Zeg je straatlegale Volvo-tuning, dan zeg je Heico. Deze Volvominnende Duitsers geven acte de presence in Essen met een Volvo V60 D3. Met alle aanpassingen wordt de basisprijs met maar liefst 100% overschreden. Maar wat krijg je daar voor?
Ten eerste de performance: die is niet schrikbarend gestegen, en dat is ook wel logisch, want als het puur om de power te doen was, hadden ze wel een D5 genomen. De standaard 163 pk’s worden opgekrikt naar 195, en het toch al koppelsterke blok krijgt er met een totaal van 460 Newtonmeter nog 60 Nm bij.
Maar het accent lijkt toch vooral op de aankleding te liggen. Als je de prijslijst bekijkt, zie je bijvoorbeeld dat er voor meer dan 18 mille aan leer is ingestopt. Een andere grote kostenpost is het remsysteem, dat net geen 5.000 euro kost. Een beetje overbodig voor een 2 liter diesel met een topsnelheid
van 225 km/u als je het mij vraagt, maar goed.. Het dient voornamelijk als showcase.
Behalve het mooie bruine leer in het interieur vallen de lekkere forse velgen meteen op: 8×19″ units met een Black Diamond Cut Matt finish ogen prettig. Hier omheen is een setje 245/35R19 bandjes gemonteerd. Ter onderstreping van de sportivieit ligt deze zelfontbrander 30 mm lager bij de grond. Als ik me niet vergis heeft hij verder dezelfde bodykit als dit zwarte exemplaar er omheen hangen, hoewel deze witte wat meer classy oogt. Het zullen de velgjes wel zijn…
Kost je 75.000 euro (ex. BPM) maar dan krijg je ook wel wat!
Dat zullen we inderdaad maar op een showcaseje houden…niemand bij z’n goede hoofd betaalt 75k (kaal!) voor een diesel Volvo station… *kijkt met schuin oog naar Alwood*
Overigens, wat op met die D3? Kende het niet (dacht eerst aan een 3-pitter, lol), maar internet leert me dat het een variant van de D5 is, maar dan toegespitst op mariene applicaties?
Wat de fuk doet het ding dan in een auto? Iemand weet?
@bozewolf:
Kwestie van bijtellingstarief?
@Hubert: Ik volg je niet. De D3 is dan kleiner, maar google vertelt me dat het een bootmotor is.
Lijkt me toch dat je dat niet 1op1 kan overlepelen in een auto zonder de boot-aanpassingen weer terug te draaien?
En heeft Volvo dan zelf geen kleinere (2 liter en kleiner) dieselblokken voor in auto’s, dat die Heico lui een bootblok uit de schappen moeten pakken?
@bozewolf: Als ik met niet vergis is het een 2-liter 4-cilinder van PSA
@mgmgb: Dat is het dus bij de S40-V50. Bij de grotere modellen is het de 163pk variant van de D5.
@E34M5Touring: De 2.0 liter van PSA wordt niet meer gebruikt. Wat betreft dieselmotoren is dit de opstelling :
D2 : 1.6 liter, 115 pk
D3 : 2.0 liter (afgeleide van de D5 2.4 liter, dus nog steeds een 5 cilinder, maar de inhoud is verkleind), 163 pk.
D5 : 2.4 liter (5 cilinder), 215 pk
@kleinelettersengetallen:
En de D4 nog : 2.4 liter (5 cilinder), 177 pk (V50, S40, C70 en C30)
@kleinelettersengetallen: D4 is ook de 2.0 5-cilinder. En D3 is niet altijd een 2.0, in de XC90 is het nog steeds de oude 2.4d D5 en in een XC60 D3 AWD(alleen buitenland) is het eigenlijk het biturbo 2.4d D5 blok.
@discovery: Klopt, was iets te snel!
@bozewolf: Ben je niet toevallig bij Volvo Penta aan het kijken. De D3 is de geknepen D5 variant. In feite is het de eerste uitvoering van de D5 voor de S60-V70-S80 van zeg maar 2001-2004. Toen de D5 naar 185pk ging is deze aangebleven als budget variant. De 163pk unit heeft een tijdje 2.4d geheten maar is na de andere typenummering D3 geworden. Volgens mij is het in de V50- S40 weer anders.
@E34M5Touring: Klopt niet helemaal. De D3 is een 2 liter blok met 5 cilinders en de D5 heeft gewoon zoals vroeger 2,4 liter.
@E34M5Touring: Ik keek snel op wiki maar die kunnen dr heel goed naast zitten met dit soort dingen.
Wel vind ik de motorcodes van Volvo ernstig onlogisch. Zit er Knackebrod in hun hersenen ofzo?
@bozewolf: D2, D3, D4 en D5… Vrij onlogisch ;-).
Wat vind je er onlogisch aan?
@bozewolf: Ikea schroefje los waarschijnlijk.
@bozewolf: Het is geen bootvariant. Bij de grotere Volvo’s is het gewoon een gedowntunede D5.
De naamgeving m.b.t. motorisering bij Volvo hebben ze laatst omgegooid. D2, D3, etc. staat voor hoe rap die auto is in vergelijking met elektrische/hybride aandrijflijnen (die Volvo ook binnenkort gaat verkopen), zonder dat het extreem onduidelijk wordt voor de consument.
Het is dus zo dat een D2/T2/E2 (diesel/benzine/elektrisch) in theorie allemaal even krachtig zouden moeten zijn, zodat je ze onderling kunt vergelijken en zodat dus duidelijk is wat de rangorde is binnen Volvo (D4>T3>E2).
tja bij ons zie wel heicoos maar dan vooral XC90’s met ander grilletje en uitlaten
niet alleen het remsysteem dienst als showcase, i.m.o. dient het uitlaatsysteem met aan weerszijden een dubbele pijp ook als showcase, verder ziet het er best geslaagd uit, maar of dit een prijsstijging van 100% goed kan maken is zeer de vraag…..
Die gasten hebben wel mooie upgrades :)
Natuurlijk neem je niet een zoals deze, dan kan je veel betere auto’s krijgen voor dat geld.
D3 staat bij Volvo voor het vermogen van de diesel motor per model. Bij de V60 is er enkel D3 (163pk) en D5 (215pk).
Bij de C30 is het D2; D3; D4 met respectievelijk 115; 150; 177 pk.
Bij Volvo Benzine met turbo is het dan weer T2; T3; T4 enz..
Volstrekt absurd, 4 uitlaten voor een 4-cilindertje met nog geen 200pk. 2 nette verchroomde eindstukjes zou veel netter zijn. Die velgen en remmen zijn wél een partij gaaf!
@mgmgb: En de uitlaten lijken wel geleend van amg.
@mgmgb: 5 cilindertje…
smoelt allemaal best mooi zo bij elkaar!
Niet te schreeuwerig, maar wel lekker sportief!
Kontje met die uitlaten zijn lekkerrrr!
Velgjes vind ik van een afstand mooie dan van heel dichtbij… Maar zwarte velgen met lichtere accenten moet je er wel onder doen!
Met een 2.5T erin wil ik em wel hebben, maar dat is (dacht ik) niet meer mogelijk… :(
Uiterlijke aanpassingen zijn best we mooi gedaan!
Enkel vind ik de prijs toch redelijk overdreven…
Vind het koppel wel netjes!
Zelfs een standaard V60 is al mooi, zou zeker een leuke optie zijn bv ipv een 3 serie oid…
Jammer dat alles daar zo duur is! Kheb ook nog getwijfeld om op mijn S60 (My 2007, vorige gen. dus) een setje remmen te kopen voor als ik eens op het circuit ga! Maar van de prijs viel ik dusdanig achterover dat ik dan toch maar gepast heb :p!
ot: 460 nm koppel is wel een hoop zeg uit een 2l :o! Nice! De auto ziet er ook goed uit, die velgen maken hem echt af!
Dit is een echte wolf in schaapskleren, nu nog wieldoppen en grijs.
Erg mooie auto, jammer alleen dat ze niet de D5 AWD hebben gepakt met een vermogensupgrade richting 250+ pk en een koppel van 600nm bijv.
@sirsmokealot is er ook beeldmateriaal van de 18k kosten lederen interieur!
Ben erg benieuwd geworden namelijk hoe dat eruit ziet!
Helaas hobbelde onze fotoslaaf in zijn haast weer snel door naar de airbrushdudes en dergelijke.


Maar hier een paar studiofoto’s:
Ik zou best een foto van de 18.000 mille aan leer willen zien.
Met alle opties kan je de basisprijs ook met 100% overschrijden. Ik heb in de mijne een DVD speler en achteruitrijdcamera om maar wat te noemen. Je kan het zo gek niet bedenken of het staat op de optielijst. En de opties zijn niet goedkoop.
@driftkicker: Nouhou ik had graag een automatisch openende achterklep willen bestellen (wat bij de concurrerende modellen wel kan) maar die stond niet op de optielijst.
@a3aan: De A4 Avant heeft het volgens mij niet op de optielijst staan, alsook de 3 serie…
Ik ben er ook vrij zeker van dan een C5, Laguna, Mondeo, Insignia het ook niet op de optielijst hebben staan.
Misschien de C-klasse dan? Heb ik nog niet opgezocht.
Welke modellen van de concurrentie kunnen het dan wel?
@bozewolf. Als je iets over Volvo auto’s wil weten, kijk dan voortaan op de Volvocar-site. Hoef je geen domme vragen en veronderstellingen neer te leggen.
muhahahahaha wij bezitten een v60 d3 en die is al ongelofelijk snel ik kan haast niet wachten op een rij-impressie