Volvo’s toekomst is louter gevuld met viercilinders of minder, zo maakte het merk vorig jaar bekend. Als kleine fabrikant is het handig niet te veel verschillende motoren te maken en, belangrijker, auto’s moeten zuiniger en efficienter worden. In een interview vult Volvo’s productbaas Lex Kerssemakers de eerste lege plekken in.
Momenteel biedt Volvo nog een lekkere vijf-in-lijn, onder andere in de nieuwe V40. Geniet er nog maar even van, want in het kader van het VEA-plan (Volvo Environmental Architecture) worden deze motoren niet meer ontwikkeld. Maar hoe wil je je grote slagschepen dan nog een beetje vlot vooruit laten komen? Simpel: door drukvulling. Volvo past al veel turbotechnologie toe, maar in de toekomst komen hier ook nog superchargers bij.
Het gebruik van beide soorten kunstmatige beademing, de zgn Twin Charging die je waarschijnlijk het beste kent van de Volkswagen-motoren, zal als eerste zijn weg vinden naar de top van het gamma, zoals de S80 en XC90. In een interview met Car Sales geeft Kerssemakers aan binnen twee jaar het eerste nieuwe motorblok te verwachten.
Behalve extra vermogen uit drukvulling zal ook electrificatie een rol gaan spelen in de toekomstoge modellen. Dit is geen verrassing, aangezien de V60 Hybrid al zo goed als klaar is, en de technologie waarschijnlijk niet al te moeilijk de overstap kan maken naar de overige modellen. (via Motor Authority)
MAB zegt
als ik ooit een volvo koop zou het toch nooit om de motor gaan maar om de uiterlijk!
loloo zegt
@MAB: ah ja tuurlijk, DE uiterlijk, goed bezig jongen
loloo zegt
@MAB: ah ja tuurlijk, DE uiterlijk, goed bezig jongen. En oh ja als je een auto koopt zonder ook maar 2 seconden na te denken over de moter dan ben je gewoon een imbeciel
baasbas zegt
@loloo: Ah ja natuurlijk, nadenken over de moter. Goed bezig jongen.
;)
Stopwearingpants zegt
@loloo: hhahahahaha heerlijk #moter
vale46 zegt
Spijtig dat de legendarische 5cil moet verdwijnen, maar twin-charging is wel een mooi stukje technologie om die te vervangen. De sound is wel volledig weg met al die drukvulling, dat zal de voornaamste reden zijn dat de 5cil gemist zal worden.
gijsso zegt
Nu maar hopen dat ze nog lang met die geheel nieuwe 5-cylinder kunnen doorgaan, hou je dat pleziertje tenminste nog wel.
ronin1130 zegt
De vlucht naar steeds kleinere motoren lijkt me toch een keuze die veel vragen oproept. Wat met de duurzaamheid van deze motoren? De belasting hiervan wordt steeds groter. Meer technologie betekent ook een grotere storingsgevoeligheid. En wat baat het motoren te ontwikkelen om goed te scoren op de normverbruikstests maar die in realiteit evenveel of vaak meer verbruiken dan grotere atmosferische motoren bij een gelijkaardige rijstijl.
vale46 zegt
@ronin1130: Ga dat maar eens uitleggen aan de hoge pieten in Europa (waar onze regeringen braaf naar moeten luisteren).
bsxc2 zegt
@ronin1130: +1
lincoln zegt
@ronin1130:
lul niet ..
ouwe Volvo,s reden ook makkelijk 6ton met een 4 pitter ..
meneersander zegt
Ja, want sie 1,6 diesel in de S80 is ook zo lekker vlug…
zeevink zegt
Ben zelf de gelukkige eigenaar van een 12 jaar oude V70 met vijfcilinder. Dat geluid is zo lekker dat het bruter is dan een 6 cilinder. Daarbij denk ik dat de nieuwe 5 cilinder in de V40 zeker met drukvulling of twincharge terugkeert in de nieuwe top modellen van de V70 S80 XC modellen. Dat is een mooie vervanging voor de T6 en V8.
desoper zegt
Een vier-cilinder als top-motorisering in de XC90? Dat gaat klanten wegjagen
brian112 zegt
@desoper: zit me inderdaad ook een beetje af te vragen of ze hier wel slim mee bezig zijn.
De topmotor in een auto zoals een s80, xc60 of xc90 zou naar mijn mening nog steeds meer moeten zijn dan een 4cilinder….
fiets zegt
@desoper:
Ja, die hokken zijn niet meer vooruit te branden straks met een 1.8 dieseltje.
kleinelettersengetallen zegt
@desoper: Staat er toch niet?? Er staat dat deze motor EERST zijn weg zal vinden in de top van het gamma. Nergens wordt er vermeldt dat deze motor(en) de topmotoren zullen zijn. Kieken ;-)
desoper zegt
@kleinelettersengetallen: Kijk nog eens naar de eerste zin van dit artikel: “Volvo’s toekomst is louter gevuld met viercilinders of minder, zo maakte het merk vorig jaar bekend.”
Hieruit kan ik afleiden dat de topmotorisering dus een 4-cilinder of minder wordt.
kleinelettersengetallen zegt
@desoper: Je hebt helemaal gelijk!! Ik dacht eigenlijk dat ze dit enkel met de diesel gingen doen en dat er nog wel een zescilinder benzine zou overblijven.
:D
Tommy2 zegt
Saaie bedoeling daar bij Volvo met alleen maar viercilinders.
michelyman zegt
Jammer, een 4 cilinder kan nooit die mooie 5cilinder roffel evennaren :( Aan alles komt een einde, spijtig genoeg.
lincoln zegt
als je meer cilinders wil ga je maar shoppen bij de handtasjes leveranciers ..
Volvo heeft altijd ver boven de Duitse priemiejum meuk gestaan ..
en gaat daar in Chinese handen stoicijns me door ..
way to go Volvo ..
RuVi zegt
Als je al ziet wat een S-klasse presteert met een 4 cilinder dieseltje denk ik dat het in de toekomst wel te doen is.
528i is ook een viercilinder en ook rap! (6,3sec 0-100)
driftkicker zegt
Ik wil niet weten hoe traag een XC60 met een 1.6 4-cilinder is. Ik vind de 5-cilinder met 163PK al redelijk tam voor die auto.
Anoniem zegt
tijd voor een d24tic 240, of de b230ft! :D