Volvo draait in Nederland de laatste maanden bijzonder goed, dankzij de V60 PHEV en de V40. Laatstgenoemde krijgt nu een nieuwe instapper: de T2, met een tot 120 pk geknepen 1.6 liter-motorblok uit de T3 (150 pk). De auto wordt vanaf 24.995 euro in de markt gezet.
Naast de 30 paarden minder verandert er weinig: het koppel blijft 240 Nm en ook de uitstoot is met 124 gr/km onveranderd. Mocht je dus de pk’s niet nodig hebben, dan kan je op deze manier 2.000 euro aan aanschaf besparen. Wil je ze wel hebben, leg dan 15.000 euro extra neer, dan krijg je een T5 (254 pk).
Volvo mikt met het model op de particuliere markt, want met 25% bijtelling (de T2 staat per 1 januari 2014 in de prijslijst) lijkt het niet echt een zakelijk succes in de dop. Daarvoor heeft Volvo de V40 D2. Alle T2-prijzen op een rijtje:
T2 Base – 24.995 euro
T2 Kinetic – 25.995 euro
T2 Momentum – 27.495 euro
T2 Summum – 29.995 euro
T2 R-design – 28.995 euro
Afgebeelde V40: R-Design, in Rebel Blue
pvanderw zegt
T2 kopen en ‘chippen’ naar de T3,150 pk?
kraakensmaak zegt
@pvanderw: de T3 kan je weer chippen naar 200pk.
motoragent zegt
@kraakensmaak: Op het motormanagement na zal er verwacht ik niets aangepast zijn, dus in principe zou je ze beiden tot het zelfde aantal pk’s moeten kunnen chippen.
tupperware zegt
@motoragent:
Vaak zit er verschil in de turbo’s en het draaiwerk, denk aan zuigers, drijfstangen die net even iets minder kunnen hebben. Die 150pk zal er wel inzitten, 200pk zou ik niet durven zonder zeker te weten dat het blokje het ook echt aan kan.
RobertJ zegt
Kortom, trek je niet verder op dan een ca. 3500-4000 rpm(het punt waarop het vermogen pas zal verschillen), zal je geen verschil merken. Mooi meegenomen dus, die besparing :)
gregorius zegt
Help even mee redeneren waarom Volvo dit doet:
– De T2 & T3 kosten evenveel om te maken; dus ze verdienen minder op een T2 (waarschijnlijk kan je bij de dealer een grotere korting op een T3 krijgen?).
– Voor de uitstoot maakt t geen moer uit;
– De T2 rijd in principe minder goed dan de T3 door de lager top PK; vraag is nog of het voor de hele kromme geldt of alleen op de top.
Zijn er dan landen waar belasting aan PK gelinkt zijn?
Verder is het voor de klant prima: T2 bestellen zonder badges en chippen tot 160 – 200pk
pvanderw zegt
@gregorius: Een complete motorenlijn maken, terwijl je in feite maar 1 motor hoeft te ontwikkelen ;)
gregorius zegt
@pvanderw: completere motorenlijn heeft zin voor mensen om te kiezen. Nu creëren ze een in-efficiente keuze. Aangezien we alleen over pk’s en euro’s hebben: niet over verbruik en uitstoot.
– Sommigen willen niet aan de auto zitten (laten chippen) in vrees voor de waarde. Die willen dan misschien de T3 kopen en zullen altijd het gevoel hebben te zijn genaaid.
– Sommigen mogen de T3 niet (van baas oid) en zullen gefrustreerd rondrijden, omdat het zelfde blok veel meer kan, maar geknepen is.
In beide gevallen is men niet optimaal blij met de beslissing.
henk123456 zegt
@gregorius: Dat wordt toch altijd gedaan? Golf 1.6 TDI en 1.9 TDI, veel verschil in vermogen maar weinig verschil in de motor an sich. Het is toch altijd zo geweest dat je in het goedkoopste model minder vermogen hebt. Dat het qua bouwkosten weinig verschil maakt kan voor jou minder logisch klinken, maar dat is het niet.
Het is min of meer segmentatie en als het andersom was gelopen, had niemand er wat over gezegd: stel je had eerst de T2, daarna kwam pas de potentere T3 voor €2000 meer. In veel gevallen is dan de instelling ‘wil je hetzelfde ding maar met wat extra’s? Daar zul je (grof) voor betalen!’ Een ander voorbeeld zijn boeken: een boek met een zachte kaft kost €12.50, een met een harde kaft €20. Inhoud is precies hetzelfde en de harde kaft kost niet €7.50. Maar ze doen het omdat ze weten dat een bepaald percentage van de klanten het tocht koopt.
Maar ik en het met je eens dat de volgorde van éérst T3 en daarna T2 een beetje raar kan overkomen.
henk123456 zegt
@henk123456: en met de 1.6 TDI en 1.9 TDI bedoel ik uiteraard: de verschillende vermogens die uit de 1.6 TDI-motorenreeks worden gehaald, en het scala aan vermogen dat uit een 1.9 TDI wordt gehaald.
gregorius zegt
@henk123456: maar dat zijn dus ook echt andere motoren, met een andere uitstoot en ander verbruik.
En dat boek van 12,50 en 20,00: dat is als het aanbieden van de auto in Zwart en Polar Raming super sparkle metallic Black. Zelfde ding van de binnenkant en van de buitenkant eigenlijk ook t zelfde, maar minder premium. Staat minder goed in de boekenkast / bij de golfclub.
henk123456 zegt
@gregorius: Ben ik niet met je eens. Er zijn meerdere varianten van een product, sommige mensen willen het goedkoopste en anderen zijn bereid er meer voor uit te geven, ook al is de prijs niet evenredig met de extra’s die geboden worden. De volgorde is omgekeerd, het principe is hetzelfde.
Waarom zou je je een 528i kopen terwijl een 523i ook een 2.0 motor heeft met turbo? Prijsverschil is aanzienlijk, verschillen in de motor minimaal. Interieur en exterieur helemaal niks.
mashell zegt
@gregorius: was het niet Italië waar de belasting afhankelijk was van het motorvermogen? Ik zou geen enkele auto laten chippen, daar komt vaak ellende van, het blijven amateurs die aan iets gecompliceerd als een motorcalibratie lopen rommelen. Je zou, als je kunt vaststellen dat een T2 qua hardware volkomen identiek is aan de T3 de T2 met de Volvo T3 software kunnen uitrusten, maar daar zal Volvo natuurlijk niet aan meewerken. Ook zijn vaak slangen, kettingen, maar ook hele versnellingsbakken van een iets lagere dikte/stepping/versie bij een motor versie met lager motorvermogen.
ej20g zegt
@mashell: onzin, als je naar een goed bedrijf gaat is er niks aan de hand. Voor (voornamelijk) Subaru’s kun je bijvoorbeeld naar EMS (Mark Verhoeven) en die man weet alles van het afstellen van auto’s. Hij is de nummer 1 in Nederland als het gaat om het aanpassen van het motormanagement, op een veilige en betrouwbare manier uiteraard.
tmenges zegt
@mashell: Nee dat had met motorinhoud te maken…boven de 2 liter betaal je daar een smak meer.. vandaar dat daar destijds de 850R met een 2 liter 5 cilinder geleverd werd i.p.v een 2.3 liter, en volgens mij had alfa romeo een 2 liter turbo v6 in het gamma ipv de 2.5 en 3.0 zoals we die hier kennen
woot zegt
@tmenges: dat had inderdaad met de inhoud van de motor te maken. De 2.0 V6 Turbo was het alternatief voor de 3.0 V6.
crackdavid zegt
@mashell: Bij RICA Engineering doen ze dat al, daar bieden ze naast de chiptuning ook een zogenaamde ‘OEM aanpassing’ aan.
Dit komt van hun site:
“Deze auto is vanaf fabriek voorzien van software met een lager vermogen en/of koppel. De RICA OEM ECM upgrade bestaat uit een software upgrade pakket welke de specificaties wijzigt naar het model met het hogere vermogen en/of koppel.”
E34M5Touring zegt
Vroeger wist je tenminste waar je aan toe was bij Volvo. Stond er T of R op de kont dan wist je dat je toch wel een knappe kar moest hebben, wil je die bijblijven. Tegenwoordig is het allemaal geknepen meuk met grote wielen. En maar stoer kijken en links rijden. Zonder type plaatjes.
matje140 zegt
@E34M5Touring: dat doet Audi toch al jaren met hun S-line modellen?
melkkoe zegt
@matje140: klopt op de S-line modellen. Echter Volvo maakt alle V40’s in R-design met dubbele uitlaten en grote velgen
matje140 zegt
@melkkoe: nee hoor, als de klant het niet besteld doet Volvo het niet. Premium of niet, ook Volvo doet geen dingen gratis!
melkkoe zegt
@matje140: een uitlaat links en rechts, en een spoiler zijn standaard. Ook op de D2 schraapdiesel.
reistje zegt
@melkkoe: Ja als je het R-Design pakket neemt. Ik snap wel dat Volvo het aanbied, makkelijk geld verdienen aan dure opties.
Maar dan moet je alsnog de R-Design kiezen en is het dus niet standaard.
melkkoe zegt
@reistje: zucht..
zoek eens een foto van een V40(huidig type) met een uitlaat en zonder spoiler
reistje zegt
@melkkoe: http://puu.sh/54if9.jpg
Ik hoefde niet ver te zoeken, de deur uit en hij staat er.
Ik ben al lang blij dat ik nog geen V40 heb gezien met een T5 logo terwijl het eigenlijk een D2 is.
lamborgfan zegt
@E34M5Touring: zag laatst een hele mooie s80 mooie lak, mooie wielen.. En op de kofferklep? D2! Dafuq.. 115pk in zo’n slagschip!
mashell zegt
@E34M5Touring: stoer kijken links rijden, in de V40 D2 R-design zonder type plaatjes, 5 kilometer boven de snelheidslimiet maar van binnen schuddebuiken van het lachen om iedereen die meer betaald dan nodig is.
E34M5Touring zegt
@mashell: Ik betwijfel het. Zeker omdat het vaak een kwestie is van niet kunnen ipv niet willen.
mashell zegt
@E34M5Touring: ik denk dat het is “het geld niet aan iets overbodigs willen uitgeven”. Bij een V40 ben je gek als je een andere motor dan de T2 of D2 neemt. Die voldoen prima, de andere rijden ook lekker en zijn (veel) vlotter maar kosten (net als bij andere merken) zoveel meer dat je eigenlijk wel gek bent het geld daaraan te besteden.
E34M5Touring zegt
@mashell: Maar waarom dan wel een R design uitvoering. Als het gaat om de centen. Als het echt zo is, waarom dan geen Momentum met navi bijv. Maar men gaat massaal voor dat R pakket, die, aan de prijslijst te zien 4k extra kost vanaf. Daar kun je ook die 150pk motor voor bestellen, houd je nog 2k over.
clement zegt
Zowel de T2 als de T3 hebben dit jaar nog 20% bijtelling, in tegenstelling wat in het bericht staat..
Lijkt me dus toch nog wel een belangrijke auto voor de zakelijke markt!
sir_smokalot zegt
Klopt inderdaad, ik zat in de dieselkolom te kijken. Hoe dan ook, deze auto staat pas per 2014 in de Volvo-prijslijst.
clement zegt
@sir_smokalot: Oh oke, dan wordt het een ander verhaal inderdaad..
olsen95 zegt
T2 R-design, lijkt 200 pk, heeft er maar 120..
n54coupe zegt
T2. All show and no go.
Beetje sneu.
De Volvo petjesvariant. Da’s nog eens een cultuurshock.
olsen95 zegt
@n54coupe: Ik heb echt zelden tot nooit petjes in een Volvo zien rijden…?
n54coupe zegt
@olsen95: Dit zou maar zo de eerste kunnen zijn. Dikke velgen eronder en klaar. Geen extra tupperware nodig.
tmenges zegt
@n54coupe: Hoezo sneu?? gewoon een instapmodel zoals elke fabrikant die heeft.
moveyourmind zegt
@tmenges: Zo is het. Met 150 pk is het natuurlijk een nog fijnere auto, maar 120 pk is zeker in Nederland over het algemeen meer dan toereikend. Dit instapmodel maakt Volvo bereikbaarder voor een groter publiek en heeft nog steeds alles wat een Volvo een Volvo maakt: veiligheid, comfort en een stijlvolle verschijning.
reistje zegt
@tmenges: Bovendien is 120 pk (115 voor de diesel dan) niet eens zo slecht voor een instapper.
En zoals je zegt, de instappers worden gewoon veel gekocht dus.
n54coupe zegt
@tmenges: Diffuser, dubbele uitlaat, dakspoiler, Polestar blue, en dan 120 pk. pretenties die niet worden waargemaakt. Er was een tijd dat inderdaad de R en T modellen stonden voor sportief en snel. Deze T2 is geen van beiden.
tupperware zegt
@n54coupe:
Vergelijk het met een BMW 114i of een 316i, maar daar is het natuurlijk ineens geen enkel probleem.
Face it, deze types verkopen het meest.
Kijk voor de gekkigheid eens hoeveel RS en Audi moest terugroepen…, juist, 65 auto’s in Nederland en dat in 3 jaargangen.