Zo heeft CEO Mulally laten weten. Tijdens de presentatie van de derde kwartaalcijfers maakte Ford bekend dat er een strategisch plan voor Volvo op tafel ligt. Men wilde geen garanties geven over een eventuele verkoop, maar het lijkt dat Volvo op korte termijn gewoon onder de vleugels van Ford mag blijven opereren.
“Our plan now is not to sell Volvo but to improve its cost structure and brand positioning. I think we can do substantially better than where we are today,” vertelde Ford CEO Alan Mulally vandaag.
Ford verkocht onlangs Aston Martin en Jaguar en Land Rover staan op het punt om ook verkocht te worden. Ford kampt met flinke schulden en is daardoor gedwongen om eea in de etalage te zetten.
Ford liet weten dat Volvo in Q3 verlies heeft geleden, volgens bronnen zou het gaan om meer dan 100 miljoen dollar. En dat is natuurlijk peanuts vergeleken met de situatie bij GM (via: autonews.com).
Ford Motor Co. heeft over het derde kwartaal van 2007 trouwens een nettoverlies geleden van 380 miljoen dollar, tegenover een verlies van 5,2 miljard dollar vorig jaar.
Jeroen zegt
Nou ik verwacht over een aantal maanden dat de verkoop van Volvo weer actueel wordt
lincoln zegt
heerlijk nieuws .. ford/volvo is gewoon een goede combinatie.
2XMX zegt
Verstandige keuze van Ford. Volvo is een sterk merk met een hoop potentie.
Vergeet niet dat het voor Ford interessant is om een aantal merken te behouden, onder meer om ontwikkelingskosten voor motoren en platforms te kunnen delen.
Thomas zegt
Jammer. Qua design gaat het sterk bergafwaarts met volvo als je het mij vraagt. Als ik de pics van de nieuwe xc60 zie dan krijg ik tranen in m’n ogen. De volvo 850 was de laatste echte volvo. Ik zal niet snel een nieuwe volvo aanschaffen terwijl ik een behoorlijk volvo-fan ben. Volvo-Renault zou volvo beter doen denk ik. Of kan Volvo Sweden zichzelf niet weer vrijkopen?
Frari zegt
Verkopen aan Lada, zitten op designgebied aardig op 1 lijn.
Citrofiel zegt
@ lincoln; Vanwege de uitzondelijke saaiheid van beide merken? :P Oke, dat was dan het inkoppertje. Nu serieus. Ford gaat nog wel qua design, Volvo niet… Muv de C30 met sportpakket.
lincoln zegt
@citrofiel .. eerlijk is eerlijk .. het is een goed huwelijk met schone huwelijkse voorwaarden ..
tja .. en dat is dan ook weer saai.
joep zegt
@Citrofiel, qua desiign van heti nterieur zit het iig wel goed bij Volvo! Daar kan zelfs jou geliefde citroen niet aan tippen denk ik. Want zeg nou zelf zo’n mooi c6 met 407 middenconsole kan eiglijk echt niet…..
Verder ben ik het met lincoln eens, ik vind dat deze merken mooi bij elkaar passen! Alleen vind ik het zonde dat Jaguar nu verkocht gaat worden want dat merk heeft toch ook echt wel een bijzonder plekje in mijn hart, en ik vind eiglijk ook wel dat Jag mooi bij ford past. Ford had sowiezo een erg mooie merkenportofeuille met z’n premiere automotive groep (zo heette die toch?)
Wat overigens wel weer een voordeel is (voor volvo dan), is dat volvo, nu jag verkocht gaat worden, naar boven kan gaan groeien… Grotere sedan’s in de klassen van S, 7, A* en uiteraard XJ…..
thom zegt
Met het design van het exterieur toch ook niet alleen de s40 is vind ik een stuk minder maar de v50 v70 vind niet bepaald saai en zeker de c30 s80 xc90 zijn in hun klasse volgens mij niet saai
thom zegt
En de C70 die is echt wel mooi
RenesisHP zegt
Volvo, saai maar met sommige uitvoerigen snel.
RenesisHP zegt
uitvoeringen
C200 Kompressor zegt
Ik hoopt dat Volvo verkocht wordt, want Volvo past helemaal niet bij het saaie Ford.
Want Volvo is nu lang niet zo saai meer als de laaste vierkante 850.
Dennis zegt
De marktpositionering van Volvo is een moeilijk verhaal, zeker in de VS. Veiligheid is uiteraard een belangrijk item, maar er zijn veel veilige auto’s. Waarin onderscheidt Volvo zich nu eigenlijk? Voor status wijk je uit naar Audi, BMW, Mercedes en voor kwaliteit naar Infiniti en Lexus. Wat blijft er dan nog over voor Volvo? Ruimte? (Chevy Tahoe, Chrysler 300c zijn goedkoper en ruimer).
In Europa heeft Volvo een apart imago, maar ik vraag me alleen af of die lifestyle in de VS ook grote massa’s aanspreekt.
Qua design is het wisselend, vind zelf de V50, S40, S60 en S80 erg mooi, de XC 90 is ok, de nieuwe V70 is wennen (zeker minder mooi dan vorig model) en de C70 doet in vergelijking met het oude model pijn aan je ogen. De C30 is not my cup of tea, maar ik denk dat ze er een nieuwe doelgroep mee aanboren.
Als Ford slim is, slaan ze een andere weg in. Verkopen van Volvo en de de europese modellen introducteren in de VS. De nieuwe Mondeo kan zondermeer een knaller worden daar (zeker met de 2.5 V6) en dan is Volvo overbodig. Hoewel het me pijn doet dat te zeggen.
Eigenlijk is de conclusies dat de Amerikaanse fabrikanten niet het subtiele onderscheid van de Zweedes auto’s begrepen en hebben kunnen uitbaten, waarbij Ford het met Volvo wel beter heeft gedaan dan GM met Saab. Want Saab is echt verkwanseld.
mashell zegt
Volvo is ontzettend belangrijk voor Ford. Volvo is belangrijk voor de technische kwaliteit van Ford. Ford is belangrijk voor Volvo omdat Ford goedkope platforms kan leveren waarop Volvo (semi)premium modellen kan bouwen met een hoge winstmarge (C30, S40,V50 op basis van Focus platform). En de merken zijn zo ontzettend verschillend dat ze niet echt met elkaar concureren, want het blijft een geniale zet om een de S40 (een smalle versie van de Focus) tegenover de Mondeo te positioneren, die trekken echt heel verschillende klanten. Volvo en Ford, voor elkaar geschapen dus.
troyk zegt
Volgens mij kun je de verliesgevende problematiek kort samen vatten door te zeggen:
Volvo heeft een sterk Europees Imago en design, dit spreekt die Amerikanen minder aan , ergo: minder verkopen in de States.
Naar mijn inziens loopt het merk Volvo in Europa (m.u.v. Frankrijk) toch best aardig?
p.s: En de nieuwe C70 afschrijven als een lelijke auto i.v.m. het oude model? Sorry?
Max zegt
De overname van volvo door ford is het slechtste, wat volvo ooit heeft kunnen overkomen.
Een merk met zo’n goede naam op het gebied van kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid wordt nu totaal verkracht door ford. De nieuwe S80 was voor de autowereld de grootste teleurstelling van 2007. Vind je het gek als je het onderstel van de mondeo hiervoor gebruikt!?! Dat is bij mij als groot volvo liefhebber zwaar te betreuren!! VOLVO HOE DIEP KUN JE ZINKEN?? Toen er roddels waren dat BMW Volvo over zou nemen had ik hoop, maar nee! kom ga geen ford bouwen met volvo blikwerk dat is echt uitmelken van een nostalgisch merk! DUS nee Volvo en Ford zijn niet voor elkaar geschapen het is gewoon zonde!
M. Schopman zegt
Ford en Volvo zijn beiden merken met enorm veel potentie voor nu en de toekomst. Daarnaast gebruikt de Ford Mondeo het Volvo S80 onderstel, dus ook op het vlak van samenwerking past het gewoon goed bij elkaar.
Volvo en Ford kunnen samen groeien zodat ze ook samen met Audi, Mercedes en BMW worden genoemd in het premium segment.
Dennis zegt
@Troyk
Om even een discussie binnen een discussie te maken. ;-)
Heb, om je stelling te wegen, nog even gekeken naar de C70 op de Volvo-site. En ik blijf erbij dat ik het oude model mooier vond. Dat was een slanke, elegante coupe. Dit model is mij te gedrongen, gekunsteld en uit verhouding, sorry, vind m gewoon niet mooi. Al zal ie wel prima in elkaar zitten, dat dan weer wel.
martin zegt
@ (# Thomas schrijft,
8 November 2007 om 21:57
Jammer. Qua design gaat het sterk bergafwaarts met volvo als je het mij vraagt. Als ik de pics van de nieuwe xc60 zie dan krijg ik tranen in m’n ogen. De volvo 850 was de laatste echte volvo. Ik zal niet snel een nieuwe volvo aanschaffen terwijl ik een behoorlijk volvo-fan ben. Volvo-Renault zou volvo beter doen denk ik. Of kan Volvo Sweden zichzelf niet weer vrijkopen?
)
ik weet niet precies hoe oud jij bent of wie je bent maar mijn mening is net iets anders..
ik vind dat volvo het zeker goed doet met deze designs
moet je eens indenken wat er met volvo was gebeurd als ze het blokkendoos/lijkwagen design hadden behouden…
ik ben het met je eens xc60 is een beetj futuristisch maar echt puur zweeds!
ik zou zeggen volvo ga zo door!
maar ik heb niks tegen oude volvo’s hoor! ben zelf ook volvo fan!
P1800 top auto. (zelf volvo s60)
Max zegt
@M.schopman
Volvo gebruikt het ford platform voor mondeo, galaxy en S-MAX.
Vroeger (in de goede oude tijd ;p) Was een onderstel van een volvo s80 (850,940, enz.) van een veel betere kwaliteit dan van een bijv. ford mondeo! toen die tijd konden ze zich zeker meten met bmw, mercedes en audi. DAT KUN JE TEGENWOORDIG NIET MEER ZEGGEN!!! Ford en volvo samen groeien?? ford krimpt alleen maar! NIEMAND ZIT TE WACHTEN OP EEN VOLVO MET FORD KWALITEITEN!
joep zegt
@Max, je hoeft niet te schreeuwen hoor, ik geloof je toch niet ;)
“S80 grootste teleurstelling van 2007” Sorry?
Turbopaultje zegt
Krijg weer last van een slecht humeur van al dat geneuezel hier……
de Focus en Mondeo horen al sinds de vorige generatie tot de beste op de weg liggende auto´s in hun klasse…………. en qua veiligheid heeft Ford de basis ook echt in orde :
http://www.euroncap.com/tests/ford_focus_2004/204.aspx
http://www.euroncap.com/tests/ford_mondeo_2007/299.aspx
(pssssssssss: de vorige S/V40 had een bodemsectie van Mitsubishi !)
eric zegt
@ turbopaultje
Zo denk ik er ook over.
Hadden ze bij ford beter Jaguar indertijd maar beter niet gekocht dat was een slechte zet maar volvo en ford is het beste van 2 werelden volgens mijn bescheiden mening.
lincoln zegt
nou moet iedereen effe zijn melis houwen hier .. Ford is de allerbeste stiefmoeder die Volvo zich kan wensen .. klaar uit.
RA999 zegt
@lincoln
Ik merk zo dat jij geschikt bent voor de 2e kamer ;)
lincoln zegt
@RA999 .. ik zei .. MELIS HOUWEN. … (smiley)
RA999 zegt
@lincoln
http://www.autoblog.nl/smilies (knipogende smiley)
w0o0dy zegt
@Lincoln: de vraag is of Volvo de beste dochter is voor Ford? Ik denk dat Mazda het eigenlijk beter doet als je naar de auto’s kijkt…. Helaas kopen teveel mensen auto’s op basis van het imago en het merkje ipv op basis van de kwaliteiten van de auto. Niet voor niets gaat 2/3 van de autokopers niet eens met hun (toekomstige) nieuwe auto proefrijden.
lincoln zegt
@wOoOdy .. mazda doet het serieus goed in amerika .. en nederland is toch voor Volvo bij uitstek een belangerijk land .. maar volvo is ook niet de moneymaker voor Ford .. ik denk meer een investering…
en nu ga ik je iets heel engs vertellen .. lees het goed want ik schrijf het maar 1 keer.
ik ben bang dat consumenten hun auto kopen op afschrijving brrrrr ..
wat krijg ik er nog voor terug nu 3 jaar ..
en dan het treurige (veilige) lease aanbod van veel bedrijven .. ja .. het maakt de wereld er niet mooier op…..
lincoln zegt
@RA999 .. :shock:
w0o0dy zegt
@lincoln: ik denk dat de meeste mensen het fenomeen afschrijving niet snappen. Vraag ze maar eens wat hun auto per maand kost……
Ik ben er van overtuigd dat verreweg de meeste autokopers kijken naar formaat/prijsklasse en bruikbaarheid, dan naar het imago, dan naar de prijs en de deal rondmaken met de meest gewilde opties die ze kunnen betalen.
Mazda is in mijn ogen in NL veel te bescheiden en stil. Als ze meer herrie zouden maken en mensen zouden laten voelen/ervaren hoe vreselijk goed de auto’s zijn dan zouden er meer mensen over het uiterlijk en het imago heen stappen en zouden ze zomaar 20% meer auto’s kunnen slijten in NL. Je zult mij niet horen zeggen dat Mazda’s mooi zijn (al zitten er wel aardig auto’s tussen) maar als je kijkt naar de combi rijervaring (ja ook rijplezier! en kwaliteit komt er in mijn ogen voor het geld niet veel bij in de buurt.
lincoln zegt
@wOoOdy .. Mazda is een raar fenomeen in de autowereld (mijn optiek) .
als mazda van de aardbodem zou verdwijnen .. zullen er weinig mensen treuren .. minder dan bijv. TVR ofzo.
toch heeft mazda zijn sporen ruimschoots verdient .. ouwe 323tjes of 626en die nog steeds moeiteloos door de APK komen en niet op te branden zijn.
ook denk ik dat de miata meer bij mazda betrokken moet worden want het lijkt nog steeds een apart merk/begrip te zijn…
tja .. mazda is een heel mooi merk maar ik begrijp er marketing-technisch geen ene reet van ….
Incognito zegt
Allemaal erg goed, dat gelul over ‘Het design van Volvo’. Daar gaat het natuurlijk niet om in deze. Het bescheiden image van Volvo is lastig te verkopen op de Amerikaanse markt. Prima dat wij degelijke Nederlanders hier voor te porren zijn, maar dit maakt voor Volvo weinig uit.
Desondanks denk ik dat het merk een solide basis heeft waar met wat branding en cost restructuring (altijd jammer dat wij hiervan niet de details kunnen bekijken) een goed asset kan zijn voor Ford.
Dan toch even over design, Citro – valt me van je tegen dat je enkel een C30 ‘met sportpakket’ kan waarderen. Dacht dat jouw papillen iets volwassener waren ;)
Turbopaultje zegt
………..wacht maar eens hoe het Volvo design zich ontwikkelt de komende jaren.