Het merk met de grootste airbagdichtheid ter wereld ziet de racerij niet langer als iets dat ze kunnen combineren met hun veiligheidsboodschap.
Terugkomend op Volvo’s nieuwe marketingstrategie (minder beurzen, meer online verkoop): de Vlaamse Volvo-topman Alain Visser heeft zich deze week in een interview met Dagens Industri laten ontvallen dat ze ook geen heil meer ziet in autosport. Jep, de geldkraan voor nevenactiviteiten wordt serieus dichtgedraaid bij het dochtermerk van Geely. Visser:
“Autosport past niet bij ons merk, dat op kleinere motoren en veiligheid mikt. Als de contracten aflopen trekken we de stekker uit het STCC.”
De uitspraak is opomerkelijk omdat Volvo met partner Polestar Racing niet onverdienstelijk meedoet in de STCC, waar het merk met drie Volvo S60’s rijdt. De afgelopen twee jaar werden ze zelfs kampioen. Dit seizoen doen ze bovendien ook mee aan het Australische V8 Supercars kampioenschap, waar Volvo vier overwinningen wist binnen te slepen. Verder doet er al langer een gerucht de ronde dat ze aan de vooravond staan van deelname in het World Touring Car Championship. Om nog maar te zwijgen over de promotie die Polestar Racing de afgelopen jaren heeft gezorgd voor de straatvarianten met Polestar-badges. Curieus.
De Volvo Polestar S60 V8 Supercar (650 pk)
De contracten voor het STCC lopen volgend jaar nog door, en in de V8 Supercars-klasse tot in 2016. Voorlopig blijft Volvo dus nog even racen, maar daarna is het gedaan, dixit Alain Visser. De Volvo Ocean Race komt vooralsnog niet in gevaar. Die blijven ze voorlopig nog funden.
Carreza zegt
Slechts één autosalon per continent, weg uit de autosport, enkel nog viercilinders,…
Toch ook niet meer wat het geweest is, dat Volvo.
jeps90 zegt
@Carreza: Eens, maar als dit is wat nodig is om het merk te behouden moeten we het er mee doen. Hiermee voorkomen ze hopelijk een Saab-scenario
gtwillem zegt
@jeps90: Saab deed op het laatst ook bijna geen shows meer, nam officieel ook geen deel aan autosportactiviteiten en produceerde op een verdwaalde zescilinder na ook enkel vierpitters…
kliko zegt
@Carreza: Je hebt helemaal gelijk.
Het trieste is dan grotendeels van deze beslissingen genomen worden door de invloed(en) van de overheid/overheden… Helaas zie je dit bij nog veel meer Europese merken terug.
Ik vind zelf dat de overheid teveel invloed heeft op de automarkt. Ze kunnen veel te gemakkelijk even de bijtellingseisen aanpassen. En pats boem, de Opel Ampera gaat van (ik noem maar wat) 100 auto’s per maand naar 3 auto’s per maand. Enkel door een beslissing van de regering. Dat is toch bizar?
baasbas zegt
Juist de genoemde en getoonde racewagens hebben geen ene reet te maken met productiewagens. Lijkt me zeer terecht om dat soort bullshit raceklassen vaarwel te zeggen
Esprit_de_Flandre zegt
@baasbas: Racen hoeft toch helemaal niets met productiewagens te maken hebben? Racen is marketing, ook in bullshit raceklassen.
Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet tussen racen met V8’s enerzijds en tegelijkertijd veiligheid en zuinigheid in de producten te propageren. Vraag me af wat de werkelijke bedoeling is…
baasbas zegt
@Esprit_de_Flandre: https://www.youtube.com/watch?v=RsOAZxi1S_E
Dit is wél marketing. Deze was daadwerkelijk nog ergens op gebaseerd. Iets wat je kon kopen en waaraan je kon relateren. En volgens mij zouden ze dit ook nog prima onder de vlag ‘veiligheid’ kunnen doen. Die silhouet-racers zijn rijdende reclameborden, meer niet. De techniek is totaal irrelevant. Tsja, en dan zijn het eigenlijk wel héle dure reclameborden.
carmasterr zegt
@baasbas:
Het enige wat Volvo aan het V8 Supercar team van Garry Rogers Motorsport levert is een set motoren. De rest flansen die Aussies allemaal zelf in elkaar.
Zo’n kostenpost lijkt me dat dus niet. Het is blijkbaar gewoon een imago probleempje. Volvo wil gewoon niet meer sportief zijn. Alweer.
Esprit_de_Flandre zegt
@baasbas: Niet akkoord. In nagenoeg geen enkele racesport zit nog iets wat met productieauto’s te maken heeft. Zo’n BTCC’er wil je ook niet mee op de weg komen, en omgekeerd ook niet.
Wat dan bvb met de F1? Alsof dat iets te maken heeft met de productiewagens van Ferrari/BMW/Toyot/Lotu/Renault/…
Duur is voor interpretatie vatbaar. Als je het goed doet (wint dus), wordt er druk over gesproken, dus gratis reclame. En nogmaals, ik zie niet in waarom racen en sportieve R- en Polestar-modellen enerzijds, en het ‘Summum der Veiligheid’ anderzijds, niet zouden kunnen samengaan.
Maar ik ben dan ook geen marketeer…
bullzeyersn zegt
@baasbas: om de V8-Supercars nou een bullshit-klasse te noemen… Heb vele goede races op tv en gezien om over de Bathurst endurance-race nog maar te zwijgen
baasbas zegt
@bullzeyersn: Is een prima raceklasse als je zelf ook daadwerkelijk een grote sedan met V8 verkoopt. Voor Volvo is het bullshit
carmasterr zegt
@baasbas:
Juist. Een zeiljacht heeft anders ook vrij weinig te maken met een productiewagen….en toch steunen ze dat wel.
Que?
baasbas zegt
@carmasterr: Juist. En bushokjes verkopen ze ook niet, toch zie ik daar ook wel eens Volvo-posters hangen.
(ಠ_ಠ)
carmasterr zegt
@baasbas:
Precies.
toniominestrone zegt
@baasbas: Je dult weinig tegenspraak, thuis zeker niets te vertellen dat je hier zo stellig profileert?
baasbas zegt
@toniominestrone: Nee, ik heb zand in mijn kut
toniominestrone zegt
@baasbas: en klasse!
E34M5Touring zegt
@carmasterr: Zeker nog nooit een V70 gereden :p
motoragent zegt
Curieus inderdaad. Juist door te stoppen met zulke activiteiten (racen, minder op de beurzen staan) kunnen (potentiele) klanten het contact met een merk verliezen.
Subaru is in Nederland ook nogal in de vergetelheid geraakt nadat ze stopten met de WRC (al zal dat niet de enige reden zijn geweest, en ook niet voor alle merken gelden).
gtwillem zegt
Ze kiezen bij Volvo in elk geval wel voor een richting en zijn daar consequent in. Koop nu een S60/V60 Polestar. De laatste leuke Volvo…!
Sorcerer zegt
Euh. Misschien kan ik me dan ook niet meer combineren met Volvo.
Het was al jammer dat ze stopten met R (maar wel doorgingen met R-design dat je op je DRIVe kon bestellen)… En Volvo heeft wel degelijk een aantal klanten die veel geld hebben en graag geld uitgeven aan een 300+ pk V8 of T6-motor. Ook was Volvo de eerste serieuze partij die een D6-motor combineerde met hybride systeem. Nogal populair als ik zie hoeveel V60 D6 hybrid er in Nederland rondrijden…
Het lijkt me niet handig om die klanten te verloochenen aangezien je op deze toch de meeste marge maakt en dit ook klanten zijn die meer doen voor de waarde/acceptatie van het merk dan klanten die (letterlijk) schrale DRIVe’tjes kopen.
599gto zegt
Dure hobby die wij (consument) uiteindelijk moeten betalen.
Esprit_de_Flandre zegt
@599gto: Koop een Hyundai, dan betaal je niets aan races…
f40racer zegt
Een zeer geliefd merk bij het oudere volk, dus geen probleem
Edge zegt
Tja, het STCC is met zijn dikke V6 ook totaal niet relevant voor de ontwikkeling van straatauto’s dus dat is wel te begrijpen. Jammer dat ze de autosport helemaal vaarwel zeggen, want WTCC zou veel beter te verantwoorden zijn. 1.6L Turbomotoren zijn een stuk relevanter voor hun straatauto’s en de kennis die daar opgedaan wordt kan ook daadwerkelijk vertaald worden naar zaken die de betrouwbaarheid, levensduur en prestaties van straatauto’s moeten verbeteren.
hillegaar zegt
Jammer die polestar modellen gaven het merk juist weer wat sportiviteit. Die nieuwe marketingstrategie gaat weer terug naar het geitenwollen sokken imago. Sonde.
lamborgfan zegt
Saai merk..
timowouters zegt
Eerste wat bij het lezen door me hoofd schoot was de ocean race. Blijkbaar is die wel interessant.
Denk dat zo’n ocean race meer publiciteit per euro oplevert dan touringcar races.
w0o0dy zegt
Hehe eindelijk ruim baan voor de rest zonder die rijdende obstakels voor zich… Ik stem voor dit ook door te trekken naar de autosnelwegen. Aan de kant met die irritante Volvo!
carmasterr zegt
@w0o0dy:
Vier overwinningen in je debuutseizoen V8 Supercars.
Dan rij je wel erg goed in de weg met je Volvo niet?
audirijder zegt
Crisis bij Volvo.
stephanotis zegt
Exit Volvo Cars official Motorsport Partner.
Tonnie zegt
Jammer zeg. De racers van volvo zien er altijd dik uit! En dat zag je de laatste jaren terugkomen in de polestar straatauto’s.. hoop dat ze die bobo eruit gooien en hun plannen herzien.
trustmeiamanengineer zegt
Zolang ze maar doorgaan met zeilen. Een Volvo hoort niet te racen, maar mensen in Gaastra kleding naar de jachthaven te vervoeren.
volvoturbo zegt
STCC = trouwens Swedish Touring Car Championship
arii zegt
Schrap dat ocean race bullshit dan maar!
berlinetta zegt
Wat boeit ons die botentocht? Races willen we zien.
Alex_79 zegt
Er is anders erg weinig Volvo aan die auto’s die in de Stcc meerijden. Het huidige STCC is gebaseerd op het TCA concept van Jan “Flash” Nilsson, waarin met Silhouette-cars wordt gereden die gebaseerd zijn op Nissan-techniek, Onder andere Volvo, BMW (zonder logo overigens), Saab, Citroen en Dacia zagen er een goedkope manier in om toch aan autosport te doen. Wat me ook opvalt is dat Volvo Australia er heel anders over denkt, die hebben zelfs voor Bathurst in oktober dit jaar het contract met de V8 Supercar organisatie tot 2016 verlengd omdat ze zagen aankomen dat de meningen binnen het concern verdeeld zijn. Zou doodzonde zijn om ze na één succesvol jaar alweer gedwongen op te zien stappen. Dit stukje uit het eerste raceweekend in Adelaide is nog steeds legendarisch (zie link).
https://www.youtube.com/watch?v=hAFRS5r2g8E
loremipsum zegt
Naast het feit dat ik dit persoonlijk erg jammer zou vinden, denk ik dat ik ook een gemiste kans voor Polestar zou zijn.
Ik moet toegeven dat de S60’s, zoals die in de huidige vorm in de V8 Supercars-klasse rondrijden, niet meer zijn dan rijdende reclameborden (je zou hooguit kunnen zeggen dat het doorontwikkelen van de V8 van Volvo een leuke vingeroefening voor Polestar is) en ik kan me dan ook voorstellen dat het moeilijk te verantwoorden is om ermee door te gaan.
Een aantal weken geleden heeft de V8 Supercars-klasse echter naar buiten laten komen dat er vanaf 2017, met de komst van de zogenaamde Gen2-auto’s, veel aan het concept gaat veranderen. Naast het feit dat er andere carrosserievormen toegelaten worden, zal het gebruik van 4- en 6-cilindermotoren toegestaan worden. Omdat tevens het gebruik van V8-motoren toegestaan blijft, betekent dit dat de 4-cilinder motoren om en nabij de 650 pk zullen moeten leveren. Als je je daarnaast bedenkt dat het V8-Supercars-kampioenschap verschillende Endurance-rondes bevat (onder andere de 1000 km van Bathurst), lijkt mij het ontwikkelen van zo’n motor op basis van een van de Volvo vierpittertjes een enorm goede technische uitdaging van Polestar, waarbij ze veel kennis van zaken op zouden kunnen doen.
Omdat de V8-Supercars klasse sterk gereguleerd is (alle auto’s hebben hetzelfde chassis, dezelfde versnellingsbak, dezelfde banden etc. etc.) zullen de ontwikkelingskosten voor de rest van de auto relatief ‘laag’ zijn.
Al met al een gemiste kans dus.
loremipsum zegt
@loremipsum: *dat HET een gemiste kans voor Polestar zou zijn
* een enorm goede technische uitdaging VOOR Polestar
mijn excuses