Met dit busje ben je het mannetje van de bouwplaats!
Ok, je moet er wel voor naar Engeland, maar dan heb je ook wat. Wat dacht je van een chromen grille, comfortstoel voor de chauffeur, premium badges zodat de voorman kan zien dat je het lekker voor elkaar hebt, dikke velgen, een thermometer (echt waar, die zit erop), climate control en een 16 inch touchscreen met navigatie? Daar steek je je maten op de bouwplaats de ogen wel even lekker mee uit! Goed, niet zo erg als met de IJslandse Sprinters, maar toch.
Een feature die er standaard opzit en waar je wél echt iets aan hebt, is overigens het Crosswind Assist System. Dat, de naam zegt het eigenlijk al, helpt je bij stevige zijwind om toch recht op de weg te blijven. Zo grijpt het ABS en het ESP in als blijkt dat je door een code geel de berm in wordt geblazen. En mocht je zo vreselijk schrikken van die plotselinge manoeuvre van je auto dat je vól in de remmen gaat, dan gaan je remlichtjes knipperen, zodat achteropkomend verkeer kan zien dat er het een en ander mis aan het gaan is. Zijn ze daar ook op voorbereid.
Als dat ‘moois’ heeft wel zijn prijs, je moet ongeveer 40.000 euro’s bij de dealer achterlaten als je hem mee wil nemen. En wel snel zijn, voor je het weet is de Brexit een feit en dan wordt alles veeeel duurder. Dus ook deze Premium Sprinter.
str8six zegt
Brexit Benz Beunbus.
moveyourmind zegt
Niet eens een koelkast voor het pannenbier en een frituurpan in de middenconsole om tussen de middag een paar bitterballen in het vet te kunnen gooien…
Sta je mooi mee voor schut op de bouwplaats.
dawwg zegt
@moveyourmind: Je staat in NL sowieso voor lul met je premium rechts-gestuurde bus hoor :)
moveyourmind zegt
@dawwg: Daar heb je een punt!
Een premium bus is hoe dan ook niet slim. Een bus moet voor jou werken en niet andersom.
lambo4all zegt
Snel kopen! Over een oaad dagen kost ie hondermiljoenmiljard meer, en dan zitten we ook in een wereldoorlog.
– Cameron
Dutchdriftking zegt
Volgensmij zitten alle opties standaard op een Renault Master…..
cadrez zegt
@dutchdriftking: zijwind assistent is nog inconnu voor het franse merk net als attention assist die je laat weten als je wat te lang met je mobieltje aan het prutsen bent en bijna op je voorligger gaat inrijden. Xenon is ook nog niet mogelijk chez renault. En als je een renault van 5 jaar en een sprinter van diezelfde leeftijd naast elkaar zet, zal je wel zien waar het prijsverschil zit. En heb ook nog voor renault gewerkt dus weet perfecr waar ik het over heb.
Dutchdriftking zegt
@cadrez: het ging even om het idee Premium…..
LaLancia zegt
@cadrez:
Niet in de roestpreventie iig. Een Sprinter is na 5 jaar mooi (roest)bruin geworden, en de Master heeft dan z’n originele kleurtje nog.
cadrez zegt
@LaLancia: mij ga je niet horen ontkennen dat er een roestprobleem is geweest. De huidige hebben ze hier dan ook op aangepakt. maar de rest is wel helemaal tiptop in orde .
tstile zegt
@cadrez: Een Sprinter is dan ook een stukje duurder. Er zijn er ook genoeg met motorische problemen wat flink in de papieren loopt. Sprintshift schijnt ook een drama te zijn geweest. Die oude dingen roesten dus idd.
Maar het grootste punt is nog wel dat ze zich bij Mercedes zo vastbijten op achterwielaandrijving en altijd hetzelfde chassis. De Master, Boxer etc hebben allerlei mogelijkheden. Bijv. voorwielaandrijving scheelt in de brandstofkosten.
Verder hebben de Franse merken ook lagere chassis, waardoor er bij bakwagens soms nieteens meer een laadlift nodig is. Voor verkoopwagens, camperbouwers etc hebben ze zelfs platform cabines. Die zijn ideaal voor een mooie opbouw. Mercedes gaat helemaal niet met z’n tijd mee. Dit zeg ik als Sprinter eigenaar….
gerjan zegt
Ik zag laatst een sprinter ergens op een auto site en daar hadden ze de s coupe 63 amg blok in liggen. Dat lijkt mij nog wel leuk.
peug206 zegt
Tja… tot ie bij de garage staat voor z’n onderhoud. Stratenmaker bij wie ik een tijdje als weekendbaan bij heb gewerkt had 3 Toyota hilux bussen. Nooit onderhoud aan gepleegd, nooit een beurt gehad anders dan filters en olie eens in de 2 jaar. Draaien en rijden. Oersterk die dingen (en dan bedoel ik niet motorisch;-) )
cadrez zegt
@peug206: op vlak van onderhoud en gebruikskosten zijn ze goedkoper dan bijvoorbeeld iveco. Toyota heeft nog altijd een oersterk imago maar geen grote bestelbus. En de kwaliteit is de laatste jaren ook wat minder. Maar als ik nu een pick zou kopen zou ik ook voor de hilux gaan tot mercedes er is met zijn nieuwe pick up ;).
Tiemen zegt
Ik moet zeggen, ze rijden wel lekker :)
knipperlichtje zegt
Volgens mij gaat het om de stereo ‘audio 15’ in combinatie met navigatie, een 16 inch navigatiescherm in een sprinter zou wel erg gewaagd zijn ;)
cadrez zegt
@knipperlichtje: dan zal het inderdaad de audio 15 zijn icm het becker navigatiesysteem.
dawwg zegt
@cadrez: En die is vermoedelijk maar 5.7″ (zoals in de A-klasse) of 7″-8″ (in de C-klasse) groot …
gamma81 zegt
Crosswind assist system, voor winderige bouwvakkers,
Maar zonder gekheid, een x in eerste serie Sprinter gereden, windkracht 3 uit het westen, op de A27, geen code geel nodig voor klotsende oksels.
lijpelijpe zegt
€40k voor een sprinter? Dan zit er geen dikke motor in!
123bat zegt
@lijpelijpe: Heb zelf als bijbaantje in een lange sprinter 316 CDI automaat gereden. 170 pk, reed heerlijk. Wel niet de goedkoopste! Maat van me reed in dezelfde sprinter maar met 95 pk en handbak. Die kon lekker poken en constant volgas rijden als er lading in zat!!
lijpelijpe zegt
@123bat: ik heb zelf een vito 116 automaat met een hoop opties en was al €40k kwijt. En een sprinter is zeker 6 a 7k duurder met de zelfde opties. Dus €40k is geen geld!
a45edition1 zegt
https://m.youtube.com/watch?v=huLoeTR-wak
stfu zegt
16″ scherm? Lijkt me sterk… Het is geen Tesla.
fconderkantlat zegt
16 inch touchscreen? dat is wel behoorlijk groot?
cadrez zegt
Als Sprinter verkoper zijnde wil ik wel het een en ander toelichten.
Comfortstoel is ook mogelijk op een gewone sprinter. Extra kan er ook een hydraulisch geveerde stoel besteld worden. Maar zie er het nut niet zo van in. Chromen grille is ook een optie. Ziet er goed uit maar de meerderheid van bestelwagenklanten heeft gewoon schijt aan het uiterlijk van zijn/haar busje.
Climate control ook mogelijk als optie.wel had ik graag geweten waar je dat van die 16inch navigatie hebt gevonden. Lijkt me eerder een fabeltje. Aangezien de sprinters het nu nog moeten doen met een verouderd Becker navigatiesysteem.
Crosswind assistent is standaard op elke sprinter . Systeem is echt wel een serieuze plus voor de veiligheid. Zoek maar eens het filmpje op joetjoep op.
40.000 euro voor dit alles is niet eens gek veel, je kan er echt nog veel verder in gaan => 4×4 systeem? = +7000 euro ;).
Maar maar maar, het is echt wel het best rijdende busje van allemaal. Probeer eens de 319cdi drieliter ‘veezes’ icm. de 7G versnellingsbak. Rijdt beter dan 50 procent van jullie leasehoertjes.
Ok. Het is een dure bus. Maar kwalitatief en op vlak van comfort zeker de beste.
Peace out
123bat zegt
@cadrez: Kwalitatief? Sprinter van 06/07 mocht al een keer overgespoten worden vanwege het roestmonster..
Motorisch wél erg sterk.
cadrez zegt
@123bat: 2006 je zegt het zelf. 10 jaar lang lekker mee gaan beulen. Mag je het beestje toch een nieuw beschermlaagje geven? Hoeveel Masters zie je nog rijden van die leeftijd?
123bat zegt
@cadrez: Stond wel buiten maar werd netjes mee omgegaan. Om de week gewassen e.d.
Het blijft het ‘rijdend visitekaartje’ van je onderneming. Dat ‘ie binnen 10 jaar verroest is is eigenlijk schandalig. Da’s iets waar je in de jaren ’70 mee weg kwam… :-)
Technisch wel echt bulletproof, dankzij de ver doorontwikkelde techniek. Reed ook aanmerkelijk prettiger/soepeler (een van de weinige fatsoenlijke automaten) dan andere bussen.
123bat zegt
@123bat: Dus een tip voor @dutchcorvette: Mocht je ooit in de markt zijn voor een busje, neem de Sprinter want die heeft de beste automaatbak!
dawwg zegt
@cadrez: Onzin; busje hoort niet te roesten na 10 jaar; is gewoon (te) el cheapo plaatwerk ingekocht/behandeled door MB; heeft Ford ook vrij vaak een handje van gehad, zelfs tot een paar jaar terug … Verder zijn het inderdaad superbusjes :)
406_v6 zegt
@cadrez: ben bezig met een nieuwe camper op basis van een Sprinter 319 CDI, 5 traps automaat en 4×4 van Oberaigner. Hangt fors prijskaartje aan, vooral die k..BPM ??
desjonnies zegt
@406_v6:
Pak gewoon zo’n Ducato met een beetje motor, is niets mis mee.
Een Mercedes voordeel is dat ‘ie geen getande riem heeft !
406_v6 zegt
@desjonnies: ander voordeel van Mercedes is de verkrijgbaarheid van onderdelen vér na beëindiging productie, FIAT gaat tot 8 of 10 jr, beetje camper gaat met gemak 25 jr mee
406_v6 zegt
@desjonnies: andere voordelen; een echte automaat met koppelomvormer, achterwiel aandrijving en V6 diesel
mopar zegt
@cadrez: had 2 jaar geleden een bijbaantje als bezorger bij een groot Nederlands postbedrijf. Wij hadden gloednieuwe Sprinters, bijna full options met geveerde comfortstoelen (geweldig bij drempels), Climate control etc. Ik geef toe het reed best goed maar van de 28 bussen die op mijn depot gestationeerd waren, moesten 15 van die dingen al terug naar de dealer omdat ze begonnen te roesten op de meest vreemde plekken, onder de deuren en aan het chassis zelf. Let wel dit waren bussen zonder schade. Dus blijkbaar heeft Mercedes de roestduivel nog niet helemaal onder controle.
fconderkantlat zegt
@cadrez: vroegah in mijn studententijd reed ik een sprinter 6 cilinder. manmanman dat ding ging als de brandweer.
dieselaer zegt
Benieuwd hoelang het duurt voordat achterop personenwagens een badge verschijnt met gravure ‘primiejum’. Als het tegenwoordig ook al in de typenaam kan staan mag alles.
pinut187 zegt
Doe mij doe maar uit IJsland.
toyotafortuner zegt
Good god, premium als deel van je typeplaatje…
AMG zegt
Over comfort van de Sprinter valt me tegen, ze zijn te stug geveerd (als klant Regiotaxi). Voor zo’n dure busje hoort standaard luchtvering erop te zitten.
cadrez zegt
@c200: luchtvering zal erg nadelig zijn voor het laadvermogen. Is niet echt realistisch.
406_v6 zegt
@cadrez: jij zou moeten weten dat luchtvering gewoon in de optielijst staat: PL9 met een meergewicht van ca 50kg. Dus zoveel nadeliger is luchtvering niet
mout zegt
Tegen de tijd dat Mercedes in klatergoud op zijn auto’s moet zetten dat ze premium zijn, weet je dat er iets veranderd is in het autolandschap…
Rob zegt
Premium badges?! Dat zijn toch wel AMG badges hè?! Anders laat maar zitten…….
mashell zegt
Het is niet premium. Het is geen sprinter (want traaag). Is het eigenlijk wel een echte Mercedes? Of stiekem een opgeleukte VW Crafter?
eefie zegt
Netjes voorkomen op de bouwplaats
turboboy zegt
Wij hebben op de zaak sindskort een 319, V6 met 7 bak en wat rijdt dat goed zeg. Er zijn genoeg auto’s die minder rijden.
driftkicker zegt
Toen ik de Sprinters in IJsland zag rijden werd ik toch een grote fan.