Afgelopen september scoopten we ‘m al in Spanje, en nu is hij officieel: de Volvo V60 Cross Country, waarmee je dankzij 65 mm meer bodemspeling dieper het bos in kunt dan met je D6 plugin.
Vijfpitter
De V60 CC wordt later deze maand onthuld op de L.A. Motorshow, en zal aanvankelijk ook alleen beschikbaar zijn op de Amerikaanse en Canadese markt. Dit stelt Volvo meteen in de gelegenheid om heel eventjes van hun nieuw verworven radicale viercilinder-geloof te stappen, en de lekker dikke vijf-in-lijn met 254 pk onder de kap te lepelen, vanzelfsprekend in combinatie met AWD en een automaat. Europa kan overigens fluiten naar deze motorisering.
Hill Descent Control
Wie ook daadwerkelijk van het asfalt af gaat met zijn V60 is standaard verzekerd van Hill Descent Control, dat ervoor zorgt dat de auto met gepaste snelheid van steile heuvels rolt. Onder de auto liggen nieuwe 18” of 19” wielen met hieromheen banden met hoge wangen en een dieper offroadprofiel. Niet rolweerstand, maar grip is hier leidend.
Als gezegd, het model zal als eerste door de Canadese bossen of Amerikaanse woestijnen crossen, maar later volgt Europa. Voor Nederland, waar de auto in juni 2015 debuteert, is het wellicht niet zo’n heel relevant model, maar buiten onze grenzen zijn er zat landen waarin je met deze V60 prima uit de voeten kunt.
Update: video op autojunk.
ihrte zegt
Niet relevant misschien, maar als ik zie hoeveel xc70’s er rond rijden hier in de buurt, dan twijfel ik niet aan de verkopen van dit model. Toch weer een stuk strakker deze.
japancars zegt
Ik heb altijd wel een zwak voor Volvo gehad en de XC60 is een zeer leuk model en een zeer leuk alternatief voor de duurdere XC90. Niet dat er iemand ooit offroad ermee gaat rijden in Europa maar wel leuk dat die dat kan. Volvo is goed op weg allemaal frisse, moderne, hippe en stoere auto’s.
norge zegt
@japancars: Pssst, Europa is groter dan Holland…
japancars zegt
@norge: Ja nu je het zegt inderdaad :) Bij ons hier is parkeren in de berm al offroad rijden :) Ik zou ook niet klagen als ik deze meer zou zien dan de Golfjes :)
amgc63 zegt
Mooi ding, normaliter hou ik niet van die offroad opsmuk, bijvoorbeeld audi’s allroad ziet er echt nie uit, deze is imo wel geslaagd
gregorius zegt
Ach 254pk uit een 5 pitter, of 320 uit een 2.0 4cyl turbo zonder batterijen. Als ze t zelfde kosten, ga ik wel voor die ‘kleine’ 4 cylinder.
Verder vind ik deze versie met extra plastic er nog steeds uitzien alsof er een bus achterop is gereden.
steef2 zegt
@gregorius: Het oor wil ook wat.;) Dus geef mij maar de vijfcilinder
mashell zegt
De grootste concurrent voor de XC60 is vanaf nu dus een andere Volvo.
jack_abarth zegt
Mij is altijd geleerd dat XC staat voor Cross Country. De X staat voor Cross, en de C voor Country.
Vaaaag…
86x86mm zegt
@jack_abarth: Dat vroeg ik me ook af met de introductie van de V40 Cross Country ipv XC40.
Willen ze dan af van de XC naam, of wordt dit de meer “premium offroad”-serie tenopzichte van de Cross Country modellen?
japancars zegt
@86x86mm: Haha ik zie dat ik daarboven automatisch ook de naam XC gebruik :)
clarkson zegt
@jack_abarth: XC betekend SUV in Volvo taal. net als X bij BMW.
phaeton zegt
@clarkson: Waarom is de naamgeving van de XC70 dan niet aangepast bij de facelift van vorig jaar?
Esprit_de_Flandre zegt
@jack_abarth @86x86mm: XC gaat vanaf nu verder voor echte SUV’s, niet meer voor station wagons met wat meer ground clearance. XC60 bestaat al, dus moest deze sowieso V60 Cross Country worden. De XC70 heeft wel nog steeds z’n naam, maar of dat bij de volgende generatie nog steeds zo is, is de vraag. Misschien wel, omdat ie behoorlijk hoog in de markt wordt geplaatst, en XC70 klinkt beter (duurder) dan V70 Cross Country…
clarkson zegt
@Esprit_de_Flandre: Zou goed kunnen ja. Ik denk dat er ook een stukje geloofwaardigheid in zit. Omdat de auto een AWD systeem heeft, samen met de XC in de naam. Om het offroad suv idee te versterken? zoiets?
rrk147 zegt
@Esprit_de_Flandre: Maar de eerste V70 heette toch V70 cross country? Toen hebben ze het bij de 2e omgedraaid naar XC70 dacht ik… Volvo blijft lekker aan het schuiven met namen.
Esprit_de_Flandre zegt
@rrk147: De verschuiving van V70XC naar XC70 was in voorbereiding op de XC90. Daar hadden ze geen V-versie van…
freezzr zegt
Ben groot fan van de nieuwe V60, sterker nog, ik rijd er elke dag met een grote smile in
freezzr zegt
@freezzr: maar waarom is er niet iets meer out-of-the-box gedesigned? Standaard styling kit, verhogen, wielen, klaar…
granlusso zegt
WIl ik een praktisch werkpaard met goeie looks, ga ik voor een XC70, wil ik een lifestyle stationwagon, kies ik een V60.
Deze mix is het voor mij net niet, maar ik vind hem wel mooi!
dameister zegt
Dat hele cross-over gebeuren is niet echt een trend waarin ik mij kan vinden. Áls ik er dan eentje zou nemen zou deze toch wel bovenaan staan, mooi ding!
gtwillem zegt
Logisch dat ze er mee komen. Maar ik zou zelf voor een XC70 gaan. Handige zwarte plastic bumpers (voor inparkeren), 4wd voor wanneer het nat is en een grotere bodemspeling voor de drempels.
Een V60 vind ik toch mooier als ie iets verlaagd is, setje dikke wielen eronder, klaar.
jasperjvr zegt
Wij hebben thuis een v60 d6 staan met 19″ en dit styling pakket. Zijn echt fijne mooie auto’s. Die 65mm zal m zeker goed staan
norge zegt
Dit ga ik hier meer tegenkomen als jullie Golfjes zien…..Niet verkeerd…
Rob zegt
Fraai ding. Ze zijn gelukkig ook bescheiden geweest met het grijze plastic.
Ik twijfel nu alleen; dit of de grote broer, XC60?
freezzr zegt
@Rob: als de keuze er was: XC60. Praktischer…
4wheeldrive zegt
De huidige modellen spreken me vanaf de buitenkant meer en meer aan.
Maar ik irriteer me zo erg aan die misselijk makende midden-consoles die ze in elke Volvo zetten dat ik er nooit één zou kopen.
Laat anderen ze maar rijden, dan bewonder ik alleen de buitenkant wel.