Veilig de gebaande paden af kan nu ook met de V60.
Volvo heeft zojuist de doeken getrokken van haar volledig nieuwe V60 Cross Country. De Zweedse autofabrikant produceert van nature maar wat graag bolides die in staat zijn alle (weers)omstandigheden te trotseren en met de Cross Country-uitvoering van de nieuwe V60 (rijtest) houden ze deze overtuiging in leven. De auto verschijnt ruim twee jaar na de introductie van de V90 Cross Country.
Een van de belangrijkste verschillen tussen de originele modellen en de Cross Country-uitvoeringen is de rijhoogte. Ten opzichte van de V90 Cross Country (rijtest) doet de V60 Cross Country er een schepje bovenop. Waar de V90 slechts 57 mm hoger op zijn poten staat, geniet de V60 Cross Country van 75 mm aan extra bodemvrijheid. Daarnaast heeft de auto een aangepast onderstel, een speciaal ontwikkelde ophanging en is All Wheel Drive standaard. De auto krijgt standaard eveneens een Off-Road rijmodus, Hill Descent Control, Electronic Stability Control en Corner Traction Control.
Zoals verwacht kan ook de V60 Cross Country rekenen op de nieuwste technische snufjes van Volvo. Net als de nieuwe V60 en V90 is het Cross Country-model gebouwd op Volvo’s SPA-platform en heeft de bolide alle veiligheidssystemen (Pilot Assist, Run-off Road Mitigation, etc) die het normale model heeft.
In Nederland is de Volvo V60 Cross Country aanvankelijk alleen beschikbaar als D4 AWD (diesel). De bolide komt in deze vorm aan het begin van 2019 op de Nederlandse markt terecht. Niet veel later moet de T5 AWD (benzine) volgen. In het internationale persbericht spreekt Volvo ook van mild en plug-in hybride versies van de Cross Country, maar of deze naar Nederland komen, is vooralsnog niet bekend. Begin volgende maand worden de eerste prijzen onthuld.
Mijn huisarts en tandarts zullen nog vaker op vakantie zijn
@deeberton: ik breng momenteel veel tijd door in Haren (gr). Lijkt potverdikke wel of iedereen hier arts of tandarts is afgaande op de hoeveelheid Volvo’s.
@jaapiyo: niet elke tandarts of arts rijdt Volvo. Gelukkig rijdt me pa toch echt wat anders. Zoals een heerlijke xjs v12
@lambocars:
Mijn vader is mijn beste vriend, dit komt omdat hij zo veel verdient.
@radeox: probeer er alleen mee te zeggen dat mijn vader in tegenstelling tot andere artsen wel een purist is en kan genieten van zo’n auto. Beetje jammer van je reactie weer.
@lambocars: Hey, als mijn pa arts was, was hij ook mijn beste vriend. Auto boeit niet. Want hij kan recepten uitschrijven…. ;-)
@lambocars: Jou vader is arts, en jij gebruikt me. Hij was vast niet veel thuis vroeger?
@gasskaas: Druk met patiënten die nog wel te redden waren…
@johnhert: haha zeker geen goede jeugd gehad vroeger? Ik rijd straks wel een lekker rondje voor jullie met een schreeuwende v12.
@lambocars: Prima jeugd zelfs, bedankt voor het vragen !
Ik gun het je van harte wanneer je je rijbewijs hebt weten te behalen !
@lambocars: mijn papa werkt bij mc donalds
@jaapiyo: Hier te Haren en Groningen worden ook accountants, consultants en rijke boeren en burgers, helemaal opgewonden van Volvo’s en besturen vaak een Volvo. Want goede levensduur blabla….
Mooi hoor, doe mij er maar eentje :)
Niet mis. Nu wachten op de eerste die hem 10cm verlaagd…
Ja, wat als je die spatborden nu laat spuiten in dezelfde kleur als de wagen en hem verlaagd?
Is hij dan niet vetter dan een R design? :p
@multipass: dat is wat R-design was bij de C30.
Zo te zien pakt de achterdeur hier niet een klein stukje stoere plastic bumper mee itt bij de V90 cc. Dat is in ieder geval puik.
Mooi! De eerste cross county die ik zelf zou aanschaffen!
Erg fraai, en bijna verassend
Waarom noemen ze die dan niet gewoon XC60?
@ikleesookoverautos: omdat die er al is
@ikleesookoverautos: Omdat dat dat verwarrend zou zijn, twee modellen met dezelfde naam…
Had liever een betaalbare gewone 1.5 turbo plugin hybrid gezien
Als eerste een diesel?
Dan zeggen dat VAG saai is. Man man man
Wielen/banden achter zijn veel te smal. Oogt iel.
Dit wordt de opvolger van mijn C350e over een jaar. Prachtig!
Diesel? Daar ging Volvo toch mee stoppen?
Wat een schone verschijning zeg. Zo’n XC model zie ik mezelf ooit nog wel aanschaffen zodra m’n C30 te klein is. Prijstechnisch schat ik de kans niet heel groot dat het deze gaat zijn…
In de T8 versie hangen ze weer op je bumper en halen ze rechts in. Ach, de nette Volvo rijder is tegenwoordig in de minderheid.
Standaard met D4, awd, wat opties erbij, hoppa, zit je zo op 60k aan Volvo als het niet meer is. Tip: Harman Kardon niet aanklikken, klinkt nergens naar, scheelt je weer kleine 1000€.