Alle ins en out vertellen we je in het occasion aankoopadvies van de Volvo V60 2018 – heden.
Toen de eerste Volvo V60 in 2010 op de markt kwam was het wel even wennen. Zo’n redelijk frivole auto hadden de Volvo rijders nog niet vaak gezien. De S40/V40 waren al wel wat fraaier gelijnd, maar met de V60 sloeg Volvo definitief een ander pad in.
Volvo’s hebben een lange levenscyclus, dus er kwam pas een tweede generatie in 2018. Waar die eerste nog op het P3 platform stond, wat nog restte uit het Ford tijdperk van Volvo, kwam de tweede generatie op een eigen platform, het SPA platform, wat weer staat voor Scalable Product Architecture. Ook de XC60 en de V90 staan bijvoorbeeld op dit platform.
Qua uiterlijk was er voor de nieuwe V60 dan weer goed gekeken naar te toen ook nog verse XC90. Duidelijk moderner dan zijn voorganger en met die kenmerkende hamer-van-Thor koplampen aan de voorzijde.
In 2022 was het tijd voor een zeer subtiele facelift. Neem je vergrootglas mee, anders zie je de verschillen bijna niet. De voorbumper is net wat aangepast en aan de achterzijde zijn de openingen van de uitlaat nu door de bumper afgedekt en heeft ie een nieuwe beschermplaat. Grootste verandering vinden we in het infotainment van na de facelift, dat is vanaf 2022 gebaseerd op Google’s Android.
De Volvo V60 is natuurlijk een ruime station, wie dat liever niet wil is er de S60 uiteraard. Er is ook een “avontuurlijke” versie met de CrossCountry. Die ziet er wat ruiger uit, heeft altijd vierwielaandrijving, staat net wat hoger op zijn wielen en heeft van die fijne zwarte bumperdelen.
Motorisch is er wel wat te kiezen. Alle motoren zijn 2.0 liter viercilinders. Dus geen vijfcilinders meer. De benzinemotoren variëren van 163 tot 310 pk. Een diesel was verkrijgbaar tot 2020 in een 150 en een 190 pk smaakje. Daarna ben je aangewezen op een benzine of een plug-in hybride. Vanaf 2020 is de V60 trouwens altijd hybride, met of zonder stekker.
De vorige generatie had een plug-in hybride uitvoering gekoppeld aan een dieselmotor. Bij generatie twee is dus altijd een 2.0 liter benzine die gekoppeld is aan een batterij die aan de laadpaal kan worden opgeladen. Volledig elektrisch rijden is dan tot zo’n 88 kilometer mogelijk.
Qua plug-in Hybride is er best wat aanbod variërend van 340 tot 455 pk. Overigens is de naamgeving van die plug-in veel aangepast, maar zie je in de advertentie Twin-Engine, Recharge of Plug-in Hybrid staan dan gaat het om een V60 met brandstofmotor én een stekker.
We duiken vandaag in de ervaringen van berijders van de tweede generatie Volvo V60 en zetten voor jou alle aandachtspunten die we konden vinden op een rij om op te letten als je een Volvo V60 2018 – heden wil aanschaffen.
Aandachtspunten
Als je een Volvo V60 2018 – heden wil kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. De betrouwbaarheid is op zich in orde, maar loop toch even door de lijst Volvo V60 2018 – heden problemen van dit occasion aankoopadvies heen.
Carrosserie en interieur
Wat betreft de carrosserie is er weinig te melden. De station heeft meer ruimte dan zijn voorganger en net als die is er een Cross Country versie met allemaal lekkere kunststof platen. Check die wel even op beschadigingen, dan weet je meteen of de vorige eigenaar de Cross Country voor de looks of de mogelijkheden had.
De stoelen zijn comfortabel ook voor lange mensen. Maar het leer op de zittingen slijt wel redelijk vlot. Let op overdwarse vouwen en kleine scheurtjes in het leer, zeker bij de bestuurdersstoel en hogere kilometerstanden.
We komen veel klachten tegen over de rolhoes waar de bagageruimte mee kan worden afgedekt. Die wordt veelal omschreven als bedenkelijk van kwaliteit, onpraktisch en een misser. Kijk bij jouw exemplaar dan ook kritisch naar de staat van het bagagescherm.
Check ook meteen even de gasveren, want ook daar komen we klachten over tegen. De achterklep is zwaar, die wil je niet op je hoofd krijgen. Is jouw Volvo V60 voorzien van een elektrische achterklep heb je dat euvel niet.
Het geluidscomfort is goed in de V60. Maar let even op als je extra kritisch bent. Een optie is gelamineerd glas en zit dat op je occasion, dan leg je de vele kilometers die je in de Volvo zal rijden in nog meer rust en comfort af. Rijgeluiden ontbreken dan grotendeels.
Onderstel
Eigenlijk niets dan lof over het onderstel van de gebruikers. Relatief stevig geveerd, maar met veel comfort, wat ook de insteek moet zijn van een luxe kilometervreter als de Volvo V60.
Kies je voor de Volvo V60 R-Design, dan zit er een sportonderstel onder. Dat rijdt significant stugger dan normaal. Demping is zeer stevig en rij je over slechte wegen dan klaagt toch wel menigeen over hier en daar een flinke bonk. De 19 inch wielen helpen ook niet mee. Heb je een R-design op het oog, probeer dan uit of dat past bij het beeld dat je hebt van een Volvo V60.
Overigens komen we over de CrossCountry positieve geluiden tegen. Hij staat iets hoger op zijn poten en wordt daarom juist als comfortabeler ervaren door de gebruikers. Off road staat hij met zijn vierwielaandrijving nog aardig zijn mannetje, dus niet alleen maar voor de looks.
Let nog even op als je voor de Plug-in Hybride gaat. Met alle extra batterijen en elektronica weegt de auto zo’n 300 kilogram meer. Qua demping in het onderstel is dat allemaal prima voor elkaar, maar als je stevig een bocht instuurt kun je nog wel eens last van dat extra gewicht hebben.
Aandrijflijn
We komen enkele klachten tegen over de automaat. Bijvoorbeeld traag terugschakelen als je op een rotonde of kruising afrijdt. Dit is een producteigenschap dus ervaar tijdens een testrit uitgebreid of je hem zelf ook aarzelend vindt, of dat je er goed mee kan leven.
De achttraps automaat is niet vrij van storingen, check of deze goed en zonder bijgeluiden schakelt.
Verreweg de meeste Volvo V60 occasions zijn uitgerust met een automaat. Maar ze zijn er wel met een handbak. Ga alle versnellingen van die handbak even goed door tijdens je proefrit. Er wordt geklaagd over vreemde geluiden in de versnellingsbak en slippende koppelingen. Prima te checken tijdens de proefrit natuurlijk.
Over de T8 Twin Engine Plug-in aandrijflijn komen we bij onder andere de XC90 en XC60, die gebruik maken van dezelfde aandrijflijn problemen, tegen. Het gaat om de AWD uitvoeringen en als de auto tijdens het rijden schokt of zelfs helemaal geen elektrische aandrijving meer heeft is waarschijnlijk de Electric Rear Axle Drive (ERAD) koppeling tussen de elektromotor en het differentieel versleten. Als gevolg van wrijving kan die koppeling die de aandrijving van de achterwielen regelt slijten. Dit repareren is een specialistisch klusje en nogal arbeidsintensief. De hele achteras moet er namelijk onderuit en de elektromotor en het differentieel moeten helemaal gedemonteerd worden.
Elektronica
Het infotainment systeem wordt ervaren als snel en hij luistert goed naar de spraakbediening. Voor de fans van Google Maps is het aan te raden om een Volvo V60 occasion van na 2022 te scoren. Die draait namelijk op Android. Gewoon je telefoon eraan hangen en Carplay of Android auto gebruiken kan natuurlijk ook. We zeggen het vaker, maar probeer dit ook even met je eigen telefoon uit tijdens de proefrit, dan kom je niet voor verrassingen te staan.
Over Android Auto komen we nog meer problemen tegen. Die wilde nog wel eens zwarte schermen geven, batterijen leegtrekken. Allemaal opgelost met softwareupdates, maar wel fijn als die dan ook zijn uitgevoerd.
Zeg je Volvo dan zeg je veiligheid. Ook in de V60 een keur aan veiligheidssystemen en rij-assistenten. Over de autopilot functie komen we veelvuldig tegen dat je als bestuurder alert moet zijn bij wegopbrekingen en werkzaamheden dat het systeem niet de verkeerde lijn volgt. Ook moet je wel heel vaak het stuur aanraken, maar dat is wettelijk nu eenmaal zo geregeld.
Verder vinden we nog een kachelmotor die door blijft draaien als de auto stil staat. Hierdoor wordt de accu van de auto leeg getrokken en dan start je Volvo niet meer. Booster erop en starten maar, maar haal wel even de stekker van die kachelmotor los, anders sta je zo weer stil. De garage moet de oorzaak van de storing opzoeken en verhelpen voor een definitieve oplossing.
Motoren
We vinden online klachten van een motor die onder het rijden opeens afslaat. Dit wordt veroorzaakt door een kapotte zekering van de brandstofpomp. Het schijnt een bijzonder model zekering te zijn die niet in de standaard reservesetjes zit, maar je kunt de zekering van het rechter achterportier als vervanger gebruiken als je dit euvel snel wil oplossen. Kun je in ieder geval naar de garage rijden, want de oorzaak van het doorbranden van de zekering wil je wel weten natuurlijk.
Ook komen we klachten tegen over multiriemen of V-snaren die fragiel lijken. Goed onderhoud is natuurlijk altijd belangrijk om te checken bij een occasion en zeker ook bij een Volvo V60 occasion. De auto is niet goedkoop in onderhoud dus kijk of de vorige eigenaar hier niet op beknibbeld heeft. Check bijvoorbeeld het onderhoudsboekje of werp een blik op de banden. Een b-merk zegt onder een luxe station als de Volvo V60 meteen iets over de liefde van de vorige eigenaar.
Wat betreft de dieselmotoren. Vervuiling van het inlaatsysteem is een euvel wat wel eens voor wil komen bij diesels die snel veel kilometers reden. Hierbij worden zelfs gesmolten inlaatspruitstukken gemeld. Die is namelijk van plastic. Je kunt er zelf achter komen of jouw V60 er last van heeft. Als het plastic is gaan smelten, kun je een aparte lucht ruiken. Ook merk je dat de motor inhoudt, zeker als je veel gas geeft. Als laatste indicatie: het motorlampje. Dit zou met een softwarewijziging allemaal opgelost moeten zijn, maar ben je in de markt voor een Volvo V60 occasion met een dieselmotor wellicht goed om dit even te checken.
Ook de Injectoren voor diesels zijn een puntje. Die gaan vaker dan gemiddeld stuk en moeten relatief snel vervangen worden. Deze zijn zeer prijzig.
Nog een algemene opmerking over de benzinemotoren. De opgegeven verbruikscijfers zijn allemaal prachtig, zeker van de plug-in hybride uitvoeringen, maar de ervaringen in de praktijk blijken anders. Veel rijders vallen over het brandstofverbruik, dus hou daar rekening mee bij je keuze en ga je voor een plug-in, veel stekkeren dus!
Benzine
- B3 2.0 liter viercilinder Mild Hybrid 163 pk (vanaf 2020)
- T4 2.0 liter viercilinder 190 pk (2019 – 2020)
- B4 2.0 liter viercilinder Mild Hybrid 197 pk (vanaf 2020)
- T5 2.0 liter viercilinder 250 pk (tot 2020)
- B5 2.0 liter viercilinder Mild Hybrid 250 pk (2020 – 2022)
- T6 AWD 2.0 liter viercilinder 310 pk (2018 – 2019)
Diesel
- D3 2.0 liter viercilinder 150 pk (tot 2020)
- D4 2.0 liter viercilinder 190 pk (tot 2020)
Plug-in Hybride
- T6 Recharge AWD 2.0 viercilinder 340 pk (2019-2023)
- T6 Plug-in Hybrid AWD 2.0 liter viercilinder 350 pk (vanaf 2023)
- T8 Twin Engine AWD 2.0 liter viercilinder 390 pk (tot 2019)
- T8 Recharge AWD 2.0 liter viercilinder 390 pk (2019-2021)
- T8 Recharge Inscription AWD 2.0 liter vierclinder 455 pk (2021 – 2022)
- T8 Plug-in Hybrid AWD 2.0 liter viercilinder 455 pk (vanaf 2022)
- T8 AWD Polestar Engineered 2.0 liter viercilinder 405 pk (2019 – 2021)
- T8 AWD Polestar Engineered 2.0 liter viercilinder 455 pk (vanaf 2021)
Aanbod Volvo V60 2018 – heden op Marktplaats
Er is een aanzienlijk aanbod aan occasions op Marktplaats, ook de Volvo V60 2018 – heden is er te vinden. De V60 is een gewilde occasion, dus hij is wel prijzig.
Op moment van schrijven zijn er zo’n dikke 600 exemplaren van de Volvo V60 2018 – heden op Marktplaats.nl te vinden. Dat begint bij een vroeg exemplaar uit 2018 met 200 duizend kilometer op de teller. Voorzien van een 190 pk sterke diesel en op te halen voor 18.500 euro. De duurste Volvo V60 op Marktplaats is een hagelnieuwe V60 Cross Country AWD full option Plug-in Hybride. Vraagprijs: 85.995 euro.
Voor het totale aanbod van de Volvo V60 kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
Wij reden met de Volvo V60 T6 Recharge AWD uit 2023 met een maximum gecombineerd vermogen van 350 pk. Beschikbaar gesteld door Serva Volvo A28 in Nijkerk.
pechweg zegt
Veel met de T5 2.0 viercilinder 250 pk gereden. Ik vind het een heerlijke auto die lekker comfortabel is, maar als je wilt ook redelijk vlot. Zeker als ‘Inscription’ uitvoering met veel extra’s buiten de standaarduitrusting was het echt een topper. Wel een hoger brandstofverbruik dan verwacht..
griffendahl zegt
Had zelf een S60 T4 van deze generatie, hele fijne auto. Zou er zo weer een willen. Enige dat ik had waren wat issues met raamlijsten op het achterportier die niet lekker bleven zitten.
Verder haalde die bij lange na de acceleratiecijfers qua optrekken niet, niet storend maar moest bijna 2 volle seconden toeleggen op de 0-100 fabrieksopgaaf. Dealer vermoedde dat het mijn meetmethode was, maar op mijn hobby BMW zat ik er 0,2 seconde van af (op een al flink kortere opgaaf)
lpgbarrel zegt
Exact hetzelfde had ik met mijn V60 T4, die kwam ook niet in de buurt. Volgens mij omdat de T4 met name boven de 4500rpm geknepen is.
Poulusma zegt
Ik vind het heel raar om te lezen dat er niets dan lof over het onderstel is.
Persoonlijk ken ik 2 mensen die een V60 hebben (gehad) de eerste heeft er 2 in de lease gehad.
De eerste van die 2 heeft meer bij de dealer gestaan dan dat hij ermee gereden heeft. Sterker nog de meeste kilometers reed hij in leenauto’s. Na het wisselen van de banden kwam er boven een bepaalde snelheid een trilling in het onderstel wat voor een onbalans zorgde. De dealer heeft diverse onderdelen vervangen maar telkens bleek dat de inspanningen het euvel niet verholpen. Hij was helemaal klaar met het gezeur omtrent het probleem, na veel 5en en 6en mocht er een nieuwe komen, daarbij wel op laten nemen dat wanneer de nieuwe hetzelfde probleem zou hebben dat het lease contract ontbonden zou worden. De 2e heeft hij dacht ik geen week gereden. Uiteindelijk blijkt dit een kwaal van het model te zijn. Gek genoeg, de S60 werd in een andere fabriek gebouwd en deze zijn niet of nauwelijks bekend met dit probleem.
De 2e persoon heb ik met bovenstaande kennis gewaarschuwd voor dit fenomeen, echter heeft hij toch een T8 gekocht. Ook hij ervaarde dezelfde klachten. Dit is redelijk recent geweest, naar nu blijkt is er een oplossing gevonden en die hebben ze bij de banden gevonden. De auto’s blijken zeer gevoelig voor de banden te zijn, als de banden binnen een bepaalde tolerantie afwijken doet het probleem zich niet voor. Uiteindelijk worden er 4 banden binnen een bepaalde tolerantie bij elkaar gezocht, en dan nog moeten de banden met een speciaal apparaat gebalanceerd worden om het trillen te voorkomen.
PunicaOase zegt
Poeh, ik vind het toch wel een flinke lijst aan (potentiële) problemen :-(
werf76 zegt
Idd. Hou het nog maar even bij mijn 2005 V70 T5…
Svenska II zegt
Frappant deze vrij positieve conclusie! Volvo bivakkeert al jaren onderaan de betrouwbaarheidslijstjes. Ik heb wat Volvo dealers in mijn kennissenkring, die raden met Volvo steevast af. De Recharge modellen worden binnen Volvo zelf gekscherend Replace genoemd omdat ze allemaal stuk gaan…
Rokende Wielen zegt
AutoWeek heeft een accu-test gepubliceerd van een T8 recharge/twin engine en de staat van die accu geeft volgens die test te denken inderdaad of je als particulier zo’n (jong) gebruikte T6/T8 Twin Engine/Recharge wel moet kopen… Garantie en waar die voor dekt lijkt ook lastig te achterhalen. De beruchte kleine lettertjes zijn lastig tot niet online te vinden voor bijvoorbeeld die Volvo Selekt garantie. Geeft een potentiële koper (ondergetekende) toch te denken of dit wel zo’n verstandige keuze is.