De CEO van Volvo noemt een termijn wanneer het merk enkel nog elektrisch wil verkopen: 2030 is het jaar.
We horen het meer en meer: een merk wil tegen een bepaalde tijd alleen maar EV’s verkopen. Om bij te dragen aan de CO2-doelen en een schoner milieu. Alleen tegendraadse merken als Ferrari willen 100 procent elektrisch worden nog even uitstellen: de rest heeft allemaal wel ergens voor ogen dat het merk moet stoppen met auto’s op benzine en diesel.
Volvo
Zo ook Volvo, die sowieso bezig is met hun elektrische toekomst uitstippelen. Volvo haalde al een tijdje geleden alle diesels uit het arsenaal. Elke auto van Volvo heeft een kleine drie- of viercilinder die voor extra kracht voorzien wordt van een elektromotor. Ook is vanaf nu de Volvo XC40 als elektrisch model een ding en vele auto’s gaan volgen onder de noemer ‘Recharge’. En de petrolhead moet vrede hebben met het feit dat zei Volvo maar moeten overslaan: de topsnelheid wordt op elke Volvo gelimiteerd tot 180 km/u. Kortom: Volvo bereidt ons er al even op voor dat ze een milieuvriendelijke kant op willen gaan.
Elektrisch in 2030
We naderen 2021 en dat luidt een harde realiteit in: 2030 is al over negen jaar. Hakan Samuelsson, CEO van Volvo, ziet op elektrisch gebied dat er tegen die tijd grote stappen gemaakt worden, maar ook maatregelen van landen (bijvoorbeeld Engeland) om tegen 2030 geen elektrische auto’s meer te verkopen helpen mee. Volvo moet tegen 2030 volledig elektrisch worden. Tenminste, Samuelsson zegt dat het hem niks verbaast als er tegen die tijd enkel elektrische Volvo’s gebouwd en verkocht worden. Het is dus momenteel meer een streven dan een deadline.
Turbostand
Verwacht dus een hoop nieuwe elektrische modellen: het was immers al het streven van Volvo om rond 2025 al 50 procent over te stappen op EV’s. De volle 100 volgt razendsnel. Op de achtergrond is Volvo bezig met een nieuwe generatie modellen, die moeten helpen om het ‘doel’ van een elektrisch Volvo tegen 2030 te behalen. Het klinkt kort dag, maar er is veel mogelijk in negen jaar. Of zie je het als petrolhead als een gevalletje ‘another one bites the dust?‘ (via Automotive News Europe)
paulvtec zegt
Mooi kunnen ze alles gaan begrenzen op 160 km/h, scheelt weer range.
Edge zegt
Dikke prima, lijkt me. Volvo is altijd wel een innovatief merk geweest, dus een vrij snelle switch naar volledig elektrisch past wel bij de Zweden. Daarnaast leent een elektrische aandrijflijn zich ook heel goed voor de vlotte, maar toch zeer comfortabele auto’s die Volvo doorgaans maakt.
Tegen 2030 zullen de Europese landen ook wel een veel beter laadnetwerk hebben dan nu, met meer laadpalen en meer snelladers, waardoor je ook prima met een EV op wintersport kunt zonder dat je al te veel extra reistijd moet incalculeren vanwege de laadstops.
mashell zegt
Snelle switch? In 2030 hebben veel landen, niet alleen het genoemde VK, maar ook Nederland de regel alleen nog elektrische wagens worden nieuw verkocht. Dus wat Volvo nu zegt geldt voor alle andere fabrikanten ook. Maar sommigen zullen al eerder zover zijn.
cupsport zegt
Het saaie ouwelullen merk wordt definitief dodelijk saai in 2030…
garp zegt
@cupsport: ja, want die viercilinders klinken écht zo geweldig!!!1!11!!! Dat zal een gemis worden. (/s)
fanboy zegt
@cupsport: Ja van die eco blokjes of die diesels moet je het hebben. Ik heb me soms verbaasd over wat voor traktor geluid er soms nog uit komt. (dat zal binnen wel beter zijn)
piebepost zegt
De dagen dat bij BMW’s de 6-in-lijn met RWD nog de standaard was liggen anders ook al ver achter ons. Wen er maar aan, merken die het nu niet doen hebben over 10 jaar geen bestaansrecht meer. Hmm, over BMW gesproken..
rolov zegt
@cupsport: saai? Die Volvo’s zijn tegenwoordig echt geweldig .
leonlampe zegt
@cupsport: in auto’s zoals Volvo’s is elektrisch juist leuker en beter
bpc zegt
De link luid geen electrische auto’s meer te verkopen maar moet enkel nog… Zijn lijkt mij ?
Maarten123 zegt
Een Volvo kocht men toch al zelden om z’n motor, wat 5-, 6- en 8-pitters uitgezonderd. Goede salami methode, eerst plakje voor plakje je motoren veranderen in boktorretjes, om ze daarna zonder klachten uit te faseren. Mijn merk is het overigens al heel lang niet meer.
superfunky zegt
Iemand al eens uitgerekend wat volledig elektrisch betekent voor de stroomproductie? Ik wel.
Als je alleen NL als voorbeeld neemt met 8 mio auto’s, gemiddelde 15k km’s per jaar en een verbruik van 5km per kwh, dan kun je uitrekenen dat de totale stroomproductie in NL met tenminste 30% vergroot moet worden. Die capaciteit is er niet, die moet je bijbouwen en dat is exclusief de overgang van gas naar elektrisch voor de huizen.
Die 30% vergroting van de capaciteit moet natuurlijk volledig groen en het trackrecord van NL staat inmiddels op zo’n 11% groene productie, echter daarvan is 75% biomassa, dus niks groen aan. Kortom, NL mag de groene capaciteit die in de afgelopen 30 jaar is neergezet, 10x toevoegen en dat alles in 10 jaar. Succes!!! Droom lekker verder.
kroon zegt
Het is geen enkel probleem met kerncentrales. Bovendien importeren we al vele jaren stroom uit Frankrijk. Opgewekt in… kerncentrales.
mashell zegt
@kroon: om de financiering en vergunningen voor een kerncentrale te krijgen ben je al een jaar of 30 verder. Bovendien is kern energie niet schoon of zelfs maar rendabel. In Duitsland waren de kerncentrales (die ze uit faseren) niet verzekerd. Gewoon omdat als er iets misgaat er een enorm gebied onbewoonbaar wordt en om die schade te verzekeren zo duur is dat de kernenergie onrendabel is. De staat nam dat risico op zich. Eigenlijk is dat genoeg reden om geen kernenergie te willen.
MetalLaires zegt
Ik vind het daarbij ook verschrikkelijk dat die directeurtjes allemaal reclame-praatjes roepen over volledige elektrisch, alsof het zo simpel is als een oude fabriek inleveren en een nieuwe kopen.
krisp zegt
De windparken die we nu neerzetten zorgen voor 5% van het Nederlandse elektriciteitsverbruik per stuk (https://www.wattisduurzaam.nl/25623/energie-opwekken/wind/bouw-offshore-windparken-bij-borssele-ondanks-corona-op-schema/). Bovendien is je inschatting wat aan de hoge kant (20% extra is realistischer), en zal dat niet allemaal op 1 dag gerealiseerd zijn. Een deel daarvan zal ook komen uit efficiencywinst: doordat we oude apparaten vervangen, verbruiken we steeds minder. Per saldo is het effect beperkt.
Dat neemt niet weg dat het een enorme uitdaging is voor de netbeheerders. En wij kunnen helpen: leg je dak vol met zonnepanelen en die biomassacentrale kan minder hard aan staan.
kroon zegt
Volvo heeft dit al eerder geroepen over de huidige tijd. Toen bleek later dat ze plugin hybrides bedoelden. Loodzware complexe auto’s met in werkelijkheid hoog benzine verbruik. Waarom niet de snelheid begrenzen tot. 100 km/u ipv 180 zoals nu Volvo? Dat scheelt nog meer Co2 uitstoot.
pjoes zegt
Hekel aan lompe zware (te snelle) EV containers subsidie vreters eerst BPM en MrB betalen. Kost vermogen mislopen indirecte belastingen. Meteen mee stoppen.
Koop zelf maar auto dan praten we verder. Voor lease-mennekes voortaan e-Corsa, e-208 of Clio of Up of Zoe i.p.v. ID, Volvo en Tesla etc. Kan ook i10, Picanto of Fiesta zijn is méér dan goed genoeg?
Jetlag zegt
@ Loek: “En de petrolhead moet vrede hebben met het feit dat zei Volvo…”
Je liegt, dat zei helemaal Volvo helemaal niet.
Pffff…