Ben je gecharmeerd van een ruime stekkerhybride, maar allergisch voor diesel, dan kan je Volvo van je lijstje afstrepen, want de V60 PHEV is er namelijk alleen als ‘D6’. Hier gaat echter verandering in komen, want Volvo heeft laten weten ook een benzinevariant te gaan maken.
Dat Volvo serieus is met zijn ambitie om de personenwagen te elektrificeren mag duidelijk zijn, en het legt ze vooralsnog geen windeieren. Met name in Nederland is de vraag (0% bijtelling nu, 7% vanaf 2014) groot, en het aanbod relatief klein. Je stampt als automaker per slot van rekening niet even een grote hoeveelheid wagens met een nieuwe, complexe technologie je fabriek uit, en het ‘exclusief’ houden van je nieuwe model doet marketingtechisch natuurlijk ook geen pijn.
Of een benzinemodel de krapte hier wat zal verruimen is de vraag, want Volvo’s productmanager Lex Kerssemakers zegt in de Zweedse media weliswaar dat hij er komt, maar noemt nog geen data en geeft bovendien aan dat het model vooral bedoeld is voor markten waar de dieselmotor een ondergeschikte rol speelt, zoals op de ’thuismarkt’ China. Vergelijk het met wat Audi deed met de SQ5.
Ondertussen doet Volvo hard zijn best de PHEV-productie op te schroeven, maar de bottleneck schijnt bij de leveranciers van de elektrische componenten te zitten. Of een benzineversie van de geëlektrificeerde V60 ook naar Nederland komt weten we niet, Volvo Nederland was (nog) niet bereikbaar voor commentaar.
Update – In een reactie laat Volvo Nederland weten dat het niet ondenkbaar is dat er een benzine-PHEV komt, met verwijzing naar het benzine-XC60 Concept dat vorig jaar in Detroit stond. De vraag of deze in Nederland vermarkt zal worden komt nog te vroeg. Dat wachten we dan maar even af.
volvov70 zegt
Hoe gaat die heten? De T7? :’)
mbfanatic zegt
Smokie, post er dan iig actuele afbeeldingen bij… Beetje gedateerd deze.
porsche928 zegt
De mooiste plugin hybride! Ik zou hem graag willen rijden.
jrk68 zegt
Nu nog een V40 PHEV, dat zou pas een leasetopper zijn. Nu is de V40 imo sowieso de mooiste leasebak dus die kan ik niet vaak genoeg tegenkomen.
renezzzz zegt
Mooie technologie, als de prijs van die autos iets schappelijker zou zijn zou ik wel zo’n auto willen hebben. Die 25km per dag kan dan puur elektrisch gereden worden en de lange afstand met een normale blok.
gregorius zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom er vraag zou zijn naar een V60 pluginhyb als er al een diesel pluginhyb bestaat; afgezien van het feit dat ding evt ietsje goedkoper zou kunnen zijn?
Volgens mij zal de diesel versie zuiniger zijn. En omdat de uitstoot dmv alle kromme uitstootregels toch al laag is, zal de belasting op deze diesel ook niet al te veel zijn toch?
renezzzz zegt
@gregorius: Staat uiteindelijk ook al in de tekst hierboven: Deze auto is/wordt niet speciaal voor de nederlandse markt ontwikkeld. De XC60 PHEV prototype is ook zeker niet verkeerd met z’n 2 liter turboblok en daarbij het plugin gebeuren.
jrk68 zegt
@gregorius:
Als je in ogenschouw neemt dat de concern uitstoot in 2020 onder de 95gr/km moet liggen lijkt het mij een logische ontwikkeling. Volvo bouwt geen stadsrakkertjes dus zullen ze naar dit soort technieken moeten grijpen om dat te halen.
Het heeft dus niks met het Nederlandsche subsidie beleid te maken. Er zijn trouwens meer landen in Europa die een dergelijk beleid voeren.
mashell zegt
@gregorius: diesel en hybride is inderdaad de logische combinatie. Maar de meeste hybrides worden voor de Amerikaanse markt gemaakt en daar leven ze nog in de veronderstelling dat diesel voor vrachtwagens is en hamburgers gezond zijn. Toyota zou er goed aan doen de Prius met een kleine diesel uit te rusten, ook de Ampera zou het goed doen met een kleine diesel.
glashelder zegt
@gregorius
Omdat er mensen zijn die begrijpen dat diesels nadelen hebben. Fijnstof namelijk.
Een enkel dieseltje is niet erg, maar wanneer iedereen uit pure schraperigheid massaal gaat dieselen (zoals in Nederland en Belgie) gaan we sneller en akeliger dood.
Dus prima deze benzine hybride weer. Schijnt toch niet zo’n slecht idee te zijn.
renezzzz zegt
@glashelder: Kun je dat onderbouwen? Vooral de huidige diesels zijn ‘schoon’, ik heb begrepen dat de huidige direct ingespoten benzine motor qua fijnstof ook niet al te best scoort t.o.v. z’n diesel evenknie.
Je zou wel een punt hebben dat een benzine motor (mijns inziens) fijner en rustiger draait dan een diesel. Ook zijn de huidige diesels minder betrouwbaar op de lange termijn. Dit punt vooral als gevolg van het ‘schoner’ maken van de dieseltechniek en door het relatief enorme vermogen wat uit een klein dieselblok gepeuterd wordt.
mashell zegt
@renezzzz: hoezo diesel minder betrouwbaar op lange termijn? Ten opzichte van ouderwetse diesels of tov benzine motoren? Want juist de moderne benzine motoren halen tegenwoordig (dank technieken die al langer op diesels worden toegepast zoals directe inspuiting en turbo) veel vermogen uit een vaak nog kleinere cilinderinhoud. Ps. Ik vind juist een diesel veel mooier lopen, minder toeren, minder lawaai, meer koppel.
renezzzz zegt
@mashell: Een diesel vervuilt zichzelf… Tot een jaar of tien geleden werd al het roet naar buiten geblazen en was er geen probleem. Tegenwoordig heeft men daar de befaamde EGR en roetfilters voor. Daar heeft een benzine vrijwel geen last van. Zoals gezegd, het is mijns mening dat een benzine soepeler en fijner draait. Dat je een andere mening hebt is prima. Al die dingen die je zegt: minder toeren, minder lawaai en meer koppel zijn slechts gedeeltelijk waar. Pak een benzine en een diesel met ongeveer hetzelfde vermogen en koppel en vergelijk ze met elkaar. Dan is het enige nadeel van de benzine: het verbruik…
desam zegt
@renezzzz: straffer zelfs, pak een bezine en dieselmotor, die vergelijkbaar zijn kwa techniek ( turbo, directe injectie, … ), en ga eens aan het vermogen persen, en kijken wat je eruit krijgt, dan wordt een bezine oppeens veel krachtiger! Kijk naar bv autosport, rally, 1,6l turbo, met directe injectie, benzine : +- 350-400pk, 700-800 (!)Nm ; 2,0l turbo, directe injectie, diesel : +- 300-350pk, 500-600Nm, kijk, ik weet dat dit extreme gevallen zijn, maar dot toont wat mogelijk is, voor dagelijks gebruik, is een diesel minder ‘stevig’ dan een benzine, omdat die dichter bij zijn maximaal vermogen zit, en de drukken vele malen hoger zijn, wat vooral pijn doet bij lage olie- en metaal-temperaturen.
En als we nu even eerlijk zijn, gaat er echt iemand beweren dat een diesel zachter of stiller of mooier draaid dan een benzine?
Tenzij het over 2takt camino blok en vw’s v10 diesel natuurlijk!
jens28 zegt
heb er laatst al een zien staan met nieuwe facelift. ziet er goed uit hoor.
glashelder zegt
@renezzzzz
Je geeft aan dat een moderne diesel zichzelf vervuilt en dat de filters verstopt raken. Dus dat zegt ook wel iets over de diesel. De fijnste deeltjes (waarvan je mag aannemen dat die dus ook bij de modernste diesels vrijkomen) worden niet door de filters tegengehouden. Dan zou de zaak namelijk meteen verstopt raken. Weg power.
Juist de kleinste roetdeeltjes komen het diepst in de longen en zijn het gevaarlijkst voor de gezondheid.
Je hebt helemaal gelijk dat direct ingespoten benzinemotoren ook veel fijnstof produceren.
Er gaat dus niets boven een indirect ingespoten benzine hybride. Laten die nou ook nog eens erg lekker zijn: trillingvrij en heul veul power onderin.
renezzzz zegt
@glashelder: Je hebt gelijk. En dus is het verschil tussen moderne diesels en moderne benzine motoren qua “schoonzijn” verdwenen: dat is mijn punt….
driftkicker zegt
Veel te duur in vergelijking met een D4 of D5. Krijg ik nooit van m’n baas.