• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo XC70 All Terrain: vergeten concept (2005)

Auteur: Author, gepost 11 december 2016 om 20:06 – 33 Reacties

Afbeelding Volvo XC70 All Terrain: vergeten concept (2005)Afbeelding Volvo XC70 All Terrain: vergeten concept (2005)Afbeelding Volvo XC70 All Terrain: vergeten concept (2005)Afbeelding Volvo XC70 All Terrain: vergeten concept (2005)Afbeelding Volvo XC70 All Terrain: vergeten concept (2005)Afbeelding Volvo XC70 All Terrain: vergeten concept (2005)Afbeelding Volvo XC70 All Terrain: vergeten concept (2005)Afbeelding Volvo XC70 All Terrain: vergeten concept (2005)

Volvo XC70 All Terrain: vergeten concept (2005)
Bij Volvo denk je in eerste instantie waarschijnlijk niet aan heftige “kijk mij” offroaders, maar zo nu en dan kijken ook de Zweden weleens te diep in het glaasje.

En dat levert mooi spul op! Te denken valt aan die brute XC90 PUV met 650 pk, maar een jaartje later pakte Volvo het speciaal voor de SEMA wederom groots aan. De XC70 All Terrain (AT) was namelijk geïnspireerd op de Baja 1000-race die elk jaar in de Mexicaanse zandbak wordt georganiseerd. Dergelijke races vragen om robuust materiaal en dus ziet de XC70 AT eruit alsof ‘ie de apocalyps moeiteloos zou overleven.

Tenminste, dat zou je denken naar aanleiding van de volgende quote van een hoge Volvo-baas: “It’s one thing to carefully pick your way over a ravine. It’s something else completely when you have the ability to fly over it. And that’s what the XC70 AT is meant to do.”. Turbotaal van de anders vrij nuchtere Zweden!

Voor de wow-factor werd de XC70 AT gespoten in dezelfde kleur als waarmee de C70 in de jaren ’90 voor verbaasde koppies zorgde: Saffron oranje. Met een kek kleurtje kom je alleen niet veel verder in het terrein en dus werd de vijfcilinder uit de toenmalige V70R erin gelepeld. Het blok was in de XC70 AT goed voor zo’n 410 pk. Bovendien werd de krachtbron gekoppeld aan de zestraps automaat uit de XC90 V8. Jazeker, ooit had Volvo ook stevige motoren in het gamma, terwijl je het tegenwoordig met een viercilinder zult moeten doen.

Naast genoeg pony’s onder de kap kreeg de XC70 AT onafhankelijke en instelbare luchtvering rondom, zodat de auto tot maar liefst 20 centimeter hoger boven het wegdek(?) lag dan een gewone XC70. Ook werd de terreinridder uitgerust met onder meer een generator -je weet immers maar nooit- en heuse jerrycans. Dat de XC70 AT geen navolging vond in de vorm van een productiemodel moge evident zijn, maar een leuk proefballonnetje was het zeker!

Ook interessant!

  • Zo gaat de nieuwe generatie Volvo's eruitzien
  • https://www.autoblog.nl/nieuws/c-klasse-estate-all-terrain-de-mercedes-die-vies-mag-worden-919117
    Mercedes C220d All-Terrain is ideale vakantiemobiel
  • C-klasse Estate All-Terrain, de Mercedes die vies mag worden
    C-klasse Estate All-Terrain, de Mercedes die vies mag worden
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

all-terrain, concept, oranje, sema, tuning, vergeten-concept, Volvo, xc70

Vorig bericht: « Wat is de oudste auto waarin je ooit hebt gereden?
Volgend bericht: Lijstje! 11 ronduit smerige spots »

Lees Interacties

Reacties

  1. autospotterkerkrade zegt

    11 december 2016 om 20:14

    Ziet er raar uit

    Login om te reageren
  2. sel777 zegt

    11 december 2016 om 20:18

    Wat een gaaf apparaat zeg! Kende deze niet.. Niet heel praktisch, maar des te leuk voor een zandduin in Dubai

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      11 december 2016 om 21:15

      @sel777: of op IJsland

      Login om te reageren
    • bmwm3gtr zegt

      12 december 2016 om 20:02

      @sel777: hoezo niet praktisch? Ruime kofferbak, veel vermogen, je kunt overal bijna komen en niet absurd hoge instap. Ideaal!

      Login om te reageren
  3. autodrop zegt

    11 december 2016 om 20:27

    Ik vind de XC90 PUV (leuk artikel by the way) mooier uitgevoerd. Dit lijkt meer op iets wat een hobbyist gebouwd zou kunnen hebben. Aan de andere kant ergens ook wel badass.

    Login om te reageren
  4. awesome zegt

    11 december 2016 om 20:28

    Als ik me niet vergis is deze concept ontworpen door de boys van het Digimods-forum.
    Dit was het virtual-tuning forum een kleine 10 jaar geleden, en heeft jongens als Hugo Silva en Jonsibal voortgebracht.

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      11 december 2016 om 20:30

      @awesome: http://www.digimods.co.uk/features/index.htm

      Onderste deel van de pagina.

      Login om te reageren
  5. roeldriesvink zegt

    11 december 2016 om 20:35

    Mooi. Waar is zo’n kit alsnog achteraf te bestellen?

    Login om te reageren
  6. frederik zegt

    11 december 2016 om 20:35

    Haha, twee buren hier hebben een XC70. Zou wel leuk zijn om dit apparaat ernaast te parkeren.

    Uit de tijd dat Volvo nog aantrekkelijke motoren gebruikte: +1

    Login om te reageren
  7. volvo-s60-adept zegt

    11 december 2016 om 20:36

    Ik was ‘m nog niet vergeten hoor!

    Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      11 december 2016 om 21:57

      @volvo-s60-adept: Dit moet de meeste originele reactie zijn in dit soort topics…

      Login om te reageren
      • volvo-s60-adept zegt

        12 december 2016 om 11:46

        @autogedrocht: dankjewel, ik heb er ook echt heel goed over nagedacht, dus ik ben je zeer erkentelijk voor je compliment.

        Login om te reageren
  8. bedirhan zegt

    11 december 2016 om 20:37

    Ik vind de velgen erg lijken op de hotwheels velgen.

    Login om te reageren
  9. jitzzzze zegt

    11 december 2016 om 20:37

    Wat een gaaf ding!

    Login om te reageren
  10. gerjan zegt

    11 december 2016 om 20:42

    Volvo ga dit maar snel maken. Ziet er nog steeds goed uit !!

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      11 december 2016 om 20:44

      @gerjan: En jij gaat deze kopen dan?

      Login om te reageren
      • gerjan zegt

        11 december 2016 om 23:41

        @fmgarcia: nee daar heb ik het geld niet voor. Maar als ze hem toen hadden gemaakt was hij nu misschien betaalbaar

        Login om te reageren
  11. str8six zegt

    11 december 2016 om 20:42

    Vet vet vet!!!

    Login om te reageren
  12. fmgarcia zegt

    11 december 2016 om 20:42

    In één woord!!! Fuckingdik!!!

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    11 december 2016 om 20:55

    Heel gaaf!

    Login om te reageren
  14. lompey zegt

    11 december 2016 om 21:02

    Geinig ding

    Login om te reageren
  15. banaan7 zegt

    11 december 2016 om 21:16

    Doe mij dan toch maar een v90 cc

    Login om te reageren
    • melkkoe zegt

      11 december 2016 om 21:38

      @banaan7: dan ben je aangewezen op een 4-pittertje met bijbehorend motorgeluid

      Login om te reageren
      • nopetrolnofun zegt

        11 december 2016 om 22:30

        @melkkoe: inderdaad, dat wens je je ergste vijand nog niet toe.

        Login om te reageren
      • banaan7 zegt

        13 december 2016 om 07:39

        @melkkoe: maar ik ga geen auto’s kopen voor het geluid, tenzij het om supercars gaat, dan let ik er wel op. Maar dat zal waarschijnlijk niet gebeuren.

        Login om te reageren
  16. tenaci zegt

    11 december 2016 om 21:45

    Zo kun je front-overhang ook reduceren. Extra grote wielen en dito wielkasten!

    Login om te reageren
  17. autodrome zegt

    11 december 2016 om 21:55

    Wat facking lelijuuukkkk …

    Login om te reageren
  18. biohazardracer zegt

    11 december 2016 om 22:43

    Leipe wagen allen nog een snorkel erop en gaan met die banaan.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      13 december 2016 om 21:27

      @biohazardracer: die snorkel helpt niet want er zit waterinjectie op :D

      Login om te reageren
  19. pinut187 zegt

    12 december 2016 om 05:20

    Gaaf ding voor een Volvo..

    Login om te reageren
  20. Tenck zegt

    12 december 2016 om 09:21

    Er is ook ooit een XC70 op een Volvo C303 chassis gezet, met een D5 blok er in. Ooit gebouwd voor de Dakar, maar heeft nooit meegereden. Ben benieuwd welke verder komt in de blub :). Recentelijk heb ik deze auto ergens te koop gezien, maar daar was niet zo heel veel meer van over.

    https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/6c/25/3c/6c253c34ce6af4b5769afab2853d166b.jpg

    Login om te reageren
  21. secchione zegt

    12 december 2016 om 10:39

    Is deze niet door IPD USA gemaakt voor de sema?! dus mss hebben de zweden helemaal niet te diep in het glaasje gekeken, maar hebben ze hun noord amerikaanse huistunert (sort of) te veel vrijheid gegeven :P

    Login om te reageren
  22. tjorque zegt

    13 december 2016 om 21:24

    Dikker dan dik! Ik word er hebberig van :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North