Volvo heeft er geen geheim van gemaakt dat er een nieuwe V40 aan zit te komen, maar nu is hij dan echt helemaal, compleet, totaal, überecht: hier is de nieuwe V40 inclusief motorinfo, foto’s en video’s.
Volvo gaat alle premium hatchbacks kapot maken. Tenminste, als we Volvo mogen geloven, en dat doen we natuurlijk blindelings. Aan de veiligheidsvoorzieningen zal het traditiegetrouw niet liggen, als Volvo V40 eigenaar is het prettig om te weten dat je in een superveilige auto zit. De V40 wordt namelijk onder meer uitgerust met Lane Keeping Aid (waarbij je automatisch in je baan wordt gehouden), Safety City (dat nu werkt tot 50 kilometer per uur), Pedestrian Detection met Full Auto Brake en misschien nog wel de meest bizarre (en een wereldprimeur) safety feature: een Pedestrian Airbag. Juistem, een luchtzak voor voetgangers die besluiten toch aangereden te worden door een Volvo V40.
Verder claimt Volvo de best sturende auto in haar klasse gemaakt te hebben, wat mede te danken is aan het fris ontworpen chassis en natuurlijk de motoren. We waren bijna vergeten dat het kon, maar Volvo doet het gewoon: ook in deze klasse motoren leveren die meer dan vier cilinders hebben. En dat terwijl ze toch echt gedreigd hadden in de toekomst alleen nog maar viercilinders te leveren, maar dat geheel terzijde. De instappers zijn natuurlijk wel allemaal vierpitters en bekend van de S60/ V60. De T3 en T4 bieden 1.6 liter grote turbomotoren die respectievelijk 150 of 180 pk eruit poepen. Echt lachen wordt het met de T5: een vijfcilinder met 254 pk. De V40 T5 haalt er 250 km/u mee en sprint naar de 100 in 6,7 seconden.
Schraperige dieselaars kunnen hun lol (cynisch bedoeld) op met de D2, een 94 gram C02 uitstotende 1.6 met 115 pk en 270 Nm. Aangezien de V40 pas ruim na de zomer leverbaar wordt, kan je de V40 D2 nooit meer als 14%-bijteller leasen. In de nieuwe belastingregels wordt de bijtelling 20%. Leuker kunnen we het gelukkig wel maken, want daarvoor levert Volvo de D3 en D4. Beiden zijn vijfcilinders met een heerlijk roffeltje en vermogens van 150 pk (en 350 Nm) en 177 pk (400 Nm).
Rest ons nog iets te vinden van het ontwerp. Herkenbaar Volvo is het zeker en het oogt allemaal eigenlijk best wel strak zo op de officiële persplaten en video. Of hij in het echt ook zo fraai is gaan we voor jullie beoordelen in Genève. De nieuwe V40 moet in een oplage van 90.000 stuks per jaar verkocht gaan worden en wordt gebouwd in Gent. De productie start in mei dit jaar, Volvo Nederland denkt in 2012 nog 1750 stuks te kunnen slijten.
964rs zegt
Weer een echte volvo!
En ik vind hem weer mooi
MAB zegt
@964rs: vind ik ook! echt volvo! Het is mij trouwens opgevallen dat volvo niet zo mee doet aan de led lampjes hype ofwel?
MAB zegt
@MAB: ow doen ze wel -_-
Fidenza zegt
@MAB: alle nieuwe auto’s MOETEN dag verlichting hebben! Mag LED zijn of gewone normale lampjes…
EU regel btw :D
MAB zegt
@Fidenza: ja dat wist ik al.. maar hoeft idd geen led te zijn.
ihrte zegt
Ik weet het zo net nog niet..
mauro zegt
Prachtig! Ik vind Volvo steeds mooier worden.
Mcvk zegt
Voorkant en interieur een dikke 10+
Alleen de achterkant kan mij niet zo bekoren..
richc zegt
Iemand enig idee wat dit zal gaan kosten? Vind het wel een apart design met weer mooie lijnen
kleinelettersengetallen zegt
@richc: In België vanaf 22.990 euro, nog niet bevestigde prijs.
mercedesclsfan zegt
@kleinelettersengetallen: Dus Nederland rond de 30 000
agera zegt
@kleinelettersengetallen: Mooie prijs in Belgie zeker voor deze wagen.
bisazza zegt
Naar mijn idee eerder een opvolger van de C30. Voorkant
bisazza zegt
@LagoDiLugano: …. En het interieur kennen we inmiddels. De achterkant vind ik gewoon echt foeilelijk (gesmolten ET) wat mij betreft geen verbetering….
Megakix zegt
Wauw ! Wat lelijk !
blox zegt
Lijkt veel op de nieuwe Focus vind ik…
hahahi20 zegt
die hele achterkant is van een focus gejat,
RuVi zegt
Super! Vooral de tellers zien er cool uit
gforce zegt
Ik vind dit de eerste echt mooie “Chinese” Volvo! Héél strak design als je het mij vraagt. Veel beter van de V60/XC60..
disciplina zegt
http://i0.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/002/252/me-gusta.jpg?1310883034
redhound zegt
vindt hem nu wel mooi worden :-d nice hoor
Henk_he zegt
Mooi design, maar waar is deze auto gepositioneerd? Is het de opvolger van de V50, want hij oogt kleiner, mede door de dikke c-stijl.
kleinelettersengetallen zegt
@Henk_he: Hij is 2,2 cm kleiner dan de V50. Ik zou het niet echt een opvolger noemen. De V50 was ook meer een C/D segment.
Dit wordt een C segment wagen, maar dan als “station” (in de trend van A3 sportback, Mégane Grandtour, etc…).
ropp zegt
Goede opmerking Henk, de V50 wordt aan de onderkant opgevolgd door deze auto, de V60 doet het deel boven 35 mille. Wel jammer, Volvo V50 zat er precies tussen in, “redelijk premium” voor enigszins normale prijzen. Beetje V60 gaat naar de 40 mille, mijn V50 kostte destijds 32 mille met eigenlijk alles erop en eraan.
Das een behoorlijke stap duurder, maar een keuze die Volvo heeft gemaakt…………
E34M5Touring zegt
Leuk design, ziet er weer fris uit. Jammer dat hij qua ruimte niet meer onderscheidend is zoals vroeger. Het worden nu meer lifestyle stationcars.
Dimglor zegt
Die achterkant…. Misschien dat het er beter uitziet in het echt….
Hubert zegt
Mooie auto, maar wat voor badge zit er op?
Niet echt Volvo (op het interieur na dan)
Mercbenz zegt
Echt een prachtige auto!!! Maar het mooiste van alles… De vijfcilinder blijft!!!!
PJ zegt
Ziet er imo steeds beter uit, dat belooft :)
dennisr zegt
vreemd volk hier, met een chinees logo had iedereen het lelijk gevonden..
ziet er toch niet uit die achterkant..
bh911 zegt
Mag over een half jaartje weer een leaseslet uitzoeken. Deze komt alvast op de shortlist! Erg mooie auto.
mopar zegt
Wowah… die achterland is echt fugly. Alsof die idd is gesmolten.
fromalk zegt
ik kan hem echt wel smaken. Hoewel ik mijn V50 nog geen maand bezit ben ik wel al vrij zeker dat de volgende opnieuw een volvo wordt, deze komt volgend jaar dus zeker in aanmerking!
porteno zegt
moderne versie van de P1800, mooi!
Kvgorp zegt
Mooi maar ik wacht toch even op de V50 uitvoering
animal87 zegt
Prachtig!! vooral die achterkant! lekker stoer gestyled! en je zou bijna niet zeggen dat het een station is. Denk dat deze erg goed gaat verkopen! en nu maar hopen dat Volvo hun claim eens kan waarmaken qua stuurgedrag!
tv91 zegt
Ziet er mooi uit. Vooral met de 5 cylinder lijkt het me een fijne auto!
kliko zegt
Vond Volvo altijd mooi.
Maar tegenwoordig…
C30 is een leuk ding. S60 ook mooi.
maar dit niet.
Daarnaast vind ik dat de dashboards nog steeds erg gedateerd zijn. Ga eens even bij Audi kijken wat ze er allemaal instoppen voor functies.
Zo’n telefoontoetsenbord heb je toch geen kont aan in het midden van je dashboard? Ik vind dat er echt verschrikkelijk uitzien… >:(
Als ik zweeds wil met veel knopjes koop wel wel zo’n oude nokia ofzo…
Komop volvo, jullie kunnen beter!
mashell zegt
@kliko: Nokia is fins… Maar je gebruikt meestal toch de 4 grote ronde knoppen, de rest is er slechts voor het premium gevoel (veel knoppen = veel luxe). Ik heb eigenlijk alleen moeite met de digitale snelheid in het instrumenten cluster. Verder prima wagen, maar zal eerst wel weer te duur in de markt gezet worden.
RuVi zegt
@kliko: Toetsenbord is super relaxt. Je kan zeg maar op de t9 manier navigatiebestemmingen ingeven. Beter dan oneindig draaien aan zo’n wieltje. Ook kan je snel van zender wisselen etc.
Apache zegt
owwww retestrakkk :D
kevinRS6 zegt
Zo! Echt een mooi ding geworden! D8 bij de eerdere foto,s dat het niks zou gaan worden maar dit is zeker niet slecht! En nogsteeds de 5 cilinder? Goed nieuws :D 8)
meneersander zegt
Jammer datie niet voor1 juli komt, had hem een goeie start opgeleverd.
stefanbier zegt
complimenten volvo het is weer een strak bakkie geworden !
ck92 zegt
@mercedesclsfan:
Geloof ik niks van.. de huidige V50 is een stuk goedkoper (vanafprijs ca. 25k als ik mij niet vergis) maar wel groter. Lijkt me dat de vanafprijs toch echt ruim onder de 30k zou moeten liggen.. denk eerder dat de (niet bevestigde:P) genoemde Belgische vanafprijs ongeveer is wat hij in NL zal gaan kosten..
mercedesclsfan zegt
@ck92: Ja zou idd kunnen maar ik basseerde mij op die eerst genoemde Belgische prijs plus 30 procent en je hebt de Nederlandse prijs in veel gevallen toch want er zijn ook auto’s die goedkoper zijn in Nl zoals de toyota aygo en dergelijken toch volgens topgearmagazine
kleinelettersengetallen zegt
@ck92: In België heb je al een V50 vanaf 22.500 euro (alle kortingen afgetrokken). Ik heb nog geen rekening gehouden met eventuele kortingen op de V40 en ik weet ik nog niet wat er standaard zal op zitten.
Apache zegt
piebepost zegt
@Apache: Wint de originaliteitsprijs.
redhound zegt
@Apache: haha nice
umadbrah zegt
komt er een awd? :(
Sciurida zegt
@umadbrah: Vroeg ik me ook al af! Maar ik geloof dat ze dat bij Volvo vaak wel doen, tenminste van vrijwel alle modellen zijn er de afgelopen jaren AWD’s gemaakt. Dus laten we het hopen!
kleinelettersengetallen zegt
@Sciurida: Jep, AWD komt!!
adjudant zegt
Prachtig ontwerp wat weer eer doet aan het merk. Ik denk dat ze hiermee grote verkoop aantallen gaan neer zetten. De range motoren die geleverd gaan worden zijn meer dan lekker. Vooral de 5 cill doet weer goed in de categorie wegblazers..
Ik zeg petje af..!
Carreza zegt
2 keer dat ik plaatjes zie van die V40. Ik begin al aan die achterkant te wennen dus kan nog wel wat worden.
Carreza zegt
@Carreza: 2e keer*
Niet zo snel op “plaats reactie” drukken, jongen!
Imom zegt
Had Saab maar ooit zo’n klein eigenzinnig wagentje uitgebracht,mooi gedaan van Volvo.
aschie1 zegt
Achterkant is echt kotslelijk
Tonnie zegt
Ik vind het geweldig dat volvo altijd een echt eigen gezicht heeft. Het oogt modern, maar een heel andere designstijl dan de meeste merken. Ik vind ‘m gaaf :D
jack_abarth zegt
Ben er nog niet echt aan uit. De achterkant vind ik er elke keer wel steeds beter op worden.
Ik denk dat ik ‘m toch in het echt moet zien voor een goed oordeel.
Nico94 zegt
De voorkant ziet er echt goed uit, alleen die achterkant…
Daar moet ik wel ff aan wennen.
sir_smokalot zegt
Vwb het > 4-cilinderverhaal: ze ontwikkelen geen motoren meer met meer dan 4 cilinders, maar dat betekent niet dat ze direct stoppen met de huidige motoriseringen in hun auto’s te leggen. Die 5-pitters zijn nog niet te lang geleden ontwikkeld en kunnen dus nog wel even mee.
abnerd zegt
Ik vraag mij af hoeveel centimeters de v40 in de lengte is? Hij ziet er kleiner uit dan de v50, maar hoeveel kleiner is hij in werkelijkheid…? Kan iemand dit al beantwoorden of is het nog even afwachten?
kleinelettersengetallen zegt
@abnerd: 2,2 cm kleiner, 4,5 m dus.
audi18 zegt
Voorkant is lekker strak, maar die achterkant valt me wel tegen van Volvo.. wat weegt dat ding wel.niet trouwens, als hij met een dikke 5cil en 254pk zolang erover doet naar de 100?
alfamail zegt
Leuke auto!!! Denk er aan zoiets te kopen als volgende zakenbak, lekker dik dieseltje erin, cruisen maar!
tjorque zegt
voor mij een T4 met gas-installatie ajb… :)
BaRa zegt
Maf! Ik lijk de enige die geen probleem heeft met de achterkant, maar met de voorkant :) . Ze slagen er bij Volvo maar niet in om die pseudo-luchthappers onder de lampen op een behoorlijke manier vorm te geven. Niet zo erg als bij de C30/S60/V60/C70, maar het blijft kunstmatig aanvoelen.
2SLOW4ME zegt
@BaRa:
Liever dit dan zo’n zwart plastic roostertje er voor.
Vind het er zelf overigens wel strak uitzien!
2SLOW4ME zegt
En wanneer mag wouter een rondje knallen in dit kanon? (wel de awd versie natuurlijk, waarvan we nog hopen dat hij komt..)
speedie zegt
Gewoontjes en achterkant vind ik maar niks. Beperkt zicht naar achteren vanwege de te hoge lijn.
Tommy2 zegt
Blijf bij mijn standpunt.
frensj zegt
Een geweldige beauty in mijn ogen!
Deze staat in september/oktober echt wel op mijn oprit als ik mijn nieuwe leaseslet mag afhalen :) 100% overtuigd nu.
Enkel twijfel tussen d2 (kosten) en d3 (pk’s en 5-cilinderroffel :p )
Jacco zegt
Die gaat dus echt NIET mijn V50 opvolgen volgend jaar.. :( Dit is geen station…dit is een 5deurs C30…:(
White_Lightning zegt
Gisterenavond reed er al één in het wild rond op de ring rond Gent, vreemd dat hij een Zweeds kenteken had.