Bij Volvo denk je in eerste instantie waarschijnlijk niet aan heftige “kijk mij” offroaders, maar zo nu en dan kijken ook de Zweden weleens te diep in het glaasje.
En dat levert mooi spul op! Te denken valt aan die brute XC90 PUV met 650 pk, maar een jaartje later pakte Volvo het speciaal voor de SEMA wederom groots aan. De XC70 All Terrain (AT) was namelijk geïnspireerd op de Baja 1000-race die elk jaar in de Mexicaanse zandbak wordt georganiseerd. Dergelijke races vragen om robuust materiaal en dus ziet de XC70 AT eruit alsof ‘ie de apocalyps moeiteloos zou overleven.
Tenminste, dat zou je denken naar aanleiding van de volgende quote van een hoge Volvo-baas: “It’s one thing to carefully pick your way over a ravine. It’s something else completely when you have the ability to fly over it. And that’s what the XC70 AT is meant to do.”. Turbotaal van de anders vrij nuchtere Zweden!
Voor de wow-factor werd de XC70 AT gespoten in dezelfde kleur als waarmee de C70 in de jaren ’90 voor verbaasde koppies zorgde: Saffron oranje. Met een kek kleurtje kom je alleen niet veel verder in het terrein en dus werd de vijfcilinder uit de toenmalige V70R erin gelepeld. Het blok was in de XC70 AT goed voor zo’n 410 pk. Bovendien werd de krachtbron gekoppeld aan de zestraps automaat uit de XC90 V8. Jazeker, ooit had Volvo ook stevige motoren in het gamma, terwijl je het tegenwoordig met een viercilinder zult moeten doen.
Naast genoeg pony’s onder de kap kreeg de XC70 AT onafhankelijke en instelbare luchtvering rondom, zodat de auto tot maar liefst 20 centimeter hoger boven het wegdek(?) lag dan een gewone XC70. Ook werd de terreinridder uitgerust met onder meer een generator -je weet immers maar nooit- en heuse jerrycans. Dat de XC70 AT geen navolging vond in de vorm van een productiemodel moge evident zijn, maar een leuk proefballonnetje was het zeker!
autospotterkerkrade zegt
Ziet er raar uit
sel777 zegt
Wat een gaaf apparaat zeg! Kende deze niet.. Niet heel praktisch, maar des te leuk voor een zandduin in Dubai
rolov zegt
@sel777: of op IJsland
bmwm3gtr zegt
@sel777: hoezo niet praktisch? Ruime kofferbak, veel vermogen, je kunt overal bijna komen en niet absurd hoge instap. Ideaal!
autodrop zegt
Ik vind de XC90 PUV (leuk artikel by the way) mooier uitgevoerd. Dit lijkt meer op iets wat een hobbyist gebouwd zou kunnen hebben. Aan de andere kant ergens ook wel badass.
awesome zegt
Als ik me niet vergis is deze concept ontworpen door de boys van het Digimods-forum.
Dit was het virtual-tuning forum een kleine 10 jaar geleden, en heeft jongens als Hugo Silva en Jonsibal voortgebracht.
awesome zegt
@awesome: http://www.digimods.co.uk/features/index.htm
Onderste deel van de pagina.
roeldriesvink zegt
Mooi. Waar is zo’n kit alsnog achteraf te bestellen?
frederik zegt
Haha, twee buren hier hebben een XC70. Zou wel leuk zijn om dit apparaat ernaast te parkeren.
Uit de tijd dat Volvo nog aantrekkelijke motoren gebruikte: +1
volvo-s60-adept zegt
Ik was ‘m nog niet vergeten hoor!
autogedrocht zegt
@volvo-s60-adept: Dit moet de meeste originele reactie zijn in dit soort topics…
volvo-s60-adept zegt
@autogedrocht: dankjewel, ik heb er ook echt heel goed over nagedacht, dus ik ben je zeer erkentelijk voor je compliment.
bedirhan zegt
Ik vind de velgen erg lijken op de hotwheels velgen.
jitzzzze zegt
Wat een gaaf ding!
gerjan zegt
Volvo ga dit maar snel maken. Ziet er nog steeds goed uit !!
fmgarcia zegt
@gerjan: En jij gaat deze kopen dan?
gerjan zegt
@fmgarcia: nee daar heb ik het geld niet voor. Maar als ze hem toen hadden gemaakt was hij nu misschien betaalbaar
str8six zegt
Vet vet vet!!!
fmgarcia zegt
In één woord!!! Fuckingdik!!!
Dutchdriftking zegt
Heel gaaf!
lompey zegt
Geinig ding
banaan7 zegt
Doe mij dan toch maar een v90 cc
melkkoe zegt
@banaan7: dan ben je aangewezen op een 4-pittertje met bijbehorend motorgeluid
nopetrolnofun zegt
@melkkoe: inderdaad, dat wens je je ergste vijand nog niet toe.
banaan7 zegt
@melkkoe: maar ik ga geen auto’s kopen voor het geluid, tenzij het om supercars gaat, dan let ik er wel op. Maar dat zal waarschijnlijk niet gebeuren.
tenaci zegt
Zo kun je front-overhang ook reduceren. Extra grote wielen en dito wielkasten!
autodrome zegt
Wat facking lelijuuukkkk …
biohazardracer zegt
Leipe wagen allen nog een snorkel erop en gaan met die banaan.
tjorque zegt
@biohazardracer: die snorkel helpt niet want er zit waterinjectie op :D
pinut187 zegt
Gaaf ding voor een Volvo..
Tenck zegt
Er is ook ooit een XC70 op een Volvo C303 chassis gezet, met een D5 blok er in. Ooit gebouwd voor de Dakar, maar heeft nooit meegereden. Ben benieuwd welke verder komt in de blub :). Recentelijk heb ik deze auto ergens te koop gezien, maar daar was niet zo heel veel meer van over.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/6c/25/3c/6c253c34ce6af4b5769afab2853d166b.jpg
secchione zegt
Is deze niet door IPD USA gemaakt voor de sema?! dus mss hebben de zweden helemaal niet te diep in het glaasje gekeken, maar hebben ze hun noord amerikaanse huistunert (sort of) te veel vrijheid gegeven :P
tjorque zegt
Dikker dan dik! Ik word er hebberig van :)