Kijk, dat zien we graag!
Naarmate de jaren vorderen is Mercedes-AMG bezig met het uitbreiden het gamma van hun eigen sportwagen, de AMG-GT. De spoortauto is enorm veel smaakjes te krijgen. Allereerst kun je kiezen uit twee carrosserievarianten: coupé (C190) of roadster (R190). Als je dat eenmaal hebt gedaan, moet je kiezen welke uitvoering je wil hebben.
Je zou kunnen aannemen dat de AMG-GT de beste sportwagen is die ze kunnen bouwen, maar niets is minder waar. De AMG-GT is een standaarduitvoering die je bijna nooit ziet, daarom kun je hieronder een foto ervan aanschouwen. Vaak is het minimaal de AMG-GT S (522 pk) die je tegenkomt. Een stap daarboven staat de AMG-GT C (558 pk). Mocht je de betere trackday niet schuwen en om nóg meer vermogen verlegen zitten is er een AMG-GT R (585 pk), die er óók als Roadster is.
Maar Mike, wacht: er is meer! Er is sinds kort ook nog eens een AMG GT R Pro. Ook met de 585 pk sterke V8, maar dan met verbeterde aerodynamica. Als dat nog óók niet genoeg is, gaan er geruchten over een ‘Black Series’, alhoewel Mercedes die term al een tijdje niet meer gebezigd heeft.
Net als alle anderen zijn wij de standaard AMG-GT alweer vergeten. Zo niet de heren bij Väth Motorentechnik. Dat is een tuner die al jarenlang zich bezighoudt met producten van Mercedes. Ze richten zich met name op het technische vlak, waaronder deze stationwagon met 846 pk. Ze hebben nu een lading spulletjes ontwikkeld voor de AMG GT, waaronder de basisversie.
Uiteraard zijn we het meest geïnteresseerd in extra vermogen. Met het optimaliseren van de motorelektronica en een luchtfilter weet Väth er 580 pk uit te halen. Het koppel is op 700 Nm begrensd, om de auto lekker rijdbaar te houden. De topsnelheid bedraagt nu 320 km/u. Niet verkeerd, voor slechts 2.832,20 euro. Deze tuningkit is er voor de AMG GT én de AMG GT S. Het eindresultaat blijft gelijk.
Helemaal indrukwekkend is het Leistungssteigerung Tuning-Kit V63. Daarbij wordt de M178 4.0 V8 voorzien van eveneens een open luchtfilter en andere motorelektronica, maar ook twee Väth turbocompressoren, een oliekoeler en downpipe. Het resultaat is een maximum vermogen van 680 pk. Het maximum draaimoment is wederom begrensd, ditmaal op 750 Nm. De topsnelheid bedraagt nu 335 km/u. Ook hier kun je een gewone AMG GT of AMG GT S meenemen, beide halen 680 pk. De prijs voor deze kit is iets meer dan 15.000 euro.
Daarnaast biedt Väth een heleboel technisch upgrades. Zo kun je bij de firma uit Hösbach terecht voor betere remmen, onderstel, velgen, uitlaat en een teller die tot 400 km/u gaat.
Dutchdriftking zegt
Dus de ‘ingetogen’ looks van de GT en maximaal vermogen. Helemaal wijs.
granlusso zegt
Ik vind die ronde pijpjes van de AMG GT facelift en bij andere nieuwe Mercedessen echt heel gaaf. OT: ik heb niet zoveel met dit soort upgrades, gewoon lekker origineel laten.
daniel1975 zegt
@granlusso: waarom dan? Vaak lopen ze veel mooier en soepeler dan origineel…
rolov zegt
En renntech dan? 780 pk uit je gt.
Volvo_440_turbo zegt
De teller van 400 km/h is het coolste voor mij! Zonder dromen geen hoop in het leven, niet?
Gulli zegt
@Volvo_440_turbo: ik ga vragen of ik die ook in mijn spaardieseltje mag
jwcroy82 zegt
Hoeveel vermogen ze er ook uithalen het blijft een rukgeluid produceren zo’n amg turbo v8. Een nissan GT-R heeft een mooiere/brutere sound met z’n 3.8 v6, en ook betere prestaties.
drdre1 zegt
@jwcroy82: is natuurlijk persoonlijk, maar mij doet denken aan ’n Spitfire
phaeton zegt
@drdre1: Dat hoorden we al bij de SLR ’twee generaties’ geleden. Gaap.
sabrerator zegt
@drdre1: wel eens een Spitfire gehoord?
dennisn52b30 zegt
@jwcroy82: jij hebt duidelijk nooit gereden in een AMG GTR.
Benny_Weisz zegt
Wat ik altijd opmerkelijk heb gevonden bij Mercedes-Benz is dat de AMG GT-R (hun sterkste sportwagen) 585 pk’s heeft en de E-klasse AMG 63S maar liefst 625 pk’s….. Terwijl beide modellen dezelfde motor hebben.
phaeton zegt
@bennyweisz: Eens. Daarom is de R nuchter beschouwd ook zo’n flop. Die moet eigenlijk minstens 670-680pk hebben.
woudloper zegt
@bennyweisz: ze wisten dat de black series nog kwam he. En weldra is die er
marcel174 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
dwfc zegt
Ja maar … Mercedes approved ?
Met hun connecred systeem zijn ze op de hoogte van elke technische ingreep … of staat de tuner borg ?
dennisn52b30 zegt
Ja maar ook al heeft de GT met de vermogensupgrade meer pk’s, hij mist dan de meesturende achterwielen van de GTR
emping zegt
@dennisn52b30: daar gaat ie niet harder van.
rikv99 zegt
RENNtech heeft dan weer een kit die de wagen naar 761hp brengt, en ik dacht dat brabus er een had die hem naar 800 of 850 bracht? Kan die niet meer op hun site vinden.