We zijn wat aan de late kant, maar je hebt nog twee uur de tijd om een besluit te nemen. Word jij de nieuwe eigenaar van deze Audi Quattro A1 Group B-rallywagen?
Er wordt vandaag volop geracet op het circuit van Goodwood, maar de 73rd Members Meeting staat niet alleen in het teken van actie op de baan. Om 15.00u begint namelijk de veiling van een aantal fraaie klassiekers, waaronder de Audi Quattro A1 van niemand minder dan Hannu Mikkola en Arne Hertz. Voor de duidelijkheid: Mikkola werd in 1983 wereldkampioen rally met Audi.
Deze Audi Quattro A1 werd echter in Groep 4-specificaties ingezet in 1982, met een tweede plaats tijdens de Monte Carlo Rally als beste resultaat. Het fabrieksteam gebruikte de auto in 1983 nog voor tests, maar besloot uiteindelijk om de bolide om te bouwen naar Groep B-specificaties en ‘m vervolgens te verkopen. Hij bleef in goede handen, want in de jaren daarna kroop Antero Laine (voormalig fabrieksrijder van Saab) achter het stuur.
De Audi verruilde in de jaren daarna nog verschillende keren van eigenaar, maar is de afgelopen decennia netjes onderhouden door een verzamelaar. Mocht je deze Audi Quattro A1 aan jouw collectie willen toevoegen, dan zul je vermoedelijk tussen de 330.000 en 390.000 euro moeten meenemen. Bieden kan vanaf 15.00u vanmiddag op deze pagina.
power369 zegt
Een woord: slijm!
donvincenzo zegt
@power369: Slijm? Bedoel je niet kwijl?
steiger zegt
@power369: kwijl?
power369 zegt
@steiger: mag ook
mrrallycross zegt
@power369: vind je hem zo lelijk dat je hem vergelijkt met slijm?
power369 zegt
@mrrallycross: nope, other way arround.
power369 zegt
@power369: rrr… around sorry
Dutchdriftking zegt
Uit de tijd van de echte Audi`s!
norge zegt
@dutchdriftking: Echte Volkswagens bedoel je,..
rossi46audi zegt
@norge: toen nog niet. Tot 1985 was het officieel auto union audi.
norge zegt
@rossi46audi: 1965…
rossi46audi zegt
@norge: mijn orgineel Nederlandse coupe uit 1983 staat op kenteken nog als merk:auto union type: audi coupe gt 5e. Na 1985 werd het officieel audi
stephane8200 zegt
@rossi46audi: dat kan ik bevestigen. Ik heb er ook eentje gehad.
norge zegt
@rossi46audi: Ze kunnen alles in zo’n auto stempelen….
carmasterr zegt
@norge:
Eigenlijk is dat altijd andersom geweest.
De Passat was een hatchback Audi 80.
En de Polo was een rebadge van de Audi 50.
Vergeet niet dat Volkswagen alleen maar Kever afgeleiden met luchtgekoelde boxers maakte voordat ze Audi (En NSU) overnamen.
norge zegt
@carmasterr: Klopt, dus wat ik zeg is waar…..Audi en Volkswagen zijn 1 pot nat….Doet niks af aan dat ik dit ook een prachtige wagen vind
passie zegt
@rossi46audi: Ik heb ook een gt5e uit 1983, erg fijne auto.
rossi46audi zegt
@passie: heerlijk spul. Schakeld messcherp en meer dan voldoende kracht uit die 5 cilinder
passie zegt
@rossi46audi: Schakeld i.d.d. snaar strak, vijf cilinder hangt goed aan het gas. Ik heb hem nu net een jaar geschorst, ik ben op zoek naar plaatwerk, achterschermen zijn slecht. Komt door slecht schade herstel.
rossi46audi zegt
@passie: moet je kijken op audi tradition, google dat maar even, of bij jan los uit dedemsvaart die heeft ze liggen. Die van mij kom net bij de spuiter weg. Nieuwe wielkast randen achter. En hier en daar een plaatje.
passie zegt
@rossi46audi: IK ben pas bij Jan los geweest (woon er vlak bij)toen had hij niet wat. Ik zal kijken op audi tradition. bedankt voor de tip.
rossi46audi zegt
@passie: is wel een duitse site. Maar je kan ongeveer alles bestellen. Van compleet nieuwe motoren tot een klein rubbertje. Alleen zijn de prijzen niet mals. Maar beter duur dan niet te krijgen zeg ik altijd
passie zegt
@rossi46audi: Het wordt toch een meer jaren plan. Alle centjes gaan momenteel op aan de kids.Ik probeer eerst een beetje bij beetje alles bij elkaar te krijgen, en dan pak ik hem aan.
87sandyd zegt
@norge: seriously? Dat dit constant weer herhaalt moet worden…
ramonbosje zegt
Geilheid!
rob5nismo zegt
Bruut stukje geschiedenis
oktaan zegt
Ik kan mij over een jaar of 20, als ik 40 ben, eigenaar noemen van deze auto.
donvincenzo zegt
@oktaan: Dat kan ik nu al. Zo weliswaar een leugen zijn, maar da’s bij jou over 20 jaar ook zo.
snelweg zegt
Jizz in my pants…
Grappig om te zien dat stukje plakband bij de pook
toniominestrone zegt
Wat kan een merk zijn eigen roots verloochenen!
gtwillem zegt
@toniominestrone: verklaar hje nader.
Want dit moment kun je nog steeds Audi coupe’e kopen met vierwielaandrijving. En zelfs de vijfcilinder is weer teruggekeerd! Daarnaast waren de rally Audi’s van weleer ook al best onderstuurd, maar heel stabiel. Mijn inziens is er vrij weinig gebeurd.
BMW komt van DTM monsters naar voorwielaangedreven MPV’s met driecilinder turbodiesels…
stephane8200 zegt
Ik heb vroeger een Audi Coupe GT met de atmosferische 5 cilinder zonder quattro gehad alleen al voor het geluid van deze auto tijdens de Groep B periode.
rossi46audi zegt
@stephane8200: ik heb hem nog steeds. Heerlijk
sydney zegt
Ik kan heel snel beslissen in deze.Het betaalgedeelte zal echter even op zich moeten wachten.
desjonnies zegt
Tsja, het begin van een nieuw tijdperk in de rally sport.
En eigenlijk is deze één van de stamvaders van Groep B en daarom alleen al bijzonder interessant.
norge zegt
Moet je r mee…
circlestorm69 zegt
@norge: moet je er mee? Jij woont toch in één van de landen waar het het gaafst is om zo’n auto te hebben…
stamp zegt
@circlestorm69: hij bedoelt: op bezoek bij de buurtjes. Als er 50 cm sneeuw ligt :-)
norge zegt
@circlestorm69: geen kenteken?
carmasterr zegt
@norge:
Rallywagens hebben gewoon kentekens.
De verbindingsroutes tussen de stages gaan namelijk over de openbare weg.
norge zegt
@carmasterr: Weet ik, maar hier zit geen kenteken op..Wanneer hier een kenteken op zou zitten zou ik hem graag over de haarspeld bochten hier in de buurt willen jagen..
carmasterr zegt
@norge:
Een ritje naar de lokale variant van de RDW doet vast wonderen.
norge zegt
@carmasterr: Ze zijn nogal lastig hier met auto’s die nooit officieel verkocht zijn…
mrrallycross zegt
Kan ik contant betalen?
scottishcarspotter2000 zegt
Vet!
philipf zegt
Prachtbak!
turbotoll zegt
A real piece of history.
560pkferrari zegt
Had ik dat eerder geweten, net een rondje rond Goodwood gereden. Helaas niets van het circuit te zien. Schijnt een mooi event te zijn, er rijden Cobra’s, E-types, oude Porsches, F1 wagens. Ik zit er 1mijl vanaf en hoor het geluid nog prima.
Live stream: https://grrc.goodwood.com/members-meeting-73/live-social-stream-2#MMREEGVHW3x34R7e.97
HZW zegt
Mooi om te zien dat deze quattro al een geautomatiseerde koppeling had.
In plaats van de koppelingspedaal intrappen (bij op schakelen) knopje drukken op de versnellingspook.
Bij terug schakelen werd gewoon het koppelingspedaal gebruikt.
pindakoning zegt
Weet iemand met wat voor soort lens je zulke mooie foto’s kan maken? Dan bedoel ik de foto’s dat het lijkt alsof miniatuur is
mercedesbenz63 zegt
Geef mij maar liever een Lancia
rufctr01 zegt
De laatste mooie Audi, nu is het niks meer. Nu zijn het kille auto’s zonder emotie.