Het Zweedse Volvo Cars zou definitief in handen komen van het Chinese Geely Automobile, iets wat wij al een tijdje roepen. Nu schrijft ook de lokale Zweedse economische krant Dagens Industri dat Geely een meerderheid van de aandelen van Volvo Cars zal overkopen van Ford.
De Chinezen zouden met betrekking tot de overname van Volvo graag in zee gaan met een Zweedse medeinvesteerder, op die manier wil men de onrust verzachten die een Chinese overname zou kunnen veroorzaken. Onrust? Ja, oa bij Volvo fanboys, Volvo personeel en Zweedse politici. Maar is die achterban dan werkelijk zo conservatief? Een wijs man zei ooit dat China-bashers een soort sulletjes zijn die de Mediamarkt leegkopen… en vervolgens zeggen dat Chinezen dom zijn.
En daarom is dat dus een slecht plan. De achterban moet niet zo angstig reageren (slechte raadgever enzo) en gewoon eens verrassend uit de hoek komen. Verhuis de volledige productie naar China, schrap de naam Volvo, verzin een nieuwe merknaam (uiteraard met Chinese tongval) en verkoop het geheel als “premium“. Dat is pas goeie PR en wellicht ga ik dan ook ooit zo’n auto kopen. Iemand een goed idee voor een naam? Roept u maar aub!
Maar goed, helaas krijg ik altijd ongelijk en zal Geely de komende jaren heel braaf naar de Zweden luisteren, om over 10 jaar alsnog de productie te verhuizen naar China. Ford zal zich komende jaren namelijk niet volledig van Volvo ontdoen en nog minstens zeven of acht jaar een belangrijk minderheidsaandeel behouden.
cheetacars zegt
krijgen we een chinese invasie in autowereld?
Als ze het niet mogen kopiëren dan kopen ze de merken gewoon?
–edit: doe eens goed lezen aub–
julien zegt
en dit komt net op het moment ik zat te overwegen om van Mercedes naar Volvo over te stappen…
jammer…
lincoln zegt
die zelfde wijze man heeft jullie ook al eens vertelt dat de Chineze overheid dik 2.000 miljard dollar in de pocket heeft ..
waar ze maar wat graag Euro,s van willen maken ..
effe lenen van de staat met een fatsoenlijk plan is dus niet onmogelijk ..
zo .. nu ga ik vriend Warren Buffet weer effe van advies voorzien ..
want hij wil nu ook 2.000 miljard in de pocket ..
cardesigner@USA zegt
Hahaha! Mensen die de mediamarkt leegkopen zijn inderdaad dom. Er is opzich niks mis met een Chinese overname van Volvo, mits ze er geen gekke dingen mee uitspoken. China was immers altijd al een wereldmacht, alleen is er door Mao een grote achterstand op het Westen ontstaan.
cardesigner@USA zegt
@lincoln, de Chinese overheid kan dat geld beter in het binnenland steken, aangezien China in feite een derde wereldland is met absoluut gezien veel geld.
Markus zegt
Suicide doors rule… niet erg handig voor de stijfheid denk ik, maar wel stijlvol.
Jeroen zegt
Hmm, en die auto wordt een van de toekomstige modellen? Laat maar zitten dan. Misschien kunnen die Chinezen ook een paar designers lenen.
jdm zegt
Chinese people are taking over the world!
autoblogger zegt
@Jeroen: nee, dat is de VCC Concept, een oude Volvo conceptcar.
jzaero zegt
cardesigner@USA schrijft:
6 August 2009 om 22:00
@lincoln, de Chinese overheid kan dat geld beter in het binnenland steken, aangezien China in feite een derde wereldland is met absoluut gezien veel geld.
Derde wereldland?
Jij bent zeker nog nooit China geweest ;)
De vooruitgang daar de laatste 5 jaren is ongekend.
Ik kom daar elke zomer en zie constant verbeteringen.
Een bouwproject daar duurt niet net als hier 20 jaar, als het al niet meer is (Betuwelijn, Hogesnelheidslijn A’dam -> Parijs).
Travel the world before you talk.
TonB zegt
Dagens Industri stelt letterlijk dat de bal bij Ford ligt op het moment.
Overigens lees ik nergens bij DI dat Ford 7/8 jaar betrokken blijft. Wel dat men betrokken blijft met een minderheidsaandeel, maar nergens 7/8 jaar.
Overigens, zelfs met minder dan 50% van het belegd kapitaal kan een aandeelhouder in Zweden de zeggenschap behouden, maar dat is een technisch verhaaltje. Ik denk niet dat het hier het geval is. DI rept daar in ieder geval niet over.
JH zegt
overkopen? is dat nieuw Nederlands? dacht dat het of kopen of overnemen was of is dat Vlaams?
Relief zegt
@cardesignerusa
Heb je weleens in de vs de megaghettos gezien? Als ik dat zo zie zou ik denk dat de VS zelf ook een derdewereldland is.
jwxc60 zegt
@julien : wat heb jij toch belachelijke en idiote redenen om geen Volvo te kopen. Er is helemaal nog geen overname door geely, verre van zelfs. En dan nog!
Password:JDM zegt
en zegge dat ik voor dat lelijk merk werk!!!
ja idd in gent pfff
het wordt alsmaar slechter met die lelijkerds,nooit wil ik ne volvo,of volvoly (what’s in a name??)
Bas zegt
Uiteindelijk krijgen we wat we willen.
Volvo’s met een Geely badge….voor de helft van de prijs.
AriM6 zegt
@ Bas
Wilden wij dat dan ?
Ach ja, voor de helft van de prijs klinkt iig al goed.
Dus laat maar komen die handel
OlieBol zegt
– ‘Ik heb een nieuwe auto.’
– ‘Welk merk?’
– ‘Volvoly’
– ‘ :lol: Volvoly :P ‘
Rinus zegt
Mooiste conceptcar ooit hadden ze zo in productie moeten nemen (met gewone deuren) Prachtige combinatie tussen de oude modellen en nieuwe!\http://www.automotorsport.se/bigpix/2007/VolvoVCC_front_stor.jpg
sven2 zegt
omg… ik denk dat Volvo ongeveer het enige merk van Ford is wat ook nog maar iets of wat opbrengt en dat gaan ze dan verkopen, slimme zet, jongens, slimme zet…
Zoepie zegt
Ik denk dat het zich allemaal zelf zal regelen. Als brandstof duur wordt dan zal het transport qua kosten niet meer opwegen tegen de kosten van zaken lokaal te produceren.
Uiteindelijk meen ik me te herinneren dat Toyota in het begin ook vrij hard kopieerde en kijk waar ze nu staan, een goed draaiende strijkijzerhandel.
Ik denk dat mijn volgende een Saab zal worden in de V50 krijg ik een claustrofobisch gevoel.
Patrick Parker zegt
En weeral die infantiele veroordelende reactie. Kijk eens naar Jaguar, dat heeft sinds de overname door die andere Aziaten nog nooit zo goed gedraaid.
Er wordt hier aan collectieve hoogheidswaanzin geleden, gelukkig doet de hollandse auto-industrie het beter…….proest.
9000cse zegt
@ autoblogger
Jaren geleden heeft er een onderzoek plaatsgevonden m.b.t. kopers van nieuwe Volvo’s en rijders van Volvo’s in het algemeen (dus ook gebruikte). Ik weet niet meer door wie het onderzoek werd gedaan, maar het was, naar ik meen, wel een onderzoek in opdracht van Volvo.
Wat ik mij ervan kan herinneren, was dat Volvoverkopers niet zo heel erg gelukkig waren met de resultaten. Kwam er bijv. een BMW-rijder met belangstelling voor een Volvo, dan werd er met geen woord gerept over dat onderzoeksresultaat. ;) Maar ook aan de eigen cliëntele werd het resultaat niet graag medegedeeld. :shock:
Volvokopers en -rijders bleken inderdaad te behoren tot de kampioenen der meest conservatieve landgenoten. Tevens bleek, dat in verhouding tot de aantallen verkochte auto’s in Nederland, de meeste miljonairs kozen voor Volvo.
Het meest frappante voorbeeld ben ik misschien zelf wel. (Af te leiden uit mijn reacties). Mij diep schamend voor drie slippertjes (3 maanden Alfa 164 TD, 3 maanden Citroën XM td en 1 jaar Saab :roll: ) rijd ik nu, al bijna 20 jaar, mijn 5e Volvo, hopend, dat het nog lang niet de laatste zal zijn.
En voor wat betreft een overname door Geely ben ik niet zo heel erg bang. Ik denk, dat de Chinezen slim genoeg zijn, om Volvo zijn eigen weg te laten gaan en de expertise te gebruiken om hun Chinese produkten vlugger op ho(o)g(er) niveau te krijgen. Ze zijn echt niet gek en ook niet te onderschatten.
9000cse zegt
PS: Wellicht ten overvloede: Ik ben zelf dus géén miljonair!
TMNL zegt
Doe mij maar een Phol Pho. In ieder geval spannend gegeven: welke kant zal het met Volvo op gaan…. Ik denk eigenlijk dat de angst voor een gevalletje Roewe ongegrond zal zijn.
Jozef zegt
VOLVO, what’s in a name? Gezien de bedenkelijke design-kwaliteiten die het merk de laatste jaren weet voor te leggen -akkoord de S80 toen maar ook de XC60 nú hebben wel iets- bleef VOLVO enkel bestaan door het roestvrij stalen imago, dat het sinds het prille begin van de Zweedse automobielindustrie heeft weten op te bouwen. VOLVO’s mogen immers op 2 manieren onverwoestbaar mogen gewaand. Enerzijds door een vermeende ultrastevige stalen kooi (al lang niet meer echt het geval) en anderzijds door een goed klinkende strategie inzake veiligheidsgevoel. Als je aan één van de drie (naam, stevigheidsgevoel 1 en 2) raakt, zal de imagoschade niet te overzien zijn en is het afgelopen met VOLVO.
Je moet dus nogal een stommekloot zijn om als Chinees inkoper -die een nieuwe markt aanboort, met name vooral Europa- van VOLVO Cars (&Trucks) de hele handel te China-liseren of zoiets of tot overmaat van ramp de volledige productie naar China te verhuizen.
Ik verwacht wél dat de Chinezen op termijn steeds meer Europese auto-industrieën gaan overheersen, én dat ze die eerst gaan uitzuigen -wat ‘know-how’ betreft toch zeker- vooraleer hun eigen Chinese brol te gaan opwaarderen en na de nationale Chinese markt met hun ‘opgewaardeerd werk’ de wereldmarkt te veroveren…
Zodus, VOLVO-lovers, neem gerust van mij aan dat VOLVO nog wel 10 jaar zoals ik al las in de reacties, zal bestaan zoals het nu is. That’s Good!
Rsimon zegt
RIP Volvo :/
Jetman zegt
Ik denk dat het een goede stap is voor volovo, omdat ze nu een enorme afzetmarkt kunnen krijgen in china
cardesigner@USA zegt
Jezus Christus zijn jullie nou echt zo dom? Als je het BNP deelt door het aantal inwoners is China een derde wereldland. Ik weet heus wel dat steden als Shanghai rijk zijn, maar op het platteland sterven de mensen nog aan de pest.
cardesigner@USA zegt
Daarmee wil ik niet zeggen dat ik denk dat China zo blijft hoor.
julien zegt
jwxc60: Ik heb ze nog niet afgevoert, enkel houden we het in de gaten, Want het is ver uit de engiste nog betaalbare grote wagens wat voor zelfstandigen wel interessant is… ( V70) ipv de de E klasse break, (bmw en audi daar geraakt mijn gerief niet in)
JPM zegt
@jzaero
Ik zou zeggen ga jij eens op reis. Pak een trein en ga 10 uur landinwaarts en je zult heel erg veel mensen vinden die het slechter hebben dan de gemiddelde afrikaan.
Racekees zegt
Zo erg is het ook weer niet. lees het onderstaande maar is.
De economische crisis versnelt de verschuiving van de auto-industrie naar Bric-landen (Brazilië, Rusland, India, China). In deze landen zijn, anders dan in Westerse landen, nog genoeg middelen voor overnames en investeringen aanwezig. Dat concludeert het internationale consultantsbureau Arthur D. Little op basis van eigen onderzoek. Consultancy Pricewaterhouse Coopers signaleerde eerder dit jaar al een soortgelijke trend.
Als voorbeeld van de verschuiving naar de Bric’s noemt A.D. Little de aandacht voor de Indiase Tata Nano, de interesse van Chinese autofabrikanten in Opel en Volvo en de grote problemen waarin Westerse zwaargewichten als GM en Chrysler verkeren. “De exclusieve club van machtigste internationale automotive-bedrijven zal in 2020 vijf nieuwe leden uit China en één uit India bevatten”, voorspelt Marc Winterhoff, directeur van de automotive sectie van A.D. Little.
De Chinezen komen
Vooral de Chinese fabrikanten zullen snel over de grens uitbreiden, voorspelt A.D. Little. Hierbij staat het gebrek aan know-how niet meer in de weg: technologische en bedrijfskundige kennis worden gekocht of bij andere bedrijven opgedaan. “Gevestigde fabrikanten moeten strategieën ontwikkelen om op lange termijn hun innovatieve technologische kennis te beveiligen”, waarschuwt Winterhoff.
Chinese fabrikanten zijn hard op weg om ook elektrische aandrijvingen te ontwikkelen. Op dit gebied verwachten zij hun achterstand te kunnen inlopen.
jzaero zegt
JPM schrijft:
7 August 2009 om 10:52
@jzaero
Ik zou zeggen ga jij eens op reis. Pak een trein en ga 10 uur landinwaarts en je zult heel erg veel mensen vinden die het slechter hebben dan de gemiddelde afrikaan.
Ik blijf dus echt niet alleen in de steden hoor, ben zeker het platteland in gegaan. Maar tuurlijk ligt het BNP lager, hun gemiddelde salaris is ook lager. Voor dezelfde functie krijg je hier 3500 euro per maand, daar slechts 15000 RMB, wat ongeveer gelijk is aan 1500 euro. Maar met dat salaris kan je daar aardig leven. Als je beseft dat inkopen van levensmiddelen daar qua prijs 3 tot 5x lager ligt. En ja ik weet dat mensen daar soms slechts 150 euro per maand krijgen. Maar qua ontwikkeling is China echt geen derde wereldland meer. Zo heeft de USA ook tig ghetto’s, is USA dan ook een derde wereldland?
ZwerverRoodbaard zegt
Op deze manier gaat natuurlijk idd de hele autoindustrie naar de tyfus :S
Ze mogen er best geld insteken, maar als ze zich maar niet gaan bemoeien met het design en dergelijke. Bah Volvo werd eerst overgenomen door Ford (grootste fout ooit, qua uitstraling) en dan nu misschien door een Chinees bedrijf.
Heren dit is dus een Geely:
cardesigner@USA zegt
@Jzaero, China heeft 750 miljoen arme/werkloze boeren. Dat is heet overgrote deel van de bevolking. Dat kun je niet vergelijken met de AMerikaanse ghetto’s die wel elek enz hebben.
lincoln zegt
chinezen zijn sterker en taaier dan europeanen ..
de armoede grens ligt dan ook op een heel ander niveau dan hier ..
waar een computer een eerste levensbehoefte is !! (geen grapje) ..
DafMaf zegt
Mij maakt het niet uit, ik koop altijd tien jaar oude Volvo´s, dus tot mijn pensionering kan ik nog wel in een echte Volvo rijden. Alhoewel ik Volvo rijd vanwege de cvt in de 440, dus ik moet waarschijnlijk over op Audi.
Sergei zegt
@cardesigner@USA 750 mensen die niet in de steden leven is heel iets anders dan 750 miljoen arme/werkloze boeren… Het heel erg DOM om het BNP van het westen te vergelijken met dat van China sinds in China het meeste 10X goedkoper is (vooral het eten), hoe armer het gebied hoe goodkoper het eten. Verder heeft de term derde wereld land meer te maken dan met alleen het BNP van een land. China is een ontwikkelings land maar geen derder wereld land, als je China wil bashed ga je gang maar laten we het wel een beetje geshchoold houden ok.
BTW China heeft een bevolking van 1.332+ miljoen mensen dus 750 miljoen is dus bij lange na niet het OVERGROTE meerderheid.
Jammer hoor…