De tweede generatie Volvo XC60 is zo’n typische allemansvriend. Lekker praktisch, veilig en ruim. Maar steekt ie ook goed in elkaar? En zijn er aandachtspunten? Tijd voor een occasion aankoopadvies van de Volvo XC60.
De eerste generatie Volvo XC60 was een doorslaand succes. Of beter gezegd: een miljoenenhit. Nog altijd is de XC60 de bestverkopende nieuwe Volvo wereldwijd. De XC60 neemt 30 procent van Volvo’s wereldwijde verkopen voor zijn rekening.
Tweede generatie Volvo XC60
De eerste XC60 werd gebouwd van 2008 tot 2017. In 2017, na een productie van 1.070.984 exemplaren, werd de eerste generatie van de XC60 afgelost door de tweede generatie. Die verscheen in juli 2017 in de Nederlandse showrooms. Begin 2018 werd de tweede generatie van de Volvo XC60 verkozen tot wereldauto van het jaar. Het belangrijkste verschil met generatie I is dat de tweede generatie XC60 op het schaalbare SPA-platform staat.
Meer future proof
SPA staat voor Scalable Product Architecture. Dit platform vormt ook de basis van de S90, V90 en XC90. Het platform is modulair en staat zodoende diverse aandrijflijnen toe, van diesel en benzine tot plug-in hybride technologie. Meer future proof dus. Je ziet bij deze generatie XC60 dan ook een verscheidenheid aan aandrijflijnen, waarover later meer.
Veiligheid Volvo XC60
Volvo zet sterk in op veiligheid. De XC60 zit dan ook vol met rijhulpsystemen, zoals Pilot Assist om semi-autonoom te rijden. City Safety is uitgebreid met stuurassistentie. Die treedt in werking tussen 50 en 100 km/u, als blijkt dat automatisch remmen niet genoeg is om een dreigend ongeval te voorkomen. Hiermee kan de XC60 zelfstandig andere voertuigen ontwijken, maar ook voetgangers, fietsers en grote dieren.
Ook interessant: het CleanZone-klimaatsysteem met vier zones verwijdert schadelijke stoffen uit de buitenlucht om het interieur te voorzien van schone, frisse lucht. Net als in de Volvo 90-serie behoort smartphone-integratie met Apple CarPlay en Android Auto tot de mogelijkheden.
Facelift voor Volvo XC60
In maart 2021 kreeg de Volvo XC60 een subtiele facelift. Schokkende zaken waren er niet echt. Naast wat nieuwe veiligheidssystemen werden componenten als de koplampen, bumpers en grille iets bijgepunt. Bekende faceliftzaken als nieuwe velddesigns en exterieurkleuren werden ook geïntroduceerd. De grootste verandering bij deze vernieuwde XC60 is dat het infotainmentsysteem Google-technologie heeft.
Uitvoeringen
Volvo heeft de XC60 geleverd in diverse uitvoeringen, denk aan de Momentum, R-Design, Inscription of Polestar. Elke uitvoering heeft zijn eigen karaktertrekken. De Inscription is wat luxueuzer en de R-Design – verreweg de meest populaire uitvoering – legt het accent op sportiviteit. Nieuwere exemplaren hebben namen als Essential, Core, Plus en Ultimate.
Motoren Volvo XC60
De tweede generatie Volvo XC60 is verkrijgbaar met diverse aandrijflijnen. Een ding is zeker: je krijgt altijd een automaat. Een handbak is nooit geleverd. Je krijgt bovendien altijd een viercilinder. Het overzicht aan motoren bij de XC60 is een uitdaging, want Volvo heeft door de jaren heen flink zitten rommelen met namen.
Alle nieuwe mild hybrid uitvoeringen (benzine en diesel) krijgen de aanduiding B (wat staat voor ‘Brake Energy Regeneration’). De T staat voor de benzine-uitvoeringen zonder mild hybrid en de plug-in hybrid (met toevoeging Twin Engine of Recharge). De D-versies zijn de dieseluitvoeringen zonder elektrische ondersteuning.
Benzine
- T4 190 pk
- T5 250 pk
- T5 AWD 250 pk
- T6 AWD 320 pk
- B4 Mild Hybrid 197 pk
- B5 Mild Hybrid 250 pk
- B5 Mild Hybrid AWD 250 pk
- B6 Mild Hybrid AWD 300 pk
PHEV
- T6 Recharge AWD PHEV 350 pk
- T8 Twin Engine AWD PHEV 390 pk
- T8 Recharge AWD PHEV 455 pk
- T8 Twin Engine AWD PHEV Polestar Engineered 405 pk
- T8 Recharge AWD PHEV Polestar Engineered 455 pk
Diesel
- D3 150 pk
- D4 AWD 190 pk
- D5 AWD 235 pk
Aandachtspunten
Interesse in een Volvo XC60? Eerst even verder lezen dan, want we hebben verschillende aandachtspunten op een rij gezet.
Carrosserie & Interieur
- In sommige gevallen zijn de portieren in de fabriek niet goed afgehangen. Dit kan achteraf altijd nog hersteld worden.
- Controleer ook de rubbers van het panoramadak. Het afwateringskanaal kan ook vollopen. Voorkomen is altijd beter dan… juist!
Onderstel
- Met name de remmen slijten wat harder bij een XC60. Het is een relatief zware auto. Plug-in hybrides en mild-hybrides winnen nog energie terug tijdens het afremmen, bij conventionele benzine- en dieselversies is dat niet het geval.
Elektronica
- Check sowieso of alle ingebouwde systemen naar behoren functioneren, want de XC60 heeft veel gadgets aan boord.
- Er zijn diverse meldingen bekend van storingen in veiligheidssystemen
- Weigeren van stoelventilatie, indien aanwezig
- Wegvallen van radio-ontvangst
- Weigeren van regensensor
- Botspreventiesysteem kan plotseling ingrijpen, het systeem ziet dan ‘spoken’ op de weg. Kan te maken hebben met bepaalde lichtinval van zon.
Aandrijflijn
- Injectoren voor diesels. De injectoren moeten relatief snel vervangen worden. Deze zijn zeer prijzig.
- De benzinemotoren hebben in het algemeen een hoger brandstofverbruik. Reken dus op hogere brandstofkosten, tenzij je een oogje hebt laten vallen op een plug-in hybride.
Aanbod Volvo XC60 op Marktplaats
Nog altijd is de Volvo XC60 een zeer gewild product. Dat zie je ook terug aan het aanbod op marktplaats.nl. Er staan er op het moment van schrijven een slordige 275 exemplaren te koop. De prijzen lopen uiteen van net geen 30.000 euro voor een XC60 met dieselmotor tot dik 82 mille voor een zo goed als nieuwe XC60 T8 Polestar Engineered met 8.000 kilometer op de klok. Voor het totale aanbod van de Volvo XC60 kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
slowland zegt
Het zijn heerlijke reisauto’s!
Als tip zou ik wel meegeven; ga altijd voor een AWD. Omdat het een relatief zware auto is, heb je hier in de wintermaanden echt heel veel voordeel aan. Het rijdt zoveel relaxter.
En ik kan het weten….. We hebben hier 8 maanden winter per jaar. Ik heb afgelopen weekend pas mijn winterbanden vervangen voor mijn all-seasons. Maar eind september gaan de winters er weer onder
kerre zegt
Gezien je foto denk ik dat hier in Noorwegen is. Noord of zuidelijk?
autogeak zegt
Wat dacht je van Groningen
outlook zegt
✅
slowland zegt
Groninger….. Wonende in British Columbia, Canada :)
Alexander zegt
XC60 voor de Europese markt worden in Chengdu gebouwd sinds 2017 begreep ik, de Amerikaanse markt krijgt auto’s uit Zweden.
Ik weet het, Iphones komen ook uit China.. maar voor mij toch reden om deze en de S60 even over te slaan. Productie van alles verplaatsen naar een dergelijk land en hier alle fabrieken sluiten lijkt me niet zo gezond voor de lange termijn.
900T16S zegt
S60 wordt in de VS gemaakt, niet in China. Voor zover dat positiever is.
Johanneke zegt
Toevallig dit weekend een kilometer of 100 in een B5 gereden, mijn broer zijn E-tron had een nieuwe motor nodig, dit was zijn leenauto. Al met al een fijne auto, zeker het scherm zit lekker dichtbij en heeft een goed formaat. Moest ook erg krap achteruit inpakeren, ging perfect met de top down view camera. Vraag mij alleen af hoe sterk dit soort 2.0 motoren met een flinke turbo zijn, halen die de 3ton zonder al te veel problemen? Niet alleen bij volvo, bij vrijwel ieder merk die ze gebruikt.
Design_Driven zegt
De familie auto in huizen Design_Driven is een late XC90 maar wordt waarschijnlijk vervangen door een XC60 of XC40. Prachtige auto en redelijk betrouwbaar, betrouwbaarder dan de laatse generatie XC90 in elk geval.
PunicaOase zegt
Als ik de aandachtspunten lees zijn het er maar weinig en niet heel schokkend.. terwijl ik nu juist vaak hoor dat die wat nieuwere Volvo’s nogal veel (elektronische) mankementen hebben en enorm storingsgevoelig zijn.. Volvo komt ook steeds meer onderaan de lijstjes te staan.. Maar dat blijkt niet uit deze blog.. Verbaast me..
Arno's zegt
Ik rij nu een jaar met een v90 t8, geen storing gehad, fijne auto. Verder zie ik in de werkplaats bij de dealer ook geen enorme reparaties. Dit itt wat ik bij VW en Audi zag, motorblokken uitgebouwd, versnellingsbakken vervangen etc
vonklausenburg zegt
Hier sinds oktober een S90 T8. Nul problemen. Enige lastige was het goed koppelen van de Volvo-app aan m’n wagen.
Voor de rest is het wennen na een S-Klasse (W221) maar heb er nog geen enkel moment spijt van, al helemaal niet met de huidige benzineprijzen.
Johanneke zegt
Vw en audi schijnt nu wat beter te zijn. Eerder was het iedere 100k een nieuwe ketting, motorrevisie, of dsgreparatie.
Arno's zegt
Problemen bij VW Audi bij 100K? Bijn mijn Passat CC moest er bij 30k een nieuwe koppeling in en bij 78k een nieuwe DSG.
AlbertW zegt
Als het maar beter in elkaar zit dan z’n broertje. Had een xc90 en die stond elke maand een week in de garage. Zelfs dingen waarvan ik niet wist dat het bestond vielen er af. Auto was zo slecht dat de dealer m terug wilde nemen voor een nieuwe. Helaas gaf hij zo weinig dat ik m beter de sloot in reed. Voor mij nooit meer Volvo.