Het design van de populaire Lynk & Co 01 valt niet bij iedereen in de smaak, maar de Chinezen showen nu een nieuwe designtaal.
Lynk & Co: een paar jaar geleden had nog niemand er van gehoord, maar ze hebben nu gewoon een bestseller te pakken in Nederland. Zoals collega @willeme al opmerkte: er gebeuren rare dingen.
Dat Lynk & Co een paar jaar geleden nog volslagen onbekend was is ook niet zo gek. Toen bestonden ze namelijk ook nog niet. Het Chinese merk is pas in 2016 opgericht. Een echte start-up dus. Maar wel met megaconcern Geely als moederbedrijf en Volvo als zustermerk. Dat scheelt een hoop.
De Lynk & Co 01 is weliswaar een succes in Nederland, maar over de designtaal zijn de meningen nog verdeeld. Van de zijkant bekeken is het een dertien-in-een-dozijn cross-over, maar de koplampen en achterlichten zijn juist heel opvallend. Het moet maar net je smaak zijn.
Lynk & Co laat nu echter een nieuwe designtaal zien met een concept car genaamd ‘The Next Day’. We zien nog steeds herkenbare Lynk & Co-elementen (vooral de koplampen), maar het ziet er allemaal een stuk hoekiger en agressiever uit. Op deze concept car in ieder geval.
Dat het geen cross-over is helpt natuurlijk ook. Lynk & Co heeft gekozen voor een liftback á la Porsche Panamera. Een opvallende gimmick mag natuurlijk niet ontbreken, dus daarom zijn er opvallende deuren. Deze concept car heeft vier butterfly doors, waarbij de achterste deuren tegelijkertijd suicide doors zijn. Suicide butterfly doors dus.
Je zou denken dat een futuristische concept car als deze volledig elektrisch is, maar nee. Deze Lynk & Co is nog steeds een hybride. Net als de Lynk & Co 01 dus. De Chinezen noemen zowel een hybride optie als een plug-in hybride optie.
Maakt Lynk & Co dan helemaal geen aanstalten om met een EV te komen? Jawel, er schijnt een volledig elektrische 01 in de pijplijn te zitten. Die zou natuurlijk heel interessant zijn voor Nederland. Deze concept car is misschien iets minder relevant voor ons, maar het zou zomaar kunnen dat we elementen hiervan nog terug gaan zien in Nederland.
qmdb zegt
We niet naïef. Laten we de automarkt overnemen door de Chinezen? Of koop je Europees? (Niet later gaan klagen he? Je hebt nu de keuze nog)
(ooo--V--ooo) zegt
“Maar die is zo lekker goedkoop. Maar €550/maand in een abonnement (lees private lease constructie).”
Helaas is er een flink gat met de vergelijkbare Volvo’s. Want ja, Volvo schurkt tegen premium aan, dus die moet je enkel volgehangen met optie aanbieden.
Wanneer gaan we in Europa weer eens auto’s bouwen die ook zonder bakken met subsidies betaalbaar zijn?. Kale uitvoeringen zijn prima. Niet iedereen zit te wachten op Nanny-hulpjes en een aaibaar dashboard.
tuutertuuter zegt
We gaan er ook langzaam op achteruit. Waar je vroeger nog verwend werd met natuurlijke materialen, pleuren ze er nu gerecyclede PET-flessen in je dashboard, en is wol-polyester blend “premium”.
lekkerlinksrijden zegt
Een bijelkaar geraapt zooitje als je het mij vraagt, dus nee niet beter te pruimen
rob5nismo zegt
Toffe deuren spuuglelijke velgen
stefanos zegt
Chinezen nemen al zoveel over, laat deze rommel aub daar. P.S. het ziet er ook echt niet uit, totaal wanstaltig design.
kas_par zegt
Jezus, wat een gezeik hier zeg!
Leuk design, niet helemaal mijn smaak. De 01 vind ik een leuke wagen voor een nette prijs. Who cares dat het Chinees is?
En plastic design? Wat is het probleem?? Als het mooi strak en netjes afgewerkt plastic is heb ik dat veel liever dan bv een suf houten paneeltje dat 9 van de 10 keer scheef gemonteerd is.