Vorig jaar beloofde Volvo een CO2-uitstoot van 59 gram per kilometer voor de XC90 T8 Twin Engine. Nu lijkt het dat de Zweden wel erg voorzichtig zijn geweest en gaat de XC90 wellicht naar 7 procent bijtelling.
Er gaan namelijk geruchten dat de Volvo XC90 T8 Twin Engine tijdens de NEDC-testcyclus een gemiddelde uitstoot heeft gescoord van 49 in plaats van de eerder genoemde 59 gram CO2 per kilometer. Dat zou dan een fantastisch cadeautje zijn voor de vele Nederlands die al een handtekening hebben gezet onder het koop- of leasecontract, zij gaan in plaats van 14 procent opeens slechts 7 procent bijtellen over hun 400 pk-sterke Zweedse SUV!
Niet dat Volvo zelf dit jaar nog veel profijt zal hebben van de gunstigere bijtelling, vrijwel de complete jaarproductie van Volvo’s plug-in SUV is namelijk al uitverkocht en gereserveerd voor Nederland. Volgend jaar zit Volvo wel gebakken als de XC90 daadwerkelijk de 49 gram CO2 per kilometer haalt: de XC90 T8 Twin Engine valt dan precies in de klasse voor 15 procent bijtelling, terwijl hij anders naar liefst 21 procent zou gaan.
Volvo Nederland kan de geruchten niet bevestigen noch ontkrachten, maar wachten naar eigen zeggen nog op de officiële testresultaten uit Zweden. Dit verhaal krijgt dus nog een staartje.
Dutchdriftking zegt
Tuurlijk, nog meer voordelen voor de personen die toch al een lease auto a €100.000 mogen uitzoeken……
leandro zegt
@dutchdriftking: proef ik jaloezie?
C6_R zegt
Goed nieuws voor het milieu dit! Hiep-hoi!
launchcontrol zegt
@leandro: ja, ben heel jaloers op mijn zakenpartner, zij (ja, heren in dit geval ook nog eens een slimme vrouw, hahaha) krijgt er eentje in september…….
lamborgfan zegt
@leandro: Kan me niet voorstellen, gister eens even op de rai bekeken..
Wat een lelijk hok! Nie normaal man!
driftkicker zegt
@lamborgfan: inderdaad, jou Lambo is mooier. Maar geef toe dat deze XC90 veel mooier is dan een X5 of Range Rover.
370z_stillen zegt
@dutchdriftking: Niet echt een slimme opmerking…
Dutchdriftking zegt
@emilio89: @leandro: @GH: @wimbers: @ettie: @SDM:
Ik gun alle hardwerkende mensen die net even beter gemotiveerd zijn als Jan met de pet een knappe wagen. Ik ben niet jaloers, (ik rijd zelf nou eenmaal liever jongtimers) maar ik vind dat de verhoudingen redelijk scheef gaan. Een auto is een stukje inkomen. Daar wordt netjes belasting over betaald. Alleen vind ik in dit geval dat er te weinig belast wordt. Op deze manier levert de melkkoe die de auto is te weinig op, en moet de overheid dit gat met andere potjes weer vullen. De bovenlaag profiteert, en de hele samenleving mag schokken om het gat weer te dichten. Nergens voor nodig lijkt me.
En begrijp me goed, als ik in de situatie zou zitten zou ik hoogst waarschijnlijk ook profiteren, maar het is gewoon kromme wetgeving.
haroldv zegt
@dutchdriftking: ben het deels met je stelling eens: 7% op zo’n auto is absurd. Maar ook op een Foutlander waarmee iedereen 1 op 10 rijdt. Maar…je mist wel 2 zaken: niet iedereen kiest zelf zijn auto uit qua cataloguswaarde en als je maar een paar duizend km privé rijdt, dan betaal je veel voor die paar km’s. De regeling blijft iig raar
lambo4all zegt
@dutchdriftking: ach, trekt ons progressieve belastingstelsel weer een beetje recht.
insomnia zegt
@dutchdriftking: ‘hoogst waarschijnlijk’, ……..wat een mop.
leandro zegt
@dutchdriftking: Ja ik snap dat het frustrerend is. Maar niemand word door zijn baas verplicht om een lease auto te nemen.
Zelf studeer ik fiscaal recht en vind de regels van nu eigenlijk goed. De oude regels dat je voor 7K een nieuwe foutlander kon kopen als ondernemer vond ik wat te ver gaan.
De auto van de zaak rijd wel lekker zorgeloos, geen onverwachte kosten, zelf geen auto hoeven aanschaffen en onderhouden om maar te zwijgen over de tankpas. Je rijd prive een gloed nieuwe auto die 90 procent anders niet zelf had kunnen aanschaffen. Natuurlijk mag daar wat voor betaald worden. Het is natuurlijk onzin dat in praktijk onzuinige auto’s minder bijtelling hebben. Maar het neemt niet weg dat er groen mee gereden kan worden. Het doet mij denken aan TopGear, dat ze met een prius (vol gas) over het circuit gaan en dat een M3 alleen hoeft te volgen. De M3 is op dat moment zuiniger omdat die minder inspanning hoeft te leveren en van de prius continu het maximale werd gevraagd.
Zelf ben ik geen voorstander van de 7% regel zoals hij er nu is, ik ben best een voorstander voor strengere en praktijk gerichtere verbruiksmetingen. Zolang je nog zonder buitenspiegel, op speciale te hard opgepompte banden etc mag testen zijn de test bij voorbaat al kansloos.
GH zegt
@dutchdriftking: Lang leve de politiek. Ik was vanuit frustraties al bezig met een betoog over hoe compleet mislukt de uitstoot berekening was, maar ben na 3 regels gestopt met typen, gaan tellen tot 10 en daarna maar gewoon weggeklikt.
(En nee, niet dat ik die mensen geen leuke auto misgun, welgemeend enorm veel plezier ermee, maar die regel slaat gewoon nergens op)
wimbers zegt
@dutchdriftking: nou en? ik wordt zo moe van al die jaloerse reacties overal…
wees blij dat iemand het blijkbaar goed doet in zijn job. hij kan een mooie auto rijden.
als je daar moeite mee hebt kan ik je adviseren om naar je werk te gaan, de koe bij de hoorns te vatten en ook te regelen dat je een dikke auto kan leasen. of je begint voor jezelf, of je spaart je een ongeluk en koopt er één.
de voordeeltjes begonnen jaren geleden aan de onderkant van de leasemarkt, nu hebben ze de bovenkant bereikt. lijkt me een goede ontwikkeling want alle auto’s worden wat schoner.
toniominestrone zegt
@wimbers: Ja,ja, een Volvo een mooie auto!
4apaev zegt
@toniominestrone: ben geen volvo fan, maar vind deze toch wel erg fraai!
piebepost zegt
@wimbers: Ja, als student mag ik het doen met een roestbruine Batavus uit 1991 maar jaloers? Allerminst. De VVD is voor mij nog te links en ik heb er dan ook niks op tegen dat mensen mooi spulletjes kopen.
Wat ik wel heel krom vind, is dat mijn broer een Tesla weet aan te schaffen met een nieuwwaarde van ruim een ton en daar met alle belastingvoordelen en milieusubsidies daar slechts €55.000 aan kwijt is. Bovendien rijdt hij 350km voor zo’n €3 en kan hij gratis parkeren in menig binnenstad. Ondertussen staan Henk & Ingrid betraand bij de tank 60 euro in hun 2 decennia oude Opel Corse te pompen.
Die verhouding is gewoon erg krom. Mijn broer had zich zonder al die voordeeltjes ook prima zo’n wagen kunnen veroorloven. Juist Henk & Ingrid zouden voordeel hebben van zulke maatregelen, maar voor hun zijn ze onbereikbaar.
Zijspoor: Overigens zijn al deze maatregelen verzonnen door de politieke partijen met Henk & Ingrid als doelgroep (lees: links). Net als maatregelen als de verscherping van het arbeidsrecht, waardoor Henk geen vast contract kan krijgen en daarmee geen hypotheek en dus moet blijven huren. Ook maatregelen als subsidies op zonnepanelen. Door alleen al SBE subsidies worden panelen al binnen 5 jaar terug verdiend. Bovendien loopt de subsidie nog 10 jaar door. Maar een investering van €4000 is voor Henk & Ingrid echt teveel geld, zodat ze weer buiten de boot vallen.
Links. Blèèègh!!!
piebepost zegt
@piebepost: Leest u alstublieft over de vele taalfouten heen… :\
ettie zegt
@dutchdriftking: ja want die betalen geen hoger percentage inkomstenbelasting namelijk…. Zo veel fiscale voordelen aan een hoog inkomen.
SDM zegt
@dutchdriftking: precies want de bijtelling is maar één component van het totaal bedrag. De lease prijs zelf is wel degelijk een half maandsalaris voor Jan Modaal. Dit is dus zeker niet voor alle leaserijders betaalbaar, hoe laag de bijtelling ook mag zijn!
RuVi zegt
@dutchdriftking: die verdienen minimaal 100k en betalen grofweg dan ook 50k belasting… Een beetje voordeel mag dan ook wel een keer…
mashell zegt
@rudyv: dat mag natuurlijk wel. Maar je kunt je afvragen of ze dat voordeeltje niet al gehad hebben bij de hypotheekrente? Ik kan er niet wakker van liggen. Als mijn lease budget het toeliet deed ik het ook.
agera zegt
@dutchdriftking: en ook nog eens volledig onterechte voordelen, ik las laatst een test over de plug in hybrid en die reed theoretisch 1 op 40 maar in praktijk 1 op 12…
hehe zegt
@agera: Volledig afhankelijk van hoe je hem gebruikt, ik rijd 1 op 25 met mijn V60 plug-in hybride gemiddeld. Ik rijd vaak flink door op de snelweg, anders was het nog wel gunstiger. Rijd wel veel korte stukken en heb twee laadpalen thuis. Is echt onzin dat de opgegeven waarden niet te halen zijn.
agera zegt
@hehe: een v60 weegt ook een halve ton minder en is een stuk aerodynamischer, dus logisch dat die een stuk zuiniger rijd dan deze
hehe zegt
@agera: Jij haalt er een test van de V60 bij waarin staat dat het verbruikt niet klopt. Het gaat er gewoon om hoe vaak je stukken rijdt die korter zijn dan de range van de accu. Dat is dus voor de XC90 inderdaad korter. Als ik hem als boodschappenauto zou gebruiken voor rondje rond de kerk had ik totaal geen verbruik gehad. Het is dus volledig afhankelijk van je gebruik (dus ook of je wel oplaadt)
agera zegt
@hehe: en waarom heb je twée laadpalen thuis?
hehe zegt
@agera: het antwoord staat bovenaan dit artikel, moet nog ff wachten ;-)
dutchneon zegt
@dutchdriftking: stel je gerust, die zijn er niet veel….. meeste van dit soort duurdere auto’s word door ondernemers zelf gereden. Als je van je eigen winst die auto betaald en vervolgens nog bijtelling moet betalen is dat belasting op belasting. Als het om een bv gaat komt er zelfs nog kleine 3% btw bijtelling bij!
Je hoeft niet zo jalours te zijn, wees maar blij dat je zo weinig verdient…. zodra je hier iets meer verdient word je alleen maar meer genaaid!
5cilinder zegt
@dutchneon: klopt ja, denk je geen bijtelling te hebben bestaat er nog een btw-forfait van 2,7% over de nieuwwaarde.
mrniesoe zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lincoln zegt
of je nu voor teveel ..
of iets minder dan teveel een auto wil huren ..
het is en blijft nix anders dan een contract waar je toch weer spijt van krijgt ..
lekbak zegt
@lincoln: welnee joh, de leaserijders krijgen helemaal geen spijt. Om spijt te krijgen moeten ze eerst beseffen dat ze iets fout hebben gedaan en daarvoor moet je goed kunnen rekenen…
lincoln zegt
@lekbak:
dat veruit onrendabele contract verplicht je idd ook tot 4 jaar fanboy-schap ..
en jezelf en je omgeving ervan overtuigen dat je de juiste keuze hebt gemaakt ..
Volvo for life mutherfuckerssssss ..
hehe zegt
@lekbak: tegen beter weten in een reactie: leasen heeft niets met bijtelling te maken. Volgens mij worden veel van deze auto’s ook niet geleased, dat is meer voor werknemers. Deze auto is voor de DGA, die laat het bedrijf de auto kopen.
lekbak zegt
@hehe: ik weet dat dit soort auto’s daadwerkelijk voordelig is voor de ondernemer. Neemt niet weg dat voor verrassend veel leaserijders een kilometer vergoeding voordeliger is dan leasen, terwijl ze zelf denken van niet. Ook weet ik dat er veel bedrijven zijn die alleen lease aanbieden voor het gemak. Die werknemers hebben dus geen keus.
Maar leaserijders zijn zulke makkelijke prooien ;)
amg65 zegt
@lekbak: klopt maar veel dga’s hebben het geld in de BV zitten, en moeten eerst afrekenen om het naar prive te brengen. Vandaar dat veel dga’s de auto gewoon op de zaak zetten.
Design_Driven zegt
@lincoln: persoonlijk lease ik liever niet en mijn km vergoeding is ook zo gunstig dat het niet loont maar ik ken er genoeg die er heel tevreden mee zijn. Waarom zou je er spijt van krijgen?
lincoln zegt
@sketcher:
omdat je als achterlijke debiel gezien wordt om 2250 kg te willen verplaatsen voor jan lul ..
je MOET niet voor nix een contract tekenen ..
Design_Driven zegt
@lincoln: De mijne weegt bijna precies even veel en ik zie het probleem niet. Ik hou van mijn zee container,
Ik zou ook niet snel leasen omdat ik hier in het VK een behoorlijke km vergoeding + maandelijkse vergoeding voor het gebruik van mijn auto dus loont het niet maar in NL is de km vergoeding behoorlijk aan banden gelegd zou het voor mij interessant zijn te leasen.
Zelf rij ik bewust een oudere auto omdat ik dat leuker vind en zelf hobbymatig onder hou. Maar veel mensen willen (veel en) zorgeloos rijden en dan is leasen wel een uitkomst. En ja, daar betaal je dan uiteraard voor. Dat je daar een contract voor tekent vind ik niet meer dan logisch.
trustmeiamanengineer zegt
Gelukkig mogen ze (of de baas dan) nog steeds een enorm bedrag wegenbelasting aftikken aangezien dat ding 2250kg weegt. Ik vrees dat het werkelijke verbruik nog slechter is dan mijn 10 jaar oude atmosferische 2 liter. Als men hem nou daadwerkelijk ook altijd aan de lader zou hangen, heb ik er weinig problemen mee. Helaas staan er bij mij inde buurt meerdere Outlanders en alleen in de straat al 2x een V60 D6, en nergens een laadpaal te bekennen.
lekbak zegt
@trustmeiamanengineer: voor de belasting mag je er 125kg af tellen omdat het een hybride is. Compensatie voor het gewicht van de accu’s.
Verder kost het rijden van een dergelijke auto simpelweg een bepaalde hoeveelheid energie. Veel zuiniger dan 10L zal je dus niet kunnen rijden op benzine denk ik.
trustmeiamanengineer zegt
@lekbak: Ook nog?! Is gelukkig niet genoeg aftrek, de diesel weegt, zelfs met integrale aandrijving, ‘maar’ 1930 kg.
En inderdaad zeker waar, dieselblok zou beter geschikt zijn. Maar als je hem wel altijd oplaad, en korte stukjes rijd kom je natuurlijk wel in de buurt van dat lage verbruik.
norge zegt
Nop, past geen loodgieter met gereedschap in….volgende.
Design_Driven zegt
@norge: Tuurlijk wel en anders is er nog altijd de dak koffer.
jarnobakker zegt
Ik koop hem over 6 jaar wel als de kop eraf is :)
rubentijs zegt
Ik vraag me af waarom deze hybride niet aanbieden met een dieselmotor. Leaserijders rijden veel kilometers, en na 30 kilometer is de batterij op en rijdt je in een 2250kg SUV op een 4 cilinder… Werkelijk verbruikt zal dus vele malen hoger liggen
lincoln zegt
@rubentijs:
wij noemen dat symbool-politiek ..
want corruptie komt tenslotte alleen in andere landen voor ..
mashell zegt
@rubentijs: deze wagen is bedoeld voor de Noord Amerikaanse markt, daar is diesel alleen voor vrachtwagens. Je hebt namelijk helemaal gelijk, voor Europa is hybride juist met diesel de beste combinatie.
spylegion zegt
De manier om ‘het volk’ rustig te houden; de middelen aanreiken om op elkaar af te geven..
Volstrekt belachelijk dat iemand met een dermate goed lopend bedrijf zoveel voordeel geniet terwijl de volle prijs betalen dan ook geen enkel probleem zou (mogen) zijn.
Aan de andere kant een no-brainer als je van zoveel voordeel kunt genieten..
Contradictio in Terminis
bmwjvds zegt
Ik ben eigenlijk niet zo fan van Volvo maar dit is toch wel echt een dikke wagen !
circlestorm69 zegt
Hoe vet is deze wagen in het blauw!
mrrallycross zegt
Ik verwacht een grote vlek met hybride SUV’s die onnodig links rijden en je met 160 voorbij komen zetten. Maar gelukkig zijn ze goed voor het milieu!
lebeaunl zegt
Jippie!!!!! Nog paar maandjes wachten, maar dit zou goed nieuws zijn :-) (t8 r-design)
bartsmit zegt
Laat Jan Modaal maar bloeden. Had hij maar zijn best moeten doen in het leven. Leve de rijken!
joerka zegt
Goed verhaal, lekker kort, doen we helemaal niets mee!