerschijf.
En zet je hem 100m verderop, dan is die zelfs niet meer nodig.
karhengst zegt
Wat de gek er voor geeft. Prachtige stad met een rijke geschiedenis, je moet wel een erg zure Feijenoorder zijn dat te willen ontkennen.
Met de auto wil je er gewoon niet heen, daar zijn P&Rs voor. Tenzij je geld en ego in overvloed hebt. Dan is dit natuurlijk een optie.
alfaqv zegt
Niemand die de garage wat kort vindt?
4,65m betekent dat een X3 of een 5 serie al niet meer past bijvoorbeeld, laat staan mijn 6 GC.
Maar een 911 en een motor past dan weer wel.
alfaqv zegt
Ben nog niet helemaal wakker, zie net dat het om een parkeerplek gaat en niet een garage.
crashingduke zegt
Mijn Daimler Six past er ook niet.