De nieuwe Volvo XC60 met modeljaar 2022 heeft een facelift gekregen. We reden met het 390 pk T8 plug-in hybride model.
Volvo heeft altijd lekker veel pk’s gepropt in de T8 hybride aandrijflijn. Dat begon ooit met 408 pk in de XC90, inmiddels hebben we het over een systeemvermogen van 455 pk. Diezelfde aandrijflijn is ook te vinden in het kleinere broertje, de XC60. We gingen eens een rijtest maken met de nieuwe Volvo XC60 Recharge T8 AWD. Dit is de facelift met nu nog 390 pk, maar komt er later dus met 455 pk.
Voor als je (dagelijks) langere afstanden maakt is een plug-in hybride een ‘groen’ alternatief ten opzichte van een elektrische auto. Je hebt namelijk de benzinemotor in het geval van de plug-in hybride Recharge modellen van Volvo die kunnen helpen als de accu leeg is. Bovendien levert de aandrijflijn een leuk systeemvermogen op met dit model.
De Volvo XC60 T8 (2022) beschikt over een 2.0-liter benzinemotor, gecombineerd met een elektromotor. Het maximale systeemvermogen komt uit op 390 pk. De plug-in hybride heeft een 11,6 kWh batterij waarmee je 50 tot 55 kilometer ver komt. De deze maand aangekondigde vernieuwde aandrijflijn krijgt overigens een 18,8 kWh batterij en daarmee kun je behoorlijk ver volledig elektrisch rijden. De Zweedse autofabrikant spreekt over 77 tot 78 kilometer. In de praktijk ligt dit lager, maar is voldoende om de meeste ritten van enkele tientallen kilometers volledig elektrisch af te leggen.
Mocht je geen SUV willen kun je ook elders shoppen binnen Volvo. Dezelfde aandrijflijn is bijvoorbeeld ook te vinden in de V60 en V90. Hoe de vernieuwde XC60 T8 bevalt zie je in de rijtest video.
cobana zegt
Waarom zoveel aandacht voor dit oude model en deze achterhaalde techniek op Autoblog?
lecomte zegt
@cobana: Zoveel aandacht? Zie jij dagelijks artikelen over Volvo op autoblog? Het heet Autoblog, voor nieuws over auto’s. Anders had het wel techniekblog geheten ofzo, want zo achterhaald is deze techniek niet.
Variomatic zegt
@cobana: gewoon, Volvo belde en betaalde er leuk voor, hoezo? En een plugin is momenteel buitengewoon aantrekkelijk in Nederland omdat er amper BPM op zit, heerlijke maas in de wet met dank aan de milieudrammers.. Leukste voorbeeld: op een nieuwe X5 plugin met dikke 3.0 zescylinder turbo met 286pk zit momenteel een whopping 399,- (!!!) euro BPM (én halftarief MRB want ‘schoon’).. Op dezelfde X5 zonder excuusstekker en stozuigermotor ergens achterin zit 25000 euro (diefstal-)bpm.. jawel, je leest het goed.. Dan is de keuze snel gemaakt, toch?? Lekker belangrijk dat jij het ‘achterhaalde’ techniek vindt..
Sempiternal zegt
@variomatic Je zou denken dat de overheid het wel heeft geleerd met de Foutlander.
Variomatic zegt
@Sempiternal: jawel hoor, de lage bijtelling is er vanaf en je kunt geen aftrekregelingen meer stapelen bij zakelijke koop, dus je krijgt hem niet meer bijna gratis, maar de nul of nihil bpm is er nooit af gegaan. En gelukkig maar, zelfs een Range Rover Autobiography LWB plugin van 220k euro kun je nieuw heerlijk bpm vrij (400 euro) kopen, haha.. en dan te bedenken dat er op een Aygo 1.0 bijna 2 mille bpm zit, omdat milieu!!!
Sempiternal zegt
@variomatic well… proven my point. Slaat natuurlijk als een tang op een varken. €400 BPM voor zo’n gedrocht.
redbeams zegt
@Sempiternal: Je kan het foutlander vinden maar de fout ligt bij de overheid ofwel roverheid.Mitsubishi spekt alleen maar door de verkoop en ik zie niet wat daar fout aan is dan.
Sempiternal zegt
@redbeams Iedereen noemde dat ding toen zo. Ik zeg nergens dat het de schuld is van Mitsubishi
redbeams zegt
@Sempiternal: Nee niet iedereen…alleen de napraters en roeptoeters.Door het fout te noemen leg je toch echt de schuld bij iemand neer 😉
Variomatic zegt
@redbeams: dat ie zo ontzettend lelijk was droeg anders ook wel bij aan het gebruik van de term ‘Foutlander’..
Sempiternal zegt
@redbeams joh ik maakte gewoon een grapje 💃
Alexter zegt
@cobana: waarom negatief kritisch
bpc zegt
De
dufornee zegt
Blijft een heerlijk compromis voor groen rijden en afstanden kunnen maken, maar ik was wel benieuwd naar het volgende.
Aangezien de motor zelf niet vaak meedoet, en vooral bijspringt wanneer er veel vermogen wordt gevraagd, hoe werkt dit dan voor de slijtage van het blok? De olie warmt niet op want er draait niks, maar als dan het vermogen wordt aangesproken is het ook meteen hard aan het werk. En dat zonder warme olie! Toch?
vimeo zegt
Goede vraag! Ik rij zelf met een CLA250e (70km effectief bereik).
Telkens ik aan de oprit van de autostrade kom schiet de motor aan richting 4-5000 toeren. Kan toch niet gezond zijn?
Variomatic zegt
@dufornee: klopt, sommige varianten hebben een standkachel die de motor vooverwarmt via het koelwater, maar evengoed blijft het een extra zware belasting van de motor, zeker als ie er koud op de snelweg ineens bij 130km/h bij moet knallen.. beter eerst even laten opwarmen door de electrostand uit te zetten.
mashell zegt
Is dat wel zo? Om 130 te rijden heb je maar een fractie van het maximale vermogen nodig, de motor wordt dus niet zwaar belast. Bij inschakelen kan ook meteen het toerental naar beneden, hoge versnelling. Ik vermoed dat het met een koude motor en veel toeren door de woonwijk rijden wat we al jaren doen een zwaardere belasting is.
faalhaas zegt
@dufornee: Ik durf vrijwel hardop te zeggen dat het de gemiddelde PHEV rijder het aan zijn/haar aarsch zal oxideren zowel op milieu, verbruik als slijtage gebied. Dat ding is toch met 4 jaar weer ingeruild en dan is het een ander zn plezier.
Variomatic zegt
@faalhaas: correct 😂
fastforward zegt
Weet iemand of de Google map functie ook naar het pre facelift model komt? Dat zou m’n vader met een T5 AWD handig vinden.
lexis zegt
Als ik ooit zou willen Suv rijden dan wordt het deze, gewoon de mooiste samen met de v60 en v60cc een van de meest klassevolle ontwerpen die er momenteel zijn.
Sempiternal zegt
@lexis eens. Al is de Stelvio nog mooier. Maar goed. Ik heb persoonlijk niks met dit concept. Worst of both worlds.
beder zegt
OK, dus die XC60 is kennelijk een fijne auto. Maar is hij ook beter/fijner dan een V60? De V60 heeft (iets) meer binnenruimte, is zuiniger en vooral veel goedkoper, ongeveer €15K voor een vergelijkbare uitvoering vind ik nogal een groot verschil. Mag wat mij betreft wel meer benadrukt worden. Of mis ik iets dat de meerprijs van de XC60 wel rechtvaardigt?