Goed nieuws voor mensen die liever geen bijtelling betalen, maar geen zin hebben om in een elektrische auto of Opel Ampera te rijden. Staatssecretaris Weekers van Financiën heeft zojuist bekend gemaakt dat ook diesels die maximaal 50 gram CO2 per kilometer uitstoten in aanmerking komen voor 0% bijtelling. In de praktijk hebben we het dan over de Volvo V60 Plug-in Hybrid.
In de oorspronkelijke plannen van de overheid gold de bijtelling van 0% blijkbaar alleen voor 100% elektrische auto’s en benzine hybride’s, die maximaal 50 gram CO2 per km uitstoten. Nu worden diesels dus ook meegenomen in de plannen.
Inmiddels is de techniek zo ver gevorderd, dat ook dieselwagens minder dan 50 gram CO2 per kilometer kunnen uitstoten. “Vandaar dat ik in de Fiscale verzamelwet heb opgenomen dat ook auto’s die op diesel rijden voor een nihilbijtelling in aanmerking kunnen komen,” aldus Weekers. “Ik wil techniekneutraal stimuleren.”
Helemaal grappig is het feit dat deze regeling met terugwerkende kracht wordt ingevoerd, want de ingangsdatum is namelijk 1 januari 2012. Alleen een beetje jammer dat er nog helemaal geen dieselauto’s op de markt zijn op dit moment die zo weinig uitstoten. Het is dus een beetje een wassen neus.
De eerste (diesel) auto die aan deze eis zal voldoen is de Volvo V60 Plug-in Hybrid en die verschijnt pas ergens in de 2e helft van dit jaar op de Nederlandse markt. Sowieso is deze auto al volledig uitverkocht voor dit jaar en komen er niet heel veel deze kant op. Het is ook nog niet bekend hoeveel auto’s er in 2013 naar Nederland komen.
Deze, goed klinkende, maatregel van de staatssecretaris zal in de praktijk dus niet zo heel ingrijpend zijn.
PS De Volvo V60 plug-in Hybrid heeft een vermogen van 285 pk en 640 Nm en verbruikt gemiddeld 1,9 l/100 km. De auto heeft een CO2-uitstoot van 49 gr/km, de prijs is 64.695 euro.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Schitterende techniek… En kijk naar de specs! Erg knap. Jammer dat Saab ter ziele is, die waren ook erg ver met juist deze techniek…
flutterby zegt
64.695… pfff… Daar rij je ook een (goed aangekleden) 5 serie voor, maar ja scheelt je wel je bijtelling..
jackass266 zegt
@flutterby: die 5 kost je echter behoorlijk wat per maand in tegenstelling tot 0% bijtelling en 1 op 50
Jochempie zegt
@jackass266: Tenzij je geen privékilometers rijdt.
flutterby zegt
@jackass266: Succes met die 1 op 50. Dat red je nooit. Daarnaast is een v60 en een 530d een hele andere klasse auto, daar zou ik best wat per maand voor over hebben.
desoper zegt
@flutterby: een basis 530d (258pk) kost ook al dik 62.000 euro. Die overige 2000 euro heb je zo terug in de vorm van brandstofkosten/wegenbelasting
bartsmit zegt
@flutterby: Maar een 5-serie van 65K kost je aan bijtelling zo’n €700,- netto per mnd. Dat is €34.000,- in 4 jaar. Veel geld! Daar komt nog brandstof en wegenbelasting bij voor de zelfstandig ondernememers.
jobh zegt
die Volvo word wel erg duur, je betaald 30.000 extra en of dat het nu waard is
Wieldop zegt
@jobh: 30.000 extra ten opzichte van wat? Dit ding zit qua performance boven hun huidige topmodel…
speedlimit zegt
Knap gedaan van volvo en op zich best een mooie verschijning ook :)
Justawheelchairguy zegt
@speedlimit: I agree.
anakiet zegt
Dit is dus precies waarom onze huidige regels niet gaan werken.
In praktijk kan je deze auto gewoon als een dikke diesel rijden. Je hoeft alleen het gas in te trappen, en er blijft helemaal niets meer over van die mooie verbuikscijfers.
Wordt tijd dat we ook naar het maximale verbruik gaan kijken. Dan vallen dit soort auto’s gelijk door de mand…
desoper zegt
@anakiet: Er moet helemaal niet naar verbruik gekeken worden met het bepalen van de bijtelling / belasting. Een hoger verbruik betekend al extra inkomsten voor de staatskas in de vorm van brandstof-BTW en -accijns
anakiet zegt
@desoper:
Ook een optie. Iig moet er snel iets gebeuren. Want hier profiteren de verkeerde mensen van en kost ons te veel belasting geld. In een D5 met 220 pk wordt gewoon getrapt, simpel. Ging mij vooral om het feit dat die minimum cijfers compleet onrealistisch zijn. Maar je hebt zeker een goed punt.
flutterby zegt
@anakiet: Er is inderdaad maar 1 manier om verbruik correct te belasten en dat is op de brandstof prijs. Schaf alles af en gooi de prijs per liter naar 3 euro.
Daarnaast de bijtelling baseren op de hoeveelheid gebruikte brandstof. Ten slotte heeft iedereen met een eigen leaseauto vaak ook een eigen tankpas.
Justawheelchairguy zegt
Volvo is goed bezig! Mooie wagens, goede techniek.
meneersander zegt
Alleen jammer dat er geen verkocht worden in Nl, alleen een aantal hoge pipo’s van Volvo krijgen er een…
kickass zegt
@meneersander: In de tekst staat dat er maar weinig naar NL komen, dus er komen wel degelijk auto’s naar NL.
meneersander zegt
@kickass: Ik bedoelde hoge pieten van Volvo in NL.
kickass zegt
@meneersander: Oh, oke, ik dacht al. :)
zakar36 zegt
Vind het persoonlijke een mooie auto, die zeker niet slecht stuurt en er goed uit ziet! Kan niet wachten om er mee te rijden :D
freezzr zegt
Dan komt er een auto met 0% bijtelling in een prijsklasse waar men bijna lacht om de bijtelling, hoe krom is dat?
lacasitos zegt
Ff wachten tot andere automerken Volvo dit gaan nadoen, het kan blijkbaar…en dan toehappen
jeanclaude zegt
Heb al genoeg sites gelezen waarbij die peugeot 508 hybride diesel, niet verder komt dan 1:18/19, dan zitten er zelfs uitschieters tussen van 1:16. schandalig, gewoon afschaffen die zooi man.