Voorheen kon alleen de vijfcilinder met 254 pk gekoppeld worden aan het AWD-systeem. Nu komt de T4-motor echter ook ineens in aanmerking voor de gripverhogende aandrijflijn. In het buitenland, althans.
De V40 met meer kunststof aan de buitenzijde en een verhoging van 40 mm (AKA Cross Country) is in alle gevallen een alledaagse voorwielaandrijver om de stadsjungle te overleven, behalve als er een 2.5-liter T5 onder de kap ligt. Dan komt er een Haldex-systeem aan te pas om ook de achterwielen aan te drijven. Kosten: 46.995 euro.
Met de nu aangekondigde T4 (1.6-liter turbomotor) als AWD-versie zou die prijs lekker kunnen dalen, en heb je nog steeds een offroader met 180 pk. Maar Volvo Nederland wil er niet aan beginnen omdat de CO2-toename zorgt voor een té forse prijsstijging ten opzichte van de FWD T4-versie. We krijgen hem gewoon niet. Inderdaad, de mueslificatie van het belastingstelsel op autogebied zorgt er weer eens voor dat ons een auto door de neus wordt geboord.
In ander nieuws. De reguliere V40 krijgt er wel een nieuw blokje bij: de T2. Een doorontwikkeling van de T3/T4, want in de basis is het de direct ingespoten 1.6-liter viercilinder. Nu alleen met 120 pk en 240 Nm aan koppel. Gekoppeld aan een handbak stoot de T2 124 gram CO2/km uit. UPDATE: en die komt ook al niet naar Nederland.
sjamp zegt
Kan iemand eens voor eens en altijd uitleggen waar die T2 t/m T5 voor staan. Aantal cilinders? Nope. Aantal pk-x-100? Nee.
D2 D3 D4 etc. Zelfde verhaal????!!
roberto zegt
@sjamp: pk-x-100? Was het maar zo, C30 T5 met 500PK :P
Simpson zegt
@sjamp: daarmee kan de dealer in een keer zien of je een goeie klant bent of niet :)
gregorius zegt
@sjamp: Het is simpeler: hoe hoger het nummer, hoe meer kracht. Als het aanslaat zullen ze er misschien een branding achter gaan zoeken; dat je de T4 branding op verschillende modellen kan krijgen (a la S-line).
Heeft t zin? Het is iig wel een oplossing voor het probleem dat bijv BMW en MB hebben: door het hele downsizing-verhaal hebben nummers in de type aanduiding weinig meer met het blok voorin te maken. Dat probleem zal je niet meer met T1 t/m T5 hebben!
sjamp zegt
@gregorius: S-line is toch een sticker pakketje van Audi?
Wat ik vooral niet snap, is dat Volvo vroeger vooral het aantal cilinders aangaf en dat t nu op niets trekt.
Een V70 Diesel met 2.5 liter 5 cilinder uit 2005 kreeg t predicaat D5
Een V70 Diesel met dezelfde 2.5 liter 5 cilinder uit 2006 krijgt een 2.5D badge
Een V70 Diesel met dezelfde 2.5 liter 5 cilinder uit 2006 met een iets andere turbo (en +20 pk) kreeg t predicaat D5?
Maar goed: een D2 is dus een schraapdiesel en een T5 is dikke een gas-guzzler?
gregorius zegt
@sjamp: Dat hele gedoe met D5 en T5 etc zal dus wel goed doen.
lamborgfan zegt
Die T4 is zon lekker blokje.. Genoeg poweeeer!
handschoen zegt
@sjamp dat zijn gewoon de namen die volvo kiest voor de motoren zonder enige reden. de enige logica erin is naarmate het getal hoger is, des te meer vermogen de auto heeft.
renezzzz zegt
Jammer dat dit niet naar de zwakkere broeders van de v40 wordt doorgetrokken (als optie).
Design_Driven zegt
Ben benieuwd of hij hier in de UK wel beschikbaar komt. Ik heb er wel oren naar.
luwek zegt
@ Sjamp, een V70 met 2.5D type aanduiding heeft een 2.5 TDI blok van VAG. De D5 is altijd een 2.4 commonrail diesel. Met vermogens van 163 tot 215 pk. Op wikipedia is een interessant overzichtje van deze blokken te vinden, er zijn een hoop uitvoeringen van gemaakt namelijk;-)..
Om het nog onoverzichtelijker te maken is de nieuwe V70 met 163 pk (2.0 vijfcilinder) afgelopen jaar omgedoopt van D3 naar D4. De D3 wordt in oa België nog geleverd met 136 pk, maar niet interessant bevonden voor de NL markt.
Wat mij betreft overigens een van de best klinkende diesels, naast de 3 liter zes-in-lijn van BMW!
kleinelettersengetallen zegt
De T2 komt wel naar België, dus allen daarheen :D.
Ze gaan ook de benaming AWD aanpassen naar 4WD.
En de D2 wordt uitgerust met een powershift automaat, CO2 = 102 g/km. De handgeschakelde versie zal een CO2 hebben van 88 g/km.
Eveneens kan je nu voor het ‘ConnectedTouch’ kiezen…
KaCh1ng zegt
volvo xc40 heeft wel iets, erg mooie auto
sandervolvo zegt
@KaCh1ng: v40 cross crounty