Dat gaat Zeekr gebeuren. Volvo’s luxemerk komt ook meteen met een hele dikke sedan.
Goed nieuws voor de mensen die behoefte hebben aan nieuwe automerken. Er komen er een heleboel aan! Denk aan Xpeng, Hongqi en Nio, onder anderen. Daar komt nog een model bij: Zeekr!
Nu was het al een publiek geheim dat Zeekr naar Europa en naar Nederland zou komen, maar nu is het officieel, aldus Autocar. Zeekr behoort tot de Geely Group waartoe Geely, Lynk & Co, Polestar, Lotus, Volvo en Proton ook toe behoren. Mede daarom noemen we het gekscherend Volvo’s luxemerk, alhoewel dat op zichzelf al een luxemerk is natuurlijk.
Europa
Zeekr komt al heel erg snel naar Europa toe. Aan het einde van dit jaar kunnen we het Chinese luxemerk hier ook uitproberen. Daar blijft het niet bij, want in 2024 zijn de Verenigde Staten aan de beurt.
Ze pakken lekker door, daar in China. De prognose is om in 2026 maar liefst 650.000 auto’s te bouwen. Dat is een enorme groei. Vorig jaar verkocht het merk 71.941 auto’s bij Volvo’s luxemerk.
Op dit moment heeft Zeekr twee modellen. De eerste is de 001, een Shooting Brake-achtige. De tweede Zeekr is de onlangs gelanceerde 009, een grote – en hele toffe MPV. Als derde model is er de Zeekr X, die collega @michaelras van de week aan jullie kon voorstellen. Daar komt dus en vierde auto bij, die nu nog CS1E heet.
Eigenlijk niet Volvo’s luxemerk
Die auto gaat het rechtstreeks opnemen met de Tesla Model 3. Dit model, plus de 001 en 009 lijken de meest voorname gegadigden te zijn om naar Europa te komen.
Mocht je vinden dat een Zeekr erg veel lijkt op een Lynk & Co, dan is dat niet zo gek. De 001 Shooting Brake was ooit bedoeld als Lynk & Co. Men vond bij moederbedrijf Geely de auto echter dermate premium dat ze er een compleet merk van hebben gemaakt. het is dus eigenlijk niet Volvo’s luxemerk, maar dat van Lynk & Co. Overigens zal de styling telkens verder af staan van Lynk & Co’s.
Meer lezen? Dit zijn de zwaarste auto’s van Nederland!
Edge zegt
Ik blijf het een raar verhaal vinden met Zeekr en Lynk & Co. De Zeekr X uit dit artikel is gewoon volgens de dezelfde designtaal ontworpen als de Lynk & Co 08 die gisteren hier werd gedeeld. Vooral de lampen, wat mij betreft hét onderscheidende kenmerk bij auto’s, zijn gewoon dezelfde maar dan een maatje kleiner.
potver7 zegt
In het artikel staat uitgelegd hoe dat komt…
Wolflow zegt
Titel zou Geely’s luxe merk moeten zijn.
Of beter: Naast Volvo nog meer Chinese meuk op Nederlandse markt
piebepost zegt
Goede naamgevingen daar wel. De Polestart 1, de Lynk & Co 01 en de Zeekr 001.
Je moet er maar opkomen.
lekkerlinksrijden zegt
Europa moet zijn eigen markt gaan beschermen tegen China en veel hogere importheffingen gaan opleggen
snuif zegt
Helemaal met je eens! Het vervelende is echter dat China formeel nog steeds te boek staat als ontwikkelingsland. (daarom ook bij Ali kunnen bestellen zonder verzendkosten).
potver7 zegt
Nee hoor, Europese autofabrikanten hebben veel meer te verliezen als voor hun de Chinese markt wegvalt, dan dat ze hinder ondervinden van Chinese import in de EU.
mcaa zegt
Europa moet even lekker op z’n reet zitten en luisteren naar z’n bazen. Hier mag Europa zichzelf voor bedanken, zij vond het namelijk erg makkelijk om afhankelijk te zijn van andere werelddelen. En nu, nu is het te laat. Fijne voorstelling nog!
MarcoM zegt
Laten we ook gas gaan kopen van China, die hebben dat opeens heel veel binnenkort….
cloverleaf zegt
Die Chinese auto’s worden met overheid subsidie veel te goedkoop in Europa dedumpt om hier de fabrikanten kapot te maken. Zie dat toch eens in en koop nooit een Chinese auto!
MM93 zegt
De Volvo dealer krijgt het er maar druk mee.