De PR-afdeling van Volvo zal waarschijnlijk wel weer een Yoga-sessie nodig hebben na deze pakkende titel.
Maar daar hebben ze het zelf naar gemaakt. Volvo heeft namelijk wat onderzoek laten doen naar stress. Wat blijkt: stress is een groter wordend probleem in het leven van veel mensen. Liefst 75 procent van ons zoekt naar manieren om stress te verminderen. Hoewel, we zeggen ‘ons’ maar het onderzoek is uitgevoerd in Amerika. Doch voor het gemak zullen we maar even aannemen dat wij niet zoveel verschillen van onze broeders en zusters uit Trumpyankistan.
Wat heeft dit alles te maken met Volvo en met auto’s, vraag je jezelf nu wellicht af. Wel, uit het onderzoek blijkt dat mensen méér ‘sereniteit’ ervaren tijdens hun woon-werkverkeer dan tijdens Yoga-sessies. Daar kunnen we ons wel wat bij voorstellen. Dat zalige ‘half uurtje’ in je eentje, vanaf het moment dat je de kantoordeur dichttrekt tot het moment dat je de voordeur opent, is voor velen het enige moment om even rust aan de kop te hebben. Geen baas in je oor, geen kinderen in de buurt, alleen jij, je auto en de weg. Tenzij je alweer stress voelt omdat je vrouw heeft afgedwongen dat je vanavond mee moet naar de Yoga-les om daar een downward facing dog te owneren. Dat is tijd die je ook had kunnen besteden aan het zoeken van een nieuwe poster zoeken voor je mancave op catawiki.
Om stijgende cortisol waardes in je bloed buiten de deur te houden, wil Volvo de commute zo aangenaam mogelijk maken, zo zegt Jim Nichols, Product & Technology Communications Manager voor Volvo Car USA. Met hun Zweedse roots willen ze feitelijk van de rij-ervaring een Wasa Knäckebröd-reclame maken, inclusief rustgevende muziek:
Stress levels are undoubtedly rising, and now more than ever, Americans are looking ways to rebalance and relax, particularly while driving. The daily commute is often the only ‘me time’ people get and Volvo has long believed it is best to maximize that time in a way that makes sense for drivers and passengers.
Uit het onderzoek blijkt dat mensen zelf vooral de volgende factoren belangrijk vinden om te relaxen in het woon-werkverkeer:
- niet met het OV gaan
- comfortabele stoelen
- stoelen die je houding optimaliseren
- luchtfilter die kwalijke geuren en stoffen buiten de auto houden
- automatische veiligheidsfeatures
- goede audio
Behalve het laatste punt dus allemaal zaken die ervoor zorgen dat je zo min mogelijk prikkels krijgt van buitenaf die je aandacht opeisen. Kan jij je vinden in de bevindingen, of word jij helemaal rustig van het rijden in een Lamborghini Countach? Laat het weten, in de comments!
torsen zegt
Een fijne relaxte reisauto. Massagestoelen. Een audiosysteem dat, ondanks de inherent slechte akoestiek van een auto, goed geoptimaliseerd is.
Zelfrijzend voor het woon werk verkeer.
Dát kan ik allemaal niet betalen.
kennone zegt
@torsen: bij mij begint een fijne auto met een fijne motor. En daar zit geen 4 pitter turbo tussen
fritzel zegt
@kennone: ach meneer wil Een 2 pitter?
simonferrari zegt
@kennone: Ligt er net aan wat je zoekt in een auto. Ik heb niks te klagen met mijn 4 pitter turbo. Maar ik snap je punt, een soepele 5 cilinder of V6 diesel is hét optimale middel voor comfortabel rijden.
torsen zegt
@simonferrari: Stiekem is hét optimale middel voor comfortabel rijden de elektromotor.
Weinig geluidsproductie, trillingsvrij en indien goed uitgevoerd veel kracht en souplesse.
Neem al die elementen. Gooi er een beetje Japanse feng shui overheen voor extra rust en de perfecte auto voor woon werk verkeer is een Lexus LS500h van ruwweg €150k
Gezien het heele zelfrijdende auto nog in de kinderschoenen staat misschien ook maar een chauffeur erbij.
Klinkt alsof je een flink stressvolle job moet hebben om een echt onstressende rit naar huis te kunnen hebben.
flutterby zegt
@torsen: persoonlijk vind ik de 30 minuten ook wel prettig om even niets te doen. Thuis wachten de kinderen weer.
Files en niets doen gaan helaas slecht samen. Dan pak ik vaak een podcast erbij.
basr32 zegt
@torsen: Stiekem is dat het niet. Als ik in een stofzuiger zit word mijn dag alleen maar slechter…
torsen zegt
@basr32: Welke idioot probeert er dan ook in een stofzuiger te gaan zitten.
Ozan zegt
@basr32: mijn 1.6 turbo diesel kan beter een stofzuiger na doen dan een elektromotor hoor..
spykerboy zegt
@kennone: eens minimaal 6 cyl of meer!
basr32 zegt
@kennone: Helemaal mee eens.
troljedemoeder zegt
Wow. Die ‘me time’. Een zalig gevoel van herkenning maakte zich van mij meester. Dat vervolgens bruut werd verstoord door mijn vrouw die iets riep over yogales.
min2max zegt
En betrouwbaarder. In 2018 staan ze in de top 10 minst betrouwbare merken. Zou er zo maar stress van kunnen krijgen: “Volvo number 10 least dependable automaker of 2018, based on the J.D. Power Vehicle Dependability Study.”
elemento zegt
@min2max: ik had mijn xc60 verkocht(2010) nieuwe xc90 heeft veel mensen afgeraden. Stoelen die al bij 40k kapot gan. Auto die opeens stilstaat en afslaat. Ik heb 4 weken xc90 gehuurd en ik stond 2x langs de weg. Geen leven in de auto. 1x ecu kapot. Daarna besloten bmw te kopen
elemento zegt
@elemento: mijn xc60 D5 was wel een super auto . Bij 80k gekocht en bij 230 k verkocht. In 3 jaar alleen airco pomp kapot. Verder normale onderhoud gedaan.
lekkerlinksrijden zegt
@elemento: ik heb er zelf geen ervaring mee maar binnen de kring van vrienden en bekenden zijn er die toch regelmatig hulp nodig hebben, of kleine storingen hebben aan hun Volvo’s. Uiteindelijk gaat je dat toch klanten kosten
kennone zegt
@lekkerlinksrijden: dat is voornamelijk bij de nieuwe modellen. De nieuwe XC90 T8 is daar in echt een draak van een wagen
gasskaas zegt
@kennone: jammer te horen, toch een merk wat in mijn opinie eindelijk wat premiums begon te krijgen. Chinezen hebben dus toch hun invloed.
kennone zegt
@gasskaas: daar lijkt het wel op. Maar veel merken zitten met dit probleem. De Golf GTE is ook erg slecht als het om storingen gaat.
elemento zegt
@lekkerlinksrijden: ja chinez3n hebben minde4 kwAliteit. Ik had idd 2010 niet facelift model. D5 was gekitteld.door collega rica naar 260 pk. Apparaat.ginf toen echt af. Onder 7 sec naar 100 en top 240
toyotaprius zegt
@elemento: was dat nog het model voor de facelift? Fijne auto’s, niet voor niet de meest verkochte SUV hier. Voor de Prius was er nog een Volvo lid vd familie.. (c30 pre facelift).. wordt ook nog node gemist.. overigens hoorde ik op het werk ook een klacht over de kleine actieradius van de XC90 t8.
volvov70 zegt
@min2max: Ik doe geen uitspraken over de betrouwbaarheid van (nieuwe) Volvos maar wil wel even zeggen dat J.D. Power niks voorstelt aangezien producenten als het ware de nummer één positie kunnen kopen (kijk naar Chevy, die staan bij veel van J.D. op één terwijl ze gigantische troep produceren).
snowbird zegt
@volvov70: En jij hebt daar persoonlijk ervaring mee? Chevrolet / GM ? Jij woont in de US of A of Canada ?
2wheeler zegt
Ik ben het meest relaxt als ik zwetend en half doof met insecten tussen mijn tanden van m’n motor af stap dus herken me er niet helemaal in..
cpp1 zegt
Ze moeten hem anders nog effe iets meer verlagen…wat een karikatuur van een SUV..
moveyourmind zegt
heerlijk tot rust komen in je Volvo…
Vooral de V40 is helemaal Zen…
Met de Zen van ZENuwenlijers die raZENdsnel scheuren en weZENloos irritant bumper zitten te kleven. Stelletje achterlijke faalhaZEN met hun Zweedse ‘babybaZENbakken’.
Zó… dat lucht op, even mopperen. Ik voel me gelijk weer helemaal Zen.
toyotaprius zegt
@moveyourmind: ik had er vandaag ook 1 op mijn bumper..
moveyourmind zegt
@toyotaprius: Dit kon nog wel eens een hele nieuwe ‘me too’ affaire worden…
toyotaprius zegt
@moveyourmind: idd… #metowed..
henrie zegt
@toyotaprius: Ik was het niet… :)
toyotaprius zegt
@henrie: nee, zeker weten?
henrie zegt
@toyotaprius: Jazeker, ik heb vandaag geen Prius aangeduwd… ;)
toyotaprius zegt
@henrie: kijk, goed te zien dat er nog altijd mensen zijn die een ander (lees: “onbekend persoon”) willen helpen in barre tijden!
gasskaas zegt
@moveyourmind: de nieuwe renault megane en daarna de skoda fabia rijder, oftewel de leaseleijer.
Mijn vader heeft overigens de nieuwe v40 ook, echter die rijd hem voor zijn zuinigheid.
driftkicker zegt
@moveyourmind: ga dan naar rechts man. Mijn D4 heeft 190 pk.
moveyourmind zegt
@driftkicker: 190 pk…
In dat geval trap ik het gaspedaal wel een halve millimeter verder naar beneden als je achter me rijdt om niet meer in je gezichtsveld te zitten.
torsen zegt
@driftkicker: Grappig feitje. De meeste D4’s hier (de 14% business uitvoeringen) zijn begrenst op 190 km/u.
De eco banden die erop horen omdat ze bijdragen aan de mooie uitstootwaarden mogen niet harder namelijk.
driftkicker zegt
@torsen: ik woon in België en hier gaan de D4’s vlotjes naar de 230km/u.
fouadski zegt
@driftkicker: met al die kuilen in de weg? Succes
faalhaas zegt
@moveyourmind: Maar ik rij een Japanse auto
Volvo_440_turbo zegt
No joke, ik zit dus met aantoonbare hartstoornissen waarvan ze de oorzaak niet vinden, het enige dat totnutoe echt helpt is twee pinten zwaar bier en dan direct slapen, waarschijnlijk stress dus, als Volvo mij kan helpen, dan koop ik terug een Volvo!
sabrerator zegt
Er gaat voor mij niets boven het heerlijke klassieke rustgevende interieur van mijn S-Type.
Soort van rijdend wellness-centrum, maar dan met kleren aan.
beefcake zegt
@sabrerator: datzelfde gevoel had ik in mijn RX350, een herensalon op wielen. Enige dat miste waren de sigaar en het glas scotch. Opperst genieten.
nikos zegt
Afhankelijk van mijn zen mood pak ik de XC90 T8 (zonder enige problemen) of de 997.2S cabrio…. allebei kunnen ze mij tot rust brengen
simonferrari zegt
Het zijn voor mij inderdaad ook rustmomenten. Dagelijks zo’n 3 tot 3,5 uur in de auto. Rustgevend muziekje op, massage aan, cruise control erop en altijd genieten. En dat met een ‘simpele’ 4 pitter turbo diesel.
Goede stoelen, goede audio en goede rijhulp functies vind ik ook een pre. Daarnaast ook afwerking en bouwkwaliteit. En laat dat nou een puntje zijn waar ik me de laatste tijd bij Volvo niet in kan vinden.
bartsmit zegt
@simonferrari: massage met happy end?
langejohn zegt
Ben normaal niet zo van de bodykits, maar zo’n Heico XC90 is toch wel bruut.
ikleesookoverautos zegt
Apart dat een “hoge zit” niet in het rijtje staat.
marinepower zegt
Een lege rijbaan voor me, dat werkt pas stress verminderend. Beetje doortrappen, hoeft echt geen 160+ te zijn, maar gewoon stevig doorknallen. Geen uitvoegende Twingo’s en Agila’s of inhalende truckers.
baardmijt zegt
@marinepower: Stevig doorknallen op een lege snelweg maar onder de 160 km/u blijven, hoe werkt dat?
marinepower zegt
@baardmijt: Dacia Logan kopen?
baardmijt zegt
@marinepower: Haha! Ja, daarmee is het mogelijk. Maar nee, dankje. Ik heb al een auto die nóg trager is.