Een grote SUV als de Volvo XC90, in twee stukken na een crash op de A12. Het gebeurde na een eenzijdig ongeval op de A12
Soms heb je van die klappen dat je denkt: hoe dan? Dat is bijvoorbeeld hier het geval, met een eenzijdige ongeval van de Volvo XC90. Hoe vervelend zo’n incident dan ook is, het is een gratis reclame voor Volvo als het gaat om de veiligheid van de auto. Als je de beelden ziet vrees je het ergste, echter wist de bestuurder op eigen kracht uit de auto te komen.
Bovendien werden de hulpdiensten automatisch gewaarschuwd, omdat de auto er zelfstandig een noodmelding uitdeed middels een E-call. Daarbij krijgt de meldkamer de locatie van het voertuig doorgegeven, waardoor hulptroepen zo snel mogelijk ter plaatse kunnen komen. Dat verloopt sneller dan een voorbijganger die pas dan 112 alarmeert. Top spul dus.
Het ongeval gebeurde omstreeks 23:00 uur gisteravond. In eerste instantie dachten de hulpdiensten dat er twee voertuigen bij het incident betrokken waren. Later zagen ze pas dat de Volvo XC90 door de impact in tweeën was gespleten.
Volvo XC90 crash A12
De automobilist was van de weg geschoten en tegen een boom geklapt. Het voorste gedeelte van de auto lag in de berm, het achterste gedeelte op de A12 tegen de vangrail.
Ondanks het feit dat de bestuurder op eigen kracht uit de auto kon komen is de persoon met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Brokstukken lagen over tientallen meters verspreid. Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren is nog niet bekend.
Saillant detail is het blikje bier dat werd aangetroffen in de auto. Het geeft een vermoeden, maar de politie heeft hier verder geen uitspraken over gedaan. Een berger heeft de wrakstukken meegenomen.
Foto’s: Persbureau Heitink
Robert zegt
De bestuurder bleek klaplazarus, zo bleek uit de nadere berichtgeving. En dat is waarschijnlijk ook zijn ‘geluk’ geweest waarom hij nog zelfstandig uit de auto kon stappen.
Eigenlijk spreek je van dubbel geluk. Stel je toch eens voor dat het geen boom was, maar een andere verkeersdeelnemer…
Ik hoop dat het een zakelijk geleasede auto is. Dan kan -ie nog een fijn ingelast functioneringsgesprek met de werkgever tegemoet zien, verwacht ik.
Joris24 zegt
Bedankt voor dat bericht. Eerst dacht ik nog, voordeel van de twijfel, een ongeluk kan de beste overkomen. Toen las ik in jouw artikel “Uit navraag bij de politie blijkt dat de man straalbezopen was.”, toen dacht ik, hij had zich beter dood kunnen rijden. Want hij heeft heel bewust het risico genomen om iemand anders ipv die boom zo te raken, en dan waren er onschuldige mensen overleden. Zo’n mastodont gaat door alles behalve een degelijke boom heen. Als je knalzat achter het stuur kruipt ben je gewoon echt niet goed in je hoofd.
Flutterbear zegt
Dronken mensen rijden zichzelf bijna nooit dood, het zijn helaas vaak andere weggebruikers die het slachtoffer zijn. Het gaat namelijk meestal pas mis als je iets doet en de beste kans heb je door als een crash dummy niets te doen.
e36thuglife zegt
Aiiight OK dus eigenlijk zou je waggi je KO moeten meppen voordat je botst wahaha
Richmond zegt
Nuchtere wegpiraten ook niet
dalmore zegt
Dank voor deze toevoeging!
“Uiteindelijk kreeg de man een rijverbod van 24 uur en is zijn rijbewijs ingevorderd.”
24u rijverbod na zo’n klap èn rijbewijs ingevorderd. Is dat niet wat dubbelop? Of zit daar werkelijk een verschil in?
bmwe46m3balling zegt
Het lijkt dubbelop maar dat is het niet. Zijn rijbewijs is ingevorderd dus rijden in een motorvoertuig mag hij niet doen zolang hij zijn rijbewijs niet terug heeft. Een rijverbod is ook voor fietsen en dergelijke. Alles waar je een bestuurder voor kan zijn.
karhengst zegt
Bij een privé wagen zal het anders ook nog wel eens vies tegen kunnen vallen wat kosten betreft. Me dunkt dat de verzekering er alles aan zal doen hooguit de kosten voor natuurherstel te hoeven betalen.
snuif zegt
Op 00:35 pal achter het stuur …
snuif zegt
Geen onbekende op Autoblog: https://www.autoblog.nl/spot/2016/02/volvo-xc90-11
MM93 zegt
Wie zegt dat het die auto is?
MM93 zegt
Owja zie het in het filmpje.
jarnobakker zegt
Je zal maar op de achterbank zitten..
bierbuik zegt
We mogen blij zijn dat er niemand achterin zat, die had het niet kunnen navertellen zo te zien..
lightisride zegt
Auto doormidden? Bij zo’n sterke auto toch verrassend. Is dat de bedoeling van een Volvo kooiconstructie? of is ie een aan elkaar gelast?
subarusvx zegt
Ja, en het artikel noemt het dan ook nog “gratis reclame voor Volvo als het gaat om de veiligheid van de auto”? Lijkt mij toch sterk dat het de bedoeling is dat de auto bij een crash doormidden gaat.
bierbuik zegt
Als de auto niet was gebroken was deze waarschijnlijk volledig om de boom heen gevouwen (er vanuit gaande dat hij deze dwars raakte) dan had de bestuurder het vermoedelijk niet overleefd.
Otua zegt
De bedoeling is dat de bestuurder het overleeft, materiële schade is bijzaak.
rulefollower zegt
Kunnen ze hem beter als 2 zitter verkopen als het de bedoeling is dat ie door midden gaat.
LoutervanPlezier zegt
Waarom het beter is dat hij breekt, dan dat je dubbel gevouwen wordt, is vrij eenvoudig. Nu breekt de auto op de meest handige plaats, waarbij alle inzittenden, de achterbank is nog intact zo te zien op de foto’s, de meeste overlevingskansen hebben. De energie van de crash zorgt in dit geval voor een breuk. Mocht dat niet het geval zijn, dan buigt de auto zich om de boom heen en zit alle crashenergie vast om de boom, zonder enige kans op overlevenden bij de crash.
Wat heb je liever, iedereen levend, maar met eventuele verwondingen, of iedereen dood? Nou doe mij dat eerste maar, voor een fijner gevoel, dus liever breken, dan geheel opgevouwen.
LoutervanPlezier zegt
Waarom het beter is dat hij breekt, dan dat je dubbel gevouwen wordt, is vrij eenvoudig. Nu breekt de auto op de meest handige plaats, waarbij alle inzittenden, de achterbank is nog intact zo te zien op de foto’s, de meeste overlevingskansen hebben. De energie van de crash zorgt in dit geval voor een breuk. Mocht dat niet het geval zijn, dan buigt de auto zich om de boom heen en zit alle crashenergie vast om de boom, zonder enige kans op overlevenden bij de crash.
Wat heb je liever, iedereen levend, maar met eventuele verwondingen, of iedereen dood? Nou doe mij dat eerste maar, voor een fijner gevoel, dus liever breken, dan geheel opgevouwen.
Maar dit moet wel met een enorme klap en snelheid gegaan zijn.
Dat wordt een duur kostenplaatje, aangezien de man dronken was tijdens het ongeluk, geen verzekering die dit dekt. Het is niet alleen zijn auto, ook de opruimwerkzaamheden, de hulpdiensten ook voor zijn eigen vervoer naar het ziekenhuis, de reparatieschade en herstelwerkzaamheden, dat loopt lekker op. Plus de schaamte dat hij het heeft veroorzaakt, met welke rede.
Ik zeg geen ‘sterkte man’, maar ‘eigen schuld, dikke bult’.
dawwg zegt
Het is en blijft situationeel; ik deel je mening over de energie verspreiden – dat staat buiten kijf, maar er zijn ook situaties denkbaar, waar het letterlijk splitsen juist verkeerd uitpakt voor de achterbank passagiers; daar ze geen beschermende ‘schil’ meer hebben en dus enorm kwetsbaar zijn; denk b.v. een boom die ze net anders raken en vervolgens hoofd-vooruit tegen een andere boom gelanceerd worden, waar de oorspronkelijke impact ondanks hogere piek-Gs veiliger had kunnen zijn …
Motomoto zegt
Volvo zal als fabrikant ook nog erg geïnteresseerd zijn in dit ongeval. Zij ambieren dat er geen dodelijke slachtoffers meer vallen door een ongeval met een nieuwe Volvo. Op de tweede zitrij was deze klap waarschijnlijk wel fataal geweest.
Ik waardeer de ambitie van Volvo enorm. En ook de manier van kijken naar veiligheid. Onovertroffen in de wereld van autobouwers.
Flutterbear zegt
Onovertroffen? Tesla heeft de data al binnen na de noodoproep en verwerkt de lessen on-the-fly in het ontwerp. Naast fabrikant zijn ze namelijk ook als verzekeraar geïnteresseerd om ongelukken te voorkomen en bij lichte ongelukken betaalbaar te kunnen repareren.
basman147 zegt
En hoe kom je er van afstand achter of de kooi-construnctie zich heeft gehouden zoals in de simulaties?
Als er een ongeval is in Zweden waar een Volvo bij is betrokken wordt er dus idd een onderzoeksteam erop uit gestuurd om dat soort dingen te onderzoeken.
Bovendien lijkt Tesla vooral erop gebrand te zijn om te kunnen verklaren dat de Autopilot niet aan stond.
Flutterbear zegt
Nu ben ik geen expert maar volgens mij is dat bij deze Volvo niet gelukt. Overigens wel benieuwd waar de accu in de T8 zit gezien er geen brandschade te zien is.
basman147 zegt
Een zijdelingse crash tegen een relatief klein object als een boom of een lantaarnpaal is het moeilijkste wat er is. Zoals een paar opmerkingen eerder al vermeldt kan het best zijn dat de constructie zich zo hoort te gedragen omdat dit de beste manier is om energie af te voeren.
Accu zit bij de T6 + T8 overigens in de transmissie-tunnel, en ik geloof onder de achterbank? Als de auto zich om de boom heen zou vouwen zou de accu zeker beschadigd raken. Door de auto te laten “breken” op een vooraf bepaald punt heb je meer kans dat het accupakket intact blijft.
snuif zegt
“gezien er geen brandschade te zien is.” Het is geen Tesla hoor. En de ravage komt voor een groot deel omdat auto’s zo zijn ontworpen dat zo veel mogelijk energie door de auto wordt opgevangen en niet door de inzittenden.
mashell zegt
Ik vroeg me al af waarom je Tesla er bij sleept. Maar dat moet nou eenmaal van jouw religie maar toen je over betaalbaar repareren begon werd het wel erg ongeloofwaardig.
ukbob zegt
Oef. Dat was een klapper!
Maar 24u rijontzegging..? Dan is is dus weer op pad als de kater over is en de blauwe plekken weer wat ok zijn. Weird.
En Vwb de Volvo:
Benieuwd hoe hij de boom
Geraakt heeft, sideways met extreem hoge snelheid? Anders zou het ding toch niet zo in stukken mogen gaan..
gevalletje Pools schadebedrijf dat een Total-Loss Volvo weer in elkaar heeft gelijmd?
bierbuik zegt
Gebeurd helaas wel vaker zoiets, heeft ermee te maken dat de energie van de klap niet volledig door de auto wordt opgevangen, doordat de auto ‘breekt’ wordt deze niet volledig om de boom heengevouwen, wat je een (iets) betere kans geeft een ongeval als dit te overleven (tot zover ik weet, pin me er niet op vast)
marcomanta zegt
Als inderdaad drank in het spel was, dan hoop ik op een passende straf en niet een taakstrafje.
ronaldotour zegt
Zo kom je ook van een bijtellingsknaller af. De accu is in ieder geval niet in de brand gegaan, misschien is dat wel de reden van het in 2 stukken breken?
mashell zegt
Daar kon je wel eens gelijk hebben. Dat de centrifugaal krachten door de zware accu onder de achterbank/kofferbak dat deel van de wagen voor zichzelf hebben laten beginnen.
RobTWo zegt
De 12 V accu zit inderdaad in de kofferbak, maar die is niet zo zwaar. De hybride accu zit onder in de tunnel tussen de voorstoelen. Aan de foto’s te zien, is de Volvo achter de hybride batterij gebroken.
V8Vantage zegt
Chinees staal tegenwoordig. Vroeger was dat nog Zweeds staal.