
Wordt de facelift wederom een succes?
Voor wie de XC40 te klein is, maar de XC90 te groot, biedt Volvo een middenweg met de XC60. Al meer dan anderhalf miljoen gezinnen kozen voor dit model. Nu Volvo zijn SUV-line-up aan het vernieuwen is, krijgt de op-een-na grootste SUV een facelift.
De grootste veranderingen zitten in het interieur. Volvo heeft een nieuw infotainmentsysteem gelanceerd dat ook in de XC60 van na de facelift komt. Heb je een Volvo van 2020 of jonger? Dan komt later dezelfde software jouw kant op middels een over-the-air-update. De vernieuwde XC60 krijgt niet alleen nieuwe software, maar ook geüpdatete hardware. Het oude staande middenscherm maakt plaats voor een groter scherm dat nog steeds rechtop staat. Het display meet nu 11,2 inch, heeft scherper beeld en reageert twee keer zo snel als het oude scherm.




Verder vind je nieuwe bekerhouders (altijd fijn) en een verbeterd draadloos oplaadplatform voor je smartphone. En daar houdt het niet op. Buitengeluiden worden beter buiten gehouden door isolatieschuim op ”strategische plekken”. De stilte kun je doorbreken via het Bowers en Wilkins-geluidssysteem dat een nieuw speakergaasje heeft gekregen. Tot slot is de lucht in de auto nog wat schoner door nieuwe luchtzuiveringstechnologie.
Aanpassingen aan het exterieur
Net als de nieuwe XC90 krijgt het kleinere broertje een nieuwe grille. Tevens zijn er nieuwe wielopties (denk aan 22-inch wielen met wielkastverbreding) en donkerdere achterlichten. In de configurator zijn drie nieuwe kleuren voor de XC60: Forest Lake, Aurora Silver en Mulberry Red.



Motorisch verandert er niets. Je kunt de XC60 nog steeds alleen maar bestellen als PHEV. Vervolgens kun je kiezen uit de T6- of T8-aandrijflijn. De eerste heeft 350 pk, de tweede 455 pk. Zoals je gewend bent bij Volvo is de topsnelheid ingesteld op 180 km/u. Elektrisch kun je ongeveer 75 kilometer rijden volgens de WLTP.
Goedkopere prijzen voor de XC60 na de facelift
Voor de goedkoopste XC60 moet je de tijdelijk leverbare Essential-uitvoering hebben. Die kost € 61.995. Voor de facelift betaalde je nog € 60.195 voor de Essential. De overige uitvoeringen zijn grotendeels goedkoper geworden. De Core-versie, zeg maar de instapper als de Essential is uitverkocht, kost nu € 65.995. Dat was voorheen € 69.895. Je bespaart dus met de vernieuwde XC60 € 3.900.
Alle prijzen van de vernieuwde Volvo XC60
Uitvoering | Motor | Prijs |
Essential | T6 AWD PHEV, 350 pk | € 61.995 |
Core | T6 AWD PHEV, 350 pk | € 65.995 |
Business Edition | T6 AWD PHEV, 350 pk | € 66.995 |
Plus | T6 AWD PHEV, 350 pk | € 70.995 |
Black Edition | T6 AWD PHEV, 350 pk | € 73.495 |
Ultra | T6 AWD PHEV, 350 pk | € 75.995 |
Ultra Black Edition | T6 AWD PHEV, 350 pk | € 77.995 |
Plus | T8 AWD PHEV, 455 pk | € 73.995 |
Plus Black Edition | T8 AWD PHEV, 455 pk | € 76.495 |
Ultra | T8 AWD PHEV, 455 pk | € 78.995 |
Ultra Black Edition | T8 AWD PHEV, 455 pk | € 80.995 |
Polestar Engineered | T8 AWD PHEV, 455 pk | € 86.995 |
Concurrenten van de Volvo XC60 na de facelift
Volvo blijft goede zaken doen met de prijsstrategie van de XC60. Het biedt een meer dan prima alternatief op de plug-in hybride X3 en ook de PHEV-SUV’s van Audi en Mercedes krijgen het zwaar tegenover de Zweedse mastodont. Nu de rijders van Duitse luxeauto’s nog zo ver krijgen om in een verstandige Volvo te stappen.
- Cupra Formentor VZ Extreme (272 pk): € 53.990
- Mazda CX-60 Prime-Line (327 pk): € 55.290
- Volvo XC60 Core T6 AWD PHEV (350 pk): € 65.995
- BMW X3 30e xDrive (299 pk): € 67.973
- Volvo XC60 Plus T8 AWD PHEV (455 pk): € 73.995
- Audi Q5 S edition Competition 50 TFSI e quattro (299 pk): € 74.190
- Mercedes GLC SUV 300 e 4Matic Business Line met EQ Hybride technologie (313 pk): € 75.296
Ik kan nog steeds niet wennen aan die knik-omhoog bij de achterste deuren. Maar doe dan maar die Polestar, snelheidsbegrenzertje eraf en je hebt een hedendaagse sleeper van jewelste.
Beste line up van de markt momenteel vind ik persoonlijk. De V60, XC60/90 draaien al een tijdje mee maar ze komen vrij tijdloos voor de dag.
Enorme roestbak, zie diverse Volvo Forums op internet, ook deze versie en zelfs auto’s van twee drie jaar oud met ernstige roestvorming aan de onderzijde en draagarmen etc. De tijd dat Volvo kwaliteit was ligt alweer 20 jaar achter ons.
Chinese kwaliteit dus
“Goedkopere prijzen voor de XC60…”
‘De prijzen zijn misschien goedkoper’, maar zoals ik het lees ‘kost’ de gefacelifte Essential juist € 1.800,- ‘duurder’.
Ik ben beniewd of de facelift XC60 door de isolatieschuim ook ‘zwaarder weegt’.
– – Contaminatie-modus [OFF] – –
Ik heb een beetje een haat-liefde verhouding met de XC60.
De wijzigingen van zowel het ex-, alsook het interieur (buiten het grotere scherm) zijn wel héél subtiel.
Ik vind het zeker geen lelijke auto, maar ik krijg het er niet echt warm of koud van, in tegenstelling van de V60 en S60.
Dat zijn in mijn ogen nog steeds de knapste Volvo’s en misschien zelfs (zeker igv de V60) de knapste auto in z’n klasse.
Daar komt bij dat ik het prijsverschil met een V enorm vind.
Ben stiekem op de XC60 uitgekeken en ben al benieuwd naar de opvolger…
@Autoblog: De edit-functie werkt (bij mij) niet.
Note-To-Self: “in tegenstelling van de V60 en S60”, moet natuurlijk “in tegenstelling TOT” zijn.
In 2017 was zij zn tijd vooruit.
In 2025 oogt zij als Tatjana voor de 6e keer in de playboy; niks mis mee, maar aan het begin was het wat en nu is het toch echt tijd voor een nieuw model.
… google maar als je Tatjana niet kent
Prima auto als je van problemen en roest houdt..
Die 75km kun je in de winter al door de helft delen en in de zomer mag je blij zijn met 60km
Creatieve oplossing voor het infotainment systeem, we plakken het nieuwe grote scherm gewoon boven op het oude scherm…
Xc60 is en blijft een prachtige auto, maar wat een deal krij je bij Mazda, die cx60 voor 55k is in mijn ogen echt heel scherp. Meestal zitten die auto’s vol met opties en heb je qua kwaliteit ook niet te klagen.
De cx60 is een ongekend drama geworden voor Mazda.
Problemen met veren en dempers, krakende wielophanging, problemen met automaat, hybride systeem en software.
Kopers hebben heel veel afgeschreven op hun koop. Tot wel 20k in 1 jaar.