Gewaard collega Robbie zei het halverwege 2007 al: er staat ons een tsunami aan compacte premium SUV’s te wachten. De Mercedes GLK en de Freelander 2 uit dat lijstje kennen we nu wel. Het laatste nieuws over de Volvo XC60 dateert echter alweer van eind 2006, dus tijd voor een Zweedse update!
De Volvo XC60 zal z’n wereldwijde debuut maken op de aankomende Genève Autoshow in maart. Aan de XC60 de taak om uit te groeien tot Volvo’s meest populaire SUV. Het zal niet enorm lastig voor de XC60 zijn dat klusje te klaren, want de auto zal goedkoper dan de XC70 en XC90 zijn. In tegenstelling tot eerder berichten, zal de auto eind 2008 al bij de meeste Europese dealers te vinden zijn. Amerika moet iets meer geduld hebben: daar staat de auto pas in 2009 in de showroom. Zoals z’n grote broer XC90 zal de XC60 voorwielaandrijving hebben, maar worden alle vier de wielen aangedreven als sensoren constateren dat een van de voorwielen grip dreigen te verliezen.
Over de motorisering is nog niets officieels bekend. Wél heeft een Volvo-insider op onze site het e.e.a. duidelijk gemaakt. Volgens hem zou het lijstje er zo uitzien:
Benzine
1.8
2.5T
3.2
T6Diesel
1.8d
D5
De Belgische prijzen zouden moeten beginnen bij ongeveer €35.000,- en eindigen bij €70.000. Tel daar minimaal 11 mille bij op en je hebt de Nederlandse prijs in handen. Een instap-XC60 zal in Nederland dus uitkomen op zo’n 46 à 47 mille en dat is vergelijkbaar met wat BMW voor zijn X3 berekent. Tot de opties behoren onder andere ‘heartbeat sensors’ en ‘full park assistant’.
UPDATE 08-02-2008: het is officieel! Volvo zal de XC range uitbreiden met de XC60, de wereldprimeur is op de “Geneva Motor Show” (4 maart 2008).
Apache zegt
1.8?????????
Thom zegt
Ik ben benieuwd
evo zegt
Een 2.0 met 145pk of een 2.4i met 170 pk lijkt mij idd ook een betere basismotor. En ik ben benieuwd waar Volvo dan een 1.8d vandaan zou moeten trekken trekken… We zullen het over een kleine 3 maandjes weten!
mashell zegt
Geen 2 liter diesel? Samen met de Saab 9-4 gaan ze gehakt maken van de GLK en X3. Of in elk geval meer design prijzen winnen.
Stef_4 zegt
1.8..lijkt me ook een beetje weinig voor een suv(ook al is het een kleine)
monza zegt
@apache,rotrex kerel…..rotrex ,voor de rest vind ik die auto spuuglelijk….maar dat zijn alle suv”s eigenlijk allemaal.
Apache zegt
@ monza
gesuper(ge)charged? Hoeveel vermogen schat je dan? 130 peikaas?
Rainier zegt
Ik zie nu al een mooie test: Saab 9-4X vs. Volvo XC60
Apache zegt
vaag gespotte productieversie:
oud nieuws eigenlijk.
monza zegt
@apache,met lazer uitlaat en badmuts op je knar en de raamen dicht en de radio uit en niet in jezelf l*ullen achter het stuur kom je wel in de buurt van 135 pk….hoop ik.
ropoko zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Patrick zegt
Sinds wanneer is de VW Tiguan Premium?
Ik val hier van de ene verbazing in de andere.
autoblogger zegt
@Patrick: Sinds je een VW Golf voor 40K kunt kopen…
Patrick zegt
Oh, dat is nieuw,zolang het duur is, is het premium, zelfs als het veel te duur is voor hetgeen je krijgt.
Wat een simpele redenering: duur = premium, hahahahahaha
martijn zegt
Nou ik vind 46k voor deze auto eigenlijk wel mee vallen. Ik denk dat dit wel een verkooptopper gaat worden, en hij ziet er ook een stuk beter uit dan zijn duitse vrienden.
evo zegt
@Patrick;
My bad. Je hebt helemaal gelijk: een Tiguan is natuurlijk never een Premium-SUV te noemen.
Frank zegt
Een heartbeat sensor lijkt me wel wat, en full parking assistant zou verplicht standaard geleverd moeten worden bij dit model, want 99% zal wel vrouw zijn wat hierin gaat rijden. (De andere 1% zal dan wel gay of latent zijn) ;-)
Eric (the good) zegt
In Nederland 11.000euro meer voor dezelfde auto. Niet moeilijk dat alle vermogende Nederlanders naar België afzakken!!!
9000cse zegt
Mochten al die overwegingen juist zijn, aan wie willen zij ze dan nog verkopen? Aan rijke asielgezochte Eskimoos?
Martijn zegt
Ik vraag me af wie de befaamde insider is….?
Deze insider gaat voor 2.0D & 2.0 Benzine als instapmotor.
XytraS zegt
Alweer zo’n spuuglelijke overhypete cross-over/SUV op de wereld gebraakt, walg ende kots^^
Benny1 zegt
Nu maar hopen dat volvo heel erg dichtbij het concept model blijft dat ze ook op de rai lieten zien, want die is wat mij betreft zeer geslaagd! Mooier als de Merc GLK. De merc heeft echt een rare verhouding neus en dag hoogte. Als ik de GLK zie moet ik denken aan:
http://www.youtube.com/watch?v=pg84WbfcY1E
Serzjuhh zegt
Doe mij maar een 2.5T of een T6 :D:D
Uranus zegt
Ziet eruit alsof de ontwerper een opengeknoopt roze shirt aanheeft.
Jelle zegt
@Uranus: :D
Ik ben ook niet zo weg van de concept, en aangezien het productiemodel daar op gaat lijken vrees ik dat… Nouja.
danique zegt
Ik ben vandaag in gent bij de volvo geweest en heb hem gezien de xc 60
Het verschil met het concept car is zeer klein het 1ste jaar zal hij maar te verkrijgen zijn met de 24cc motoren van volvo, de achter klep gaat maar in 1stuk open en de bumpers zijn in koetswerkkleur en onderaan in zwart plastiek i.p.v crome
Emil zegt
Wel duidelijk dat er niet van die mooie deurhendels zitten als op de concept:
http://www.autowereld.com/spyshots/detail.asp?artikel=5671
Jammer…
autoblogger zegt
UPDATE: het is officieel!
Volvo extends its XC range at the Geneva Motor Show with the world premiere of the new Volvo XC60. Following the successful debut of the Volvo XC60 Concept in Detroit in January 2007, the long awaited Volvo XC60 production model is unveiled on Tuesday 4 March 2008.
This charismatic crossover vehicle integrates both the unmistakable, muscular XC-versatility and the sporty charisma of a coupe and takes Volvo into a new segment. First pictures of the car will be released on Wednesday 20 February.
The Volvo press conference takes place at 10:00 on Tuesday 4 March on the Volvo stand in Hall 6.
Herman zegt
Jammer van het verwachtte hoge benzineverbruik. In deze tijd (uitstoot Co2, energielabel en de hoge benzineprijzen
1 op 6,9 !!!!!!