Sterker, Volvo is inmiddels al bijna het meest deugende jongetje uit de klas. En dat ligt heus niet alleen aan de maximum topsnelheid van 180 die hun modellen nu nog maar halen…
Je kunt ervan vinden wat je wil, maar feit is dat er een grote verandering aan zit te komen op automotive gebied. Fossiele brandstoffen moeten eruit en elektra erin. Of waterstof, al ligt die techniek een beetje achter op de batterij-wagens.
Ook Volvo ontkomt er niet aan. Sterker, het merk lijkt het idee van deugen helemaal te hebben omarmd en komt met een plan dat verder gaat dan alleen benzine bannen. En ook de begrensde top van 180 is niet genoeg. Nee, Volvo gaat namelijk op de vegan-toer.
Volvo houdt van mensen, maar ook van dieren
Volvo staat al jarenlang bekend als een merk dat het beste voorheeft mijn zijn inzittenden. Veiligheid is goed voor de mens, dus Volvo’s zijn veilig. Maar nu blijkt dat Volvo het ook goed voorheeft met de diertjes.
Daarom stopt het merk -in elk geval op de elektrische modellen- met het leveren van lederen onderdelen. Je leest het goed, bij Volvo kun je binnenkort geen lederen zetels meer bestellen. Als dat niet deugend is, weet ik het ook niet meer!
Maar wacht. Dieren zijn juist vies, zegt Volvo
De keuze om geen leer meer te leveren in de elektrische modellen na de C40 Recharge is overigens niet alleen gemaakt uit dierenwelzijn. Nee hoor, ben je mal? Sterker, volgens Volvo zijn dieren juist vies en moeten er minder van komen… Snap jij het nog?
Wellicht begrijp je de logica als je leest wat Volvo er zelf over zegt.
Het besluit om geen leder meer toe te passen in nieuwe Volvo-modellen is ook ingegeven door zorgen over de negatieve impact van veehouderij op het milieu, onder meer door ontbossing. De veestapel is naar schatting verantwoordelijk voor ongeveer 14 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen door menselijke activiteit – het merendeel daarvan is afkomstig van de veehouderij.
Volvo, vindt dieren vies en levert daarom geen leder meer
Duidelijk. De dieren zelf zijn niet vies, maar de manier waarop ze gekweekt worden kan niet door de beugel. En daarom gaat Volvo dus volledig op de vegan-toer. Helder!
Deugend of niet, ze doen wél wat
En dan nu tot de moraal van het verhaal, althans volgens ondergetekende. Die vindt het namelijk prima dat Volvo besluit nog meer te gaan deugen en geen leer meer te gaan gebruiken.
Want hoe je het wendt of keert, de bio-industrie is niet fraai. Is het niet vanwege het eerder genoemde milieu-effect, dan is het wel vanwege het leed dat veroorzaakt wordt bij die miljoenen kippen, koeien, varkens, schapen en andere viervoeters/gevleugelden. Als een merk als Volvo daar iets aan wil doen, is dat geen slechte zet.
Overigens, met de technieken van nu, moet er best een goed alternatief te vinden zijn voor echt leer.
Zolang het maar niet zo plakt als dat skai van vroeger!
sportabgasanlage zegt
Leer is gewoon een afvalproduct van de vleesindustrie, dus het is heel circulair en duurzaam om dat in je auto te verwerken. Kunstleer en de meeste garen voor stoffen bekleding zijn gemaakt van olie en zijn een stuk schadelijker.
superfunky zegt
@sportabgasanlage: exact! Zo is het. Het gaat natuurlijk gewoon om centjes want de marge op het nepleer (dat ze voor dezelfde prijs leveren als leer) is een stukkie hoger!
Ram-G-maN zegt
Leer is helaas geen afvalproduct. Meeste leer is afkomstig uit India en China en de dieren worden speciaal geslacht voor het leer. Voor leer zijn er dus speciaal leerboerderijen. De productieprocessen voor het maken van leer is één van de meest water milieuverontreinigende productieprocessen die er zijn. Kunstleer maakt weliswaar overwegend gebruik van fossiele grondstoffen. Echter is dit proces makkelijker te beheersen met minder grote impact op het milieu.
Wadden zegt
Lees graag even terug: ” de Partij voor de Dieren …… voor het overgrote deel van het leer in Nederland komt uit de vleesindustrie. ”
Daar staat het: … in Nederland…”.
Verder is dit leer vaak beschadigd en dus maar voor een deel bruikbaar voor het lederen interieur van auto’s.
Er wordt idd vee gefokt speciaal voor de leder industrie.
Edge zegt
Dikke prima. Er zijn tegenwoordig genoeg milieu- en diervriendelijke alternatieven die kwalitatief niet onder doen voor leer en net zo’n luxe uitstraling hebben.
Ik ben wel benieuwd hoe ze dat gaan doen met de stuurwielen. Ik kijk regelmatig reviews van Autogefühl, en die presentator merkt bij veel auto’s op dat het interieur niet volledig diervrij is omdat de fabrikant tegen beperkingen aanloopt met het stuurwiel. Zal wel iets te maken hebben met de sensoren van het semi-autonoom rijden die je handen dan niet kunnen registeren, of materiaal dat niet goed reageert op de stuurwielverwarming ofzo.
mashell zegt
Misschien is het helemaal niet zo technisch maar omdat een stuur van een kunstmateriaal als je het door je handen laat glijden heet wordt en onprettig aanvoelt? Ik denk met gruwels terug aan die wagens die ik gehad heb met een kunststof stuur.
karhengst zegt
Dat was het verhaal wat de Tesla dealer me ook presenteerde. Ik kon er wel in meegaan.
Voor stoelen maakt het geen reet meer uit, nappa leder of andere duurdere varianten zijn mooi. Maar tussen nepleder (Artico) en het Dakota leder van BMW of basisleder van Mercedes merk ik enkel verschil in de prijs.
MrHyde zegt
Worden koeien gekweekt voor hun huid, of is de huid een rest/bij-product?
Ik zal het je verklappen, het is (uitzonderingen daargelaten) voor hun vlees en melk. Minder leer draagt dus, zolang men niet massaal vegan wordt, niet bij aan het reduceren van de bio-industrie.
@nicolasr, over het laatste deel: je bent je bewust dat hoe beter met de dieren wordt omgegaan, hoe slechter dit is voor het milieu? Beter leven sterren = Grotere footprint, meer voer, meer CO2 en methaan uitstoot.
Flatsix zegt
@MrHyde: niet correct. Leer voor kleding, tassen en ook stoelbekleding komt van dieren die hiervoor gekweekt worden. Er is bij de kweek van de dieren primair aandacht voor het niet verwonden van de dieren/ beschadigen van de huid/ het leer middels speciale hekken en voorzieningen en ook voeding is afgestemd op huid/leerkwaliteit. Heel vlees is bijproduct wat ook genuttigd wordt. Zo lang beide in grote getale worden afgenomen en er niks wordt weggegooid heeft het dus geen impact op milieu of dierenleed. Wel op je imago als Volvo zijnde.
MrHyde zegt
@ flatsix, Ben wel benieuwd waar je dat op baseerd. Zelfs de partij van de dieren geeft het volgende aan op hun site: “Leer is in veel gevallen een bijproduct van de bio-industrie. Het overgrote deel van het leer in Nederland komt uit de vleesindustrie”.
Overigens, voor het echt luxe spul, zoals Bentley en Rolls Royce geloof ik wel dat er heel speciaal geselecteerd (en daarmee mogelijk speciaal gefokt) leer wordt gebruikt, en dus het vlees het bijproduct wordt.
Staat overigens wel overeind dat het looien een ranzig proces is.
Wadden zegt
Mis. Maar anderen hebben het al meerdere malen gezegd: leer is een product waar dieren speciaal voor worden gefokt en gebruikt. Dat kan ik alleen maar bevestigen.
CBR600rr zegt
Ik word echt doodmoe van deze manier van framing op autoblog. Als jullie relevant willen blijven dan zou ik een blogger in dienst nemen die juist het positieve aspect van duurzaamheid wat meer belicht. Ik ben een autoliefhebber in hart en nieren, vanaf dat ik kan lopen loop ik in de werkplaats tussen auto’s en raceauto’s rond, maar ga een beetje mee met de geest van de tijd ipv blijven hangen in de jaren 80… Deal with it en schrijf niet van die clickbait rommel
MrHyde zegt
@cbr600rr ze zouden inderdaad wat vaker iets vooruitstrevender mogen zijn.
Wat ik wel goed vind (en dit artikel draagt daaraan bij), is dat ze kritisch zijn op ‘green washing’. Want nepleer is leuk, maar er wordt geen koe minder om geslacht: alleen de boekhouder van Volvo is er blij mee, want het is goedkoper.
De draak steken met marketingprietpraat kan soms best leuk zijn.
CBR600rr zegt
Als iedereen een stapje moet zetten en niemand zet het eerste stapje gebeurt er niets. Dit is een stapje, en van waar die ook wordt ingegeven, het is een stapje. Wat mij aan dit artikel stoort is de domme, kortzichtige attitude, verduidelijkt door allerlei “confronterende” kwinkslagen, het niet verder kijken dan de neus lang is om opzichtig meer clicks te genereren. Er lijkt een soort impliciete afspraak te zijn gemaakt op de redactie om dit soort broodnodige beslissingen cynisch te brengen, al dan niet door een gebrek aan verschillende perspectieven. Ik kijk uit gewoonte nog regelmatig op autoblog maar ik ben eigenlijk al een jaar of anderhalf elke keer teleurgesteld als ik weer een paar artikelen doorlees. Als ik moet gaan betalen voor een lidmaatschap om de kwaliteit en diversiteit een beetje op te krikken doe ik dat met liefde. Maar alsjeblieft, stop met het schrijven van deze onzin voor ik een paar eurootjes per maand neerleg…
nicolasr zegt
Goedemiddag @CBR600rr. Ik denk, ik reageer even op je. Ik neem aan dat je de laatste alinea niet hebt gelezen? Daar waar ik -notabene op persoonlijke titel- zeg dat ik het juist een goed plan vind dat Volvo geen leer meer gaat gebruiken? Mocht je het alsnog niet herinneren, het ging om dit stukje.
QUOTE: En dan nu tot de moraal van het verhaal, althans volgens ondergetekende. Die vindt het namelijk prima dat Volvo besluit nog meer te gaan deugen en geen leer meer te gaan gebruiken.
Want hoe je het wendt of keert, de bio-industrie is niet fraai. Is het niet vanwege het eerder genoemde milieu-effect, dan is het wel vanwege het leed dat veroorzaakt wordt bij die miljoenen kippen, koeien, varkens, schapen en andere viervoeters/gevleugelden. Als een merk als Volvo daar iets aan wil doen, is dat geen slechte zet.
EINDE QUOTE
Daarom begrijp ik niet waarom je zo tekeergaat en het zelfs over ‘clickbait rommel’ hebt. Soms heb je ongetwijfeld een punt, maar deze keer denk ik dat je de plank een beetje misslaat. Kritiek mag je zeker hebben, die incasseer ik ook als een man (M/V/X), maar als het in mijn ogen niet helemaal terecht is, zeg ik er graag ook iets van!!
Verder, blijf lekker lezen en je commentaar posten, dat hebben we heel graag!!
Charles Taycan 4S zegt
@nicolasr, goed gesproken! Ben het volledig met je eens! Hou persoonlijk van lederen bekleding en stuur , echter de wereld verandert, dus indien er een goed alternatief is sta ik daar voor open!👍
r3fl3x zegt
Ik deel de mening van CBR wel. Opinieartikelen op AB zijn opvallend vaak cynisch, conservatief en populistisch ingestoken vind ik. Niks mis met een mening die niet de mijne is, maar het is vrij eenzijdig en vaak matig tot niet onderbouwd. Jouw conclusie in dit artikel zag ik dan ook niet aankomen. Waarom schrijf je dan zo’n cynisch stuk als je het eigenlijk best wel een positieve ontwikkeling vindt?
Links of rechts, mag allemaal wel wat vrolijker en liever naar elkaar.
piebepost zegt
Ja, stel dat we met zijn allen 20% minder vlees eten: Dan gaan alle slachthuizen zeggen dat nóg minder vlees eten zinloos is, omdat vlees een afvalproduct van leer is. Iedereen moet zijn bijdrage doen aan reductie in grondstoffen.
jippie zegt
Waar ze bij Volvo dan hun ogen weer voor sluiten is dat hun Zweedse industrie collega’s, Vattenvall, druk bezig zijn om Biomassa centrales uit de grond te stampen zodat de deugende Volvo-rijder zjin koekblik kan voorzien van stroom waarvoor bomen uit Noord-Amerika en Oost-Europe dat brandstof zijn. – En Frans Timmermans knikte en zag dat het goed was –
piebepost zegt
Waarom moet Volvo daar verantwoordelijk voor worden gehouden? Omdat ze ook toevallig Zweeds zijn?
raoufff zegt
Ze kunnen ook gewoon die hangmatten gebruiken als in de Fiat Panda maar dan van bladeren van bananenbomen.
Nemus zegt
@raoufff: of rieten stoeltjes zoals in een oude Fiat 500 strandauto ☺️
sudbina zegt
Beetje jammer alleen dat inmiddels blijkt dat de impact van intensieve veehouderij een factor drie tot vier wordt overschat (zie laatste IPCC rapport) en dat bijvoorbeeld methaan bijzonder snel afbreekt (binnen twaalf jaar is het molecuul foetsie, waar bv co2 geheel niet afbreekt).
Het is acteren op kolder. Niet op realiteit dit. Maargoed, ik koop sowieso geen Volvo, dus heb er ook geen last van verder ;)
r3fl3x zegt
Ik ben oprecht benieuwd want ik wil het rapport nog lezen. Waar staat dat of waar heb je het gelezen?
Dutchdriftking zegt
Er zijn maar weinig merken meer met echt leder. Er is heel veel goedkoop namaak leder. Kan je beter stof hebben.
Daremaster Co zegt
Goedkoopste technologie wint, simpel. Daarom wordt het niks met waterstof voor auto’s.
Batterij prijzen gaan zeker 50% omlaag voor 2030 en dan is een batterijen auto gewoon het goedkoopst.. en meest verkocht.
Specht zegt
Aantoonbaar onzin.
Accu’s worden het nieuwe verdienmodel van alle elektrische auto’s. Op dit moment kost een losse accucel ongeveer 1500-2000 euro per stuk. Een complete accu-unit gaat al snel naar minimaal 10.000 euro.
Wat gaat een auto fabrikant er mee opschieten als ze deze goedkoper gaan maken? Helemaal niks, dus de prijzen gaan never nooit niet omlaag.
Al was het maar omdat grondstoffen schaars zijn en blijven, en er simpelweg niet genoeg capaciteit is om alle auto’s ter wereld van accu’s te voorzien, laat staan dat er uberhaupt genoeg stroom capaciteit is qua stroomproductie voor zoveel elektrische auto’s.
mashell zegt
De fabrikanten streven naar een zo laag mogelijke kostprijs, dan kun je meer marge maken terwijl te toch concurrerende prijzen aanbiedt. Er zal altijd een concurrent zijn die met iets minder marge een aantrekkelijker product in de markt zet en daarmee veel klanten wegtrekt. Dus batterijen zullen goedkoper worden.
En stroomcapaciteit is gemakkelijk te maken, centrales bijbouwen. Zelfs als we benzine gaan verbranden om stroom op te wekken en dan nog hebben we een enorm milieu voordeel want het rendement is dan veel hoger dan van de verbrandingsmotoren.
bmwfe zegt
En dit zeggen Chinezen. Één van meest dieronvriendelijke volkeren ter wereld. Krijgt het personeel bij Volvo ook de opdracht om geen leren schoenen meer te dragen??
Lynkesoep zegt
Lekker vooruitstrevend daar bij Volvo. De stoelen in onze Lynk&Co zijn bekleed met gerecycled plastic uit de zee. Dat is pas milieu vriendelijk.
Pascal zegt
In de Tesla zit ik ook op een soort plastic/pvc spul. Het voelt niet zo luxe als leer, maar werkt echt wel prima.
Arno's zegt
De nieuwe C-klasse wordt standaard ook geleverd met skai, evenals de Peugeot 508.
Captain zegt
@Arno‘s: de 508 standaard skai? standaard is het stof en dat kan je upgraden naar 1 soort stof of 2 soorten leder
roadster zegt
Auto’s worden begrensd op 180, want harder is gevaarlijk. Behalve Polestar dan. We gebruiken geen leer meer, want dat is slecht voor het milieu. Behalve in auto’s met een verbrandingsmotor dan. Het beleid bij Volvo is altijd halfslachtig en wordt daardoor niet geloofwaardiger. Het lijkt meer een marketingtrucje.
Nemus zegt
Onlangs de nieuwste generatie SensaTec bij BMW gezien, en dat is echt ongelofelijk fraai. Voelt en ziet eruit als ‘echt’ leer.
Er is echt wel een groot verschil met de ‘skaï’ van vroeger. Dat was eigenlijk niets meer dan pvc-folie die een reliëf als leer had.
Nee, ik ben zeer onder de indruk van die Sensatec.
Overigens; voor alle petrolheads die beweren dat synthetische stoffen brandwonden veroorzaken en niet fijn aanvoelen: alcantara, wat zo populair is op racestoelen en -sturen is ook 100% synthetisch. Dus wat is het probleem eigenlijk? 🤷🏻♂️
cossiekiller zegt
Ik dacht dat Volvo alleen leer van Elanden gebruikte…? Weer wat bijgeLEERd!
kniesoor zegt
Er is een aantal capabele bedrijven in den lande, die een stoffen/neplederen interieur met alle liefde en plezier van echt leer voorzien. Voor een (meer)prijs vergelijkbaar met wat het als fabrieksoptie kost. Het is dus geen onoverkomelijk probleem.
Pascal zegt
Klopt, is bij een leaseauto nog goedkoper ook omdat het dan buiten de bijtelling valt
MarcoM zegt
Tuinstoelen van Ikea er in, klaar.
Patryj zegt
Ah, volvo. Het merk wat de afgelopen jaren als maar grote slurpende blokken in hun auto’s monteerde. Het merk wat maar al te graag grote onzuinige (en onnodige) suvs maakt, want veilig….