Volvo gaat minder stationwagons bouwen en is meer een SUV-merk. Dus willen ze alleen maar SUV’s bouwen.
Als er één autotype onlosmakelijk met Volvo is verbonden, dan is het de stationwagon wel. De ruime, praktische, veilige, gezinsvriendelijk doch zakelijk verantwoorde postkoets op wielen is iconisch gemaakt door Volvo. En andersom dus: zonder de stationwagon was Volvo nergens geweest.
Volvo stationwagons
Toch ziet Volvo dat de stationwagon het telkens lastiger heeft. Dat meldt grote Volvo baas Håkan Samuelsson aan Autocar. Volvo heeft de afgelopen jaren moedige beslissingen gemaakt die over het algemeen goed uitpakken. Alle motoren met veel cilinders eruit, zo snel mogelijk elektrificeren, enkel elektrische vanaf 2030 en de topsnelheid begrensd (op 180 km/u). Nu is er een volgende stap: zo veel mogelijk stationwagon en sedans eruit.
SUV’s
Op dit moment is 75% van alle verkochte Volvo’s een SUV. Volgens Samuelsson is dat een teken dat Volvo méér SUV’s nodig heeft. Het merk heeft op dit moment de XC40, XC60 en XC90. Daar is gisteren de C40 bijgekomen. Volgens de Volvo-baas is het aflopende dak belangrijk om een grotere actieradius te kunnen realiseren. Dus eerst heb je een enorm grote en zware cross-over, en moet je ‘m met een aflopend dak weer aerodynamisch maken.
Helemaal afdanken doet Samuelsson de stationwagon en sedan niet. Wel zijn er veel te veel van, volgens hem. In de toekomst zullen de meeste komen te verdwijnen. Alle auto’s die Volvo op dit moment ontwikkelt zijn elektrische SUV’s. Het merk is bezig met de XC20 (of C20), een model onder de XC40/C40. Deze staat op het SEA-platform van Geely. Ook een volledig elektrische SUV om de XC90 op te volgen zit in de pijplijn.
Toekomst Volvo stationwagon
In 2025 moet Volvo zeven elektrische auto’s in de aanbieding hebben. In 2030 zal Volvo enkel elektrische auto’s verkopen. Helemaal afschrijven doet Samuelsson de sedan en stationwagon nog niet. Bij een elektrische SUV kun je makkelijk het accupakket wegwerken, maar bij een elektrische sedan of stationwagon is de luchtweerstand nog veel beter. Dus er zijn nog wel degelijk kans voor de Volvo stationwagon, alleen moeten klanten ze dan wel kopen.
De laatste Volvo Station die wij reden?
tenaci zegt
Neeeeeee Volvo….. niet jij ook!!! 😭😭😭
ghini zegt
:( de tijd van de #turbobrick is voorbij..
ghini zegt
@ghini: @autoblog, miss een leuk idee voor een top 10 lijstje? Top 10 #turbobricks?
meetsysteem zegt
Ben benieuwd wat we over 25 jaar meer zien, de Volvo Estates van nu of de 240, 740 en 850 van vroeger tijden. Zullen we turven, in 2046?
Hubert zegt
@Meetsysteem,
Ik ga er alles aan doen om mijn 940 in leven te houden.
meetsysteem zegt
Fijn, we zien elkaar!
europeancar1997 zegt
Het zelfde, de 240 gaat nooit meer weg en zal er alles aan doen om de 240 rijdend te houden!
MarcoM zegt
Jammer, jammer. Ooit een heerlijke T5 gehad met een heerlijke roffel, ik mis ze nu al.
Design_Driven zegt
Ik ben opgegrouid in 240’s, 740’s 940’s etc en rij nu zelf een XC90, okay hij staat hoog op de poten maar is het echt heel anders dan een station?
Bovendien denk ik dat als de SUV hype over is dat we weer andere modellen zien terug komen.
kevertje zegt
Idelmdito, De XC’s zijn de moderne station-wagens. Ik vond nu eerlijk gezegd dat een V60 (waarmee ik ook gereden heb) erg weinig station was hoor, veel ‘cargo’ liet deze echt niet toe om te reizen. Daarentegen, iedereen liep altijd weg met de V70 maar ik heb ook een S80 gehad en was telkens verbluft wat er allemaal in die koffer pastte ;-).
meetsysteem zegt
De XC 90 en XC 60 zijn ook sympathieke SUV’s. Hopelijk net zo degelijk als toen. Ik moet ook zeggen dat het vroeger makkelijker was om degelijk te zijn; hoe meer er op en aan zit, hoe groter de kans op storingen. Is voor elk merk de uitdaging. Maar degelijkheid is voor mij, dat de stoelen nog goed zitten en de hardware er er nog goed uitziet, ook na 500.000 km, ofwel “Degelijkheid is iets anders dan afwezigheid van storingen.”
Belangrijker dan dat je navigatie even niet goed werkt of je verbinding met het web even minder is. Maar laten we, zonder de nieuwe ontwikkelingen te verketteren, de oude auto’s koesteren onder het motto:
“Keep them rolling!”
fredflinstone zegt
Ik snap de argumenten, maar deze groei van SUV’s op de weg is toch pijnlijk om te zien. Ik kan mij herinneren dat ik als klein kind in allemaal Volvo stations ben vervoerd. Ik heb er een band mee opgebouwd en heb daardoor ook mijn droomauto altijd als station voor mij gezien. Ik hoop dat ze niet compleet gedag zeggen tegen de stations en dat het tij een beetje keert. Teveel SUV’s en ik zie straks niks meer vanuit m’n lage autotje
mashell zegt
Als de S60/V60 en de S90/V90 samen al te veel zijn wat blijft er dan over?
alassad zegt
@mashell: ja die begrijp ik ook niet helemaal! Als Mercedes met dat statement zou komen kan ik dat nog begrijpen
merken zegt
Wat heeft iedereen toch met die SUV’s. Ik zie echt niet wat mensen daar mooi aan vinden (en al helemaal niet zo’n gedrocht al een BMW X6).
Ik hoop toch heel erg dat mensen het licht weer gaan zien, ik zit er echt niet op te wachten om straks een 2e hands SUV of MPV te moeten kopen omdat er gewoonweg geen fatsoenlijke stationwagons meer te vinden zijn.
mashell zegt
Ik ben geen fan van stationwagens, die zien er erg vaak utilitair en burgerlijk uit (zoals de Volvo V90 bijvoorbeeld). SUV’s hebben grotere wielen, ze lijken wat stoerder en je kunt er met een hogere snelheid over de drempels crossen.
DeWitteCondor zegt
@mashell: dat beeld zal wel veranderen als iedereen en zn moeder in een SUV/crossover rijdt. Veruit de meeste modellen zijn nu al van het type muesli/anwb/geitenwollen sokken/13 in een dozijn. Het is een tijdsbeeld (net zoals de MPVs ooit hip en happening waren – wmb om
veel betere redenen (want ruimte)) en dat zal ook weer omslaan. De stationwagen gaat dit uiteindelijk ook gewoon weer overleven, daar ben ik van overtuigd. Vooral ook als straks de crossover rijder bij zinnen komt en zich realiseert dat die carrosserievorm niet echt milieubewust is, ze die bodemspeling niet nodig hebben, 4wd (als het er al op zit) niet nodig is in nederland om bij de bridgeclub en de appie te komen en de auto stiekem toch niet zo ruim is als die eruit ziet.
Nee, ik vind de crossover/SUV een onbegrijpelijk fenomeen in NL. Ik zou enkel de XC90 overwegen, want die is echt ruim.
mashell zegt
@dewittecondor: je hebt een sluitende argumentatie maar die gaat net zo goed op voor de stationwagon. Daarmee wordt ook vooral lucht van A naar B verplaatst. Lage elektrische auto’s kunnen wel (Model 3) maar hoge elektrische auto’s zijn logischer omdat mensen toch die ruimte in zich heen willen en het milieu of het brandstof verbruik, tja dat kan ze nu ook al niets schelen.
DeWitteCondor zegt
Dat is waar. Ze rijden die met name vanwege de portemonnee en niet vanwege het milieu. Met de stationwagen verplaats je ook lucht, maar heeft wel een efficiëntere vorm (elektrificeer gewoon een station ipv een SUV/crossover is mijn boodschap). Er zijn bijna geen SUV’s / crossovers die daadwerkelijk de praktisch bruikbare (laad)ruimte bieden van een A6 avant, E-klasse estate, 5-serie, V90, Octavia combi, Superb combi, XF sportbreak etc., dus dat is (ook) geen reden om over te stappen op een SUV/crossover.
mashell zegt
Mijn punt is dat er ook bijna niemand is die “daadwerkelijk de praktisch bruikbare (laad)ruimte … van een A6 avant, E-klasse estate, 5-serie, V90, Octavia combi, Superb combi, XF sportbreak” nodig heeft. Als je met een Tiguan niet op vakantie kunt, dan is niet de Tiguan te klein maar neem je gewoon veel te veel mee. Maar krijg dat maar eens bij je vrouw aan het verstand…
PunicaOase zegt
@merken: een wijze les: niet iedereen is en denkt en vindt wat jij vindt ;-)
Velen zien een SUV als luxe, veel overzicht, comfort, lekkere hoge instap, status en veel ruimte.. zeker nu die stations steeds meer ‘coupelijnen’ krijgen en minder praktisch worden..
PunicaOase zegt
@punicaoase: overigens heb ik ook niks met SUV’s en crossovers, maar ik begrijp de belangstelling wel.. m’n oude Pa is er dolgelukkig mee..
Pascal zegt
@punicaoase ik snap die SUV-punten wel, zeker voor de seniore berijder. Maar mijn pa van 78 rijdt gelukkig nog lekker rond in een prachtige V60 T5.
Pascal zegt
Balen, Volvo bouwt prachtige exemplaren en ik vind SUV’s maar stom.
coupedriver zegt
Ik denk dat Volvo een nieuwe CEO nodig heeft…
Gulli zegt
Als het je om het milieu te doen is moet je vooral eerst een stoppen met die verschrikkelijke SUV’s op de markt te plempen (niet alleen Volvo maar alle merken). Er is werkelijk geen ENKEL voordeel van een SUV boven een andere carosserie anders dan ‘het ziet er wel dik uit’. Met een lichtere station met minder luchtweerstand ben je toch veel zuiniger uit? Alleen de accu’s nog wat kleiner krijgen zodat je die dikke dubbele bodem niet meer nodig hebt.
900T16S zegt
Jawel de XC60 heeft luchtvering, en dat rijdt enorm fijn. De S60 en V60 hebben dat niet.
baserace zegt
Uhm… volgens mij zit “de markt” al jaren te wachten op een ruime, goedgelijnde, praktische EV.
Maar als er alleen maar hoge zware hokken gebouwd worden gaat men vanzelf een alternatief (= EV-SUV) kopen. Denk je dat mensen de Model Y en ID4 echt mooi vinden? Of zoekt men eigenlijk iets wat al jaren een beproefd succes is: de Stationwagon…
berlinetta zegt
“Dus eerst heb je een enorm grote en zware cross-over, en moet je ‘m met een aflopend dak weer aerodynamisch maken.”
Je kan ook gewoon een sedan of station bouwen. Die zijn nog aerodynamischer.
goodvibrations zegt
Jammer… Maargoed vind volvo sowieso minder interessant met al die Chinese invloeden.. Een 940, 850, V70, nu V60 allemaal heeft mijn vader ze gehad.. Maar die Chinese invloed word ik misselijk van. Kan zelf inmiddels niet meer met een schoon geweten hun spullen kopen.. Als je ziet wat ze doen in/met de wereld. Dan liever Amerikaans, Japans of Koreans.. Maar beter: Europees..
Pascal zegt
Is jammer inderdaad. Ik vond het idee van Volvo als Zweeds merk een stuk charmanter, met de Chinezen heb ik ook niks.
merken zegt
@punicaoase.
Dat kan en mag, iedereen mag een mening hebben maar dat wil niet zeggen dat ik dit moet delen. Waar jij een lekkere hoge instap ziet, een stoerder uiterlijk en status ziet, zie ik alleen maar onnodig onzuinige auto’s die in mijn ogen niet stoer maar gewoon vatzig dik zijn, minder goed rijden en patserig ogen.
Ik hoop dat mensen dit uiteindelijk weer kunnen zien zodat ik straks niet noodgedwongen in zo’n gedrocht moet rijden om mijn gezin van A naar B te krijgen.
Racing not posing zegt
Eerst zien, dan geloven. Ik kijk alvast uit naar de volgende V100?
EVforEver zegt
Het is idd allemaal mode.
Als je een elektrische auto wil bouwen die ver kan rijden op één lading is een SUV wel het domste concept. Die auto’s zijn onnodig hoog en zwaar, en hebben een CW waarde van een tuinhuisje. Kijk maar naar zo’n E-Tron 50, dat ding haalt nog geen 250km op een volle lading. Die hokken wegen ook +2500kg. Dat gaat toch nergens meer over. Ook dat 4wd verhaal waar je o.a. In Nederland geen bal aan hebt. Je zeult altijd dat extra gewicht mee, voor die ene keer dat het misschien handig is. Dus dat een elektrische SUV de toekomst is/heeft. Laat mij niet lachen.
De Estate/Station zal niet verdwijnen. Daar zullen ze bij Volvo ook wel achter komen.
mashell zegt
Ik denk dat jij er nog wel achter zult komen dat een SUV niets anders is dan een stationwagen met grote wielen.
En gewicht, tja er was hier laatst een discussie over een BMW 340i xdrive touring. Dat weegt al 1880 kilo. Dat gaat pas echt nergens over (dat is namelijk meer dan een Tesla Model 3). In dat licht is een veel grotere SUV als een Audi E-tron 50 eigenlijk een lichtgewicht.
marco22 zegt
Stations verkoop je alleen in Europa, SUV’s over de hele wereld.
saxoke zegt
Volvo en stationwagens is iets dat in 1 zin vernoemd wordt. Ze zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Of toch niet 🤔 sneu voor de dealers die de laatste jaren hun showroom helemaal hebben moeten updaten naar Volvo normen (alle Volvo garages die ik ken zijn echt knappe staaltjes (dure) architectuur. Daar gaat Volvo nu dus komaf mee maken, eerst dealers verplichten te investeren om daarna de tenten 1 voor 1 te sluiten. Momenteel zou ik geen merkdealer (van geen enkel merk) willen zijn.veel te veel regels en geen baas in eigen kot
mashell zegt
De situatie van de merkdealers is natuurlijk niet veel anders dan die van franchisenemers van een supermarkt- of fastfoodketen. Je mag meeliften op de centrale marketing, hebt exclusiviteit in een bepaald gebied maar zit wel vast aan verplichte inkoop en regels voor de huisvesting.
auto62 zegt
Als de C30 de designtoekomst is van de chinezen 🤢