2024 kan zomaar eens het laatste jaar zijn geweest waarbij Volvo meer auto’s zonder elektrische hulp verkoop dan met.
Eind 2023 en begin 2024 mochten de eerste Nederlandse en Belgische EX30-klanten in hun nieuwe EV stappen. Sindsdien is de kleinste Volvo uitgegroeid tot de verkooptopper van Volvo in Nederland. Eén op de drie nieuwe Nederlandse Volvo’s was vorig jaar een EX30. Ook in andere landen was de EX30 populair, maar niet populair genoeg om Volvo’s met een verbrandingsmotor van de troon te stoten.
Volvo maakt de wereldwijde verkoopcijfers van 2024 bekend. Hieruit blijkt dat er nog steeds meer auto’s met een plofmotor worden verkocht dan zonder. In totaal werden er 763.389 nieuwe Volvo’s geregistreerd. Daardoor boekt Volvo voor het tweede jaar op rij een verkooprecord. In 2023 gingen er 708.716 Volvo’s over de toonbank.
Van de nieuwe Volvo’s in 2024 hadden 175.194 er alleen een elektromotor. De overgrote meerderheid van 588.195 heeft een verbrandingsmotor. Sterker nog, de grootste groep Volvo’s heeft alleen een plofmotor of een mild hybride aandrijflijn. Hier maakt Volvo geen onderscheid tussen in de verkoopcijfers van 2024. Dit zijn er 410.602.
Niet overal meer EV-verkopen
Wereldwijd verkoopt Volvo meer dan de helft meer EV’s dan in 2023. In Europa is dit zelfs 76 procent meer. Waar de EV-verkopen tegenvallen, is in Amerika. In 2023 kregen ruim 13.000 Volvo EV’s Amerikaanse platen terwijl dit er in 2024 nog geen 6.000 waren. Ze kochten aan de andere kant van de grote plas wel veel meer PHEV’s: van zo’n 22.000 naar ongeveer 37.000.
De tegenvallende EV-verkoop in de Verenigde Staten wordt dus aangevuld door Europa, maar ook door China en andere oorden. Zo stijgt de wereldwijde EV-verkoop alsnog. In Europa heeft de EV inmiddels wel de overhand genomen. Is het een kwestie van tijd voordat dat in de rest van de wereld ook gebeurt?
Design_Driven zegt
Ik het aan het begin van dit jaar onze oude vertrouwde D5 XC90 ingeruild voor een nieuwe EX40 (twin ultimate). De 30 was te klein en de 60 is er niet als EV helaas. Ook naar alternatieve gekeken maar die voelde of te goedkoop of de range was niet top, of gewoon te lelijk.
Tot nog toe zeer tevreden behalve met de software die wat onhandig is. Je moet, al tijdens veel te veel drukken om bijvoorbeeld media te wisselen en te navigeren. Er komt wel een grote update aan later dit jaar. Verder een heerlijke auto en het elektrisch rijden bevalt prima…………..ook omdat we naast de EV gewoon verschillende benzine auto’s hebben.
Volvo blijft toch gewoon een fijn merk. Luxe (wel te duur voor wat je krijgt) maar je steekt er niemand de ogen mee uit, eker niet met een kleine auto als de EX40.
alassad zegt
Waarom heb je de XC90 weggedaan? Beviel die goed? Ben zelf aan het twijfelen tussen een XC90 D5 of T8
Design_Driven zegt
Hij beviel heel goed maar werd wel oud (2009), ik ben veel van huis en plots bleef mijn vrouw 2x staan terwijl ik er niet was. Ik heb een eigen bedrijf en kon heel voordelig met een belasting trucje een nieuwe EV afschrijven van mijn belastingen (Ik woon in het VK) dus 1+1=4
Ik heb nu er naast een Discovery 3 4.4 V8 voor de 7 zitplaatsen en ruimte, en heb ook nog een Alfa Romeo 159 tbi dus de een grote XC90 is eigenlijk niet meer nodig.
Design_Driven zegt
Laatse generatie XC90 zijn ook niet zo betrouwbaar dus vond ik ook geen optie. Nog wel even overwogen.