Begin er maar aan, a.u.b.
Het is altijd een goed moment om vooruit te kijken. Hoewel Volvo op het moment druk bezig is met het verstevigen van zijn positie op de markt en onderzoekt waar het kosten kan besparen, draait de ideeënfabriek op volle toeren. Als we de CEO van het merk mogen geloven, kunnen er wel eens twee nieuwe modellen aankomen.
In een gesprek met AutoExpress heeft Hakan Samuelsson aangegeven dat Volvo overweegt twee nieuwe auto’s te introduceren. Volgens de CEO gaat het in beide gevallen om een nieuwe SUV/crossover. De eerste moet zich qua grootte nog onder de XC40 bevinden, de tweede moet juist het nieuwe vlaggenschip van het merk worden en zal zodoende de XC90 overtreffen.
“We are not excluding the idea of additions, especially in very core segments like the SUV. I think we are looking into this possibility now. You should not exclude the idea that there might be a bigger one, but maybe also a smaller one. We will surprise you about that in the future.”
De opmerking van Samuelsson is enigszins opmerkelijk, aangezien Volvo de afgelopen jaren vooral groei op het oog heeft gehad – niet zozeer uitbreiding. Hoewel Volvo zeker enkele modellen aan zijn gamma heeft toegevoegd, gaf het prioriteit aan scoren met de modellen die het in de aanbieding had. In plaats van lukraak de catalogus uit te breiden, wilde het zeker weten dat zijn auto’s scoorden. Dit is gelukt: inmiddels heeft Volvo een punt bereikt waar het jaarlijks ongeveer 800.000 auto’s produceert en durft het weer verder te kijken naar een volgende uitbreiding.
RiKe zegt
Kom nou maar gewoon met een vernieuwde V40 die wel Android Auto heeft
deeberton zegt
@rike: alsof Volvo nog geld gaat stoppen in een platform welke niet meer wordt ondersteund.
laptom zegt
@rike: komt eraan. Even geduld. Ook als phev en ev.
Nino zegt
@rike: Apple Carplay ftw
martijn_vangammeren zegt
@rike: Bedoel je niet ‘android automotive’ zoals in de Polestar? Dat lijkt me een betere optie dan enkel Android auto.
pindakoning zegt
Ik kan mij nog de tendens omstreeks 2009(?) herinneren waarin veel producenten zeiden te twijfelen over de opvolger van hun destijds huidige SUV’s; waaronder Volvo.
Maargoed we zijn alweer zo’n 10 jaar verder en niet bepaald in een laagconjunctuur
jaapies zegt
Met een 2 liter 4 cilinder zeker…
kennone zegt
@jaapies: of de nieuwe 3 cilinder!! Zal een beest van een auto zijn!!
rolov zegt
@jaapies: hybride waarschijnlijk
baklava zegt
@jaapies: 1.0 3 cylinder uiteraard
laptom zegt
@baklava: nee. 1.5 bij Volvo. Modulaire motorbouw.
560pk zegt
@jaapies: ….met een top van 180 (die hij met moeite gaat halen met z’n 4 pitter)
560pk zegt
@560pk: lijkt mij een echte “premium” proposition, de rijkaards zullen in drommen bij Volvo voor de deur liggen, smekend om er één te mogen kopen
harrie zegt
Welk platform gaan ze hiervoor gebruiken, die van de FH16?
vonklausenburg zegt
@harrie: Platform zorgt wel voor een reeks aan grote motorblokken die beschikbaar zijn!
shibby zegt
Volvo maakt toch al vrachtwagens?
Dutchdriftking zegt
Tja, een nieuwe V40 station a la de oude V50 is dat geen veel beter idee?
laptom zegt
@dutchdriftking: 40 platform is nog niet helemaal af inderdaad. Vind de XC40 well goed gelukt, maar de v en een s mogen komen.
clubbtraxx zegt
@laptom: Tja die waren er… alleen heeft Volvo daar de Polestar 2 van gemaakt.
Tonnie zegt
@dutchdriftking: kan, maar je hebt al de v60? Is dat gat echt zo groot? Ik zou een nieuwe c30 wel fantastisch vinden. Kan ook weer een xc30 bij dan als ze ’t over een kleinere crossover hebben.
AK zegt
Autos langer en breder maken zorg eens voor bredere P
bsxc2 zegt
Dat ze de XC90 maar eens fatsoenlijk rijdend krijgen. Met die auto waren er een hoop problemen.
hehe zegt
@bsxc2: met de nadruk op ‘waren’, die problemen zijn al lang verholpen. (en ik heb ze allemaal mogen ervaren)
Inmiddels is mijn XC90 een prima rijdende auto.
De T8 is echt snel en zo stil dat ik nauwelijks merk dat het maar een 4 cilinder is.
bsxc2 zegt
@hehe: Een auto van dit kaliber mag toch meteen wel in orde zijn, of niet?
hehe zegt
@bsxc2: ben ik niet met je oneens,
maar in mijn familie wordt veel BMW gereden en ik heb er zelf ook meerdere gehad. Ook met dat merk al regelmatig gehad dat pas geïntroduceerde modellen nog niet foutvrij waren.
Ik weet niet of er zo’n tijdsdruk achter marktintroductie zit of dat het angst voor de concurrentiepositie is, maar ik heb die ervaring zeker ook wel buiten Volvo gehad.
Is vervelend, maar wordt allemaal wel weer netjes opgelost en nu is mijn auto prima.
hehe zegt
@bsxc2: ben ik wel met je eens, maar ik heb van dichtbij wel wat ervaring met net geïntroduceerde BMW’s en daarmee was het niet anders.
Weet niet of er zo veel tijdsdruk achter de marktintroductie zit, of dat er angst is voor waar de concurrent mee komt.
Het zijn ook wel complexe auto’s natuurlijk en alles wordt wel weer netjes opgelost, maar dit gebeurt je echt niet alleen met een Volvo
loserboi932 zegt
@hehe: Grappig dat we inmiddels in een cultuur leven waar het normaal is om meerdere problemen te hebben wanneer je een ton stukslaat op een product. Charme zullen we dat dan maar noemen.
mashell zegt
@loserboi932: als de problemen serieuzer worden noemen we het karakter. Zo schijnt een Range Rover ook bijzonder karaktervol te zijn. Serieus tip: als je een probleemloze auto wilt neem er ééntje van na de facelift.
utregcity zegt
En hoe gaat ie heten dan, XC100 of FH16? ?