
Superirritant. Grootlichtrijders die vergeten terug te schakelen naar dimlicht als je ze op een donkere weg tegemoet rijdt, waardoor je tijdelijk te maken krijgt met netvliesterrorisme. Volvo komt met een oplossing.
Het heet Active High Beam Control en op de Autosalon van Genève zullen de Zweden het voor het eerst presenteren. Deze lamptechniek zorgt ervoor dat je constant met grootlicht kan rijden, maar zodra er een tegenligger of een voertuig op dezelfde weghelft opdoemt wordt een deel van de lichtbundel verduisterd, waardoor ze gespaard blijven van hinderend licht. Hiervoor zit een kleine cilinder met metalen deeltjes in de koplamp, die met “absolute precisie” de lichtstraal zo kan aanpassen dat medeweggebruikers geen oogbalpijn lijden. Witchcraft, we weten het. Overigens zijn er meer merken met deze systemen, zoals Volkswagen. Mercedes heeft bijvoorbeeld Grootlicht Assistent waarbij de lichtbundel eveneens wordt bijgesneden wanneer er tegenliggers opdoemen.
De positie van tegenliggers wordt bepaald met de camera voor de achteruitkijkspiegel – die onder meer wordt gebruikt voor collision warning en Volvo’s zelf laat remmen. Het permanent adaptief grootlicht is actief vanaf 15 km/u en wordt straks toegepast op de Volvo S60, V60 en XC60.
Een visuele uitleg van deze koplampmagie is te vinden op Autojunk.nl, waarin wordt getoond hoe de lichtbundel constant wordt aangepast. Als dit echt werkt zoals Volvo het hier voordoet, is het best wel innovatief.
Altijd grootlicht aan. Headlight beam Kitty approves!
hallo dealert, ik heb per ongeluk de binnenspiegel van mijn nieuwe Volvo afgebroken.
da’s dan 3000 euro meneer, inclusief montage, bedankt en tot ziens.
On topic: mooie techniek. Voor Nederland misschien niet echt nodig omdat hier heel veel straatverlichting is, maar bijv in Zweden is dat wel anders.
@escort77: Hoe breek je nou weer je binnenspiegel?? Je mag wel een beetje zorgvuldig met spullen omgaan
@flutterby: Je gaat met je zweedse bak naar een zweeds warenhuis om een zweeds bankstel te kopen en achterin je zweedse auto et schuiven. Je koopt ook een Björn kast van 2,60 en deze schuif je zo hop naar binnen, over de bank, en rust precies op de leuningen van de voorstoelen . Past precies. Tot je de klep dicht gooit en tik. Pats. Kraak.
Gebeurd elk 3e uur dat de IKEA open is.
@sjamp: grappig en herkenbaar. Ik heb een kast van 2 meter gehaald en ik weet dat er 2m10 achterin mijn Audi past.
Bleek er 10cm schuimrubber aan beide uiteinden in de doos te zitten. Dat waren 70 kms terwijl met mijn buik en tanden IN mijn stuur zat.
@gregorius: Dat had een leuk beeld gegeven als je op dat moment een ongeluk had gekregen. Airbag ontploft in je bakkes terwijl je nog eens van achter wordt aangerand door een Billy…
@escort77: ga eens in de polder of op de A15 rijden…
@Emile_Benz:
natuurlijk hebben we in NL ook wel wat donkere plekken, maar ik denk dat er weinig landen in de wereld zijn waar per vierkante meter zoveel straatverlichting is als bij ons.
@Emile_Benz: die A15 is een autosnelweg. Op de autosnelweg gebruik je alleen je groot licht om met 110 km/h sukkelende Priussen aan de kant te knipperen.
Een goed systeem in verlaten plaatsen in Scandinavië. Maar hier een systeem om misbruikt te worden. Grootlichten zijn toch zelden nodig.
@adyton:
inderdaad, ik gebruik ze amper.
komt omdat bijna alle wegen in België verlicht zijn.
@RazorHead: dat moet ook wel om al die gaten in de weg te kunnen zien.
Serieus, wat de Belgen hebben gedaan is een klassiek voorbeeld van geld aan de verkeerde dingen uitgeven…
Maar goed. Die Hollanders kunnen er ook een handje van: Betuwelijn, Fyra, en de Regenboogroute zijn zo maar een paar schrijnende voorbeelden…
@adyton: In de polder is het toch wel fijn hoor… Het rijdt veel meer ontspannen.
@adyton: Ligt er aan waar je woont natuurlijk. Ik woon buitenaf, waar veel onverlichte wegen zijn. Zonder groot licht rijden is dan haast gevaarlijk i.v.m. onverlichte fietsers en wandelaars.
@RickS: fietsen…dus binnen de bebouwde kom (meestal dan). Dan is grootlicht sowieso verboden…
@adyton: Ik zie er helaas veelste veel perongeluk of niet met grootlicht rond rijden.
Als ik zo het plaatje bekijk dan worden voetgangers en mogelijk ook fietsers niet ontzien door dit systeem?
@jeffreym3: precies, ik weet niet hoor, maar als je op het fietspad naast de weg rijd en d’r komt zo’n lulhannes met grootlicht op je af is dat behoorlijk vervelend (kan ik mij goed herinneren van toen ik nog vaak op de fiets door de polder reed)
(Al is een fietser of scooter met groot (of omhoog schijnend) licht net zo irritant in de auto ;)
@screamer:
@jeffreym3:
Het is wel de bedoeling dat de zwakke weggebruikers net gezien worden. & het verkeer in de tegengestelde richting (met de ogen in het licht) wordt verduisterd.
What’s the problem?
@vale46: Het probleem is, dat het werkt met het waarnemen van lampen. Zo heel sterk zijn de koplampen van veel voetgangers niet. En wat fietsen betreft: Het is dat ik een krachtige LED heb gemonteerd, en daar tijdens het rijden bij kan. Gebruik ik zo nodig om ‘groot licht’ mee te seinen. Handig voor electronische, maar ook menselijke grootlicht-bedieners.
@vale46: Kijk eens naar het topic-plaatje? Daar wordt de voorligger netjes afgeblokt, en de voetganger netjes verblind.
@mout: & wat is er mis mee dat je een voetganger even een beetje in de ogen schijnt? pluk je hem soms liever van onder je wielen omdat je hem niet gezien hebt?
Die “grootlichten” zullen naar alle waarschijnlijkheid niet zo fel zijn als de gekende grootlichten. Het zullen gewone luchten zijn die wat meer naar boven schijnen, geen felle schijnwerpers die je blind maken.
Het naar boven schijnen kan wel een licht verblindend effect hebben op tegenliggers, vandaar het systeem dat in die zone geen licht zal laten schijnen.
Mijn schoonmoeder heeft in haar B-klasse een systeem dat automatisch de grootlichten aan zet als er geen straatverlichting is. & als er een tegenligger komt schakelen de grootlichten zich netjes uit zonder de andere te verblinden. Het systeem werk echt super, ik heb het zelf al mogen ervaren :)
@screamer: precies wat je zegt over die fietsersmet omhoog schijnend licht die worden steeds feller…
maar voetgangers worden dus nog wel vol verblind
@darkpluisje: Beter verblind dan doodgereden??
@454ssV8: Verblinden worden kan ook leiden tot dood…
@flutterby:
autorijden ook ..
@lincoln: Leven is zelfs dodelijk :-)
@lincoln: Het hele leven leidt tot de dood :’)
@flutterby: Ja als ik op het voetpad loop en er komt een auto aan met grootlicht spring ik altijd als een dolle hond op het wegdek. Voor mij is het dus dodelijk als voetganger
@mercedesclsfan: Ook aan scooter’s en fietsers gedacht?
@flutterby: ik denk alleen aan mijzelf
Geweldig… heb je een keer geen Volvo die voor je in de weg rijdt… heb je zo’n ei met grootlicht in je spiegels… zucht. Misschien is het beter als mensen echt leren hoe autorijden werkt?
@w0o0dy: Maar die lichtbundel komt dus niet in jouw spiegel terecht, als het werkt. ;)
En reflectie op nat wegdek/regen dan? Houdt ie daar ook rekening mee?
@Dev: Grootlicht schijnt omhoog, niet naar beneden… Dat is je dimlicht en vaak zijn het identiek dezelfde lampen.
@flutterby: Als grootlicht alleen omhoog scheen was dit niet nodig. Natuurlijk heb je bij grootlicht ook lichtbundels die naar beneden schijnen, alleen is dat niet anders dan bij dimlicht.
Sinds ik veel richting het zuiden van het land ga, merk je dat je ook dat je soms extra licht nodig hebt. Constant groot en dimlicht is ook vervelend, dus dit is een welkome toevoeging. Zeker omdat je ook gewoon stuk meer ziet. Ik vraag me wel af, hoe zit dat met verkeersborden, die reflecteren opeens een stuk meer en is dus goed irritant. Ik merk echter wel dat sommige auto’s met dimlicht nu al teveel licht hebben en dus goed irritant zijn wanneer ze achter je rijden. Vooral met grotere auto’s heb je dat.
Groot licht is niet het probleem. Tokkies die hun lichten niet af laten stellen, of de hoogte regeling standaard op 4 hebben staan, die zijn het probleem!
@911GT2: Inderdaad. Daar heb ik laatste tijd ook meer en meer last van.
@adyton: Die aftermarket led stripjes zijn helemaal zwaar irritant! Die zijn vaak nog feller dan het gewone dimlicht van bepaalde auto’s..
@lamborgfan: En gepropt tussen elk kiertje van de voorbumper :) Die zijn zeker niet afgesteld.
BMW heeft zo’n grootlicht assistent ook al langer
@robertb: Volgens mij niet helemaal het zelfde, als ik het goed begrijp schermt Volvo een gedeelte van het grootlicht af ipv het automatisch overschakelen naar dimlicht. Kan handig zijn, echter hoop ik wel dat dit soort features ook uitschakelbaar zijn. Op een rustige landweg is dit praktisch, maar in een drukke verkeerssituatie niet of nauwelijks.
@renezzzz: Look at this: http://www.youtube.com/watch?v=-dvPZ3H1Vm4&feature=share
Dan weet je het.
Waarom moet dit? Brengt alleen maat extra kosten, gewicht en risico dat het stuk gaat met zich mee. We kunnen grootlicht toch gewoon handmatig uitzetten als het nodig is. Niet het nuttigste systeem wat er is vind ik. Hetzelfde als automatische licht- en regensensors.
@berlinetta: het ‘moet’ omdat luxe… en omdat er klanten zijn die er sowieso voor gaan betalen. Dus waarom niet? Het is immers niet verplicht ofzo.
@berlinetta:
Waarom typen we op een computer? Je kan toch ook schrijven?
Waarom fietsen? Je kan toch lopen?
Waarom mailen? Je kan toch brieven sturen?
Zo kan ik nog wel een uur doorgaan….
@flutterby: omdat het sneller werkt allemaal. Het voordeel hiervan is maar klein.
Sinds ik een auto met bi-xenon lampen rij ben ik van mening dat dit de nieuwe standaard moet worden, ik merk echt een enorm verschil tov. voorgaande type lampen. Je hebt meer diepgang en ik heb ’s nachts op wegen met weinig licht nooit meer de neiging om over te schakelen naar groot licht. Ik pest alleen nog hardrijders door af en toe grootlicht aan te tikken zodat het lijkt alsof ze geflitst worden, prachtig als ze dan in de ankers duiken.. maar dat terzijde.
@leftlane: jij was het dus.. Had mijn rijbewijs al bijna ritueel verbrand voordat ze m samen met mij kwamen ophalen
Leuk, maar het automatisch dimmend grootlicht is toch niet nieuw? Mercedes heeft het ook al een paar jaar…
@nielsvanderweiden: Yes, staat ook in de tekst.
@nielsvanderweiden: Dit is ook geen dimmend grootlicht. Effectief halen ze de ‘hinderende lichtstralen’ terwijl het grootlicht aanblijft.
Ik ontdekte laatst dat Landrover dit ook heeft, zodra je een onverlicht gebied in gaat springt het grote licht aan.
Zodra je een auto nadert van achter (tamelijk grote afstand), of er komt je iemand tegemoet, gaat dit automatisch even uit..
In eerste instantie dacht ik aan een storing, maar dat scheen dus mee te vallen!
@don: Dit is ook geen dimmend grootlicht. Effectief halen ze de ‘hinderende lichtstralen’ terwijl het grootlicht aanblijft.
@imdoctorbob: Heeft geen zin hoor. Veel autoblog bezoekers reageren al voordat ze überhaupt meer dan de titel hebben gelezen..
@jeffreym3: Ik heb het wel gelezen hoor.. aangezien verder alleen Mercedes aan de orde kwam met een soortgelijk systeem, leek het mij wel zo eerlijk om Landrover ook even te melden.
Ik had het idee dat men hier ongestoord over auto’s kon praten..
Zelfde soort systeem zal ook op de nieuwe S-klasse zijn intrede doen. http://www.emercedesbenz.com/autos/mercedes-benz/s-class/top-20-mercedes-benz-assistance-programs/attachment/mercedes-benz-technical-terms-12c1235_02/
innovatief hoor ..had mijn Lincoln uit 1969 ook ..
@lincoln: Ouwe hipster
in plaats van Volvo hier neer te zetten als “uitvinder” van dit. Kan er beter een keer naar de echte makers van deze techniek worden gekeken. Zoek maar is een keer naar hella… volvo komt hier niet met de oplossing, ze kopen een oplossing die ze op hun auto’s zetten…
Oldsmobile en Cadillac hebben dit systeem sinds 1952 ..
@lincoln: klopt , heb thuis nog een originele advertentie uit 1953 van Cadillac.GM noemde het autronic eye.Bij mijn 68er Eldorado was het een optie .
@blownbird79:
hieperdepiep hoera ..
ik ben niet de enige die een auto-advertentie tik heeft ..
@lincoln: haha :-) Kast vol man!
En wat doe/ heb je eraan?
Ja een flinke Tik hè!
Je zal toch naast een rotonde wonen en bij elke voorbijkomende Volvo je raamkozijnen op je muur geprojecteerd krijgen.
@Gulli: In de bebouwde kom is grootlicht zoiezo verboden… Waarschijnlijk werkt dit systeem alleen als je eerst handmatig groot licht inschakeld.
@Gulli: Dan moet je gewoon niet naast een rotonde gaan wonen. Of een kruising (10 tegen 1 dat die binnen 10 jaar een rotonde is geworden).
Maar goed, ik woon tegenover een zijstraat met ‘uitritconstructie’ (doorlopende stoep, dus bij in-/uitrijden van de zijstraat moet je over een flinke drempel). Ik kan je melden: je went eraan hoor, die lichtsignalen…!
met Xenon en juist ingesteld heb je helemaal geen groot licht nodig.
Tevens als de auto fabrikanten is een x gaan kijken naar een lamp constructie de wel ver en laag schijnt en dus niet verblind..
Iedereen met projectors laten rijden, dat werkt tenminste!
Goedkoper, makelijker, geen defecten want het is een kwestie van model van de binnenkant van de koplamp.
Ohwja, en kappen met die belachelijk hoge prijzen van OEM xenon, slaat ook werkelijk nergens op.
@lowrider:
de lampjes zijn op zich niet zo duur, maar er komt natuurlijk wel wat meer bij kijken: automatische hoogteverstelling, koplampsproeiers, balanskastjes, in sommige gevallen een afwijkend koplamphuis/reflector… Tikt snel aan hoor.
@escort77: Niet duur? Heb jij wel eens een originele xenon lamp moeten kopen?
Van Phillips kost je even € 150,-
Voor dat geld heb je een goed werkende set met 2 jaar garantie. (Nee, dan is het niet origineel en moet het nog ingebouwd worden, blablabla i know. Het ging nu om de prijs van de lampjes)
Balans kastje, rij door een hobbel, ding gaat omhoog, met de tijd dat hij omhoog staat ben je al lang en breed uit de hobbel en verblind je de tegenligger alsnog. Ik rij een auto waar dit allemaal niet in zit maar ik heb wel projectoren (kattenogen) en niemand heeft last van mijn aftermarket met 2 jaar garantie xenonsetje.
Koplampsproeiers, was de auto nou is gewoon mensen…
@lowrider:
huh? krijg ik ineens mails van autoblog over een topic van 3 weken geleden…
nou ja, on-topic:
http://www.ebay.de/itm/2x-PHILIPS-85122-35W-D2S-Brenner-Xenon-Lampe-Birne-BMW-Audi-VW-Skoda-Dacia-NEU-/181089635421?pt=DE_Autoteile&hash=item2a29c88c5d
2 nieuwe Philips Xenon lampen voor nog geen 50 euro, daar komt 5 euro verzendkosten bij, kan je ook niet voor gaan tobben. Heb ik zelf ook gekocht, wisselen van zo’n lampje is niet veel anders dan een halogeen.
Voor een fabrikant die zulke lampen standaard in gaat bouwen zal de prijs nog veel lager zijn.
@escort77:
Irritant he, ik heb dat ook sinds gistermiddag, heel je inbox vol gespammed met gefrustreerde puber reacties….
@jrk68: gelukkig staat er ook bij hoe je dit uit kunt zetten ;-)
(tot ziens in een ander topic, ik blijf niet altijd in die ouwe meuk kijken of er ergens op gereageerd wordt…)
Ooit hadden we daar een prima oplossing voor.
Voor die duffe verblinderts
Dat heette de Cibie Super Oscar verstraler.
Met twee van die potten op je neus, had iedere jouw verblindende tegenligger drie dagen lasogen.
Gegarandeerd !
En fietsers dan? Die hebben het meeste last van grootlicht dus moeten die ook buiten de lichtbundel vallen. Ik moet altijd stoppen als er een tegenligger met grootlicht tegemoet komt want je ziet geen ene fuck.
@Tommy2: Sterker nog zodra er een fietser voor je rijd of je komt hem tegemoet mag je geen groot licht voeren. volgens art 32 van het RVV 1990
En fietsers worden wel verblind?