Precies een week geleden dropte Volvo de details van de nieuwe V40 inclusief een stapeltje foto’s in onze mailbox. Vandaag hebben we ‘m persoonlijk een aai gegeven en zelf even vanuit verschillende hoeken op de gevoelige plaat vereeuwigd.
Volvo is het aan z’n imago verplicht om z’n auto’s vol te stoppen met tal van veiligheidsvoorzieningen en ook deze V40 is daarop geen uitzondering. Vooral op de leasemarkt zal de auto de nodige aftrek gaan vinden. Wat wel een nadeel is voor deze doelgroep, is dat de zuinige D2, met een uitstoot van 94 g/km pas ruim na de zomer leverbaar wordt. Hierdoor mist de V40 het 14%-bijtellingstarief, want in de nieuwe belastingregels is dit opgetrokken naar 20%.
Volvo mikt op een afzet van 90.000 stuks per jaar en deze worden vanaf mei in Gent in elkaar geschroefd. Volvo Nederland denkt in 2012 nog voor 1.750 exemplaren een eigenaar te kunnen vinden.
abnerd zegt
Hij wordt steeds mooier! Als deze auto echt maar 2,5 centimeter kleiner is dan de v50 is het toch geen hatchback? Ik ben benieuwd hoe ‘groot’ hij in de werkelijkheid is, vergeleken met de v50 en v60.
masterstig zegt
Ziet er zeker niet slecht uit, lijkt gewoon op een Volvo, niet echt bijzonder maar zeker niet lelijk. Prima dus.
dennisr zegt
ik zou hem zo kopen! maar dan wel direct 5 keer achteruit tegen de muur om die achterkant in model te krijgen..
RubenPriest zegt
@dennisr: wordt ie niet mooier op Dennis :P
dennisr zegt
@rubenpriest: fine then, chop the roof! xD
Carreza zegt
@dennisr: ik vrees dat Volvo wel één of ander veiligheidssysteem zal ontwikkeld hebben om dat te beletten. :p
dennisr zegt
@Carreza: ohh maar in het boekje staat toch welke zekering daarbij hoort? :)
norge zegt
@dennisr: Even de polen van de accu loshalen schijnt ook te helpen :P
brian078 zegt
mooi! en die velgen maken het helemaal af!
eklasse zegt
Hoe kan het toch dat al die “persfoto’s” die je als eerste te zien krijgt zo’n vertekend beeld geven van een model. Dit is gewoon een mooie auto’s in “het echt”.
SHFT zegt
@eklasse:
Helemaal mee eens!
Komt er nu eigelijk nog een break versie want dit lijkt me toch een pak kleiner dan de V50?
RuVi zegt
Ik wil hem!
slowland zegt
Volgens mij is ie vrij klein. Meer een C30 met 5 deuren dan een volwaardige ‘station’
Waar wordt dit de concurrent van? BMW 1, VW Golf?
eklasse zegt
@slowland: Inderdaad voor BMW1, A3 etc. Volvo gooit zijn modellengamma een beetje om maar behoudt oude namen. De V40/V50 vielen hiervoor een beetje buiten de boot omdat ze moeilijk te positioneren waren.
meneersander zegt
Eigenlijk als je hem vaker ziet wordt hij wel mooier.
ropp zegt
Kofferbak volgens specificaties van de Volvo 335 liter waarvan 16 onder de vloer, dus helaas slechts 319 liter.
Is voor een familiestation gewoon te weinig ( eigenlijk IS het natuurlijk ook geen station )
Kortom als mijn V50 eruit gaat is een V60 veel duurder of een V40 veel kleiner. Helaas geen Volvo hierna !
abnerd zegt
@ropp: Tegen de tijd dat je de v40 wordt geleverd is er allicht een v60 update?? Ook iets om rekening mee te houden?
E320cdi zegt
Hij is wel mooi, in ieder geval zeker niet lelijk. En een eigen ontwerp. Ik zou hem zelf niet zo snel kopen (sowieso de nieuwe A, als MB fan) maar ik zou denk ik nog wel twijfelen tussen de 1-serie en deze V40. Wat zou ik ze graag allemaal willen testen om te ervaren wat het lekkerste rijdt!
Hugoov zegt
Qua proporties doet het me aan een Nieuwe Astra denken.
En de deurgrendels lijken groot?
freezzr zegt
Mooi ding. Te klein voor een startend gezin zo te zien. De V60 die erna komt is daarentegen weer relatief duur geprijst. Sowieso die station, prachtige bak maar vanwege hoge prijs geen leasetopper. Daar valt een gat dat deze nieuwe Volvo niet gaat dichten. Jammer want het zijn pracht-auto’s en het rijd geweldig. En ik heb niet eens een Volvo.
Dimglor zegt
Die achterkant is niet echt top als je het mij vraagt….
Ziet er wel iets beter uit in dat wit… maar toch…
Tommy2 zegt
Zijn mistlichten ook een optie? Vind de voorbumper zo ‘kaal’.
mashell zegt
@Tommy2: Volvo doet niet meer aan mistlichten. Die zijn immers behoorlijk zinloos (zelfs bij mist) en dienen vooral als visuele elementen in de bumper.
garp zegt
Wat ik een beetje mis in je stuk Dennis: hoe is ie in het echt vergeleken met de persfoto’s???
mashell zegt
Gruwelijke wielen maar deze foto’s maken er een stuk mooiere auto van dan de persfoto’s (te lang in de fotowinkel geweest?). Wordt een topper.
bodejodel zegt
In de jaren 90 zijn ze bij Volvo wat mij betreft gestopt met het maken van mooie auto’s. Zo te zien zijn ze er nog niet opnieuw mee begonnen…
twang zegt
de prijzen staan op de site van volvo. netjes van af 26.000