Volvo werkt hard aan driecilinder blokjes. Inmiddels rijden de eerste prototypes met driecilinder blokken rond, downsizing för vinsten!
Een driecilinder benzine verwacht je in eerste instantie alleen in kleine auto’s als de V40, maar Volvo plant ook varianten voor de 60-serie. De driecilinder wordt voorzien van Volvo’s laatste turbotechnologie om voldoende vermogen en koppel te realiseren. Ook voldoet het nieuwe blokje aan de Euro 7-emissienorm. De nieuwe driecilinder gaat gebouwd worden op dezelfde productielijn als de viercilindermotoren.
Het is grappig om te zien dat ondanks de verbroken familiebanden met Ford, toch vergelijkbare strategiën worden gehanteerd. Het is nog niet duidelijk in wat voor vermogensvarianten we de driecilinder van Volvo mogen verwachten. In een later stadium komen er waarschijnlijk ook oliegestookte driecilinders.
dotternetta zegt
Geen specs?
Onehp zegt
@dotternetta: Volgens zweedse media, tot 180pk voor de benzines :)
bmw1m zegt
Muesli power!!
hoglard zegt
@bmw1m: kun je mij uitleggen waar de term muesli vandaan komt?
Ik zie het iedereen hier gebruiken als synoniem voor lage bijtellers maar ik snap die term niet echt.
Alex_79 zegt
@hoglard: simpel gezegd wordt downsizing ingezet als middel om auto’s te verkopen die zogenaamd milieuvriendelijk zijn met een geringer verbruik en uitstoot. Aangezien deze hybrides, driecilinders en geknepen viercilinders tot eind dit jaar allemaal 14% bijtelling hadden, werden ze als muesliautos weggezet, omdat alleen de centenkijkende leaserijders en de echte milieu-minded mensen erin rijden. Helaas komt er in de praktijk weinig van het milieu-sparende aspect terecht omdat het verbruik en de uitstoot bij elkaar gelogen zijn.
MDA zegt
Na dat 14% diesel blok waar ze 190pk uit peuren heb ik opzich wel vertrouwen in een nieuw miniblokje van Volvo. Mag ik een gok doen? 1.2 liter en 150 pk achtig iets?
KEV9 zegt
En toch blijf ik erbij.. Hoelang blijft zo iets heel. Ga er maar vanuit dat dit geen tonnenblokken zijn maar met 150.000km al redelijk aan hun eind raken.
imdoctorbob zegt
@Soulmaster: Zou je denken, maar hoeveel berichten hoor je nu eigenlijk van kapotte motorblokken in de huidge generatie turbo autos… 10-15 jaar geleden gaf ik je gelijk, maar techniek is met sprongen vooruit gegaan sinds toen.
pvanderw zegt
@Soulmaster: Ford construeert hun drie-cilinder blok op 250.000-300.000 kilometer.
trustmeiamanengineer zegt
@Soulmaster: De techniek staat niet stil. Materialen worden beter, alles kan steeds nauwkeuriger worden gemaakt. Dus qua levensduur zal er niet veel verschil zijn. Echter worden de motoren wel steeds complexer en met meer onderdelen, dus in principe stijgt de kans dan wel dat er wat vaker iets stuk gaat.
En natuurlijk heeft de berijder een grote invloed. Als je je kleine turboblokje met veel vermogen nooit eerst goed warm rijd en nooit goed laat afkoelen zal er zeker wat stuk gaan.
Onehp zegt
@trustmeiamanengineer: inderdaad, niet warm rijden is nooit goed, met wat extra verbrandingdruk van de turbo is er meer risico voor olieverbruik en dat de olie voortijdig slecht wordt. Maar dan moet je het eigenlijk al behoorlijk bont maken, gewoon wegrijden is vaak geen probleem.
Ook afkoelen is veel minder een probleem, de turbo’s zijn op deze gedownsizede blokken watergekoeld.
harrie zegt
@Soulmaster:
Voordat je de 150.0000 km haalt komt Groen Links waarschijnlijk weer met een of andere idiote symboolpolitiek maatregel die jouw auto als extreem vervuilend kenmerkt en het goedkoper is om hem naar de sloop te brengen dan door te rijden. De auto als wegwerpproduct, want beter voor het milieu…
Dino2400 zegt
@Soulmaster: Dat hoor je wel vaker maar dat is een denkfout. Tuurlijk, als je een 3 cylindertje uit een Aygo of Polo oppept tot die 150 pk levert gaat ie vroeg of laat stuk. Simpelweg omdat de gebruikte materialen en onderdelen in de motor niet bestand zijn tegen de veel grotere krachten die optreden. Maar als je een nieuwe motor met een kleine cylinderinhoud ontwerpt voor een relatief groot vermogen kun je hem zo sterk en duurzaam maken als je wilt.
FB_100002177943068 zegt
haha vroeger voelden lease rijders zich nog heel wat, nu hebben ze allemaal een communistisch eco hok onder de reet :)
dondeboer zegt
@bas_bzb: Ach, zolang er 190 pk uit communistische ecohokken komt geloof ik niet dat ik bezwaar maak tegen het automobiele gedachtengoed van Marx.
bsxc2 zegt
Het rare is dat de prijzen nauwelijks omlaag gaan buiten de 4-cilinder hokken…
b00m3rang zegt
dan heb ik denk ik toch liever deze 3 cilinder van nissan:
http://www.autoblog.nl/nieuws/nissan-onthult-een-driecilinder-met-400-pk-64662
kliko zegt
God wat triest…
Ik heb een 3 cilinder VAG-Up! gereden (60 pony’s), dat was om te HUILEN.
Ze klinken wel geinig, rete zuinig (lees: als een hooligan rijden en niet onder de 1 op 20 krijgen, wel veel snelweg), maar verder…
Blij dat ik nu een Volvo met 5 cilinder rijd, wat een verademing…Klinkt stukken beter. Jammer dat volvo met deze blokken stopt door invloeden van de overheid… :(
Hopelijk trekken ze nog flink wat paarden uit die blokken zonder in te leveren op betrouwbaarheid. Al heb ik mbt. de betrouwbaarheid altijd mijn twijfels bij dit soort blokken. Kan nooit lang goed gaan denk ik…
Onehp zegt
@kliko: dus jij vergelijkt iets met 60pk met iets van 140pk+?? Rij eens met een een 1.0 ecoboost en vergelijk met iets gelijkaardig qua vermogen. Of waarom niet je Volvo 5-cylinder vergelijken met een BMW i8, is ook 3-cylinder ;)
kliko zegt
@Onehp: Ik vergelijk niet zozeer de vermogensverschillen. Waar ik op hoop is dat de complete rijdbeleving van de -in mijn ogen- prachtige 5 cilinder kapot gaat. Nu heeft de VW Up! natuurlijk nooit een 5 cilinder gehad (zou wel geinig zijn trouwens :’D), maar ik haalde die auto alleen even aan om mijn vrees uit te spreken voor eco-blokjes en downsizing.
Onehp zegt
@kliko: eigenlijk is een 1l met 60pk helemaal geen downsizing. En het vermogen heeft uiteraard een erg grote invloed op de rijbeleving. Dus ik volg je redenatie niet.
Heb zelf de Up! 75pk gereden en vond dat een prima autootje… voor wat het is.
kliko zegt
@Onehp: In zijn klasse, vergeleken met de aygo-107,C1-tegenhanger is het zeker een goede auto. Misschien wel de best uit zijn klasse. De 75pk rijdt inderdaad ook stukken beter.
Het is echt een stadsbakkie. 0-50 sprint ie leuk weg. Daarna is het niks meer…
ramshoek zegt
Een 1.5 3-cilinder lijkt mij voor de hand liggen.Redenen:
1 Volvo heeft veel geinvesteerd in ‘de ideale verbrandingskamer’. Hak 1 cilinder van een 4-pitter, et voila! (zelfde filosofie als BMW)
2 Het blok kan op dezelfde productielijn gebouwd worden (zelfde cilinder afstand e.d.). Volvo heeft veel ervaring met deze manier van werken.
3 Fabrikanten stappen van downsizen over op rightsizen: ultra kleine motortjes hebben een leuk theoretisch verbruik (zie Ford) maar vallen in de praktijk een beetje tegen (zie ook Ford). Met nieuwe verbruiksnormen op komst wordt rightsizen belangrijker. Daarbij zorgen meer inhoud voor meer constructietechnische reserve wat zeker voor een merk als Volvo erg belangrijk is (daar rekenen ze met een minimum kilometrage van 350.000)
ej20g zegt
@ramshoek: ik hoop met heel mijn hart dat deze nieuwe driecilinder (en hun nieuwe viercilinders) net zo betrouwbaar en sterk blijken als hun Modular vier-, vijf- en zescilinders. Want dan zit het goed, mijn vijfpitter loopt na 357.000 km nog steeds zijdezacht. En ja, ik ben trots.:)
autofanaat zegt
Benieuwd naar de nieuwe driepitters van volvo. Maar wat vind ik het jammer dat Volvo die geweldige vijfpitters eruit gaan, maar het moet helaas.