Volvo snapt het, qua autoverkoop 2.0. De tot 1.927 stuks gelimiteerde XC90 First Edition is alleen daar verkrijgbaar waar men de kreet ‘First!!’ regelmatig bezigt: het internet. Voor een exemplaar moet wel diep in de buidel getast worden. 6 cijfers diep.
Om bij het begin te beginnen, Volvo Nederland verwacht dat u € 102.995,- aftikt voor uw eigen XC90 First. Een flinke bak met geld, want zelfs de Polestar V60 en S60 blijven (nipt) onder de 100.000 euro, maar er moet gezegd worden dat het ding tot de nok toe is afgeladen met opties die je op de prijslijst van een gemiddelde premium Duitser een rolberoerte zouden veroorzaken. Daarnaast, die Zweedse arbeidskrachten zijn niet goedkoop.
Op de door Volvo verstrekte foto’s zien we allemaal T6-logo’s, maar de 320 pk sterke benzinemotor is voor (onder andere) de Amerikanen. Sterker nog: de T6 komt (voorlopig) helemaal niet naar Nederland, het aanbod blijft beperkt hier tot de D4 (190 pk/400 Nm, FWD), D5 (225 pk/470 Nm, AWD), T5 (254 pk /350 Nm, AWD), en natuurlijk de T8 PHEV (400 pk/640 Nm, AWD).
In Nederland dieselland wordt het de D5, goed voor een top van 220 km/u en 0-100 in 7,8 seconden. Op zich niet onlogisch, als het gros van de klanten zijn auto als Dx bestelt, dan pas je daar het aanbod op aan.
Tot de uitrusting van de First Edition behoren onder andere 21 inch achtspakers in Onyx Black amberkleurig Nappaleer op de stoelen, Charcoal-leer op het dashnboard met Linear-inleg van walnotenhout, geventileerde voorstoelen, een Tesla-achtig touchscreen, Bowers & Wilkins-audiosysteem met twaalfkanaalsversterker van 1.400 watt en maar liefst negentien luidsprekers en een luchtgekoelde subwoofer die is geïntegreerd in de carrosserie. Zo kan je keihard Swedish House Mafia draaien (of goede muziek, als je daar meer van houdt).
Primeurs veiligheid
Naast allerhande bekende veiligheidssnufjes heeft de nieuwe Volvo XC90 twee wereldprimeurs aan boord: Run off road protection en Intersection Braking op kruispunten. Daarnaast heeft de auto standaard City Safety, een nieuwe, overkoepelende naam voor alle Auto Brake-functies. Het detecteert 24/7 auto’s, voetgangers en fietsers die in de rijrichting van de XC90 opduiken. Als de bestuurder niet tijdig reageert op een dreigende aanrijding, volgt een automatische remingreep.
Koop dan!!!
Dan de hamvraag: waar schaf ik zo’n compleet volgestopte XC90 aan? Zorg ervoor dat je op 3 september 16.00 uur je firefox/chrome/safari open hebt staan en op Volvocars.nl zit. Volvo Nederland vermeldt niet hoeveel van de 1.927 exemplaren wij krijgen, maar we vermoeden dat de verkoop nog wel eens rap kon gaan.
Tot slot, omdat we het niet kunnen laten: de XC90 T6 AWD First Edition kost in de VS $65.900. Omdat de wereld niet eerlijk in elkaar zit, boohoo.
parker zegt
Voor hetzelfde geld heb je het origineel (de X5) in plaats van de namaakchinees..?!
mashell zegt
@parker: inmiddels zijn de kopieen echter mooier dan het origineel. BMW heeft met het vreemde front en de dakkapel de X5 gewoon verpest. Volvo heft de XC90 rustig verder ontwikkeld.
parker zegt
@parker: ja en die heeft dan wél een drieliter zescilinder in plaats van zo’n nerveuze opgefokte vierpitter 2.0..
tupperware zegt
@parker:
Het origineel is nog altijd een Rang Rover, geen bluf SUV/penozehok als de X5..
Hubert zegt
@tupperware:
Helaas rijdt er wel verrekte veel penoze rond in een Range Rover (al dan geen Sport).
Wat dat betreft stoot je met een XC90 niemand voor het hoofd.
parker zegt
@tupperware: maar hij lijkt op een X5, niet op een RR. Je gaat toch ook geen gukki tas namaken en dan zeggen dattie van Chanel is??
stamp zegt
@parker: Jawel. Zie het gemiddelde marktplein..
E34M5Touring zegt
@tupperware: Geen Penoze hok? Wat werd er ook alweer volgepompt met kogels in de Staatslieden buurt vorig jaar? Naast de inzittenden bedoel ik dan natuurlijk..
sir_smokalot zegt
Die 2 neefjes van Benaouf kan je moeilijk als penoze bestempelen, maar ik snap je punt :)
E34M5Touring zegt
@sir_smokalot: Penoze adjacent dan :-)
schnorre zegt
Dat is toch nog altijd minder dan de Range Rover waar ie toch zo goed op lijkt.
flyingd zegt
In de US of A kost hij dus maar 50,058 euro. Dat prijs verschil kan toch niet alleen BPM een BTW zijn?!
dondeboer zegt
@flyingd: co2-boete…
Hubert zegt
@flyingd:
Hier zitten de importeurs in grote marmeren paleizen en die moeten ook betaald worden.
Joost zegt
@Hubert: Dat valt bij Volvo dan wel weer mee. Beesd of all places, en het ziet er aan de buitenkant niet uit als een paleis…
gregorius zegt
Dat wordt weer een paar rechtzaken in Amerika. Concurrentie vervalsing tov dealers enzo. Of wat was het verhaal met Tesla?
BTW: wat een bagger site!
dragspert zegt
Wat een schitterende auto! Alleen lijkt het neusje dalijk hier in NL weer debiel te ‘kijken’ als er een kentekenplaat op zit denk ik.
E34M5Touring zegt
Waarom niet de PHEV als introductiemodel? Voor NL markt veel interessanter en je hebt gelijk je nieuwe techniek in de kijker.
Joost zegt
@E34M5Touring: ze zullen er wel een reden voor hebben, maar ik snap het ook niet.
T8 online bestellen = helemaal marketing 21e eeuw!
jzaero zegt
Vind het echt een mooie wagen geworden, zeg ik niet snel van een SUV. Momenteel vind ik in die klasse eigenlijk maar 2 auto’s mooi, de Range Rover en deze XC90!
kapiteinaudi zegt
In het wit vind ik het toch een heel mooie auto. Veel strakker en moderner dan zwart.
mout zegt
Hoe zijn ze eigenlijk op het aantal ‘1.927’ gekomen voor deze editie?
Niet echt een getal dat lekker smoelt…
Joost zegt
@mout: Hierom:
Volvo Car Corporation is een automobielenmerk, opgericht in het Zweedse Göteborg in 1927 door Gustaf Larson en Assar Gabrielsson. Volvo is Latijn voor ik rol.
Het allereerste Volvo-model is de Volvo Jacob uit 1927. Andere beroemde modellen zijn: Amazon, Kattenrug, p1800 series. Sinds 1999 is Volvo Cars eigendom van de Ford Motor Company.
Brpon: http://www.veenseoldtimerclub.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=168:volvo-car&catid=27:autohistorie&Itemid=52
volvo-s60-adept zegt
Over 10 jaar rij ik erin!
Dimglor zegt
In België is de prijs 92700 euro voor de First Edition. Verschil van 10 mille met Nederland.
Misschien interessant voor de Belgische lezers ;-)
gregorius zegt
@Dimglor: dat valt eigenlijk best tegen toch? Je had als Belg toch eigenlijk gehoop op iets in de lage 80 lijkt me.
Dimglor zegt
@gregorius: Ik was ook verschoten! Had ook een lagere prijs verwacht.
Meestal zijn er grotere prijsverschillen tussen België en Nederland wat de auto’s betreft.
Ik denk dat het dan vooral met de uitstoot/verbruik te maken heeft en dat deze Volvo het niet slecht doet daarin… Daarom het geringe verschil?
jpvdb zegt
Waarom zijn er nergens afbeeldingen waarop de dimlichten te zien zijn?
trustmeiamanengineer zegt
Mooi ding. Als ik een vrouw had, en kinderen, en geld, zou ik het wel weten.
Hubert zegt
@trustmeiamanengineer:
Helaas gaat dat allemaal niet samen…
trolle zegt
Die voorkant is serieus lelijk, de achterkant is dan weer wel te doen :)
888natan zegt
Beetje de voorkant van een Jeep
Supreem zegt
Op de laatste foto van de gewone gallery ziet hij er wel zeer goed uit, met die contrasterende dorpels en wiellijsten. Niet lelijk, zeker niet. Zal vast een paleisje zijn om in te reizen. Nu maar hopen dat die compacte motoren niets afdoen van het premiumgevoel.
bsxc2 zegt
Echt wennen die nieuwe xc90
– Wie gaat er bijna 103.000 euro betalen voor een 2.0 4 cilinder?
– Krijgt de first edition alleen de ipad in het interieur (volgens de tekst)?
– De handschelpen van het interieur komen bij Porsche vandaan zo te zien?
– Is de ‘hamerverlichting’ standaard op de xc90?
sir_smokalot zegt
1) geen idee
2) nee, dat zit in elke XC90
3) vast niet
4) yep
bsxc2 zegt
@sir_smokalot: Thanks smoke
jmcclane zegt
Hopelijk kunnen we de XC90 vaker zien in Nederland.
pier zegt
In Amerika koop je voor 1 XC90 hier:
– een XC90 voor je vrouw
– een BMW 550i
– een zomervakantie op Hawaii en een weekje wintersport in Aspen
Wat een droevenis in NL *zucht*
parker zegt
@pier: maar hier rijd je ‘gratis’ een Metsubsidie Foutlander!
over droevig gesproken :-)
Hubert zegt
@pier:
Gelukkig kun je hier in NL gewoon naar ziekenhuis als dat nodig is en heb je een vangnet voor als je iets overkomt.
kwatsjkop zegt
Moeten we ook direct betalen via iDeal?
730ld zegt
Haha een dikke 100.000 euro en dan nog een 4 cilinder. Wat een fail. Doe mij maar een BMW 550i x drive, een GL of een X5. Die hebben tenminste nog een geraffineerde 6 of 8 cilinder!
tjeerd120 zegt
Ik heb een vraag mischien kan iemand mij er hij helpen mijn vader wil hem graag kopen (bestellen)
Nu wil hij hem laten importeren weet iemand hoeveel bpm dat gaat kosten ongeveer?