Volvo staat bekend om de veiligheid van haar auto’s en dat is ze niet komen aanwaaien. Toch heeft elk voordeel een nadeel. Als het een keer goed fout gaat, heeft men de grootste moeite om mensen uit de solide Volvo’s te bevrijden. Even snel het dakje open knippen is bij Volvo een heel ander verhaal…
Niet alleen Volvo zelf is van mening dat haar modellen bovengemiddeld veilig zijn, de consument deelt deze mening. Wanneer je de straat op gaat en aan willekeurige mensen vraagt welke auto het veiligst is, dan antwoordt 23 procent van de ondervraagden dat Volvo dat is. Op afstand volgen Renault (11%), Mercedes-Benz (7%), Volkswagen en Opel (ieder 5%). Dit zijn de resultaten van een onderzoek uitgevoerd door MarketResponse, waarbij 500 mensen werden ondervraagd.
Veiligheid staat hoog op de agenda bij automobilisten. Voor 39% van de automobilisten is het feit dat een automerk zich meer bezighoudt met de veiligheid van hun auto’s dan andere merken, een reden om dat merk eerder te overwegen (via automotive-online.nl).
dekster zegt
hij mag dan el veilig zijn maar ik zou voor geen geld van de wereld met een volvo willen rijden.
M* zegt
wrm ni? kvind het ook goei autos , net zoals saab….
!¿!Mats!¿! zegt
en Koenigsegg. :P
KOEN zegt
DOE MIJ MAAR KOENIGSEGG
Sir Smokalot zegt
Met de nieuwe volvo’s zou ik inderdaad niet willen rijden, dat zijn in mijn ogen totaal ongeslaagde modellen (nou ja, de V50 en S60 zijn nog wel aardig).
Echter, het vorige model S40 vind ik nog steeds een erg geslaagde auto, met een mooi front, een gladde stroomlijn en toch een decente uitstraling (u begrijpt het al, mijn ouders rijden in zo’n bak. Nadeel is dat je wel een beetje toeren moet maken om de paarden wakker te schudden..)
Qua veiligheid ontlopen de auto’s van tegenwoordig elkaar niet meer zoveel, tenzij je een houtje-touwtje auto uit China koopt natuurlijk :).
Volvo heeft echter de naam voorloper te zijn op het gebied van veiligheid, en die naam zal het merk altijd blijven houden. Desalniettemin zou ik me niet onveiliger voelen in bijvoorbeeld een beemer of een renault dan in een volvo. Ik denk dat je wel uit allebei de auto’s stapt als je niet al te extreme crashes maakt…
autoblogger zegt
Zag laatst de film Four Brothers waar Andre 3000 in een dikke XC90 rijdt (mi het enige mooie model op dit moment), de wagen komt in de film een aantal maal ter sprake als “veilige auto”, Volvo heeft die naam natuurlijk maar vraag me af of het in dit geval geen marketingstunt/sponsoring was…
M* zegt
als er in ne film een merk in komt dan is da altijd sponsoring he…. en kvind ook ni ,alle modellen mooi maar kvind volvo absoluut geen gedrochten maken zoals sommige merken wel doen….
volvo :D zegt
zou volvo for life geen dubbele betekenis hebben dan :P
orlando zegt
Ik vind ook dat ze saab vergeten zijn, die hebben absoluut de veiligste.
Edo Dijkgraaf zegt
Er zijn nog meer redenen om Volvo te rijden als alleen veiligheid hoor! Ik heb er zelfs een hele pagina aan gewijd. http://home.kabelfoon.nl/~edo/VolvoProject/waarom.htm
Maar ja, zoveel mensen….
Groet,
Edo
Daciafreak zegt
Zelf rijden mijn ouders ook in een Volvo(S40 model 1997). De vorige volvo was een Volvo 850(net zo een als van de KLPD) daar voor een Volvo 440 en daar voor een Volvo 340 en daar voor ook nog een Dafje.
Steven van der Steen zegt
Zaterdag 22-10-2005 reed ik met 100 km/pu op een autoweg vanuit Schagen.Van een weg van links kwam een oude man aanrijden met zijn auto.Hij keek niet hij stopte niet,hij reed gewoon door.Hij zag niets… De klap was enorm. Kwam 5 meter vanaf het raakpunt van de auto tot stilstand tegen een dikke anwb bewegwijzeringsmast.dacht echt:dit is het einde.Voor ik het besefte was ik echter al door het raam uit de auto gestapt en aanschouwde de rokende puinhoop!Ik leef nog!Niemand begreep dat ik in die auto had gezeten,alles kapot,bijna alle ramen eruit.Alles glas.Telefoon stuk,bril stuk. Toen de ambulances arriveerde werd ik gelijk onderzocht op inwendig letsel,en aan een infuus gelegd.
Aangekomen in het ziekenhuis weer helemaal onderzocht,hersenscans,hartfimpje,fotos enz.
Moest wel 24 uur op de traumatologie afdeling liggen aan een infuus,en werd constant mijn bloeddruk gemeten.
Het mooie van dit verhaal is dat ik dus wonder boven wonder helemaal niets mankeer,op een beetje spierpijn en de mogelijkheid van een whiplash na , natuurlijk.Ik weet zeker dat als ik geen VOLVO had gehad ik er zo niet vanaf was gekomen!
Was de volgende dag gewoon weer thuis!Dit alles gebeurde met een S40 van 1997. VOLVO FOR LIFE!
Edo Dijkgraaf zegt
Steven,
Vind je het goed, als ik een link naar dit stukje maak op mijn website? Ik wil de link maken op de pagina waarom ik voor een Volvo heb gekozen. (Op de waarom-pagina)
Groet,
Edo
Tom zegt
Doe mij maar spyker daar zou k graag in gezien willen worden XD
ludo zegt
Drie jaar geleden stapte ik garage binnen die Volvo en Citroën verkocht met de bedoeling een Volvo te kopen omwille van de veiligheid. De verkoper overtuigde mij met de veiligheidstests van Citroën en vooral met de volledige uitrusting van Citroën voor een gunstige prijs. Na bijna 200.000 km kijk ik opnieuw richting Volvo: Citroën ontgoochelt door de weinig kwaliteitsvolle afwerking , duidelijk mindere kwaliteit van materialen en duurte in onderhoud ( vervanging lichtje dimlicht duurt ca 1 uur 30 minuten omdat men een deel moet ontmantelen om er aan te kunnen).Hoe zijn de ervaringen naar stabiliteit met Volvo?
Irwin zegt
Tuurlijk zijn er vandaag niet echt onveilige auto’s meer, maar het zijn de kleine details die het doen wat Volvo nu zo veilig maak. Zoals gelamineerde ruiten, 4 achterlichten zodat er aan 1 kant altijd een lamp brand, voorspelbaar weg gedrag, soft touch dash (had zelfs een 340 al) en natuurlijk de anti wiplash hoofdsteunen. Het mooie van al deze “features” is dat deze dingen dik 20 jaar en mischien wel langer geleden ontwikkeld en toegepast zijn. En niet zoals Renault ed de laatste 5 jaar.