Dit is ‘em, de nieuwe Autoblog auto van het jaar!
Afgelopen weken konden jullie weer stemmen via onze poll. Het was een shortlist met 14 modellen, waarvan jullie een favoriet konden aangeven. In tegenstelling tot andere ‘verkiezingen’ gaan we dus niet in de toekomst kijken en gokken welke auto er populair zal worden, of welke auto er volgens journalistische dino’s de beste is. Nee, het publiek kiest de winnaar. Het gaat daarbij om modellen die dit jaar(!) zijn uitgekomen en dus ook op de weg te zien zijn. De winnaar? De Volvo XC90.
Nu zul je wellicht denken; een Volvo als Autoblog auto van het Jaar, dat past toch niet bij jullie? Maar ik vond het juist erg treffend. Ik ben zelf ook geen Volvo-man, maar aan het design van de XC90 is gewoon weinig aan te merken. Om me heen heb ik ook nog niemand gehoord die het een lelijke auto vindt. In tegendeel, iedereen is zeer enthousiast. Dat gebeurt niet vaak. En dan is de XC90 blijkbaar de terechte winnaar (24% van de 5.700 stemmen). Op de tweede plek eindigde de Porsche Cayman GT4, de derde plek is voor de Mercedes AMG GT.
In 2010 was de Saab 9-5 de Autoblog auto van het jaar, vijf jaar later gaat die eer dus wederom naar een Zweeds merk. Andere illustere voorgangers waren de Porsche 918 Spyder (2014), Tesla Model S (2013), Ferrari F12berlinetta (2012) en de BMW M5 (2011).
Image credits: witte XC90 T8 via Autojunk.nl.
vinox zegt
Ik heb het zo hard niet met SUV’s… Nooit iets mee gehad. Echt verschrikkelijke, nutteloze, grote, domme dingen. Maar deze? Fuck wat wil ik er een, wat een HEERLIJKE daily moet dit zijn, hij is echt heel mooi.
freezzr zegt
@vinox: heb er een week lang in mogen rijden, deze wil je echt hebben. Volvo was vaak erg saai van binnen (XC70 bijvoorbeeld is echt dodelijk saai) maar deze XC90… Deze wil je gewoon hebben zo mooi!
smoothoperator zegt
@freezzr: Heb hem al meerdere keren zien rijden maar de achterkant kan me totaal
Niet bekoren.
thomasthomas zegt
@smoothoperator: vind hem ook niet zo mooi, maar ja wie ben ik. Net zoveel als iemand die hem wel mooi vind.
rufctr01 zegt
@smoothoperator: dat heb ik ook. De achterklep heeft een te groot vlak.
driftkicker zegt
@vinox: het is een misverstand dat SUV’s groot zijn. Een XC60 is nét even groot als een V60 of S60. Alleen wat hoger.
888natan zegt
Verdiend!
prachtplaatje zegt
En wie was de eerste die hem in Nederland goed vast legde voor Autoblog? Aha me ;-)
Dimglor zegt
@prachtplaatje:
Proficiat…
gilettelubbers zegt
@prachtplaatje: ook al een prijs van gekregen namens Autoblog?
prachtplaatje zegt
@gilettelubbers: Nee maar ik denk dat ik die wel kan verwachten. Heb gehoord dat het een XC90 is :)
123bat zegt
@prachtplaatje: Op schaal 1/43! ;)
jorndvv zegt
@prachtplaatje: mooi verhaal! Lekker kort
bastiaano zegt
@jorndvv: doen er niks mee
moovy zegt
Wat een lelijk en lomp hok is deze VolvoXC90.
jpvdb zegt
@moovy: Je bent zelf een…
garp zegt
@moovy: dat komt omdat je referentiekader uit Nederlandse koekblikjes bestaat.
Capibaro zegt
@moovy: ja net als eigenlijk elke suv. Deze is ivm de rest van de suv’s mooi, maar absoluut gezien gewoon een hok op wielen. Grappig dat zoiets wint hier. Denk dat de lezers een stuk ouder zijn dan de vorm van de reviews hier doen vermoeden
slickrick zegt
@Capibaro: Tja, de meeste lezers met een krantenwijk hadden waarschijnlijk liever een Toyota Supra met Need 4 Speed bumper kit gezien……. maar ik vind de Volvo echt zeer geslaagd
jpvdb zegt
Oh ja, en de XC90 is briljant en terecht de winnaar! Lekker bezig AB!
fromtheg zegt
Wouter heeft blijkbaar vetorecht (;
volkswagena4tdi zegt
@fromtheg: de vrouw van Wouter ja Pr-manager bij Volvo…
p993 zegt
@volkswagena4tdi: kan iem dat bevestigen? Wat moeten we daar van denken…
caraddicted zegt
Er is zeker wel wat op het uiterlijk aan te merken, namelijk dat het een erg degelijk en saai uiterlijk is..
cupsport zegt
Nu kan het nog. Over 10 jaar bestaat Volvo niet meer.
560pkferrari zegt
@cupsport: grapjas…
cupsport zegt
@560pkferrari: Nee, ik meen het. Ze zijn te klein en te weinig innovatief om te overleven. Dat geldt ook voor Fiat / Alfa.
driftkicker zegt
@cupsport: Euhm. De XC60 is de best verkochte premium SUV van Europa. En de FIAT 500 verkoopt als zoete broodjes. Alfa komt met een nieuw model dat ongetwijfeld een hit gaat worden. Hoezo zouden deze merken verdwijnen?
cupsport zegt
@driftkicker: omdat je het met alleen een XC60 niet redt. Het totale wereldwijde volume van Volvo is te laag. En Fiat/Alfa? Als je alleen maar auto’s verkoopt waarop je geen stuiver verdient is er op een dag geen geld meer om nieuwe modellen te ontwikkelen en in productie te nemen…
driftkicker zegt
@cupsport: het is niet alleen een XC60. Tel eens even de V40, V60 en S60’s die je op een dag ziet. En binnenkort komt daar ook nog de S90 bij. En dan vergeet je ook nog dat bovengenoemde merken niet enkel auto’s produceren.
zweed zegt
@cupsport: Haha, te weinig innovatief, de voorlopers op dat gebied. En ze groeien enorm.
Dat jij niet van merken weet is duidelijk.
cupsport zegt
@zweed: oh ja? Wat zijn de laatste innovaties van Volvo die de concurrentie nog niet heeft? En geloof me: ik ken de Automotive aardig…
parker zegt
@zweed: ze groeien tijdelijk hard in fiscale, lokale niches en juist dat is funest: capaciteitstekorten die zomaar weer kunnen omslaan in enorme overschotten. De echte Volvo trouwe klanten sterven langzaam uit doordat die groep vergrijst. En het feit dat Volvo zo lang met z’n modellen moet doen zegt al genoeg. Absurd dat een 2007 V70 nog steeds niet opgevolgd is door een nieuwe, idem de XC90: ook daar kon je lichtjaren wachten op een opvolger simpelweg omdat Volvo de schaal en de middelen niet heeft..
parker zegt
Meuh..? Een kindertransporter ‘voor het vrouwtje’ wordt auto van het jaar? En dan ook nog van een ouwelulle-babyboomert merk? En dan ook nog alleen leverbaar met vierpits-brommermotortjes? Raar….
gregorius zegt
@AB; hadden jullie een IP filter op de poll? (en/of gebruikers filter) Zoniet, dan is het leuk om de namen te publiceren van de reaguurders die het meeste (meer dan 1 keer) hebben gestemd.
autoblogger zegt
@gregorius: yep, zat een filter op.
norge zegt
@autoblogger: Een koffie filter?
Dev zegt
Nu nog het waarom…
Stemmers?
berlinetta zegt
Wat mij betreft de terechte winnaar. Zelf heb ik op de Cayman GT4 gestemd, omdat het een van de laatste der mohikanen is. Een auto die puur op plezier is gericht. Maar wat de XC90 betreft vind ik dit de mooiste SUV van het moment.
pomoek zegt
Als Volvo man, want dan ben ik toch een beetje, vind ik er niet veel aan. Vind ‘m saai. Kan iemand aangeven waarom ze erop hebben gestemd? Is er iets speciaals aan dat ik niet weet?
reistje zegt
@pomoek: De T8 aandrijflijn is vrij speciaal. Een viercilinder met turbo en supercharger en elektromotoren en zo 400pk. Verder vinden veel mensen het gewoon een hele mooie auto.
autodrome zegt
Zag laatst een bruinachtige versie rijden, het is een statige auto, erg geslaagd …
87sandyd zegt
Ik vind het prachtige auto. Toch als ik em zie rijden krijg ik alweer een beetje het gevoel dat de auto een beetje gedateerd is ofzo. Ik kan het moeilijk onder worden brengen. Het is geen saaie auto maar ik krijg het gevoel dat hij alweer jaren meegaat…
driftkicker zegt
@87sandyd: ik heb dat gevoel niet bij deze Volvo, maar wel bij elke BMW of Audi.
v60polestar zegt
@driftkicker: ik ook
potjak zegt
Ik heb niet gestemd maar kan mij volledig vinden in de uitkomst. Prachtauto!
Rick-dos zegt
Gefeliciteerd, jungs! Een P.C. Hoofttractor als auto van het jaar… Fuck de GT4, AMG GT of 488!
We boeken achteruitgang, mensen!
motoragent zegt
@Rick-dos: Want als je geïnteresseerd bent in auto’s mag je alleen van die onnozele pk-beulen houden?
Rick-dos zegt
@motoragent: “Onnozel” in reactie op een comment over een p.c. hoofttractor gebruiken. Waar gaat het heen met de wereld…
w0o0dy zegt
@Rick-dos: helemaal eens.. Een container om met je kroost rustig en bedeesd van alle naar boven en weer terug te cruisen.. Past idd helemaal in mijn beeld van een liefhebbersauto.
Oftewel Autoblog.nl is afgezakt tot het niveau “leaseauto van het jaar of caravantrekker van het jaar… HELP!!
handigeharry zegt
@Rick-dos:
Ik had de MX5 graag hoger gezien.
Aan de andere kant, wees blij dat de Passat GTE niet gewonnen heeft.
Rob zegt
Fakkelden we laatst nog massaal die Mercedes coupe SUV dingetje af, omdat “wij zijn liefhebbers!”, vandaag is een SUV Autoblog auto van ut jaar….
Juistem.
GP19 zegt
Voor mij is de XC90 een van de weinige auto’s die “in het echt” minder mooi is dan op de foto. Jammer..
yupyup zegt
Mijn baas haalt vandaag zijn nieuwe xc90 t8 op. Ben benieuwd naar maandag.
csx3000 zegt
@yupyup: Ben je een hond?
hetzwartesaabvandefamilie zegt
@csx3000: hahaha
zweed zegt
@csx3000: beste reactie ooit!
Vreddy_B zegt
Saab 9-5 in 2010? Ik heb alleen vandaag de XC90 al vaker zien rijden dan dat ik de Saab 9-5 de afgelopen 5 jaar heb zien rijden.
spykerboy zegt
Heerlijke auto! Rijdt er zo goed als dagelijks in!
zweed zegt
Deze foto is gemaakt door: Sander van der Linden Fotografie
ThomasBol zegt
Schitterende auto! Maar, de keuzemogelijkheid uit louter 4 cilinders doet mij verafschuwen.
thoisss zegt
Zeer mooi design die XC90, maar dit is toch autoblog; een suv met mini motoren en een stuk of wat kinderziektes wint. Welke groenlinks stemmer heeft de poll gehackt?
woot zegt
@thoisss: Ik denk het niet, als een Groenlinkser even met de XC90 T8 gaat rijden valt ie dood neer van schrik door het verbruik…
Dutchdriftking zegt
Niks mis mee, goede winnaar, al vond ik persoonlijk de Cayman GT4 een betere kandidaat.
VeniVidiVici zegt
Tja, absoluut geen lelijke auto, maar het is en blijft een Vulva. En daar stel ik mij toch wat anders bij voor om in te rijden…
csx3000 zegt
Best wel veel vaders en moeders bij AB.
Een gezinsbak op 1, het moet niet gekker worden!
reistje zegt
Persoonlijk vind ik dat het altijd wel wat speciaals moet zijn. De 918 en Tesla vind ik dan ook waardige winnaars.
Dit jaar vond ik er weinig speciaals tussen zitten. Eigenlijk vind ik dat alleen de 7serie en XC90 wat speciaals te bieden hadden. De XC90 T8 heeft zoals ik al zei een best indrukwekkende aandrijflijn. Maar ik moet toegeven dat ik hem spuuglelijk vind.
Mijn voorkeur ging naar de 7serie. Mede doordat de milieubewuste XC90 in de echte wereld toch gewoon een grote SUV is die 1 op 10 rijd.
spylegion zegt
GT4 op de 2e plek na een vier cilinder 2000kg SUV…
Echte autoliefhebbers hier!
thimochand zegt
@spylegion: ja he!
renda zegt
“Aan het design van de XC90 is gewoon niets aan te merken”
Inderdaad weinig opmerkelijk!
Turbo S zegt
Ik vind Volvo de laatste tijd niks meer aan. De laatste pakweg 20 jaar mooie auto’s gemaakt maar de nieuwste designweg die ze zijn ingeslagen bevalt me helemaal niet.
driftkicker zegt
@mercedesbenze350cdi: mijn mening is de tegenovergestelde. Ben blij dat ze niet meer van die vierkante bakken maken. Ik vind alle nieuwe Volvo’s mooie auto’s. Je ziet dat het een Volvo is, maar toch kan je de modellen goed onderscheiden. Bij onze Duitse vrienden zie je al moeilijker welk model het is als het type niet op de achterklep staat.
w0uto zegt
Doet het goed in de bijtelling!!
jeanclaude zegt
Wat is dat toch met Nederlanders en volvo’s
rufctr01 zegt
@jeanclaude: hoezo? Niks mis mee! Ze zien er al jaren goed uit!
ahs1979 zegt
Hoop niet dat het verkiezen van een Zweeds merk als Autoblog auto van het jaar voor Volvo betekent wat het voor Saab betekend heeft….. (Self-fulfilling prophecy?)
13sh zegt
Terecht gewonnen, mooie auto stap voorwaarts voor volvo
peke zegt
Belangrijkste vraag is m.i.:
-zou hij ook zo goed verkopen als er geen bijtellingswonder als de T8 Twin Engine aanwezig was.
Dat betwijfel ik.
Begrijp me niet verkeerd, vind het een plaatje. Maar zonder die bijtellingsvreter zou hij veel minder populair zijn, ben je dan een terechte winnaar? Weet ik niet.
kennone zegt
Nee!! Een echte auto zonder een echte motor ? Verkeerde keuze
Nemus zegt
@kennone: dus een Ford F150 roetmachine is beter dan een performant aandrijfstel dat de gemiddelde bmw-audi-mercedes-jaguar en weet ik nog wienallemaal naar huis rijdt?
Hoe kortzichtig?!
Twee jaar geleden kloeg er niet zoveel volk toen de Tesla won. Dat vonden we allemaal lekker innovatief en aantrekkelijk. En dat koppel!
Een Lancia Delta Integrale HF is ook een vierpitter, dus doe niet belachelijk over het aantal cilinders. De eerste gek die masturbeert op de hellingshoek van een V8 of V6 motor stuur ik linea recta door naar het gekkenhuis.
Doe effe normaal mensen.
Zet maar zo’n Volvo voor de deur!
kennone zegt
@nemus: Een geblaze 4 pitter in een formaat Lancia Delta vind ik ook een sterk punt. Heb een Evo III gehad. Wat een machine was dat zeg!! Maar in een formaat XC90 een nerveuze 4 pitter stoppen als enige optie gaat er bij niet in. Hebben zelf de D5 en de V8 uit de vorige generatie gehad. En nu een T-5 XC60. Zelfs die D5 XC90 was fijner dan de 4pitter T5 die nu in de XC60 hangt ondanks de T5 bijna 100pk meer heeft.
mout zegt
Tja. Vroeger he, vroeger maakten ze nog echte Volvo’s…
Zocht je ruimte, kocht je 5,60 Volvo. Drie zitrijen in naar keuze een plechtige sedan of boxy station. In ijzeren-gordijn grijs pluche of praktische blauwe vinyl.
Er blijkt trouwens zoiets als Volvo of India te bestaan. Xit tot a.s. dinsdag in Calcutta, en daar rijden wat bussen rond van dat merk.
lincoln zegt
whahahaha ..
een huurbaar subsidie tuinhuisje op wielen = autoblog auto van het jaar ..
geweldig volk die zelf-benoemde “petrolheads” ..
Rob zegt
@lincoln:
Ja, maar owee als je Volkswagen Passat met vergelijkbare aandrijving rijdt. Dan ben je een infantiele kantoorpik lease sloeber. Geweldig inderdaad.
prop zegt
@lincoln:
Ik snap m ook niet. Laten we stellen dat 75% van de huidige generatie Volvo modellen berijders heeft die bijtellingsgedreven zijn dan is dit een voorzichtige schatting.
Op motorengebied zul je ook niks Petrolwaardigs tegenkomen. Etc etc
Volvo timmert aardig aan de weg maar deze XC90 is van dichtbij maar een crappie gesmolten He-man poppetje (zoals Jeremy Clarkson ooit zei).
Doe mij toch maar een aaibaar dashboard waar ongeveer 40’a 45 Duitse ingenieurs de afstand tussen de interieurpanelen op de micron mm nauwkeurig hebben afgesteld.
norge zegt
@lincoln: Omdat jou favoriete hok niet gewonnen heeft?
Specht zegt
Volvo’s zijn voor mensen die echt geen reet geven om autorijden.
Van die mensen die standaard 10km/h minder hard rijden als mag. Die bij groen licht alvast afremmen omdat het zometeen rood kan worden. Die andere weggebruikers uit beleefdheid voorrang geven en daardoor voor achteropkomend verkeer gevaarlijke situaties veroorzaken. Die denken dat ze in een Volvo veilig zijn voor een meteoriet inslag. Die tijdens het rijden liever hun pijp vullen, een boek over Spruitjes lezen en het aan/uit knopje van hun radio aan het zoeken zijn dan dat ze op de weg letten.
In het verkeer achter een Volvo terecht komen is exact hetzelfde als ergens buiten huis naar de wc moeten en dat dan de enige vrije wc vol ligt met stront.
–edit: rustig maar, laten we het netjes houden –
norge zegt
Een SUV AB auto van het jaar…En dat na jaren lang afbranden door de redacteuren van SUV’s………HiHiHi..
stradale888 zegt
Wat een ongelooflijke faal… En ik maar denken dat het hier werd bevolkt door autoliefhebbers. Maakt AB morgen de fusie met Autoweek en de ANWB bekend?
Ram-G-maN zegt
Ik had zelf gestemt op de Cayman GT4… Nu hopen dat er een Cayman GT4 RS uitkomt volgend jaar. Misschien dat die dan wel kan winnen in 2016.
Maar beste medereaguurders, jullie gaan mij toch niet vertellen dat jullie de Volvo XC90 fraaier vinden dan een Cayman GT4? Want ik vermoed dat iedereen massaal stemden op de Volvo om het uiterlijk, en niet omdat het een loopje neemt met de bijtellingsregels in Nederland.
mike1977 zegt
Ik heb er één. Van de week een prachtige XC90 T8 opgehaald. Reed hiervoor een BMW 528i (daarvoor een 540i) dus de mentale stap naar acceptatie van een geblazen 4 cylinder was al eerder gezet. Ik kan zelfs al na korte tijd met de auto zeggen dat dit met grotr voorsprong de mooiste, best rijdende en gaafste auto is die ik ooit heb gehad. De T8 aandrijflijn is absoluut nooit ontwikkeld als spaardertje, het is een alternatief voor een dikke V8. En zo rijdt hij ook. Dikke mazzel met de bijtelling natuurlijk. Besteld met 14%, voordeel gekregen door de daling naar 7% maar ik had hem niet besteld met 25%. Ik laad hem iedere dag op aan mijn eigen oplaadpunt en heb 34 panelen op mijn dak; zal toch nog best groen zijn dus!
Anyway.. En toch ben ik het eens met verl van het commentaar – wanneer is een auto een auto van het jaar? Op autoblog zou je verwachten de gaafste. Als ik nooit in de T8 gereden zou hebben, zou ik blind op de Porsche stemmen. Na de eerste ritten in de Volvo ben ik verliefd en niet meer objectief ben ik bang… ;)
norge zegt
@mike1977: gefeliciteerd met je keuze en nieuwe auto, alleen echte autoliefhebbers rijden SUV..
nick1407 zegt
Een verdiende winnaar in mijn ogen! Mijn buurman heeft zich ook zo’n exemplaar aangeschaft voor z’n vrouw… Ik heb anders ook niets met volvo, maar deze is echt een exemplaar om verliefd op te worden!