Alle Volvo modellen zijn er in een variant met een stekker, maar de XC40 wordt de eerste volledig elektrische Volvo. En dat met interessante specs.
Volvo introduceert en passant (weer) een nieuwe benaming voor Zweden met een stekker: die krijgen de toevoeging Recharge om aan te geven dat ze op te laden zijn. Na Plug-in Hybrid en Twin Engine is dat de derde benaming voor hun stekkerauto’s, het zal wel nodig zijn.
Overigens is de V40 nog nipt leverbaar en die is er nooit als plug-in hybrid geweest, de productie van de V40 is echter al geëindigd. En nee, er komt geen opvolger van de V40.
XC40 Recharge P4 en P8
Wel consequent is Volvo in het toekennen van cijfers naar gelang het vermogen wat de aandrijflijn levert. De nummering begint bij T2 (nu 122 pk) en het hoogst haalbare is de T8 (met 408 pk). Hoger gaan de cijfers voorlopig ook niet worden, alleen zustermerk Polestar gaat verder waar Volvo stopt.
Voor de volledig elektrische variant kiest Volvo voor de enigszins verwarrende letter P, in combinatie met de typeaanduiding Recharge dus. De P staat voor Pure, stroom kan immers heel duurzaam en schoon worden opgewekt.
Typische elektro-styling
Hier zijn de autofabrikanten het roerend eens: de elektrische varianten moeten er wel een beetje uitspringen. Volvo hanteert hiervoor bijna het standaardrecept. Aan de voorzijde is er een gesloten grille, aan de achterzijde zijn er geen uitlaten meer, maar wel een diffuser. Daarbij komen een paar unieke wielen; standaard in 19”, optioneel in 20” en paar Recharge logo’s. Als klant kan je vervolgen nog kiezen uit acht verschillende kleuren, maar het dak is altijd zwart.
Accu, laden en range
De hamvraag bij iedere elektrische auto en ook de vraag die je buurman direct stelt als je voor de eerste keer je nieuwe aanwinst inplugt bij je laadpaal thuis. Toch lullig dat we in dit artikel pas na een uitgebreide intro het hier over gaan hebben, of niet?
Welnu de accugrootte en actieradius is prima, maar niet wereldschokkend. Het accupakket is 78 kWh groot waarvan netto bruikbaar 73 kWh. De officieel gecommuniceerde WLTP range is voorlopig 400+ kilometer, maar off-the-record werd gesteld dat het minimaal 430 kilometer wordt.
Ook belangrijk is hoe goed (of eigenlijk) hoe snel de XC40 Recharge kan laden. Dat zit gelukkig goed: de XC40 krijgt standaard een driefase lader en kan dus aan een AC lader met maximaal 11 kW worden geladen. In de praktijk is de XC40 Recharge dus na een nacht van 8 uur altijd helemaal vol.
Snelladen kan ook en wel met maximaal 150 kW. In 40 minuten gaat de XC40 Recharge dus van 10-80% vol. De laadsnelheid is 100 km per 10 minuten. De Porsche Taycan kan het sneller, maar dit is voor de dagelijkse praktijk voorlopig snel genoeg.
De bagageruimte leidt overigens nauwelijks onder de elektrificatie. Voorin zit een frunk met 31 liter ruimte.
P8 Power!
Het cijfer acht geeft het al een beetje weg, maar de elektrische XC40 wordt met afstand de meest krachtige XC40 van het gamma (die nu topt bij de T5). Twee motoren leveren een gecombineerde 408pk en 660 Nm. Dat is veel voor in het formaat auto, hoewel de XC40 Recharge natuurlijk fors zwaarder is geworden door toevoeging van het accupakket. De prestaties zijn dan nog steeds niet mals: de sprint naar de 100 duurt 4,9 seconden. De topsnelheid is minder indrukwekkend, want begrensd op 180 km/u.
Ander cijfergeweld, tijdens het regeneren kan de XC40 tot 250 Nm per as terugwinnen. Ook niet onbelangrijk is het trekgewicht wat 1500kg bedraagt. Er kan dus nog best een aardige caravan achter, hoewel de range dan ook rap zal afnemen.
Google maps en nieuwe hulpjes
Bij de lancering van de XC40 Recharge krijgt ook het infotainment systeem een forse upgrade. De banden met Google worden duidelijk aangehaald, navigeren gaat straks via Google maps en de Google Assistant tekent voor de stembediening. Net als Tesla gaat Volvo ook over-the-air software updates, daar hoef je straks niet meer voor naar de dealer.
Later volgt de mogelijkheid om je telefoon als sleutel te gebruiken, langzaam verdwijnt daar heel je leven in. Een startknop heeft de XC40 Recharge nu al niet: voet op de rem en in Drive zetten is genoeg om te rijden. Zodra je als bestuurder uitstapt, gaat de XC40 vanzelf weer uit. Handig hoor, dat had Elon Musk goed gezien.
De Advanced Driver Assist System (ADAS), AKA stumperhulpjes, worden ook compleet vernieuwd met andere sensoren etc. Alle bestaande active safety features blijven aanwezig en er komt één nieuwe uitbreiding: Pedestrian & Cyclist Steering Avoidance (standaard en niet uitschakelbaar).
Prijs, levering, bijtelling
Nu jullie groene hart is geënthousiasmeerd voor de volledig elektrische XC40 is het zaak om het hoofd het rekenwerk te laten doen. Om meteen met het slechte nieuws te beginnen: de XC40 P8 Recharge komt pas na de zomer van 2020. I know, de winter is nog niet eens begonnen, dus dat duurt erg lang. Begin oktober 2020 verschijnt de elektrische XC40 pas in de showroom en de dealer gaat daar 59.900 euro voor vragen. Het is nog een voorlopige prijs en dan zit zo’n beetje alles wat je zou willen hebben er al op, maar een warmtepomp is dan nog wel een optie.
Mocht je tot de gelukkig behoren die de XC40 P8 Recharge in 2020 voor 60 mille weten te scoren, dan heb je 8% bijtelling over de eerste 45 mille en 22% bijtelling over de aanschafprijs er boven. Het maakt de XC40 niet direct een waanzinnig koopje, maar Nederland is genoeg Volvo minded om de XC40 Recharge toch tot een succes te maken. De XC40 is nu overigens al met afstand marktleider in zijn segment (net als de XC60).
Voor het vierde kwartaal van 2021 staat ook een XC40 P4 Recharge gepland. Specificaties zijn er nog niet, maar reken op zo’n 200 pk en aantrekkelijker prijskaartje. Dat is nog twee jaar weg, dus daar hoeven we nu niet op te wachten.
achterbankverwarming zegt
Doe maar een T5’je
johnhert zegt
@achterbankverwarming: Doe maar een 2e hands XC60, de XC40 is naar mijn mening absoluut géén mooie auto…
vonklausenburg zegt
@johnhert: Doe mij maar een XC90 V8!
yamahav8 zegt
@vonklausenburg: prima! Wat heb je ervoor te ruil? ?
Loek zegt
@yamahav8: gezien het feit dat je de Autoblog-reacties gebruikt als Marktplaats wil je er wel heel graag vanaf… ik pass om die reden ;)
yamahav8 zegt
@720s: nee hij gaat zeker niet weg haha
jaapies zegt
@vonklausenburg: die met een niet vooruit te branden Yamaha V8 en een wegligging van een zeecontainer?
chriscross zegt
@johnhert: doe mij maar een V90 want die SUV’s behoren maar tot een trend die ik niet kan waarderen.
flutterby zegt
Wow, dat hebben ze goed afgekeken (Chinezen hé) en vervolgens in hun eigen sausjes op de markt gebracht (ook Zweeds).
Nu is de XC40 niet mijn smaak, maar toch een uitstekende auto zijn die toevallig ook elektrisch is.
yamahav8 zegt
Lelijk die ‘grill’, lijkt wel alsof er nog verpakkingsmateriaal voor de grill erachter zit ofzo
branko zegt
Love it, dit wordt de nieuwe leasert.
lekkerlinksrijden zegt
Lijkt wel een normale auto, behalve dat het een SUV is
drsjeroen zegt
Al draagt de aap…. die XC60 kan ik goed verteren maar die XC40 moet ik toch wat Rennies voor nemen.
XC40 marktleider in zijn segment? Zo vaal zie ik ze (gelukkig) ook niet rijden.
lekkerlinksrijden zegt
@drsjeroen: ik wel, heel erg veel
porker zegt
@drsjeroen: idd een erg lelijke auto. Zwager heeft er een, ik zit er in zegt je stukkie rijden? Mwoa nee hoor hoeft niet
harrie zegt
@porker:
Goed verhaal.
sanderp zegt
Ben geen fan van het uiterlijk van de xc40, maar qua specs en prijs is dit erg netjes. Gaat het goed doen verwacht ik.
kroon zegt
In alle opzichten veel beter dan de Duitse Audi e-tron en Mercedes EQC.
Bovendien niet, voor EV, belachelijke afmetingen en gewicht zoals de Duitsers.
En zoals het hoort: een grille is onzin. Die kan dicht. Zo kan het ook Audi en Mercedes.
BaRa zegt
De nieuwe Volvo vormgeving komt perfect tot uitdrukking in de XC40, de S90 en V90, en de XC90. Ook bij de Polestar 1 en 2 is het perfect. Het design voelt voor mij geforceerd aan bij de S60 en V60. Daar hebben ze net wat teveel een allemansvriend van proberen maken, waardoor het design nu mossel noch vis is. De XC40 mag dan een crossover zijn (en daar ben ik om redenen van logica geen fan van), hij heeft wel het hoekige dat bij SUV’s gewoon goed werkt. Kijk maar naar LaRo, die doen dat ook zo en winnen er terecht prijzen mee. Dat de XC40 nu ook elektrisch is, is alweer perfect. Zonder gedoe over uitlaatpijpen of grilles. Een EV heeft dat nu eenmaal niet nodig. Puik werk, Volvo. Nu graag nog een cabrio met een soft top :-) Maar niet op basis van die mislukte S60, aub. Volg liever de lijnen van de Concept Coupé.
harrie zegt
Kom op Volvo, ken je roots en kom met een EV Estate waar je een compleet IKEA bankstel in kwijt kan ipv dit overpriced SUV gebakje.
probono zegt
Prima aanbod lijkt me. Ben wel benieuwd of de range de komende jaren nog wat verder stijgen. Ergens zou het lekker zijn om wltp 800 range te hebben, zo’n 500-550 normale km’s. Net iets comfortabeler gasgeven/stroom stoken. Maar desalniettemin, zou mij ernstig verbazen als dit volgend jaar niet als warme broodjes over de toonbank gaat.
tourannetje zegt
De orderlijst gaat in no-time vol zijn. Tussen 1980 en 1987 had iedereen in nederland een 345/343 later 360/340, volgend jaar dus een XC40P8 of XCP5. Op een of nader manier hebben bij de modellen trouwens de zelfde sympathieke lompheid zoals als dat hoort bij een Volvo (Kan je in een een XC40 ook je hoed op houden trouwens?)
blogie zegt
Range valt toch wel iets tegen, de technisch vergelijkbare polestar 2 heeft een (richt)range van 500+ WLTP. Snap dat de xc40 qua luchtweerstand niet optimaal is tov de polsstar, maar 20% impact lijkt mij toch een hoop.
Daarnaast volg ik nog niet zoveel van de laadsnelheid (DC). Volvo geeft aan 10min = 100km, maar 10% tot 80% (40km tot 320km = 280km) in 40min, wat overeenkomt met 70km per 10min. Nu is de DC laadsnelheid niet volledig lineair maar tussen 10 en 80% zou dit toch niet z’n groot verschil mogen maken? Lijkt erop dat die 150kwh laadsnelheid maar zeer kort gehaald kan worden en daarna terugzakt. Hierin is audi en porsche duidelijk verder met hun 800v systeem.
Kan overigens ook bescheidenheid van Volvo zijn.
Op de volvo site is al meer info te vinden. Zo gebruikt Volvo ook one pedal driving. Is er een schuifdak beschikbaar. Kan je de auto vanaf afstand openen en ook, zonder sleutel, laten berijden, etc.
Ik heb een pre-order uitstaan maar ben zeer benieuwd naar de uiteindelijke prijs (inclusief opties) en range.
spyderweb zegt
Aangezien Volvo al zijn auto’s vanaf 2020 gaan begrenzen op 180 km, is het geen verrassing dat deze op 180 is begrensd.
Ik ben benieuwd of meer fabrikanten gaan volgen.
SimonMc zegt
De Volvo Pacht-uitvoering. Ik dacht heel even dat het een agrarische variant was, waar je grote gewichten mee kon trekken ofzo ;-) .
Fr13ndlyGh0st zegt
Deze gaan sneller uitverkocht zijn dan de V60 D6 Plug-in destijds! Even snelle berekening geeft, zelfs met de nieuwe bijtellingsregels (en dankzij de nieuwe inkomstenbelastingschalen?) een maandelijkse bijtelling van iets meer dan 300 in de maand. Dit wordt echt een regelrechte hit onder lease-rijdend Nederland!
koffiekopje zegt
En weer een elektrische auto inclusief hobbyknobbel én meer dan redelijk trekgewicht.
De caravanfabrikant die nu inzet op caravans met een uitzonderlijk lage rol- en luchtweerstand is de marktleider van de toekomst.