
Volvo geeft gas. Afgelopen woensdag opende het een flink uitgebreide fabriek in Daqing (Noord-China), met de belofte een ‘new premium sedan’ te maken. Dat wordt dus de S90. Wat staat er nog meer in de kaarten?
Lex Kerssemakers, Senior Vice President bij Volvo, schoof vanmiddag aan bij BNR’s Nationale Autoshow, en liet zich (zonder op specifieke modellen in te gaan) het een en ander ontglippen. Zo zullen er tot 2020 geen nieuwe fabrieken bijkomen, en hoeven Europese fabrieksmedewerkers niet direct te vrezen voor hun baan en ’they took our jerrrbs’ te roepen.
Er was in Gent wat onrust ontstaan omdat de XC60, ‘hun model’, nu ook in China gemaakt wordt, maar volgens Kerssemakers is Gent nog steeds belangrijk voor Volvo.
800.000 exemplaren
De oude doelstelling om de afzet te verdubbelen naar 800.000 auto’s per jaar staat nog steeds, en hierin is China essentieel. Dit jaar verwacht Volvo er 80.000 exemplaren te verkopen, volgend jaar 100.000. Binnen 5 tot 10 jaar moet dit echter naar 200.000 stuks doorgroeien, en met alleen een oude XC90 en een S60L haal je dat niet. Met een juiste positionering in de markt is groei goed mogelijk: Audi doet op jaarbasis al meer dan 400.000 auto’s in China, en ook BMW en Mercedes zitten nu al boven de 200.000.
Overigens is nog niet duidelijk of Volvo’s grote sedan ook daadwerkelijk S90 zal heten, maar het zou wel goed in de hudige naamstrategie passen. Of er ook nog een S100 boven verschijnt, is evenmin helder. Als het aan de Chinese topman Li Shufu ligt wel; wellicht is een S90 L een goede oplossing voor China. Mercedes gaat zijn S-klasse per slot van rekening ook met 4 verschillende wielbases leveren, dus waarom Volvo niet ook?
Geely
Dan is er noh Geely, de eigenaar die ook als zelfstandig merk op de Chinese markt actief is. Hoe gaan deze twee merken naast elkaar opereren? Het ligt echter voor de hand om Volvo als het premiummerk boven Geely te positioneren, maar laatstgenoemde maakt anno 2014 ook best mooie dingen.
Europa
Tot slot Europa, een markt waar geen (grote) groei wordt verwacht, maar waar nog wel het grootste marktaandeel ligt. Wij krijgen in ieder geval nog een XC40, zoveel was een jaar geleden al duidelijk. Daarnaast krijgt de huidige ‘Drive-e’ viercilinder-lineup gezelschap van driecilinders, maar een tijdpad hiervoor is nog niet gegeven.
Op het performancefront mogen we ons op gaan maken voor een hybridisering van de Polestars, iets waarover de grote baas, Christian Dahl, vorige maand al een tipje van de sluier oplichtte. En dan bedoelen we niet hem een beetje lafjes er tegenaan hangen bij de V60 plug-in, maar een serie van potente vierpitters geassisteerd door elektropower. Gezien het feit dat Volvo zelf nu al 400 pk in een XC90 duwt belooft dat nog wat.
Krijgen we ook productieversies van de Concept Coupé en zijn kompanen? Blijf hopen…
Afbeelding: Volvo S90 by Bostaddesign
Dus als ik het goed begrijp wordt de S90 niet de opvolger van de S80? maar wordt door Volvo in een hogere segment geplaatst, concurrent Lexus LS en BMW 7-serie dus?
@lexussubarugtr: In ieder geval de opvolger van de S80L, en ik denk ook wle van de S80 in het algemeen. Waarom zou je een grote sedan alleen voor China gaan ontwikkelen, als je eigen S80 ook op zijn laatste benen loopt?
De vraag is alleen of de S90 dan alleen in China, of ook in Europa gebouwd gaat worden.
@sir_smokalot: Waarom zou de S90 de S80L vervangen? BMW en Audi maken ook L-versies van de 3 resp. A4, ipv die klanten door te sturen naar de 5 resp. A6.
Alsook: waarom niet een grote sedan alleen voor China? Citroën doet het ook met de uitgebreide DS-lijn…
Volvo graag hoekige auto’s blijven bouwen en geen Audi’s namaken. Capice?
@kaspertje: Dat tekeningetje lijkt wel veel te veel op een Audi inderdaad, zonder logo had ik er geen “Volvo” bij gedacht.
Volvo is goed bezig!
Goed bezig Volvo maar om een S klasse nou te vergelijken met een Volvo S90? Spookjes.
@730ld:
Ik zie nergens een vergelijking met de S-klasse. Er wordt slechts naar verwezen, dat de S-klasse met vier verschillende wielbases op de markt zal komen.
Verder zie ik niet in, waarom Volvo niet in staat zou zijn om een auto in dat segment te bouwen. Het merk heeft een buitengewoon degelijke reputatie en spreekt mij persoonlijk meer aan dan de Duitse drie. Alleen vind ik de huidige S80 een miskende auto in dat segment.
Op die foto bovenaan dit artikel zie ik toch echt een oud model Audi….
Het is en blijft een saaie merk. Heb niks met Volvo’s. My opinion =D
@deventernaar:
Zou mij benieuwen wat je zelf rijdt.
@9000cse: Rover 75 2.5 v6 als weekend auto en een golf 5 als daily.
Er is in de jaren 90 ook een v90 en s90 geweest dit was de opvolger van 960. Net zo als eerste generatie v70 en s70 eigenlijk geupdate 850 was. De v90 kwam in 1995 op de markt en is nog geen 2 jaar te koop geweest s90 kwam geloof ik ergens in 1997 weet ik niet zeker. Modellen zijn ook niet erg bekent momenteel is er maar 1 te koop op marktplaats dus zegt al genoeg over hoe weinig er zijn
Denk dat de s90 geen directe s-klasse concurrent wordt. Meer van de E-klasse e.d.
En denk dat volvo er ook verstandig aan doet de namen bij een segment ook daadwerkelijk bij dat segment te houden .. Ik bedoel, De huidige s80 is eigenlijk een sedanversie van de v70 terwijl de eerdere v70 een stationversie was van de s60 . Maar de nieuwe s60 is weer een slag kleiner terwijl je vroeger onder de s60 de s40 had die bijna in dezelfde klasse zat als de huidige s60… bij bijvoorbeeld mercedes blijven ze gewoon dezelfde grootte.
@tmenges: “bij bijvoorbeeld mercedes blijven ze gewoon dezelfde grootte.”
De CLA was anders langer dan de vorige C-klasse.
Op zich is de Volvo indeling nu wel logisch. V40 vs A3 sportback, S60/V60 vs C/3/A4 S60/V70 vs E/5/A6, XC60 vs GLK/X3/Q5, XC90 vs ML/X5/Q7.