Voor het nieuwe modeljaar heeft Lotus nog een heel erg kritisch gekeken naar de Exige Cup 260. En dat heeft geleid tot een gewichtsbesparing van maar liefst 38 kilo (lang leve carbonfiber!) en daarom weegt deze Exige slechts 890(!) kilo. En als je dat dan combineert met 260 pk kan je hele leuke dingen verwachten.
En het mooie is dat je met deze Exige rechtstreeks van de showroom over de openbare weg naar het circuit kan rijden en gelijk aan de start kan verschijnen. Ideaal dus voor track day liefhebbers. Ik kan je wel vertellen dat Lotus zeer ver is gegaan bij het verwijderen van overtollig gewicht. De boel op een rijtje:
Carbon fibre (resulting in a weight saving of 12kg)
· Roof Panel
· FIA and HANS compliant Driver and Passenger Seats*
· One piece Carbon Fibre Dash Top Panel
· Rear Tailgate
· Front Access Panels
· Front Splitter
· Side air intake ducts
· Rear SpoilerLightweight components (resulting in a further weight saving of 22kg)
· Lightweight ‘Motorsport’ Battery
· Ultra-light 12 Spoke Forged Alloy Wheels
· Revised Rear Engine Subframe with lightweight Coating
· Lightweight Fly Wheel
· Lightweight composite bulkhead panel replaces rear window
· Alloy Supercharger U bend pipes
· Footwell PadsRemoving some other non essential components and equipment such as the interior
and boot carpets, front mudflaps, battery cover, interior mirror, sunvisors, rear
tailgate gas strut, results in a further weight saving of 4kg.
En de prestaties zijn dan ook niet mis. Het standaardsprintje doet deze Exige in 4,1 seconden en 0-160 raffelt de Exige af in 9,9 seconden. Zoals we gewend zijn van Lotus is de topsnelheid niet extreem hoog. Bij 245 km/u is de koek helaas op. En voor de milieufreaks, het gemiddelde verbruik is 9,1 liter per 100 km en de Co2 uitstoot is 216 g/km. En de prijs? Die ligt in Nederland op 91.800 euro in Belgie betaal je trouwens slechts 68.650 euro.
Fiskmas zegt
Mooie kar, aan de hoeveelste versie van de Exige zitten we nu?
stefan zegt
Geweldig bakkie voor erbij :D
a. zegt
zou die airbags hebben?
Wanker zegt
Heerlijk bommetje op wielen.
GeoBem007 zegt
“Removing some other non essential components and equipment such as the interior mirror”
Ja.. Juist ja.. Zeer non-essential. (Eigenlijk wel, je ziet geen hol door de ‘motorkap’ van zo’n Exige :-D
Davidov zegt
Lang leve?
RobertJ zegt
“En de prijs? Die ligt in Nederland op 91.800 euro in Belgie betaal je trouwens slechts 68.650 euro.”
* voelt een steek van verdriet *
tom zegt
Een pluim voor Robbie (en neen niet één in zijn gat!) omwille van het feit dat hij er de Belgische prijzen ook even bijgezet heeft. DIt is een kleine moeite in de redactie maar een groot plezier om als trouwe Belgische autoblog.nl lezer te zien staan! Daarvoor oprecht dank! Doe zo verder!
GH zegt
En dus weer een auto die we niet veel zullen zien vanwege die geweldige Nederlandse prijs. Voor iemand met gewone salaris zijn deze auto’s toch niet te betalen!!:evil:
Een betere ontwerper zegt
Als die tank ook zo donker was gekleurt dan was het perfect :)
wotevajjjj zegt
steek er carbon wielen onder en je bespaart nog eens 20 kilo
p.s. eindelijk iemand die oon eens aan zijn onderburen denkt :D
jos zegt
en dan zo’n dikzak met teveel geld erin!
Edgar zegt
een beetje veranderen en…TADAAAH!! WEER EEN NIEUW MODEL!!
wg zegt
Eigenlijk een spuuglelijk ding toch??? Lijkt wel een insect…
En dat terwijl ik Lotus een topmerk vind…. Wordt weer tijd voor een Europa JPS.
MATSS zegt
die streepjes moeten er van mij nie bij maar anders wel vet
en hij heeft een leuk bandenprofiel
MATSS zegt
wat zij die twee “bollekes”waar rechts de tankdop zit???
Martijn zegt
hoezo geweldig bakkie erbij…ik heb deze al tijden terug op Assen gezien en is allang in productie!
Neemt niet weg dat dit de vetste Lotus is die er is! Echt een super gafe bak is dit!!!
RenJie zegt
91.000 euro is echt té veel geld voor zo’n auto.. Vast wel een geweldige auto ed, maar ik denk gewoon dat je je stuk betaalt voor het merk op zich. Ik denk dat je met 91k de Atom 500 kan binnenslepen..
Sjeuf335 zegt
Lekker snel , maar daar heb je het ook mee gehad! Voor 91.000 koop ik wel wat anders!
Jandepandaman zegt
Bommetje!!!! :lol:
JanJansen zegt
Heb in juni in de “oude” versie gereden, met het stuur rechts.
Wat je verwacht is dat de motor net als het fantastische chassis direct op je bevelen reageert. Nu moet ik zeggen dat ik de gasrespons van een Caterham met een duratec gewend ben, maar de exige hangt echt niet lekker scherp aan het gas; hij klimt niet meteen in de toeren wanneer je dit wilt. De eigenaar vertelde dat dit door de supercharger komt die even de tijd moet krijgen om de lucht samen te persen. Een wijze les en eigenlijk nooit bij stilgestaan, maar niet alleen turbo’s last hebben van een zogenaamd “gat”.
Ik zou deze auto dan ook niet aan mijn vrienden aanbevelen.
Jandepandaman zegt
Ik heb niet zo lang geleden eens een toertje mogen maken in een Elise in de buurt van Echternach. Ik vond die Elise een bepaalde aandoenlijke grofheid en bruutheid hebben die me deed denken aan het rijden in een overdekte kart.
Als dit nieuwe speelgoedje ongeveer net zo voelt en aandoet, dan doe ik er niet moeilijk over als ik hem zou krijgen als 3e wagen en na de motorfietsen in de stal… 8) Kom, wie geeft me het geld om er eentje te gaan kopen…? ;-)
Gnermo zegt
Ecthernach ftw! :D Ben er 2 keer op vakantie geweest :)
Vette Exige, het intrieur had wel een Carbon fiber printje mogen hebben, verder toppie.
Klassiekerrally zegt
Zo hoort een Exige te zijn! Hier zou ik graag in rijden. Dagelijks wat mij betreft!
Maar DAMN, wat klopt de Nederlandse overheid ons een onbeschofte hoeveelheid geld extra uit de zak zeg. Dat is niks minder dan legale diefstal! :evil:
Cooper S zegt
En nu zelf nog even werken aan die spare tyre om mijn middel en knallen maar! Wat een geweldige auto. Helaas niet geschikt voor dagelijks gebruik.
Echt fijn dat je de prijs in Belgie er even bij vermeldt, thanks!
Nick zegt
Topsnelheid is wel te verhogen hoor, speciaal lichtgewicht 7-traps versnellingsbak er in met een hele lange overbrenging op de laatste trap.
Dinks zegt
Ik was een bofkont: