We hebben weer een heerlijke high mileage hero te pakken, een niet totaal verrassende Volvo V70 2.5D occasion met een wel hele toepasselijke naam.
Kilometerstanden: er is veel over te zeggen. Het is vaak een indicatie van wat er met een auto gedaan is binnen x aantal jaar, maar hoe veel het echt betekent is afhankelijk van meer factoren. Heb jij een auto met een half miljoen maar er is geen boutje vervangen zonder dat te documenteren? Dan is het risico wellicht kleiner dan een auto met 250.000 km en weinig gedocumenteerd onderhoud. Noem het maar op.
High Mileage Hero
Er is echter een klasse auto waar de kilometerstand meestal boekdelen spreekt. Dan hebben we het over de hoogste regionen. De miljonairs. Die zijn meestal wel dusdanig ‘op’ dat er met prijzen gestunt wordt omdat dat nou eenmaal het risico is. Dan nog kan het meevallen. Dat wordt bewezen door in ieder geval het optische gedeelte van deze Volvo V70 occasion met enorm hoge kilometerstand.
Volvo V70 2.5D met 850.000 km
Laten we maar gelijk naar het magische getal gaan. De teller spreekt van 844.242 km, maar als de advertentie klopt is er sindsdien nog mee gereden: 847.965 km is volgens de advertentie het NAP-gecontroleerde aantal. De Volvo V70 occasion is van 2000 en dan kom je bij een jaarkilometrage van 40.380 km. Dat valt trouwens mee, het is dus vooral doorzettingsvermogen.
Millionaire Edition
Dat een Volvo V70 dit kan is niks nieuws en dat hij nog niet eens miljonair is kan ook tegen vallen. Hij is in ieder geval goed op weg. Wat wel leuk is: de advertentie spreekt van een Millionaire Edition, dus als je nog precies 152.035 km rijdt, is de naam erg toepasselijk. Wel vaag is dat we verder niks kunnen vinden van wat een Millionaire Edition nou precies is. Ook niet in de advertentie.
Staat
Laten we even de vage editienaam en de kilometerstand vergeten: wat koop je verder? Een Volvo V70 2.5D occasion uit 2000, dus. Ooit zat hier 140 pk in waarmee je 200 km/u kon aantikken. Uiteraard is het een 2.5 diesel die gekoppeld is aan een handgeschakelde vijfbak. Opvallend: hij is in best goede staat. Bij auto’s van deze leeftijd en helemaal met deze kilometerstand zie je vaak erg moe uitziend leder, doffe koplampen en allerlei rare schades en plekjes. Die vallen op deze Volvo V70 occasion erg mee.
Rijk uitgerust
Ook krijg je de bijzondere goudachtige lakkleur Moondust Metallic en een heus viertal aan pakketten: Elegance Line (lederen bekleding, lichtmetalen velgen), Estate Line (bagagenet, dakrails, automatische niveauregeling), Family Line (twee stoelen in de kofferbak die de verkeerde kant op staan: het is dus een zevenzitter!) en Winter Line (stoelverwarming(!), koplampsproeiers). Het klinkt bijna te goed om waar te zijn.
Deze lekker complete Volvo V70 occasion met een opschepwaardige kilometerstand mag namelijk mee voor 1.795 euro. Hoe cool is dat. Kopen doe je op de advertentie van de Volvo V70 occasion met 850.000 km.
escort77 zegt
Import bak. Geen NAP dus en heeft daarom misschien wel 9 ton gelopen. Wees gewaarschuwd 😬
Dieseltor zegt
@escort77: misschien wel 910.000!
blogie zegt
Tijdloze auto. Ziet er niet aan af dat ie alweer 20 jaar oud is
baf07 zegt
@blogie: inderdaad knap van Volvo. Ben benieuwd of dat met de huidige modellen ook zo blijft, a ben ik daar sceptisch over
adyton zegt
@baf07: ik denk dat dat best wel goed komt. De huidige volvos hebben eenvoudige lijnen, zijn best mooi en nog steeds een beetje boxy, iets meer zelfs dan de vorige generatie, dus er zit wat nostalgie in het ontwerp. Als je ze nu mooi vindt, dan blijf je ze wel mooi vinden. Ik vond de huidige designtaal echt een schot in de roos en een van de betere van de volumemerken.
Robert zegt
@adyton: ik vermoed dat @baf07 eerder doelt op de te verwachten levensduur van de huidige generatie motoren waar Volvo tegenwoordig gebruik van maakt. Die zijn namelijk, zoals bij vrijwel elk ander merk, voornamelijk gebouwd op lage uitstoot en enorm hoge efficiëntie (= zo hoog mogelijk vermogen en koppel bij een zo klein mogelijk slagvolume). Dat gaat vrijwel altijd ten koste van de levensduur.
wimof zegt
Met dank aan VW voor deze schitterend betrouwbare onverwoestbare motor.
pa045 zegt
@wimof: inderdaad één van de weinige echt goede VAG producten. Hoewel de eerste generatie D5 die deze motor opvolgde, ook net zo betrouwbaar is en een stuk lekkerder rijdt.
laptom zegt
@wimof: Dit is een Volvo ontwerp. In de 850 zat een VW diesel.
volvo480gtt zegt
@laptom: de D5 is een Volvo blok. Dit is echt een VW blok, zat ook in de Transporter en de LT.
moveyourmind zegt
De teller is vast met een ton of vijf vooruitgedraaid…
Gewoon omdat het kan.
En om indruk te maken op de andere leden van de Volvofanclub..
raoufff zegt
Dit is nog een echte Volvo in plaats van al die FakeVolvo’s van tegenwoordig.
pa045 zegt
Kijk, zo meet je kwaliteit.
MarcoM zegt
Ooit ook eentje gehad, heerlijke auto en probleemloos 250.000 km mee gereden.
lecomte zegt
Ik kan mij alleen van de 300 serie een Millionaire Edition herinneren, speciaal voor de Nederlandse markt. In dit geval klinkt het dus alleen leuk voor de advertentie maar heeft het niets met deze Volvo te maken.
Groninger zegt
Hier bij mij in en rondom het dorp wonen er echt heel erg veel mensen met zo’n zaaddodende V70 (sorry buurman), kan iemand mij uitleggen waarom?
p993 zegt
@groninger: tja, lees het artikel en rij er es in zou ik zeggen. Je wil niks anders meer met het gezin. Voor mij ideaal naast de P.
Groninger zegt
@p993: ik heb er in gereden en vind er niets bijzonders aan. Ik zou toch liever voor een E61 5 serie gaan oid in die prijsklasse.
papa zegt
@groninger: dan moet je wel graag geld aan onderhoud spenderen
Variomatic zegt
@papa: quatsch, dit type V70 is ook verre van ‘onderhoudsvrij’ d’r is altijd wel wat met die dingen
pa045 zegt
@variomatic: met iedere oude bak is altijd wel iets. Zeker in dit segment. Mooie aan dit type v70 is dat het makkelijk en redelijk goedkoop allemaal te herstellen is. Die onderstellen alleen al van die BMW’s, ze sturen beter, maar je blijft er ook aan sleutelen.
lecomte zegt
@groninger: Ik zou zeggen, vraag het eens aan ze.
Groninger zegt
@lecomte: mijn buurman had een caravan, dat was de voornaamste reden volgens mij. Maar in het dorp waar ik woon (900 inwoners) rijden er toch minimaal 7 van die dingen rond.
kooss zegt
Zit in deze Volvo niet die 5 cilinder diesel van Audi? De latere D5 (common rail) was wel van Volvo zelf dacht ik.
tatog zegt
@kooss: klopt als een bus!
v0lv0freak zegt
Nee dat klopt niet. In het eerste model V70 (classic, 1998 t/m 2000) zat het audi blok.
In dit model zat het blok van Volvo zelf.
Het topmodel heette de D5. De geknepen versie was de 2.5D. Verder hetzelfde blok.
Zoals Lecomte al aangeeft is er nooit een Millionaire Edition geweest van dit model in Nederland.
Aangezien het een import uit 2007 is, kan het heel misschien nog een dealer actie uit het buitenland geweest zijn.
Maar meest aannemelijk blijft dat dit door de verkoper verzonnen is.
seanxtype zegt
@v0lv0freak: eerste type V70N zoals deze van bouwjaar 2000 hadden ook nog de audi 2.5D. Vanaf 2001 was het het volvo blok met 2.4 liter 5 cilinder diesel.
joris1988 zegt
@v0lv0freak: nope, bij de geknepen versie stond er weer 2.4d achterop. Verwarrend. De 850 had met deze 2.5d ook weleens TDI achterop staan..
rrk147 zegt
@joris1988: klopt, ten tijde van de 850 had VW de naam TDI nog niet geregistreerd en mocht iedereen dat gebruiken. Ook Opel bijvoorbeeld, dat later met de DTI kwam en Volvo simpelweg D.
kevertje zegt
Ik kan er alleen maar bijdenken dat de ecologische voetafdruk van zo’n lange-termijn-diesel vele malen kleiner is dan elke op dit moment te verzinnen EV. Onmogelijk om daarmee meer dan 21 jaar door te rijden op één setje toxische Lithium-batterijen tenzij je als autonomie nog genoegen neemt met een paar toertjes om de kerktoren. Terwijl deze Volvo je nog steeds probleemloos tot in Z-Spanje brengt als het moet. Alleen met wat je uitspaart aan de productie van 1 à 2 EV’s over dezelfde termijn win je vele tonnen CO2!
p993 zegt
@kevertje: helemaal eens met jouw analyse…mensen vergeten vaak hoe duurzaam het eigenlijk is om spullen gewoon lang te gebruiken. Alleen hebben wij een regering die dit niet begrijpt en simpelweg aanschaf van nieuwe EVs stimuleert…
Maar ach, elk volk krijgt de regering die het verdient, niet? 😜