Het volgende onderzoek is binnen, het onderzoek van de beste sleep/trek/duw-auto van dit jaar. Het Britse “What car?” heeft de proef op de som genomen. Naast de XC60 verdienen de Jaguar XF diesel en de Golf 2.0TDI een eervolle vermelding.
De Volvo is voor iedereen die dit jaar dus met schoonouders, fietsen, honden en bouwkeet op stap wil. Volvo XC60 D5 geartronic=The weapon of choice. Het compromis tussen looks, praktische bruikbaarheid en kosten. De automaat is soepel, de motor is sterk, ruimte is er in overvloede en het comfort is ongeëvenaard. Bij de test is ook gelet op het praktisch nut bij ‘school-runs’ en forensen.
Bij de test zijn de auto’s nog wel in verschillende gewichts-klassen ingedeeld, maar de Volvo pakte ook overall de winst. Het voertuiggewicht was de maatstaf. De XC60 mag dan maar 1700kg (droog) wegen, er was geen betere zwaardere auto te vinden.
- Under 1425kg: Volkswagen Golf 2.0 TDI 140 SE 5dr
- 1425kg-1574kg: Ford Kuga 2.0 TDCi Zetec 2WD
- 1575kg-1724kg: Skoda Superb 2.0 TDI 170 4X4 Elegance
- 1725kg-1899kg: Ford S-Max 2.2 TDCi Titanium
- 1900kg +: Volvo XC60 D5 SE Geartronic
- Green award: Volkswagen Golf 2.0 TDI 140 SE 5dr
- Overall winner: Volvo XC60 D5 SE Geartronic
Er is vervolgens wel één “maar”. De mensen die veel belang hechten aan lage brandstof-kosten kunnen beter een Golf kiezen. De 2.0TDI weet in het kleine hatchbackje nog een aardige last vooruit te bewegen, en doet dit met een minimale benodigde hoeveelheid diesel. Wees er wel op bedacht dat de intervallen tussen plaspauzes dan ook groter worden.
De laatste eervolle vermelding gaat naar Jaguar. Als geld dan écht geen rol speelt, rij dan met een XF 3.0 diesel S voor je tandemasser uit. Zelfs met een flinke haak-last trekt de Jag nog in 8.5 seconden van 50 naar 100km/u. Vrachtwagens inhalen wordt een plezier in plaats van inspanning! (bron: whatcar.com)
AMGJunk zegt
Doe mij die boot maar!
CrazyHenkie zegt
Mooie Streamliner achter die XF, blijven mooie caravans ;)
´´1575kg-1724kg: Skoda Superb 2.0 TDI 170 4X4 Elegance´´
Hebben we hier ook een Superb 4×4 dan?
Wel apart dat die Volvo de beste trekauto is. Een G-klasse CDI bijvoorbeeld, of een Land Rover 3.0d hebben meer koppel, en ook lage gearing etc.
Nijntje_ zegt
Dus, ben je op zoek naar mannelijke vrijgezellen, schuim de bovenstaande auto’s af… ROFL .
Ontopic:
Wel leuk van die Volvo & Golf . Had ik niet echt verwacht!
Nilo zegt
@CrazyHenkie
het gaat niet alleen om de koppel en versnellings bak, leer lezen.
“Het compromis tussen looks, praktische bruikbaarheid en kosten.”
staat toch echt in de tekst
Freewarefreak zegt
Mooi resultaat voor de VW Golf. Ergens ook wel logisch, de 2.0 TDI commonrail heeft een alleszins indrukwekkend koppel wat al bij lage toeren word bereikt en lang aanhoud, tot aan de 4000 toeren. Een ideaal karakter voor sleurhutten aan de rukpin. Nice!
CrazyHenkie zegt
@ Nilo
Er is niets mis met mijn leeskunsten, danku.
Ik probeerde alleen maar aan te geven dat bijv. lage gearing en andere trekcapaciteitverbeterende features erg handig zouden zijn, en laat die twee door mij voorgedragen auto´s dat dan ook hebben.
Patrick zegt
“Als geld dan écht geen rol speelt.” Tuurlijk, volgens mij er maar 1 auto veruit het beste in het trekken van een caravan en dat is de Audi Q7 6.0TDI…
die kan zelfs met een Kip Highline van 1710 kg nog 150+ rijden en een helling van 45 graden +.
Alwood zegt
lol @ Patrick
werkt niet, die trekt alles stuk wat je er achter hangt ;)
Nilo zegt
@CrazyHenkie
weet ik, maar die low gearing is voor trekken alleen zeer handig als je juist een klein motertje er in heb zitten. dan is de verhouding tussen kracht en omwentelingen van de wielen een stuk kleiner.
maar die D5 is ook niet een al te lullig motortje hoor:
205 PS (151 kW) /4,000 rpm
420 N·m (310 lb·ft) /1,750-3,000 rpm
en looks, dat heeft een G-klasse nou ook niet(lees zeecontainer). de LR kan er mee door.
CrazyHenkie zegt
@ Nilo
Aha vandaar. Ik dacht dat ook bij grotere motoren zin had, maar het grootste effect kan dus vooral bij kleinere behaald worden. En je hebt gelijk, die D5 zal prima in staat zijn om die caravan te trekken, daar niet van.
micheloo0 zegt
Das meer iets voor Nederlanders denk ik :D
robbie zegt
Zit de Insignia er niet eens tussen? Tsss…
sinterklaas zegt
De auto’s zijn ingedeeld per gewichtsklasse, lijkt mij vrij logisch. Maar ik zie nergens dat er rekening wordt gehouden met wat de wagen zelf mag slepen… Het lijkt mij normaal dat een Volvo XC60 nog wel vlot vooruit gaat als je er een dubbelasser van 1 ton achter hangt. Maar wanneer je naar een grotere last gaat zou ik toch verwachten dat de Volvo het moet afleggen tegen andere types. Nu gaat het ook om de looks en kost, maar toch, een verdeling op basis van treklast was toch ook nuttig geweest?
Is dit nu een domme opmerking van mij?
(Weet er trouwens iemand hoeveel de XC60 mag slepen?)
mastertjen zegt
@Nilo
Ik weet niet waar jij je info haalt maar de D5 heeft 185pk en 400Nm koppel.
@sinterklaas
750kg ongeremd, 1800kg geremd.
tim zegt
Ik dacht dat de d5 2000kg mocht trekken.
BR de Wilde zegt
geefm mij maar een BMW 535d touring. vind ik toch beter!
BmwMPower zegt
Geef mij maar een Ram SRT-10 met een Airstream :)
m5 zegt
dat ding mag maar 2 ton trekken doe mij maar een toyota landcruiser dat is een echt werkpaard
wilco zegt
Mooie kar, die XC60, wel een terechte winnaar. Dat koppel niet alles zegt moge duidelijk zijn, want dan was de XC60 niet winnaar. Er spelen meer zaken een rol volgens mij.
De XC60 is zelf redelijk zwaar, dus kan ie ook een zware aanhanger trekken, een golf mag dan veel koppel hebben, een tandemasser met 2 ton mag ie nooit trekken in verband met het lage eigen gewicht. Dat de golf zo hoog scoort heeft ie denk ik vooral te danken aan de 2.0 TDi, het blok dat zowaar de oude 1.9 in de schaduw zet, terwijl ook dat een goed stukje techniek is. De looks kan ik me niet voorstellen……daar had de insignia meer mee gescoord als die meedeed.
De Jag zou ikzelf wel graag nemen als geld geen rol speelde, de diesel S. Heb je een orginele auto met een beresterke diesel, sterker is onzinnig en qua verbruik denk ik dat de Jag ook iedereen uitlacht.
victortje zegt
2X een ford, dus dan doet ford het overall het best lijkt mij zo!
markieanta zegt
@Victortje, vergeet de Volvo niet, ook nog steeds van Ford.
Fre zegt
@ mastertjen: nilo heeft gelijk, dat is een nieuwe update van de d5
jip_pino zegt
@Mastertjen
De nieuwe D5 heeft toch echt wel 205 pk hoor.
Phils zegt
Weet iemand welke merk/model caravan er op die foto staat van de jaguar?
bartholomeo zegt
@phils : een streamliner heet zo’n ding dacht ik
RDS zegt
@iedereen valt het jullie ook op dat er alleen ford corp. en VAG modellen hebben gewonnen?
@Wilco
Een BMW 535d lacht de jag diesel S zo hard uit dat hij pijn in zijn dieseltank krijgt. Meer vermogen, iets minder koppel, lager verbruik en lagere CO2 uitstoot met een motor die al een jaren op de markt is. tegen een net nieuw ontwikkelde Jagt V6.
JE zegt
Doe mij er maar gewoon een Range Rover TDV8 voor.
maarten zegt
@ mastertjen
ik weet niet waar JIJ je info vandaan haalt maar de volvo d5 heeft toch echt 205 pk en 420 nm koppel
mastertjen zegt
Excuses, idd 205pk na de update. Verschillende sites gaven nog 185pk aan. Dan zal ie allicht ook iets meer dan 1800kg mogen slepen.
w0o0dy zegt
@RDS: ehm een auto met vrijwel dezelfde prestaties, hetzelfde verbruik en een lagere co2 uitstoot terwijl de Jaguar XF 3.0 S ongeveer 200kg zwaarder is…… who’s the better engine? Clearly not the beemer.
Sander zegt
meer dan 1800 kg zal ie vast kunnen slepen. Misschien stellen ze dat echter als max aan in NL om niet boven een totaalgewicht van meer dan 3,5 ton te komen.
mashell zegt
En al deze auto’s rijden nog veel leuker… als je er geen caravan achter hangt.
Chris zegt
doen ze goed, kan me herinneren dat de s60 bij uitkomst ook trekauto van t jaar was.
Onehp zegt
Zeg luie mensen, inplaats van over en weer te gissen, 15s surfen en je hebt al je antwoorden: http://www.volvocars.com/nl/All-Cars/Volvo-XC60/Pages/techSpec.aspx
De Golf (TDI 4motion) mag trouwens 1600kg (1800kg 8% helling) trekken, slechts 200kg minder dan de Volvo. Dat is sterk!
Onehp zegt
De golf mag trouwens 1600kg trekken, slechts 200kg minder dan de Volvo. Dat is sterk!
Toet toet zegt
Als je kickt op wat een auto kan trekken, ben je echt een rukker!
Onehp zegt
@tet tet: kleine tip: die bol achterop dient niet om er over te gaan zitten.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Robbie: die heeft al genoeg gewonnen! Het houdt een keer op he…
;)
@ Artikel: Caravans zijn voor homo’s…
Dus LB!
Esprit_de_Flandre zegt
Geen Subaru… Vreemd.
Of is dat Subaru-trekauto-fenomeen iets zuiver NL’s?
marky zegt
nou geef mij me pa zijn dodge ram 2500 cummins maar hoor met een 6,7liter lijn6 (A)
wimbers zegt
die caravan is een airstrem. dit is een Europees model dat speciaal is aangepast voor Europese auto’s (minder kogeldruk dan in Amerika)
Sorcerer zegt
“Wees er wel op bedacht dat de intervallen tussen plaspauzes dan ook groter worden.” ?
Mijn benzineauto heeft @ 150 km/h een actieradius van rond de 700 km. 1x in ruim 4 uur stoppen is wel erg extreem… :P
Tommy zegt
Die nieuwe XF diesel is echt een klapper, wat een blok! Maarja als je echt zwaar wil trekken neem dan gewoon een Touareg: 3,5 ton.
Citrofiel zegt
Leuk, zo’n Brits onderzoek. Engeland, waar ze geen diesel-aversie hebben. In Nederland zou zo’n lijstje toch wel de nodige turbo-benzinemotoren bevatten, denk ik. Want prijs weegt ook mee…
Dick zegt
Caravan is een Europese AIRSTREAM !
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik ben Homo, rijd Volvo en heb een Caravan. -lol-