Het altijd gezellige Gouda werd vanochtend om 00:38 opgeschikt door een hybride autobrand. Een Volvo V60 Plug-in Hybrid was aan de achterzijde in de fik gevlogen. Iets met het accupakket? Of is dat teveel doemdenken?
Over de exacte oorzaak kunnen we op dit moment alleen maar speculeren, maar omdat het een hybride betreft denken veel mensen direct aan het ergste. Maar er is niet bekend of het daadwerkelijk het accupakket was dat vlam heeft gevat, of dat de auto bijvoorbeeld stond op te laden. Tevens zijn er geluiden dat de brand aangestoken zou zijn.
Voor de brandweer was het blussen van zo’n plug-in hybrid nog wel een hele klus. Ze moesten namelijk op zoek naar de hoofdzekering om het accupakket los te koppelen. In het onderhoudsboekje konden ze niet direct vinden hoe dat moest, maar gelukkig bood een digitaal naslagwerk uitkomst (dat de brandweer standaard bij zich heeft). Het accupakket en de gewone accu onder de motorkap konden worden losgekoppeld.
In een officiële reactie laat Volvo Nederland weten:
Er heeft brand plaatsgevonden vannacht in een Volvo V60 Plug In Hybrid. Daarbij waren geen slachtoffers betrokken. Op dit moment wordt de auto onderzocht door de technische recherche. Wij wachten het onderzoek af.
Met dank aan 112hm.nl voor foto en aanvullende informatie. Voor de liefhebbers is op Autojunk nog een extra foto van de schade te bekijken.
UPDATE: Het gaat hier definitief om brandstichting. Aldus bevestigd door de technische recherche. De auto stond ook niet op te laden, toen hij in brand gestoken werd.
str8six zegt
“Het altijd gezellige Gouda” hahaha
mout zegt
Op een parkeerplaats, waarschijnlijk bij een laadpaal? Nou, het zal de hoofdsteun niet zijn geweest, die vlam vatte.
nekaf zegt
Daar gaat de 0% bijtelling…
MartijnGizmo zegt
@nekaf: Interessant inderdaad, als deze total-loss is, hoe zit het dan met de bijtelling voor het vervangende exemplaar? :)
nekaf zegt
@MartijnGizmo: eerste toelating nieuwe auto 2014 is 7%… Karma is a bitch… Ken mueslirijders die het probeerden te verzekeren. Schijnt dat Mitsubishi iets dergelijks bood bij de outlander
melkkoe zegt
@nekaf: Verzekeren? je rijdt deze auto toch voor het milieu?
Maar je hebt gelijk, de staat is weer de laatste die lacht. Als mijn auto affikt mag ik ook gewoon opnieuw BPM aftikken.
timowouters zegt
Ik dacht hetzelfde @Nekaf. Brand je auto uit, krijg je van de verzekering een nieuwe v60, issie nu 7% bijtelling.
Achja risico van t vak. 0% was sowieso belachelijk
robert110 zegt
@timowouters: 7% is ook niet verkeerd.
timowouters zegt
@robert110: zeker niet, maar 7% van 65.000 *52%
Dan kost dit brandje je toch weer €2366 extra. Kan je ook leuk van op vakantie
multizuiger zegt
Tussen de accu en de motor zit een kabel. Zou het niet mogelijk zijn om de aansluitingen van die kabels met exploderende schroeven te bevestigen? Als de sensor op het accupakket een temperatuur boven de 100 graden meet, exploderen de schroeven waardoor er geen verbinding meer is. Tevens blijft accu + motor intact. Zal wel te kort door de bocht zijn.
.
Of dat de hoofdzekering (waar het blijkbaar om draait) zichzelf kapot maakt bij temperatuur boven de 100c
mashell zegt
@multizuiger: explorerende schroeven zijn wat extreem maar er zijn bij electrische auto’s inderdaad maatregelen voor zulke dingen gemaakt.
timberleek zegt
@multizuiger:
Het grote probleem hieraan is dat het bij het detectiepunt nog helemaal niet zo heet hoeft te zijn. De brand kan.ook ergens anders zitten. Bovendien kan de kabel alsnog gevaarlijk zijn in dat geval. De connector kan nog los op het contact liggen zodra de bout is ontploft. Of tegen een metalen deel komen.
En je weet niet of die systemen gewerkt hebben zodra je aan komt rijden als brandweer. Dat zijn wel systemen die een keer niet gaan werken.
Daarom zoeken ze een lompe mechanische verbinding die ze zelf onderbreken. Dan weten ze het zeker. Er zal vast wel van alles bedacht worden door fabrikanten, maar zo’n simpele hoofdzekering/schakelaar is toch even zeker weten voor de brandweer
tuning zegt
Sinds wanneer is het om 0:38 al ochtend?
OT: Juist omdat het om een Plug-in Hybride gaat krijg je automatisch dat als eerste argwaan wordt getrokken bij het Hybride systeem, maar zo’n brand kan uit zoveel ontstaan.
Zoals in de tekst ook al staat, het kan ook prima zijn aangestoken en niets met het laden van de accu of het Hybride systeem te maken hebben.
bozewolf zegt
@tuning: Technisch gezien sinds forever, aangezien het na 0:00 de start van een een nieuwe dag is.
tuning zegt
@bozewolf: Nieuwe start van de dag is het nog altijd nacht, vanaf 6 uur is het pas ochtend.
jimwillemse zegt
Als bewoner van gouda !! Het is ook altijd gezellig hier !!! D’r is genoeg te beleven !!
rotaxmax zegt
Meer CO2 dan welke auto ook
E34M5Touring zegt
Zelfontbranding. De Volvo kon de schaamte van het onnodig linksrijden niet meer verdragen.
timowouters zegt
@e34m5touring: want dit is ook echt een mueslie gebakje zoals de 80 pk dieseltjes.
met bijna 300 pk is er weinig waarvoor je aan de kant moet op de linker rijbaan.
Ot92 zegt
@timowouters: Denk wel eraan dat ie zijn electro motor kan gebruiken tot de 150km/h, daarna gaat die uit. Dan heb je dus 215pk ofzo op 1800kg (leeggewicht) ofzo? Als ik, op een niet zo drukke snelweg, constant links rij, dan ga ik niet zachter dan 150 hoor ;-)
timowouters zegt
@ot92: Als je nagaat dat een BMW X3 20i met 184pk en 1700kg (redelijk vergelijkbaar qua pk/kg) 210 aantikt zal dat wel goedkomen.
Ot92 zegt
@timowouters: Mijn Passat 2.0TDI tikt met 175pk de 220 aan… en dan loopt ie al bijna in de begrenzer.
Het gaat er uiteindelijk om hoe snel je die 210 aantikt.
bmcslx01 zegt
@ot92: Met 215pk sta je nog steeds niet erg voor joker hoor ;) Denk dat je dan alsnog meer vermogen hebt dan 70% van het Nederlandse kentekengilde
Ot92 zegt
@bmcslx01: Meer vermogen zal ie wel hebben, maar ”hij” is ook een stuk zwaarder. Pk per kg speelt ook een grote rol he…
Volvo V60 PIH:
215 (pk) /1849 = 0,116, dit is eigenlijk niet eens zo heel hoog…
skiihiigh zegt
@ot92: Inderdaad een ‘simpele’ 2.0TDI met 170pk in een A4, Passat of Golf GTD kan je dan al bijhouden(en gechipt gaat hij er overheen). Alleen 0-100 is hij rap.
Maar ook grappig dat deze V60 uiteraard niet aan het opladen was.
E34M5Touring zegt
@timowouters: Je dient zoveel mogelijk rechts te houden. Zelfs met bijna 300pk. Schijnt voor veel van die helden nogal een probleem te zijn.
mashell zegt
@E34M5Touring: in dit land lijkt schaamt echt niemand en geen enkele auto zich voor onnodig links rijden.
colorblind zegt
Het schijnt volgens de dealer, als je Volvo V60 Plug-in is gestolen of afgebrand is, dat je de subsidies moet terug betalen omdat je niet in het bezit bent van de auto.
ronniek zegt
@colorblind: Niet helemaal waar, maar als je auto door bijvoorbeeld je verzekering uitgekeerd word komt deze direct weer terug bij je winst, waar je weer belasting over betaald.. = weg voordeel.
tjwh zegt
“De auto stond ook niet op te laden, toen hij in brand gestoken werd.”
Waarom zou je je hybride ook opladen als je bijtellingvrij op brandstof kan rijden…
melkkoe zegt
@tjwh: inderdaad, gewoon diesel tanken met de tankpas. Al dat gedoe met laadsnoeren, vieze handen, aankoppelen, afkoppelen in de vrieskou.
mashell zegt
@melkkoe: volgens mij zou je juist in de winter het laadsnoer willen aansluiten, vanwege de electrische standverwarming!
alfista zegt
goed voor het milieu, die “groene” cq zwarte auto’s he
jmwxantia zegt
Leuk die reclames voor de V60 Plugin Hybrid naast en boven dit artikel…..
ronm zegt
even.. ON topic : Onderzoek heeft uitgewezen dat er sprake is van brandstichting! Er zijn in Gouda al meer autobranden geweest. Verschrikkelijk voor de gedupeerde eigenaar….