Bij de introductie van de Volvo C40 leek het erop dat dealers de verliezende partij waren. Toch is dat niet zo, zegt Volvo nu.
Volledig elektrisch én volledig online. Dat is de strategie die Volvo deze week aankondigde. De C40 is daar het eerste product van. Deze zal alleen online te bestellen zijn. Tegen 2030 moet dat met alle Volvo’s het geval zijn.
Dat nieuws zorgde wel voor een flink vraagteken omtrent dealers. Want waar heb je die dealers dan eigenlijk nog voor nodig? Laat Volvo hiermee de dealers gewoon vallen? Nee, zegt Volvo NL-directeur Herrik van der Gaag bij de BNR Nationale Autoshow. Volvo gaat namelijk wel volledig online, maar doet dit samen met de ‘retailpartners’. Of, in gewone mensentaal, de dealers. “Wij zijn niet van plan om dat los van elkaar te koppelen”, zegt Van der Gaag.
Dealers blijven een belangrijk onderdeel van Volvo’s verkoopstelsel en het blijft mogelijk om nieuwe Volvo’s in de showrooms te zien en te proefrijden. Die dealer gaat je straks ook helpen bij het samenstellen van de auto en het online bestellen. “Bij je dealer kan je gewoon terecht voor al je vragen, advies en proefritten. Zij gaan je fantastisch helpen om die auto online te bestellen.”
Het idee van online bestellen is volgens Van der Gaag dat ‘de klantenreis naadlozer wordt’ en de keten efficiënter wordt. Het belang van die dealers wordt ook bewezen door de C40. Daarvoor hebben volgens Van der Gaag inmiddels meer dan duizend mensen interesse getoond, vooral via de dealer. “Het zou heel raar zijn als wij die dealers de hand toe zouden draaien.”
Over die C40 zegt Van der Gaag daarnaast dat deze vooral gericht is op een jongere doelgroep. De aanschafprijs van waarschijnlijk rond de zestigduizend euro is weliswaar vrij fors voor jonge klanten, maar daarom verwacht Van der Gaag veel van privatelease en Care by Volvo. Dit laatste is een soort ‘privatelease-plus’, waarbij je bijvoorbeeld kortere contracten kan afsluiten tegen hogere prijzen. Van der Gaag verwacht dat de C40 in Care by Volvo zo’n achthonderd euro per maand gaat kosten.
Zestigduizend euro is vrij fors en ruim 400 pk gaat niet door iedereen gebruikt én gewaardeerd worden. Dat ziet Van der Gaag ook. Hij bevestigt daarom dat er sowieso een nieuwe instapper komt van de C40. Snel moeten we die echter niet verwachten. De fabriek in Gent loopt nog niet op volle toeren. Daardoor zou er nu nog geen capaciteit zijn voor zo’n instappertje. “Maar volgend kalenderjaar zou dat wel kunnen.”
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Allsafe praat over de Engine Rooms en Wouter rijdt in de Audi RS e-tron GT.
fabian159 zegt
Suv Gericht op jongeren is toch wel de marketing faal van de eeuw, nu ja misschien dat de effectieve doelgroep het ook koopt omdat ze zich dan terug jong voelen.
Richmond zegt
@fabian159: nee dat is de Daihatsu YRV ofwel Young Recreational Vehicle.
Jantje_555 zegt
ken jij jongeren die een auto van 30 000 euro of meer kunnen betalen?
chimaera zegt
@Jantje_555: Precies dit 😂
thjvanvlerken zegt
@Jantje_555: ligt eraan welke leeftijds categorie ze bedoelen. Ik denk dat ze 25-35 bedoelen en dan de yuppies (young urban professionals). In die categorie zijn er mensen die 30k of 60k voor een auto kunnen betalen
Henkie zegt
En laten die yuppen nu allemaal in de stad wonen. En een bakfiets voor de koters en de rest doen ze met een VanMoof of het ov. De boodschappen laten ze thuis bezorgen want ze hebben het al zo druk. Dus auto is niet nodig.
moveyourmind zegt
De dealers blijven dus…
Net zoals de supermarkten blijven. Alleen zijn de cassieres op een paar na vervangen door zelfscankassa’s en heeft de klant zelf het meeste werk overgenomen.
Jantje_555 zegt
tuurlijk, die chinezen die gaan niet wakker liggen van wat europese dealers die hun job verliezen hoor
nofxke zegt
https://www.autoblog.nl/nieuws/volvo-c40-recharge-vs-xc40-recharge-de-verschillen-873232
In dit artikel staat dat de C40 zowel online als bij de dealer kan besteld worden. En in dit artikel staat enkel online bestellen. 🤨
p993 zegt
@nofxke: ja klopt; de dealer gaat jou helpen om online te bestellen
fredflinstone zegt
Jongeren hebben moeite met een fatsoenlijk huis vinden, maar moeten wel 700 lease kunnen betalen?
doublechevron65 zegt
Lovin’it; “de klantenreis naadlozer wordt”… na het gevoerde strategie gesprek. OMG!
p993 zegt
Dat de dealers ook nog nodig blijven voor service na de aanschaf blijft onvernoemd…merkwaardig
piebepost zegt
Daarom mogen ze ook nog blijven. Maar dat gaat er allemaal ook uit. Mark my words.
escort77 zegt
En als de auto dan wordt afgeleverd breng je ‘m binnen 2 weken terug met een beroep op de Wet Koop op Afstand. En nee, een grijze Volvo in standaard-uitvoering is geen maatwerk zodat dat er buiten valt.
jippie zegt
Ik vertrouw die Chinezen voor geen cent.
piebepost zegt
Wat is de relevantie met dit artikel?
rotjeknor66 zegt
Een auto online bestellen 🤔 no fucking way, als er geen proefrit kan plaatsvinden, dan gaan we naar een ander merk.
Het is triest om te zien hoe de markt veranderd, hier op Autoblog niet anders, het zijn alleen maar stofzuigers wat de klok slaat, en nagenoeg geen brandstofmotoren meer, ik snap ze moeten mee, maar het is allemaal zo emotieloos die elektrische bakken, en allemaal door je strot geduwd door een handvol groene betweters…die denken dat elektrischiteit oneindig uit de centrale’s rolt, en volledig groen ofzo 😕
Ik ben mij momenteel aan het orienteren om een V8 te kopen, wil dat toch een keer in mijn leven hebben gehad, en nu kan het nog enigsinds, voordat je helemaal als paria word aangeschreven. En of nergens meer mag komen met een brandstof motor want die kant gaan we wel op.
Mis de good old days, dat een auto nog emotie was. Maar nu als hel en verdoemenis word verkondigd op de nogal links georïenteerde scholen, want objectiviteit is ver te vinden helaas op scholen. Maar de jeugd draagt wel die denkbeelden mee als je het er maar vroeg genoeg inpompt…met alle gevolgen van dien.
piebepost zegt
Je lijkt mijn opa wel.
Wie zegt dat je niet online een proefrit kunt boeken?
Scholen waren vroeger ook al links. Volgens mij is er na WO2 nooit meer een VVD stemmer aangenomen in het onderwijs.
wimof zegt
Fabrikanten, invoerders laten hun dealers wel vallen. Hoe moet je het anders noemen wat D’Ieteren met hun uitspookt?
piebepost zegt
Dealers zijn er over 20 jaar allemaal uit. Cut out the middle man. Geen nieuw fenomeen, maar maakt nu een enorme vlucht door met name technologie als IoT.