Volvo komt met de nieuwe V40 goed beslagen ten ijs voor de Nederlandse zakelijke markt. Ze hebben de CO2-uitstoot aangescherpt, waardoor je volgens de nieuwe bijtellingsregels niet minder dan 5 modellen in de 20%-categorie krijgt, met als leukste zakelijke model de 177 pk sterke D4.
Volvo Nederland is vastberaden van de nieuwe V40 een (zakelijk) succes te maken, en dat zijn ze aan hun stand verplicht, want Volvo verkoopt traditioneel goed in Nederland. Succes op de zakelijke markt valt of staat met het hebben van modellen in de gunstigste bijtellingsklasse, en dus is de CO2-uitstoot nog vóór de introductie aangepast.
Ditzelfde truukje haalde Volvo al eens uit met de C30 D2, die voor 1 juli nog met 14% bijtelling te bestellen is, en nu doen ze het ook met de V40, die pas eind augustus (na 1 juli dus) leverbaar is. De nieuwe dieselgrens voor 20% zakt van 116 naar 114 gram CO2 per kilometer, en dus werden de D3 en D4 in uitstoot verlaagd van 117 naar 114 gram. En dan heb je dus een leuke 20% bijteller te pakken. De enige vijfcilinders in dit segment ook.
De bovengrens voor 20% bijtelling in het benzinesegment ligt per 1 juli 2012 op 132 gr/km. De T3 en T4 vallen hier met respectievelijk 125 (134) en 129 (138) gram nu ook in. Voor de inspanningen houdt de importeur wel het prijsvoordeel, want de nieuwprijzen blijven ongewijzigd. Hieronder een overzichtje van de nieuwste situatie:
Hieronder de ‘oude’ specs. Bizar eigenlijk, een auto nog voor hij op de markt is al updaten. Het geeft maar weer eens aan hoe essentieel de bijtelling voor de zakelijke markt is:
bonkers zegt
Leuk die bijtelling, maar die velgen, lelijk!
964rs zegt
Volvo blijft mooie wagens bouwen.
Veel meer doen ze niet behalve dan een beetje veel veiligheidssystemen in hun auto bouwen
hansaplast zegt
Niewprijzen?
sir_smokalot zegt
Is niewe spelling, in lijn met woorden als ‘interview’ :)
Maar serieus, is aangepast, thanks!
jack_abarth zegt
@sir_smokalot:
Lol @nieuwe spelling…
mattraket zegt
@sir_smokalot: misschien aardig om nog in het artikel te vermelden dat in 2013 de grens voor 20% bijtelling voor diesels al weer zakt van 114 naar 112 gram. Ze kunnen die wagen dus precies 4 maanden met 20% bijtelling leveren, van eind augustus tot eind december. Daarna wordt het alweer 25%, tenzij ze er nog meer uitstoot vanaf gaan schrapen.
syliaca zegt
Dat is opzich niet verkeerd, maar hij vlijft vreselijk lelijk.
pronto zegt
Afgelopen zaterdag was de V40 in de Heineken Music Hall. ik kan verklappen dat het echt een dikke koets is! de velgen die er hierboven onderzitten zijn idd niet de fraaiste maar dit is niet de enige velg die mogelijk is…
RoT___ zegt
Ik wil de remmen door de velgen zien! Hopelijk staan andere velgen in de accessoirelijst.
kleinelettersengetallen zegt
@RoT___: Nee, Volvo heeft besloten om vanaf nu nog maar één velg aan te bieden. Op het volledige gamma zal je vanaf nu alleen nog maar deze velg te zien krijgen. * sarcastic mode off *
diebruine zegt
Beetje jammer weer dat er geen automaat is met 20% bijtelling. Dan zouden ze pas echt een leasetopper te pakken hebben. Nu zullen er toch wel rijders zijn die afhaken omdat ze niet willen schakelen.
Simpson zegt
@diebruine: inderdaad, die hebben nu de keuze uit een golf en een megane. (of natuurlijk een 14% mueslimolen)
Voor de rest niet gek, zowel de bijtellingscijfers als de prijzen. Ben wel benieuwd naar de binnenruimte, want die hield met de V50 al niet over.
kleinelettersengetallen zegt
@diebruine: die komt er hopelijk nog met de powershift. Net zoals op de S60/V60 op dit moment.
meneersander zegt
Dat wordt de kknaller onder leasertst die eigenlijk een een V50 rijden, maar de ruimte niet nodig hebben.
jack_abarth zegt
@meneersander:
Ik denk zomaar dat deze auto groter is dan de V50. Die is niet zo schrikbarend groot zoals hierboven al wordt vermeld.
kleinelettersengetallen zegt
@jack_abarth: 15 cm kleiner dan de V50, maar de binnenruime zou erg goed meevallen. Dus, dan wordt de koffer wel kleiner.
In zijn segment doet ‘ie het wel goed, dus ja…
spylegion zegt
T5 = 5cil.?
gijsso zegt
@spylegion: Jups. In tegenstelling tot de T5 in de V/S60 is dit weer een 5-cylinder, een gloednieuw blok wel te verstaan.
animal87 zegt
@RoT: Nee goh onnozele herder, tuurlijk zijn er andere velgen leverbaar…hoevaak kijk jij in een autoboekje?
E34M5Touring zegt
@animal87: Nou dat kon nog wel is tegenvallen mede Herder. Aangezien er nogal wat merken zijn waarbij je geen andere wielen mag plaatsen omdat de uitstoot dan veranderd en je dus niet meer voldoet. Niet dat de meesten daar een boodschap aan hebben maar toch……
zesinlijn zegt
@animal87: E34M5Touring is me net voor. Het is inderdaad maar de vraag of het ook MAG. Kúnnen zal het probleem niet zijn…
pronto zegt
@zesinlijn: Bij BMW is dit wel het geval voor zover ik weet. bij Volvo niet. daar maakt het niet uit op welke velg jeze zet. en ja er zijn een aantal “dikke” wielen te krijgen. @jackabarth, de V40 is 13 cm korter als de V50. dat scheelt behoorlijk. hij is wel iets breder wat het zitten weer ten goede komt.
E34M5Touring zegt
@pronto: De DS3 heeft het ook om er nog is een te noemen…
Pordon zegt
@zesinlijn: Ach, mocht het een probleem zijn voor de uitstoot oid, gewoon in goed overleg met je dealer afspreken dat je er later andere velgen onderzet. Goede kans om korting te regelen op een extra setje lichtmetaal waardoor je de andere set meteen voor je winterbanden kunt gebruiken.
jeanclaude zegt
Dat doen ze goed zeg, maar die 20% dieselgrens vind ik nog te doen, maar die benzine die maarliefst 8 gram omlaag gaat vind ik wel overdreven. en even oftopic maar ik kreeg een reclamefolder binnen van Audi waarin de gefaclifte Audi A4 stond met de 2.0 tfsi met 211pk i.c.m de multitronic die 139 gram uitstoot dus nu nog in de 20% valt, dat is wel erg veel vermogen voor de 20%.
RuVi zegt
@jeanclaude: jammer dat die multitronicbak zo om te janken is
audirs3 zegt
Jammer dat die T5 alleen met Geartronic te krijgen is, die gooit er bij de diesels zo 20gr CO2 bovenop!
Imom zegt
Prachtig en vet machien maar dat interiuur das afschuwelijk.
mashell zegt
Aansluiten bij de marktvraag heet dat. De Nederlandse markt is voor Volvo belangrijk. Zegt wel iets over fabrikanten die wel hun best doen (Renault, Volvo en Ford) waar sommigen dat niet doen (waar blijft de 14% Golf, zou Pon toch mooi wat uitloop Golfjes VI mee kunnen verkopen), erger is natuurlijk nog Toyota, er is niet eens een 20% bijtelling Avensis. Hulde Volvo, leveren wat de klant vraagt is de weg naar verkoop succes.
stropdas zegt
Krijg het idee dat dit op hetzelfde neer komt als zogenaamde eco-tuning. Waarom gebeurd dit eigenlijk niet standaard bij alle merken? Is het zoveel moeite? Dan kunnen ze dat ook nog eens benoemen in hun folders en reclames over wat voor goed groen merk ze zijn. Krijg beetje het idee dat ze lui zijn. Ook Volvo heeft het maar half aangepakt aangezien niet alle modellen zuiniger worden. Voor mensen die niet leasen maar komen tellen de verbruikscijfers toch ook mee?