Zie daar maar eens een kogel doorheen te krijgen.
Bij een Volvo-rijder denk je waarschijnlijk niet direct aan een zeer prominent figuur. Dit is exact de reden dat dergelijke belangrijke figuren in dit soort auto’s worden vervoerd; zo kunnen ze enigszins onder de radar vliegen. Logisch dus dat Volvo de afgelopen jaren een flink aantal aanvragen heeft ontvangen om een gepantserde XC90 te maken. Vandaag laat het deze wens in vervulling gaan.
Volvo heeft zojuist het doek getrokken van zijn eerste ‘in-house’ XC90 met bepantsering. De zogenaamde XC90 Armoured is gebaseerd op de meest luxe uitvoering, de Inscription, en komt in twee varianten op de markt: Heavy en Light. Beide worden enkel geleverd als T6 AWD, wat betekent dat ze een tweeliter viercilinder hebben die goed is voor 320 pk.
De bepantsering is van behoorlijk niveau. Volgens Volvo wordt de behandeling gewaardeerd als VPAM VR8. De certificering houdt in dat de auto 360-graden bestendig is tegen kogels en explosieven. Volvo heeft dit niveau weten te bereiken door 10 mm dik staal in de wanden van de XC90 te verwerken. De dikte van de ruiten is zelfs met 50 mm toegenomen.
Het stapelt zich wel op, die bepantsering. De Volvo XC90 Armoured Heavy weegt in beschermd kostuum (en vijf inzittenden) precies 4.490 kg. De Light-versie schaaft er 250 kg vanaf en is zodoende iets minder veilig in gevaarlijke situaties. Ter compensatie heeft Volvo de gepantserde XC90 geen dikke V8 gegeven. Hij moet het zien te redden met slechts een opgewaardeerde ophanging en krachtigere remmen. In de sloppenwijken van Rio de Janeiro zal die viercilinder dus bikkelhard moeten werken.
fanboy zegt
In veel van de landen waar dit nodig is zal dit echt wel opvallen.
En ik heb medelijden met dat motorblokje. 320pk is niks meer op zo’n gewicht, snel weg komen is er niet meer bij.
johnhert zegt
@fanboy: Een kennis heeft een XC60 T5 en daar moet dat motortje al hard werken. In een XC90 welke bijna 3x het gewicht is gaat het wel helemaal een succes worden ja…
fernie zegt
@fanboy: snel weg hoeft niet meer als je bepantsering hebt
lekbak zegt
@fernie: juist wel. Het enige wat je krijgt bij een bepantserde auto is uitstel van executie. Kan je niet snel wegkomen dan ga je er gewoon aan.
Het verschil met een gewone wagen is dat deze de inzittenden net lang genoeg in leven houdt om ook daadwerkelijk weg te komen.
fernie zegt
@lekbak: ah vandaar dat bijna alle gepantserde auto’s log en langzaam zijn, moeten het allemaal fout hebben natuurlijk.
lekbak zegt
@fernie: volgens mij verwar jij 30 ton zware militaire voertuigen met gepantserde personenwagens…
fernie zegt
@lekbak: dit is een vr8 level auto, dus scheelt niet veel ;) en minder als een waardetransport..
unknown32 zegt
@fernie: vandaar dat een mercedes guard, bmw security of RR weet-ik-veel wel de zware motors heeft. Het moet ook nog heel blijven en betrouwbaar zijn…
Een 4 cilinder in een xc90 is al compleet belachelijk, laat staan een gepantserde!
fernie zegt
@unknown32: helemaal met je eens! 2L 4 cilinder schiet niet op.. koppel is belangrijk met die vrachtwagen :)!
Shenkie zegt
@lekbak: mijn broer en neef wonen in Sao Paulo. Een directe collega van mijn broer is omgekomen bij een car jacking toen hij stond te wachten bij het stoplicht. Mijn neef rijdt een gepantserde Chevy Tahoe en mocht iemand met z’n geweer schieten, vangen de deuren/ruiten de kogels op en kun je wegkomen. Dat koopt niet enkel tijd, dat redt levens..
lekbak zegt
@shenkie: nee echt? Meen je dat?
Natuurlijk red het levens, maar als je niet weg gaat rijden schiet die dief na een aantal schoten gewoon door die ramen heen hoor. Het koopt je dus tijd, tijd om jezelf in veiligheid te brengen en je leven te redden. Tijd die je dus niet hebt als je geen pantser hebt.
Shenkie zegt
@lekbak: ja.. nee grapje. Het is dus niet per definitie uitstel van executie zoals je eerst stelt.
fanboy zegt
@fernie: Juist wel belangrijk. Zoals @lekbak al zegt.
Je bent dus een doelwit, en bepantsering koopt je alleen maar tijd. Tijd die je nodig hebt.
Die auto’s zijn meestal ook afgeschreven na een aanval, maar daar zijn ze dan ook voor.
Ooit eens een verhaal gezien van een bepanserde auto die echt zwaar beschoten werd en nog eens een raket op de voorkant kreeg. Dat ding stond half in de fik en was op allerlei manieren zwaar beschadigd. Motor ging ook niet lekker meer maar liep nog net aan lang genoeg om de persoon uit die situatie te krijgen. Voordat volgende raket kwam.
fernie zegt
@fanboy: was in Tsjechië geloof ik op de president zijn stoet in de avond/nacht? Snel wegrijden was niet het doel was die namelijk in zijn eentje geweest?
sabrerator zegt
@fernie:
Nee, volgens mij was dat Georgië. Een aanslag op President Sjevardnadze, voormalig minister van Buitenlandse Zaken van de Sovjet Unie onder Gorbatsjov.
kennone zegt
@fanboy: opzich gaat dat wel hoor, maar 320 pk uit een V8 of 4pitter zit ook nog wel een flink verschil in
pa045 zegt
@fanboy: Iedere Benz BMW met bepantsering weegt als een tank en is niet meer snel. Dus lul maar omdat dit niet Premium Pruusj is, maar je weet er niks van. Zo blijkt aldus..
fanboy zegt
@pa045: Het is niet mijn vak. Maar ik ken wel iemand die bij de Marechaussee werkte en daar gepantserde Landcruisers en G klasses reden. De Landcruisers waren de diesel versies en de G klasses waren de AMG versies. Beide auto’s waren vrij zwaar, maar met de AMG’s kon je nog aardig doorrijden.
Ik weet ook wel dat 320pk op dat gewicht voldoende kan zijn, zoveel transport dat veel minder heeft (een 5 ton sprinter bijv)
Maar een vlotte auto is het niet meer, en dat is met dit doel einde wel handig.
intiemgeschoren zegt
De echt grote jongen rijdt natuurlijk in een Dacia Dokker.
Dutchdriftking zegt
Een beetje extra vermogen kon niet? Een beetje rap weg komen uit een onveilige situatie lijkt mij wel prettig..
lekbak zegt
@dutchdriftking: ik denk dat ik liever een 3.0 zescilinder heb met 280pk dan een 2.0 viercilinder met 450pk. Ik weet dat zelfs wel zeker. In een relatief lichte hothatch zal zoiets nog wel goed gaan, maar je praat nu gewoon over een vrachtwagen. Dat gaat nooit heel blijven.
Dutchdriftking zegt
@lekbak: ik heb nooit gezegd dat het een vierpitter moest zijn. Een 8 cilinder diesel met veel koppel lijkt mij in dit geval het beste.
lekbak zegt
@dutchdriftking: niet zozeer veel koppel maar vooral een grote motor. Iets wat niet stilvalt als er een gat in het inlaatsysteem komt en iets wat lang heel blijft. Stel dat je na 5 jaar pas iets naars tegenkomt, ook dan moet die motor nog echt kunnen functioneren…
berlinetta zegt
Waarom de T6 en niet de D5 met een chipje? Lijkt me een betere kandidaat hiervoor.
lekbak zegt
320pk is prima voor dit gewicht. Maar een magere 2.0 viercilinder gaat dit niet lang volhouden ben ik bang. Of ze moeten de koeling ook enorm aangepakt hebben, maar dan nog worden de materialen veel te heet voordat ze gekoeld gaan worden. Een beetje massa is wel gewenst als de boel heel moet blijven.
lecomte zegt
In samenwerking met Trasco en dan niet eens op zijn minst een 6-cilinder voor dat gewicht?!?
m_rick zegt
Hoe zit het met het leeggewicht in relatie tot Europese regelgeving? ? Voor het B rijbewijs mag je max. 3500 kilo vervoeren? Daar gaat deze auto dik overheen…
lithiumion zegt
@marsm104: Werkverkeer?
escort77 zegt
@marsm104: en dus heb je vrachtwagen-rijbewijs C nodig, net als bijv voor sommige Hummers
hummer95 zegt
Wanneer ik in de markt ben voor een wagen als deze wil ik toch wel wat meer cilinders denk ik
Thomas20vt zegt
En dan krijgt je nog geen eens het facelift model…
Gulli zegt
“Bij een Volvo-rijder denk je waarschijnlijk niet direct aan een zeer prominent figuur.”
Beatrix: “Am I a joke to you!?”
cortinaracing zegt
En waarom geen T8? Voor een auto van ruim 4 ton is 300 PK wel een beetje weinig
berlinetta zegt
@cortinaracing: Omdat de accu’s van dat ding al leeg zijn voordat je de straat uit bent. Dan heb je dus weer gewoon 320 pk, maar moet je daarnaast ook nog het gewicht van die accu’s meeslepen.
mopar zegt
Ziet er op papier super uit…tot je kijkt wat er onder de kap zit. Een 4 cilinder kan echt niet bij zo’n auto. Er is een reden dat BMW, Audi en Mercedes dikwijls in-house gepantserde versies aanbieden van wagens met relatief zware motoren zoals 6, 8 en 12-cilinders. Je zal niet snel een E200 Guard of 520i Protection tegenkomen op hun prijslijsten.
320pk is in theorie genoeg maar je zal maar net een probleem met je turbo hebben tijdens een noodsituatie, dan is opeens de helft van je vermogen weg. Hoe gaaf deze ook is, denk dat de meeste mensen die zo’n wagen ook daadwerkelijk nodig hebben toch zullen kiezen voor iets wat adequater gemotoriseerd is.
lekbak zegt
@mopar: als je 320pk hebt is de helft ook zat. Die grote motoren die de Duitste drie leveren zijn ook niet opgefokt. Maar dit ding is niet de helft kwijt, deze gaat van 320pk naar hooguit 100 manke pony’s als de turbo het begeeft.
Ik zou er gelijk een andere motor in willen. Puur om het heel te houden.
reind zegt
Aan de dikte van die deuren hebben ze zo te zien niks aan hoeven te doen.
autodrome zegt
Te duur??? Moeten ze de gekte met de BPM en de brandstofprijzen maar e3ns aan pakken. Het kwartje van Cock(vbless him) is inmiddels meer dan 0.25 eurocent geworden. Laat dat rekeningrijden maar komen, BPM en kwartje van Cock er af ….