De Zweedse autofabrikant blikt alvast vooruit.
Enkele jaren geleden was daar de nieuwe XC90 (rijtest). Met een vers familiegezicht begon Volvo een nieuw offensief in het segment van de hogere auto’s. De XC60 volgde dit jaar en volgend jaar zal de XC40 zijn debuut beleven.
De verwachting is dat de XC60 een absolute verkooptopper gaat worden. Volvo zelf verwacht echter dat de XC40 hier nog een schepje bovenop gaat doen. “Het is een snelgroeiend segment. We zien veel potentie en we hebben niet eens een model in dit segment”.
De XC40 moet straks de concurrentie aangaan met de Audi Q2, Mercedes GLA en de BMW X1. De compacte SUV krijgt veel snufjes van zijn grotere broers mee. Onder andere vierwielaandrijving en het infotainmentsysteem van de XC90 en de XC60 zullen naar de kleinere XC40 komen. Het uiterlijk zal geen verrassing worden: een XC60 van de kinderafdeling.
Het is nog te vroeg om te zeggen of er ook een performance variant van de XC40 gaat komen. De geruchten zijn er, maar Greg Bosnich van Volvo Australië zegt hier niets van te weten tegenover Motoring.
De compacte Zweed rolt straks op het nieuwe CMA platform. Volvo deelt dit platform met het Chinese Geely. Ook een gloednieuwe S40 en de vernieuwde V40 zullen op dit nieuwe platform komen te staan.
autodrop zegt
Een compacte SUV blijft ik gewoon een verhoogde hatchback vinden. Het ultieme poldermodel onder de auto’s; “Doet u mij maar een grote en stoere auto meneer de verkoper, maar niet té groot hoor”.
Ik snap de liefde voor dit soort auto’s gewoon niet zo. Te meer omdat ik zelf gek op stationcars ben.
dawwg zegt
@autodrop: De styling is wat stoerder, de auto lijkt wat groter dan ie is; net zo praktisch als een station en je zit iets hoger (wat veel mensen fijn vinden)… Maar goed, ben zelf een station-man hoor; stukken fijner op de snelweg en in de bochten en toch ook erg praktisch :)
gove zegt
@dawwg: mooie auto als je 60 gepasseerd bent
WinkeB zegt
@autodrop: ik snap niet dat jij het niet snapt. Voor veel mensen is een auto een gebruiksding, en geven ze geen moer om heritage of andere nostalgische gedachten dat jou van stations doet houden. Da’s een assumptie natuurlijk, je kan ze natuurlijk ook puur voor het lijnenspel appreciëren. Crossovers zijn zo populair om twee belangrijke redenen: instap en overzicht. Oudere mensen, zwangere vrouwen, mensen met kinderen in kinderzitjes, met een slechte rug,… noem maar op, hebben allemaal veel liever een auto waar ze zichzelf en anderen niet hoeven ‘uit te heisen’. Ook als ze aan het rijden zijn willen ze niet de hele tijd over hun dashboard en de motorkap moeten turen, maar gewoon meteen de weg zien.
In het kort dus, ik snap heel goed waarom ze populair zijn, en da’s heus niet omdat ze ‘een grote stoere auto in het klein willen’.
PS: rij trouwens zelf ook een station, omdat ik er ook van hou. Dus je ben niet alleen hoor ;)
harrie zegt
@winkeb:
Als uiteindelijk iedereen zo’n hoog hok rijdt is dat overzicht voordeel ook weer verdwenen.
Vind het maar irritant als er zo’n hoog hok voor je zit waardoor je zelf niet ver vooruit kan kijken, zeker als er zo’n bumperkleef neuroot in zit die om de 2sec zijn rem aantikt.
WinkeB zegt
@harrie: bumperkleefneuroten zitten er in elk segment ;)
thesis zegt
@autodrop: ik vind stations weer verschrikkelijk lelijk. Ieder zijn ding :-)
lincoln zegt
Ideaal voor als allergisch bent voor glas ..
prachtig silhouet iig ..
pomoek zegt
@lincoln: Это, конечно, единственный стакан, что у вас нет аллергии на правый товарищ? Хахаха!
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/5/6/5/8/9200000025428565.jpg
ger_dekker zegt
@pomoek: ha ha, ik vraag je nogmaals om juiste vertaling!! google zegt dit: Dit, natuurlijk, alleen het glas dat je niet allergisch bent voor de juiste partner? Hahaha!
pomoek zegt
@ger_dekker: Dit is natuurlijk het enige glas waar jij niet allergisch voor bent toch kameraad? Hahaha!
ger_dekker zegt
@pomoek: Geweldig!!! we kunnen jammer genoeg niet vertrouwen op google translate!! of heb jij een alternatief?
pomoek zegt
@ger_dekker: helaas niet. Maar @lincoln begrijpt het wel.
super zegt
@lincoln:
ok, dus dit keer niet een direkte kopie van amerikaans auto X uit jaar Y?
lincoln zegt
@super:
AMC Eagle uit 77 ..
ger_dekker zegt
@lincoln: moet jij niet eens effe een middagslaapje doen?
lekkaah zegt
De grote 3 wordt straks de grote 4
Doen die chinks goed
trustmeiamanengineer zegt
Zal allemaal wel, maar volgens mij heeft Mazda toch echt nog steeds de beste auto’s in deze beide segmenten. Helaas denkt de slaafse leaserijder daar vaak anders over…
rufctr01 zegt
@trustmeiamanengineer: mazda maakt goede auto’s! Wat ik altijd met Mazda heb is dat ze na een paar jaar er echt niet mooi meer uitzien.
haroldv zegt
@trustmeiamanengineer: en ik ook
karhengst zegt
@trustmeiamanengineer: de slaafse leaserijder heeft vaak het probleem dat voor hem bepaald is dat een Mazda niet gereden mag worden.
En om nu je leasebudget aan de kant te leggen zodat je prive een Mazda kan kopen om ‘m zakelijk te gaan rijden, dat is kapitaalvernietiging. Helaas.
awesome zegt
De leasecontracten van de V40’s lopen zo langzamerhand ook af, dus ik geloof het wel.
rufctr01 zegt
Het is wel een mooie auto! Maar waarschijnlijk, net zoals de Audi Q2, geen ruimte achterin.
Maar goed, als ik moet kiezen dan de Volvo.
schreute01 zegt
En elke keer als ik een foto zie van de XC40 denk ik: Ssangyong. Het design wringt aan alle kanten.
w0o0dy zegt
Leuke Ssangyong kopie zeg.. ff de neuspartij boetseren zodat die lijkt op de S90 enzo en hoppa! Instant sales doubling!! Ehm nee dus. Flut auto’s voor mensen met te weinig hersenen en smaak en teveel budget. Zo’n Q2 is ook lachwekkend. Veel te duur en totaal onpraktisch. Maar goed.. ik zal het wel weer fout zien. Waarschijnlijk kopen de idioten op deze wereld dit massale.
Edge zegt
Ik hoop het. Ik ben de laatste jaren een steeds grotere fan van Volvo geworden en hoewel dit segment mij vrij weinig (lees: niets) doet zie ik dit wel liever dan een X1 of Q2. Plus, goede verkopen van deze auto betekent meer winst en hopelijk genoeg budget voor een coupé of cabrio in de stijl van de Concept Coupé van een paar jaar terug.
maxidyne zegt
Vreselijk al die SUV’s! Vind er geen enkele mooi, lompe dingen. Oke, de Range Rover, de grootste. Die heeft een statig voorkomen. En die hoge zit is helemaal niet zo praktisch als de meeste mensen denken, vooral oudere mensen hebben moeite om in die hoge krengen te klimmen. Let er maar eens op bij een parkeerplaats bij de lokale Appie.
gt3000 zegt
De auto heeft wel een redelijk blinde hoek, maar Volvo zal hiervoor vast wel een veilige oplossing voor hebben.
pomoek zegt
@gt3000: wordt een actiepakketje: http://www.astronomie.be/rik.gheysens/fietshoorn/Drawings/Spiegels.png
hansdevries zegt
Jammer dat ze twee designers hebben gebruikt. De Zweedse voor de voorkant die er prima uitziet en de Japanner die ze van Toyota/Nissan hebben geleend het deel vanaf de B-stijl.
De achterkant maakt ‘m totaal onZweeds en alleen daarom al valt ie voor mij af