![XC60](https://static.autoblog.nl/images/wp2018/Volvo-XC60-Heico-tuning.jpg)
De PR-afdeling van Volvo zal waarschijnlijk wel weer een Yoga-sessie nodig hebben na deze pakkende titel.
Maar daar hebben ze het zelf naar gemaakt. Volvo heeft namelijk wat onderzoek laten doen naar stress. Wat blijkt: stress is een groter wordend probleem in het leven van veel mensen. Liefst 75 procent van ons zoekt naar manieren om stress te verminderen. Hoewel, we zeggen ‘ons’ maar het onderzoek is uitgevoerd in Amerika. Doch voor het gemak zullen we maar even aannemen dat wij niet zoveel verschillen van onze broeders en zusters uit Trumpyankistan.
Wat heeft dit alles te maken met Volvo en met auto’s, vraag je jezelf nu wellicht af. Wel, uit het onderzoek blijkt dat mensen méér ‘sereniteit’ ervaren tijdens hun woon-werkverkeer dan tijdens Yoga-sessies. Daar kunnen we ons wel wat bij voorstellen. Dat zalige ‘half uurtje’ in je eentje, vanaf het moment dat je de kantoordeur dichttrekt tot het moment dat je de voordeur opent, is voor velen het enige moment om even rust aan de kop te hebben. Geen baas in je oor, geen kinderen in de buurt, alleen jij, je auto en de weg. Tenzij je alweer stress voelt omdat je vrouw heeft afgedwongen dat je vanavond mee moet naar de Yoga-les om daar een downward facing dog te owneren. Dat is tijd die je ook had kunnen besteden aan het zoeken van een nieuwe poster zoeken voor je mancave op catawiki.
Om stijgende cortisol waardes in je bloed buiten de deur te houden, wil Volvo de commute zo aangenaam mogelijk maken, zo zegt Jim Nichols, Product & Technology Communications Manager voor Volvo Car USA. Met hun Zweedse roots willen ze feitelijk van de rij-ervaring een Wasa Knäckebröd-reclame maken, inclusief rustgevende muziek:
Stress levels are undoubtedly rising, and now more than ever, Americans are looking ways to rebalance and relax, particularly while driving. The daily commute is often the only ‘me time’ people get and Volvo has long believed it is best to maximize that time in a way that makes sense for drivers and passengers.
Uit het onderzoek blijkt dat mensen zelf vooral de volgende factoren belangrijk vinden om te relaxen in het woon-werkverkeer:
- niet met het OV gaan
- comfortabele stoelen
- stoelen die je houding optimaliseren
- luchtfilter die kwalijke geuren en stoffen buiten de auto houden
- automatische veiligheidsfeatures
- goede audio
Behalve het laatste punt dus allemaal zaken die ervoor zorgen dat je zo min mogelijk prikkels krijgt van buitenaf die je aandacht opeisen. Kan jij je vinden in de bevindingen, of word jij helemaal rustig van het rijden in een Lamborghini Countach? Laat het weten, in de comments!
Een fijne relaxte reisauto. Massagestoelen. Een audiosysteem dat, ondanks de inherent slechte akoestiek van een auto, goed geoptimaliseerd is.
Zelfrijzend voor het woon werk verkeer.
Dát kan ik allemaal niet betalen.
@torsen: bij mij begint een fijne auto met een fijne motor. En daar zit geen 4 pitter turbo tussen
@kennone: ach meneer wil Een 2 pitter?
@kennone: Ligt er net aan wat je zoekt in een auto. Ik heb niks te klagen met mijn 4 pitter turbo. Maar ik snap je punt, een soepele 5 cilinder of V6 diesel is hét optimale middel voor comfortabel rijden.
@simonferrari: Stiekem is hét optimale middel voor comfortabel rijden de elektromotor.
Weinig geluidsproductie, trillingsvrij en indien goed uitgevoerd veel kracht en souplesse.
Neem al die elementen. Gooi er een beetje Japanse feng shui overheen voor extra rust en de perfecte auto voor woon werk verkeer is een Lexus LS500h van ruwweg €150k
Gezien het heele zelfrijdende auto nog in de kinderschoenen staat misschien ook maar een chauffeur erbij.
Klinkt alsof je een flink stressvolle job moet hebben om een echt onstressende rit naar huis te kunnen hebben.
@torsen: persoonlijk vind ik de 30 minuten ook wel prettig om even niets te doen. Thuis wachten de kinderen weer.
Files en niets doen gaan helaas slecht samen. Dan pak ik vaak een podcast erbij.
@torsen: Stiekem is dat het niet. Als ik in een stofzuiger zit word mijn dag alleen maar slechter…
@basr32: Welke idioot probeert er dan ook in een stofzuiger te gaan zitten.
@basr32: mijn 1.6 turbo diesel kan beter een stofzuiger na doen dan een elektromotor hoor..
@kennone: eens minimaal 6 cyl of meer!
@kennone: Helemaal mee eens.
Wow. Die ‘me time’. Een zalig gevoel van herkenning maakte zich van mij meester. Dat vervolgens bruut werd verstoord door mijn vrouw die iets riep over yogales.
En betrouwbaarder. In 2018 staan ze in de top 10 minst betrouwbare merken. Zou er zo maar stress van kunnen krijgen: “Volvo number 10 least dependable automaker of 2018, based on the J.D. Power Vehicle Dependability Study.”
@min2max: ik had mijn xc60 verkocht(2010) nieuwe xc90 heeft veel mensen afgeraden. Stoelen die al bij 40k kapot gan. Auto die opeens stilstaat en afslaat. Ik heb 4 weken xc90 gehuurd en ik stond 2x langs de weg. Geen leven in de auto. 1x ecu kapot. Daarna besloten bmw te kopen
@elemento: mijn xc60 D5 was wel een super auto . Bij 80k gekocht en bij 230 k verkocht. In 3 jaar alleen airco pomp kapot. Verder normale onderhoud gedaan.
@elemento: ik heb er zelf geen ervaring mee maar binnen de kring van vrienden en bekenden zijn er die toch regelmatig hulp nodig hebben, of kleine storingen hebben aan hun Volvo’s. Uiteindelijk gaat je dat toch klanten kosten
@lekkerlinksrijden: dat is voornamelijk bij de nieuwe modellen. De nieuwe XC90 T8 is daar in echt een draak van een wagen
@kennone: jammer te horen, toch een merk wat in mijn opinie eindelijk wat premiums begon te krijgen. Chinezen hebben dus toch hun invloed.
@gasskaas: daar lijkt het wel op. Maar veel merken zitten met dit probleem. De Golf GTE is ook erg slecht als het om storingen gaat.
@lekkerlinksrijden: ja chinez3n hebben minde4 kwAliteit. Ik had idd 2010 niet facelift model. D5 was gekitteld.door collega rica naar 260 pk. Apparaat.ginf toen echt af. Onder 7 sec naar 100 en top 240
@elemento: was dat nog het model voor de facelift? Fijne auto’s, niet voor niet de meest verkochte SUV hier. Voor de Prius was er nog een Volvo lid vd familie.. (c30 pre facelift).. wordt ook nog node gemist.. overigens hoorde ik op het werk ook een klacht over de kleine actieradius van de XC90 t8.
@min2max: Ik doe geen uitspraken over de betrouwbaarheid van (nieuwe) Volvos maar wil wel even zeggen dat J.D. Power niks voorstelt aangezien producenten als het ware de nummer één positie kunnen kopen (kijk naar Chevy, die staan bij veel van J.D. op één terwijl ze gigantische troep produceren).
@volvov70: En jij hebt daar persoonlijk ervaring mee? Chevrolet / GM ? Jij woont in de US of A of Canada ?
Ik ben het meest relaxt als ik zwetend en half doof met insecten tussen mijn tanden van m’n motor af stap dus herken me er niet helemaal in..
Ze moeten hem anders nog effe iets meer verlagen…wat een karikatuur van een SUV..
heerlijk tot rust komen in je Volvo…
Vooral de V40 is helemaal Zen…
Met de Zen van ZENuwenlijers die raZENdsnel scheuren en weZENloos irritant bumper zitten te kleven. Stelletje achterlijke faalhaZEN met hun Zweedse ‘babybaZENbakken’.
Zó… dat lucht op, even mopperen. Ik voel me gelijk weer helemaal Zen.
@moveyourmind: ik had er vandaag ook 1 op mijn bumper..
@toyotaprius: Dit kon nog wel eens een hele nieuwe ‘me too’ affaire worden…
@moveyourmind: idd… #metowed..
@toyotaprius: Ik was het niet… :)
@henrie: nee, zeker weten?
@toyotaprius: Jazeker, ik heb vandaag geen Prius aangeduwd… ;)
@henrie: kijk, goed te zien dat er nog altijd mensen zijn die een ander (lees: “onbekend persoon”) willen helpen in barre tijden!
@moveyourmind: de nieuwe renault megane en daarna de skoda fabia rijder, oftewel de leaseleijer.
Mijn vader heeft overigens de nieuwe v40 ook, echter die rijd hem voor zijn zuinigheid.
@moveyourmind: ga dan naar rechts man. Mijn D4 heeft 190 pk.
@driftkicker: 190 pk…
In dat geval trap ik het gaspedaal wel een halve millimeter verder naar beneden als je achter me rijdt om niet meer in je gezichtsveld te zitten.
@driftkicker: Grappig feitje. De meeste D4’s hier (de 14% business uitvoeringen) zijn begrenst op 190 km/u.
De eco banden die erop horen omdat ze bijdragen aan de mooie uitstootwaarden mogen niet harder namelijk.
@torsen: ik woon in België en hier gaan de D4’s vlotjes naar de 230km/u.
@driftkicker: met al die kuilen in de weg? Succes
@moveyourmind: Maar ik rij een Japanse auto
No joke, ik zit dus met aantoonbare hartstoornissen waarvan ze de oorzaak niet vinden, het enige dat totnutoe echt helpt is twee pinten zwaar bier en dan direct slapen, waarschijnlijk stress dus, als Volvo mij kan helpen, dan koop ik terug een Volvo!
Er gaat voor mij niets boven het heerlijke klassieke rustgevende interieur van mijn S-Type.
Soort van rijdend wellness-centrum, maar dan met kleren aan.
@sabrerator: datzelfde gevoel had ik in mijn RX350, een herensalon op wielen. Enige dat miste waren de sigaar en het glas scotch. Opperst genieten.
Afhankelijk van mijn zen mood pak ik de XC90 T8 (zonder enige problemen) of de 997.2S cabrio…. allebei kunnen ze mij tot rust brengen
Het zijn voor mij inderdaad ook rustmomenten. Dagelijks zo’n 3 tot 3,5 uur in de auto. Rustgevend muziekje op, massage aan, cruise control erop en altijd genieten. En dat met een ‘simpele’ 4 pitter turbo diesel.
Goede stoelen, goede audio en goede rijhulp functies vind ik ook een pre. Daarnaast ook afwerking en bouwkwaliteit. En laat dat nou een puntje zijn waar ik me de laatste tijd bij Volvo niet in kan vinden.
@simonferrari: massage met happy end?
Ben normaal niet zo van de bodykits, maar zo’n Heico XC90 is toch wel bruut.
Apart dat een “hoge zit” niet in het rijtje staat.
Een lege rijbaan voor me, dat werkt pas stress verminderend. Beetje doortrappen, hoeft echt geen 160+ te zijn, maar gewoon stevig doorknallen. Geen uitvoegende Twingo’s en Agila’s of inhalende truckers.
@marinepower: Stevig doorknallen op een lege snelweg maar onder de 160 km/u blijven, hoe werkt dat?
@baardmijt: Dacia Logan kopen?
@marinepower: Haha! Ja, daarmee is het mogelijk. Maar nee, dankje. Ik heb al een auto die nóg trager is.